Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 109068 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #630 Gepost op: 20 november 2022, 10:12:16 »
De eerste CW die in de documentatie genoemd wordt, is CW 33 uit 1919. Dat betreft het plaatsen van de voorverwarmer (links) samen met de voedingspomp (rechts) en dus ook een aftap van de rechter watertank naar de voedingspomp en een leiding van de voorverwarmer naar de klepkast op de ketel (links).

Bij het bestuderen van dit geheel viel me op dat de 1200-en met korte waterbak (en de 6000-en daarna) geen opstaptrede op de kopse kant van de waterbak hebben maar de lange waterbak wel. Het hoogteverschil berdraagd 120 cm.
Opstaptreden zitten aan beide zijden. Het kan te maken hebben met het bedienen van de spuikraan waarvoor bij de lange waterbak een handwiel bovenop de linker waterbak zit maar bij de korte waterbak niet. Watervulluiken zaten er aan beide zijden niet, wel vastgeboute inspectieluiken.

-------------------------------

De 1204 heeft op de (onafgebouwde ?) fabrieksfoto uit 1914 geen hijsconsole aan de voorkant terwijl er pas bij CW 594 van 1924 wordt gesproken over het aanbrengen van consoles voor het lichten aan het frame met luikjes in de voetplaat. (die zitten in de etsplaat ). Dus in de voorafgaande 10 jaar moet er een andere optie zijn geweest. Op foto’s van SS 1204 (1920) en SS xxxx (1923) zijn de consoles (en ook een voorverwarmer/voedingspomp) te zien.
Je zou kunnen stellen dat direct na het maken van de fabrieksfoto in 1914 die consoles, net zoals bij de lange waterbakken uit 1914, zijn aangebracht. Fotografisch bewijs ontbreekt tot op heden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor de modellen 1914-1920 zijn onderdelen nodig:
1.voedingspomp (rechts)


2.voorverwarmer (links) + 3.klepkast aan de ketel (links)


4.Aftap aan watertank (rechts)
4a: korte waterbak ZONDER opstaptrede


4b: lange waterbak MET opstaptrede


In detail: driehoekige flens met kraan (zonder handwiel).


5.console (driehoek) bij de korte watertank (links en rechts)
SS 1204 in 1920


6.opstaptrede kopse kant watertank bij de lange watertank (links en rechts)

als onderdelen:

voedingspomp:


voorverwarmer: (samen te stellen uit losse sub-onderdelen en buis) en klepkast
boven: Schaal-0, buis 11 mm
onder: Schaal-1, buis 14 mm
KLIK op de foto voor een vergroting.


consoles:




« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 11:31:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #631 Gepost op: 20 november 2022, 11:09:01 »
Het is zover, de eerste tekeningen zijn klaar, de vraag is, wiel heeft er interesse om mee te doen / een (super) SS1200/NS6000 te gaan bouwen met deze etsplaten???   Komt er in spoor 0, kort en lange versie waterkasten, in spoor 1 (voorlopig?) alleen met lange.
Kosten kan ik pas met zekerheid zeggen als ik de rekening heb van de etser, maar gaat zeker tussen de 600 en 1000 komen.

graag via pb.

Edwin

Ter bevestiging:
Ik ga de Spoor-0 en Spoor-1 versie bouwen van de 6015 uit de jaren 30.

55090
« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 11:17:17 door FritsT »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #632 Gepost op: 20 november 2022, 14:25:25 »
Heb 'm ook besteld in de eerste uitvoering met gelaserd frame.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #633 Gepost op: 20 november 2022, 16:30:39 »
 (y)
Maar wat is de eerste uitvoering? Fabrieksfoto's zijn gemaakt vóór de aflevering aan SS.
Dus ook met die mutaties die ik hierboven beschreven heb?
en er zijn SS configuraties binnen de NS tijd.

en dan heb je nog het verhaal van de luchtslangen.......alles door elkaar.

