Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: TT-baan Heinenoord  (gelezen 94894 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #360 Gepost op: 01 september 2018, 23:48:17 »
Hallo allemaal,

Wat leuk dat er na een weekje bouwen alweer zoveel reacties komen! Jake, Koen, Wim en Michel; dank jullie wel voor de reacties altijd leuk om te zien dat je gevolgd wordt (y). Vandaag heb ik maar een uurtje aan de baan kunnen werken maar morgen kan ik lekker heel de dag verder bouwen ;). Morgenavond komt er weer een update met wat foto's!

Wordt vervolgd....
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #361 Gepost op: 02 september 2018, 22:40:18 »
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik behoorlijk wat tijd kunnen besteden aan de baan. De laatste 2 wissels aan de linkerkant van het station liggen allemaal vast. De bodemplaat ligt nog los om de wisselmotoren te kunnen monteren.



Ook aan de rechterkant liggen alle wissels op hun plek, de bodemplaat ligt hier ook nog los.



Daarna ben ik aan het spoor begonnen naar het hoogste niveau. Met een mooie slinger kruist het spoor het spoor wat van de brug komt.



En als laatste zijn de sporen van het stationnetje op het hoogste niveau gelegd.



Was al met al een lekker dagje bouwen ;D

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22374
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #362 Gepost op: 02 september 2018, 22:55:09 »
Hoi Almar,

Ik zie dat je duidelijk niet stilgezeten hebt vandaag  (y)
Weer een mooie update. En nu op naar de dag van morgen  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #363 Gepost op: 03 september 2018, 14:04:40 »
Hallo allemaal,

Vanmorgen heb ik de wisselmotoren voorbereid. Aan deze motoren van Tillig ziet een flatcable waarvan ik niet alle functies ga gebruiken. Om de boel overzichtelijk te houden splits ik de kabel en bundel ik de kabels die ik nodig heb. De kabels die ik niet nodig heb knip ik niet af maar bundel ik ook voor eventueel toekomstig gebruik.



De bovenste drie motoren gaan gebruikt worden voor wissels waarvan het puntstuk gepolariseerd moet worden, de overige voor gewone wissels. De volgende stap is het testen van de motoren en de montage.

Verder ontving ik vandaag ook mijn eerste "3D-print" bestelling van Shapeways uit Eindhoven. Voor de veldbaan bij de mijnschacht heb ik kolenwagentjes besteld, Auhagen heeft een setje met kiepwagentjes in het assortiment maar in de mijnen werden eigenlijk alleen bakwagentjes gebruikt dus ik was blij dat Shapeways ze in hun assortiment hadden zitten  :)



Verder heb ik daar ook rollertjes besteld om steen motieven in klei aan te brengen. De brede roller is een complete weg inclusief trottoirs en de smalle roller een steenmotief voor muurtjes. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.



Wordt vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 03 september 2018, 14:52:25 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22374
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #364 Gepost op: 03 september 2018, 19:34:21 »
Hoi Almar,

Ben ook heel benieuwd naar resultaten van de rolletjes. Heb er wel eens over gelezen maar nooit resultaten gezien. Dus ik houd je nu al helemaal in de gaten  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #365 Gepost op: 03 september 2018, 20:09:33 »
Hallo allemaal,

@ Wim; ja ik ben ook heel benieuwd hoe de rollers in de praktijk werken, ben op internet een paar filmpjes tegengekomen en dat zag er wel goed uit, dus: "binnenkort in theater"  ;)

De testen met de gebruikte Tillig wisselmotoren waren vanmiddag negatief, met name het schakelen voor de polarisatie gaf steeds wisselende resultaten en daarom heb ik ze zeker op dat punt het predikaat "onbetrouwbaar" gegeven... :(
Net dus maar een bestelling bij Conrad geplaatst, die motoren hebben me tot op heden niet in de steek gelaten en alle overige wissels worden ook door deze motoren aangedreven.

Nu de wissels dus even moeten wachten ga ik straks maar even verder met de ruwbouw, voorlopig werk genoeg  ;D

Wordt vervolgd..
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #366 Gepost op: 04 september 2018, 23:53:07 »
Hallo allemaal,

Toen ik nog geen baan had ben ik jaren terug al wel begonnen met in elkaar plakken van gebouwen. De meeste gebouwen moeten nog voorzien worden van kwetsbare delen zoals antennes, goten en regenpijpen, die zitten allemaal nog in de originele verpakkingen. Ik heb dit destijds heel bewust gedaan om te voorkomen dat de huisjes voor ze hun definitieve plaats krijgen zouden beschadigen.

