Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 159063 keer)

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #885 Gepost op: 06 February 2024, 21:25:48 »
En verder met het frame. Ik heb ervoor gekozen de zijplaten van klinknagels en andere onderdelen te voorzien voor ik het frame in elkaar gezet heb. wel eerst even droog passen en eventueel uitstekende stukjes van de dwarssteunen glad vijlen. Beide zijplaten zijn identiek maar niet alle gaten horen aan beide kanten te zitten. De gaten die niet nodig zijn heb ik dichtgezet en een paar gaten bijgeboord, b.v. linksvoor zit wel een gat voor de stoomleiding,maar geen gat voor de treinleiding. Dit is dan het resultaat:


De messing beugels zijn tijdelijk en dienen om de voetplaatsteunen te beschermen tegen verbuigen totdat de voetplaat definitief gemonteerd wordt.

De voorste voetplaatsteunen moeten anders gevouwen worden, beneden naar achteren en onder de voetplaat naar voren met hier een brede flap met een enkele rij klinknagels.


Die komen dat precies onder de klinknagels in de voetplaat:



Verder zit er boven de achteras van de voor bogie nog een L-vormige voetplaatsteun, deze is op alle fotos zichtbaar. Ik voer deze in 2 delen uit:


Ook hier weer klinknagels in de voetplaat:

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #886 Gepost op: 06 February 2024, 21:41:40 »
Ik heb de lok ook even op zijn benen gezet:



Voor- en achterbogies kunnen onder het frame doordraaien, in elk geval op de vlakke baan. Hoe het drijfwerk straks in de weg zit weet ik nog niet.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #887 Gepost op: 06 February 2024, 21:47:47 »
Wat is nou de bufferhoogte ?

Ik ben op dit ogenblik bezig met de veertjes op de 3 koppelassen en dan de hoogtemaat er naast.

zonder veertjes...te laag.


met veertjes... fractie te hoog, maar acceptabel.


zeker gezien het gewicht dat er op staat en nog gaat komen.


en dan moet ik nu de bogies gaan maken en wel zo dat ze er onderdoor kunnen....rondingen in het frame verhogen? (optie "B")

Henk,
Ik heb voor die steunen gietdelen gemaakt. Ietsje steviger. Jij hebt ze er overigens netjes op zitten.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2024, 21:57:42 door FritsT »

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #888 Gepost op: 06 February 2024, 21:50:35 »
23. De lok staat dan op de aanslagen van de hornblocks.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #889 Gepost op: 06 February 2024, 22:00:59 »
Dan zou dat dus helermaal geen probleem moeten zijn. Bij de SS-1200 van mij en die van Edwin hadden we er echt moeite mee en ik heb  er zelfs ophoogplaten tussen moeten zetten.


HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #890 Gepost op: 06 February 2024, 22:05:41 »
Frits, ik geloof dat ik kleinere bogie wielen heb, ik heb Slaters 7836LYMF. Die hebben ook die merkwaardige dunnere assen waar je een stukje af moet slijpen. Op jouw SS-1200 heb je dacht ik iets grotere. Ik weet niet welke jij voor je NS lok hebt.

De juiste maat zou er precies tussen in moeten zitten. En beide hebben ze een spaak teveel  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 February 2024, 22:12:17 door HenkZ »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #891 Gepost op: 06 February 2024, 22:13:43 »
Ik ga morgen verder, nu te moe.
Maar de oplossing moet daar wel in zitten.
Overigens zie ik net (na jou laatste bericht) dat ik diezelfde bogiewielen heb. 7836LYMF staat er op. Dus eigenlijk kan ik gerust gaan slapen.  :D
« Laatst bewerkt op: 06 February 2024, 22:17:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #892 Gepost op: 09 February 2024, 09:59:43 »
Gisteren gekluisterd aan het beeldscherm met de ontwikkeling van de IJslandse vulkaan. Weinig modelbouw dus. Vandaag weer verder met het optuigen van het frame van de 6015.


Alle samengevat in 8 boeiende minuten. Kijk tot het eind.
https://www.youtube.com/watch?v=7kAtQ-EpSWg&ab_channel=Sj%C3%B3nvarpV%C3%ADkurfr%C3%A9tta

De kraanmachinist dacht het met een beetje grond tegen te kunnen houden....jammer dan. in 10 seconden omver.


Paniek, het ging allemaal ook zo snel. Hier waren ze echt te laat met het dichten van het gat in de dijk. Mazzel dat de lava rechtdoor ging. Iets verder gingen de powerlines en stoombuizen voor de verwarming van nabijgelegen stad in vlammen op. 300 meter verder kwam alles tot rust, nou ja rust...........nu zit een deel van IJsland in de kou en zonder stroom voor 1-2 dagen en is het wachten op een volgende uitbarsting. Mooi land maar je zal er maar wonen.