Luchtleiding op bufferbalk
-Beide varianten tussen 1920 en 1930 mogelijk
-Zowel SS als NS hoog en laag mogelijk

               Hoog         Laag
1915       SS 1201   nvt
1920       SS xxxx   SS 1224
1921       SS xxxx   NS 6018
1922       NS 6007   geen foto
1923       NS 6009   geen foto
1924       NS 6010   NS 6017
1928       NS 6013   geen foto
1930       NS 6001   NS ………
1932       nvt           NS alle locs

Maak uw keuze  ;D
Maar eerlijk gezegd...eigenlijk is niks fout aan een hobbymodel. Een klinknagel te weinig, ja dat is ernstig  ;D Pek en veren staan klaar.

Dus twijfelaars.....doe gerust mee met het bouwproject. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en we hebben al zoveel plezier.
En het hoeft niet volgende week af.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 16:47:35 door FritsT »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #634 Gepost op: 20 november 2022, 17:15:51 »
1204 met hoge luchtslangen, korte waterkasten en de rest zie ik nog wel. Wel met machinistenhuis en schoorsteen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #635 Gepost op: 20 november 2022, 21:54:10 »
Mijn handmonster, een model van een loc die in praktijk nooit zo gereden heeft, is nu klaar.  Het model zou technisch gezien gespoten kunnen worden maar misschien laat ik hem ook wel zo. Het was een handmonster en wat er te leren viel is geleerd. Belangrijkste voor mij was om een basis te hebben om van daaruit naar de 6015 in 1935 te komen. Van de 6015 heb ik voldoende gegevens om er een echt model van te maken.


Bij de conversie van de oorspronkelijkle 1200 vanaf/tijdens fabriek (met rood aangegeven), waren er na enige tijd al mutaties. Dat is te zien op het aantal foto's in de tijdlijn. En dan zijn dit denk ik nog niet alle mutaties. Naar een foto in het groene gebied ben ik nog op zoek, want die mutatie moet er geweest zijn.
Geel op de tijdlijn is een heel interessante periode, maar daar ik de NS 6015 in 1935 wil gaan bouwen (blauw) ga ik me daar maar eerst op op richten. Even de klok 15-20 jaar vooruit zetten en de SS periode laten voor wat het is en de buitenbeentjes in de jaren 20 misschien ooit eens uitwerken (of doet iemand anders dat wel)



55326
« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 22:15:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #636 Gepost op: 22 november 2022, 15:14:20 »
Met beschibare onderdelen is een ketelfront te maken, maar niet zoals ik wil. Het is het allemaal net niet. Je ziet er later geen barst van, maar daar gaat het me niet om. Niet tevreden = niet tevreden en dan moet je wat. Het is de maatvoering die in fracties afwijkt, maar vele fracties opgeteld is een boel.
Ik denk er nu aan om de foto van het ketelfront (ik heb een hele scherpe beschikbaar) op "wall-paper" formaat (zowat 1:1) te laten afdrukken en dan alles op te meten en secuur 3D te tekenen. En dan is printen in kunststof mogelijk ook nog eens de beste oplossing qua maatvoering. Maar voor de spoor-1 versie...wie weet.







De appendages zitten er op, maar....................nee.
Ik maak het wel af en zet dit exemplaar in de gebouwde loc. Blijft een handmonster en die is om te leren.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2022, 15:16:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #637 Gepost op: 22 november 2022, 19:42:57 »
De kleine "draadjes/leidingen" zijn nu aan de beurt.

Het driewegkraantje van de zandstrooier is klein, maar 200% van wat die zou moeten zijn en de 0,3 mm koperdraadjes zouden ook dunner moeten. De grens van het haalbare komt in zicht
Tegen beter weten in....doorwerken en afmaken.


Je ziet het wel....




55696
« Laatst bewerkt op: 22 november 2022, 20:54:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #638 Gepost op: 22 november 2022, 23:28:11 »
Nog een maatwerkje.... de bedieningsstangen die langs de ketel lopen moeten wel bij een handwiel op/bij het ketelfront aansluiten.