Nu ik verder wil met de vormgeving van het landschap heb ik de dozen met huisjes uit de opslag gehaald. Op m'n gemak alles uitgepakt en verspreid neergezet.



Als je binnenkomt ziet dat er zo uit...  Schrik niet het is niet de bedoeling dat alles geplaatst wordt maar er is genoeg keuze om er iets moois van te maken.





Nu begint wat ik altijd het grote "huizen schuifspel" noem. Wat komt waar, wat niet ,wat wel en hoe ga ik het inpassen in het nog te bouwen landschap. Als ik in grote lijnen in m'n hoofd heb wat waar moet komen ga ik verder met de ruwbouw van het landschap. 
Ik heb er zin in  ;D

Wordt vervolgd
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22374
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #367 Gepost op: 05 september 2018, 10:52:33 »
Hoi Almar,

WOW!!
Dat is nog eens een aantal gebouwen/huisjes  (y)
Daar valt zeker iets heel moois van te maken. Blijf je volgen hoor  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #368 Gepost op: 11 september 2018, 20:17:06 »
Hallo allemaal,

De afgelopen dagen heb ik weinig gepost omdat ik ondergedoken was; in dit geval onder de treintafel ;)



Nadat ik de laatste wisselmotoren geplaatst had heb ik eerst de Centrale Voedingsleiding onder het rechter deel van de baan aangebracht. Vervolgens heb ik de wisseldecoders geplaatst en de wissels aangesloten.



Dit was vandaag zo'n beetje mijn uitzicht  ;D



Alle wisselmotoren zijn getest en aangesloten en de grondplaten liggen op de twee middelste na allemaal vast. Morgen verder met het aansluiten van de bezetmelders...... en dan hoop ik eind van de week te kunnen rijden :D

Wordt vervolgd..
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #369 Gepost op: 11 september 2018, 20:59:00 »
Hoi Almar,

Fijn werkje is dat, wisselmotoren onder de baan monteren  >:( >:(
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22374
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #370 Gepost op: 12 september 2018, 08:39:57 »
Hoi Almar,

Ja soms moet je een flinke duik onder je baan maken. Minder leuk maar ook dat hoort er bij.
En het zal je baan alleen maar ten goede komen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #371 Gepost op: 12 september 2018, 10:00:04 »
@ Jan en Wim en alle anderen,

Het monteren van de wisselmotoren heb ik voor het grootste deel aan mijn bureau kunnen doen omdat de grondplaten nog niet vastlagen dus dat viel reuze mee. Het aanleggen van de decoders en bezetmeldmodules was wel lastiger vanwege de hoogte van de baan (100 cm). Als ik plat op m'n kont zit is het eigenlijk net iets te hoog en op m'n knieën zitten lukte net niet. Daarbij komt nog een tweede handicap en dat is mijn bril, varifocus is leuk maar als je boven je hoofd moet werken heb je er niet heel veel aan... Uiteindelijk zittend op een dik kussen het grootste deel van de klus afgemaakt  ;D

Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #372 Gepost op: 12 september 2018, 10:56:36 »
Heel herkenbaar dat werken onder de baan. Ik heb dezelfde problemen met het onder de baan werken. Omdat je ook wat achterover moet leunen om goed door het leesgedeelte van je bril te kunnen zien krijg je ook behoorlijk vermoeide rugspieren.
Om dat te voorkomen heb ik in de uitverkoop bij IKEA een soort keukenstoeltje gekocht waarvan ik het metalen onderste (poten) niet heb gemonteerd.
In plaats daarvan heb ik er een paar latjes van de gewenste dikte gemonteerd met een aantal viltglijders.

Het werken onder de baan is daardoor heel wat minder vervelend geworden.

Groet,
Gerrit

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #373 Gepost op: 12 september 2018, 11:01:25 »
Hoi,

Wat zal de opticien raar opkijken als je tweede bril het leesgedeelte andersom wilt hebben.
Vergeef me deze flauwe opmerking.  ;)

Wel goed dat je de wissels op losse platen hebt.

Je bouwt ze naderhand in of blijven ze uitneembaar?
In principe heb je dan moduleovergangen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 11:03:03 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #374 Gepost op: 12 september 2018, 11:19:36 »
@ Koen,

De grondplaten met wissels liggen inmiddels vast maar de wissels zijn van onderaf wel bereikbaar. Het vervangen van een wisselmotor is dus nog wel mogelijk hoewel het wel een rot klus zal zijn. En wat de opticien betreft; er zijn brillen met zowel onder als boven een leesgedeelte, deze worden speciaal vervaardigd voor piloten, omdat in een vliegtuig zowel onder als boven een hoop knopjes zitten maar de prijs daarvan is iets te hoog ;)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5