Daar lava, hier water. Als de dijk doorbreekt..........tja.

Vanmorgen dan maar weer de 6000 op tafel. Iets minder schokkend.
Even geen denkwerk met die bogies maar overal wat messing ets- en gietwerk vastzetten. Moet ook gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 10:12:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #893 Gepost op: 09 February 2024, 17:20:26 »
Bij het plaatsen van de buffersteunen realiseerde ik me pas dat de grote gaten in de bufferbalk niet nodig zijn omdat we net in 3D binnen-verende-buffers in schaal 0 hebben gemaakt en laten gieten. Dus dichtmaken dat gat.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103397.msg3222451118#msg3222451118

4mm staf.


Glad gevijld.


Nu kunnen de steunen er op en hebben ook wat te steunen ipv lucht.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 17:25:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #894 Gepost op: 09 February 2024, 22:53:13 »
Mijn favoriete werkje  :'(







De klinknagels van GHW (die had ik nog liggen en moesten ook eens op) vind ik toch een stuk minder mooi rond als die van Hassler en Knupfer. Borstelen/polijsten help wel wat, maar toch.
Maar..........ze zitten wel op. Klus geklaard.  :D
« Laatst bewerkt op: 10 February 2024, 23:31:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #895 Gepost op: 10 February 2024, 23:23:54 »
Andere 6000-bouwers..doe er je voordeel mee  ;)

Het bevestigen van de buffers is geen eenvoudige een klus. In de bufferplaat zitten positiegaatjes, maar die komen niet overeen met de gaten die in de NS-buffers zitten die we in de bouwgroep getekend hebben. Dus vastlijmen met 10-secondenlijm en met een 0,5 boortje passende gaten boren.
Dan de vraag met welke boutjes je de buffers kan vastzetten. Boutje 0,8 past qua maat wel, maar de dopsleutels van GHW en Knupfer passen dan niet tussen boutkop en bufferhuls. Je kan dan weinig anders dan 0,6 boutjes gebruiken. Die dopsteutels passen wel.
Je kan dan tapjes 0,6 zetten in de bufferplaat zetten, maar de gaten die ik geboord had bleken daarvoor te ruim. Dus...moertjes M0,6. Je kan er (nu) nog wel net bij, maar als de trap aan de achterkant gemonteerd zit en de buffersteun (hiet tijdelijk gelijmd).... dat wordt een geduldwerkje of...lijmen die buffer (met de 0,6 boutjes er natuurlijk bij.)

Ik moet dan zeggen (als Spoor-nuller)...Spoor-1 bouwt een stuk makkelijker.



« Laatst bewerkt op: 10 February 2024, 23:44:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #896 Gepost op: 10 February 2024, 23:38:02 »
Plaatwerk aan de voorkant moet in een ronde vorm gebogen worden. Geen probleem met de pers van HBM.




Triall and Error. 7mm diameter is de beste radius.
Ik gebruik een stukje plaat dat ik dus eerst in vorm pers en daarna op maat snij.


102819

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #897 Gepost op: 11 February 2024, 09:28:55 »
je kunt uiteraard ook het etsdeel gebruiken wat in de etsplaat zit. Lukt ook met een machineklem. Let op, pas na buigen de klinknagels erin drukken....

Misschien niet zo strak perfect gebogen als Frits zijn manier, .. :angel:









Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #898 Gepost op: 11 February 2024, 12:33:57 »
Het bevestigen van de buffers is geen eenvoudige een klus.
Ik was toevallig ook net bezig met de buffers. Hier is hoe ik het heb gedaan.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #899 Gepost op: 11 February 2024, 12:49:17 »
Ook helemaal goed... (y)

Ik heb die buffers ook liggen, maar heb ivm met dat (in mijn ogen foeilelijke) schroefje aan de onderkant besloten om ze zelf te maken zonder schroefje.
Ik moest ze zowieso toch maken omdat de bufferplaat voor het exemplaar op de Sik en andere kleine diesellocs anders (groter) van formaat is dan die op een stoomloc. Op de draaibank wat aanpassen en toen had ik twee vliegen in één klap.

Zo zie je maar... "de reis naar het doel" bepaald mede het bouwplezier. Meer werk, meer kosten en soms meer ergernis, maar uiteindelijk toch heel tevreden.

Er zijn nu 3 soorten NS-buffers in het assortiment waarvan ik optie 2 nu gebruikt heb.
1.basic
2.met spie (gegoten)
2.met spie (gegoten) en geschroefde bufferplaten
Voor de SS uitvoering van de NS-6000 natuurlijk ook die specifieke buffers.

1.


2.


3.


De SS-buffers,
« Laatst bewerkt op: 11 February 2024, 13:36:23 door FritsT »