Een handwiel dat "in" een buisje 1,0/1,2 is aangebracht. De bedieningsstang moet dus vanaf de voorkant in dat buisje komen.
De stang en buis samenvoegen en de bevestigingsplaat met 10-secondenlijm op het ketelkfront vastzetten. Als de maatvoeringm klopt, dan gaatjes in de bevestiginsplaat/ketelfront boren en twee klinknagels/imitatiebouten solderen.







« Laatst bewerkt op: 22 november 2022, 23:38:59 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #639 Gepost op: 23 november 2022, 01:48:49 »
Toch al behoorlijk overtuigend hoor. (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #640 Gepost op: 24 november 2022, 11:55:55 »
Na het vastzetten van het 2e handwiel, wilde ik gaan kijken hoe het stond. Wat bleek, de bewegingsvrijheid van het ketelfront tov de kap werd zo beperkt dat ik het meer niet kon draaien en in positie krijgen om het vast te zetten (met een boutje vanaf de onderzijde van de voetplaat). Er moest dus een andere methode worden gevonden.
Nu heb ik in bovenin het ketelfront een dik L-profiel gesoldeerd en daar een tapje in gezet zodat het ketefront vanuit de vuurkist kon worden vastgezet.



Om dat boutje aan te kunnen draaien moest er weer en trucendoos open....een hele lange kruiskopschroevendraaier. Maar die is te maken. ;D




Je bent dus pas klaar als je klaar bent, en niet eerder. Maar daar is een handmonster voor.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 12:00:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #641 Gepost op: 24 november 2022, 15:36:23 »
Nou kan ik de maat goed nemen... ;D


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #642 Gepost op: 24 november 2022, 23:35:28 »
Ik heb gemeten en omgerekend.
onderstaande maten zijn nodig:

Handwielen:
1:43,5:
Spaken    Diameter   Dikte
3              3,0           0,4
3              4,0           0,4
4              3,5           0,4
4              3,0           0,4
3              2,5           0,3
4              2,0           0,3

1:32:
3            4,5           0,6
3            5,5           0,6
4            5,0           0,6
4            4,0           0,6
3            3,5           0,4
4            3,0           0,4

Diameter van de meters:
                       1: 43,5       1:32
-pyrometer            4,6           6,3
-andere drie           4,1           5,6
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 23:49:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #643 Gepost op: 25 november 2022, 00:12:50 »
Nog 5 zaken te gaan in het machinistenhuis:
1. aansluiting fluit
2. ganghandel
3. remkranen
4. zitelementen
5. smeerpers


en ben ik dan nog wat vergeten?....roep maar.

-twee onderdelen voor de korte waterbak (maar die versie maak ikzelf niet ;D)
« Laatst bewerkt op: 28 november 2022, 08:57:38 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #644 Gepost op: 25 november 2022, 19:59:43 »
Snelheidsmeter links in het machinistenhuis? Rechts in de SS versie? De aandrijving daarvan heb je wel op de linkeras onder gezet, maar ik kan me de meter in het huis niet herinneren.

In de SS versie (NS waarschijnlijk ook) moeten er ook nog pennen in waarop je een olielampje kan plaatsen. Eén voor het in de nacht verlichten van de peilglazen en één voor het manometerpaneel. Deze pennen voor de peilglazen zien er in je foto uit als een soort seinijzers waar het lampje op kan

Ook de stangen met hendel om de peilglazen boven en onder op afstand af te sluiten zie ik nog niet. De stangen daarvan lopen achter de injecteurs langs

Eerder had ik die volgens mij al wel gezien, maar ik mis ook nog het ganghendel.

Het zelfde geldt voor de remkranen.

Hendel om de aslade te openen? Meestal links naast de vuurdeur.

Ik heb het 6000 boek niet bij de hand, anders misschien nog wel iets kleins.

« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 20:01:36 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*