Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 158328 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #480 Gepost op: 14 October 2022, 00:04:30 »
Zonder hoogteschuifmaat zou ik dit werkje geeneens willen beginnen.....en dan nog 10x passen en meten. Iedere 0,1 mm scheef ga je zien dus iedere vorm van twijfel is onacceptabel. 100,00000% zekerheid voordat de boor er in gaat. (en dat is niet vanavond)


Te beginnen met de stang voor de automaat. Startpunt is het gat in het front machinistenhuis. Dat is geëtst en dus maatbepalend.
Het lijkt er op dat de Slaters S7951 (staal) maat M (3 stuks op de ketel) bruikbaar zijn. Voor de handrail er onder blijkt maat S (1x op de rookkast) bruikbaar.


Uitmeten met houders ZONDER voet.


nachtje slapen en morgen alles nogmaals passen en meten. ;D
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 10:40:48 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #481 Gepost op: 14 October 2022, 00:22:17 »
mooi dat het trapje past  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #482 Gepost op: 14 October 2022, 10:39:14 »
Het blijft een (financiele) keuze, maar op zo'n moment weet ik weer waarom ik voor 2mm dikke messing buis heb gekozen. De houders zuigen naar binnen en staan alle 3 strak en onder exact dezelfde hoek.

en dan dat moment dat je de stang door de drie houders schuift en daarna......RAAK, precies in de roos bij het machinistenhuis.  :D :D :D :D




Nu kan de "automaat" precies op maat op de rookkast worden gezet.


45677
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 11:36:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #483 Gepost op: 14 October 2022, 17:00:31 »
Ik hoorde in het begin ergens een stemmnetje..."laat de voetplaat los van het frame" en zo geschiedde. Nu ben ik blij dat ik naar dat stemmetje heb geluisterd, want om het binnenliggend drijfwerk goed te kunnen monteren moeten de zandkisten demontabel zijn (gelukt) en nu besefte ik dat de voorste trap in de weg zit. Maar als de voetplaat los van het frame wordt gehouden......opgelost.
Maar helemaal loslaten is natuurlijk geen optie dus daar heb ik vandaag aan gewerkt.

Voorzijde:
1. L-profieltjes 1,5x1,5 aan de "bufferbalk"gesoldeerd.
2. Plaatjes 0,2 mm (in S-vorm) aan de voetplaat.
Bij het monteren klemt de voetplaat zich vanzelf vast.





Achterzijde:
De voetplaat kon ik al met boutjes aan de bovenbouw vastzetten. Daar kon ik nu mooi gebruik van maken door een plaatje met schroefgat aan het frame te maken.





Volgende uitdaging worden:
1. Het aanbrengen van steunen achter de trappen.
2. Alle resterende klinknagel "hoek" profielen (2x plat is ook "hoek").

45763

« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 17:24:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #484 Gepost op: 14 October 2022, 23:54:03 »
Nog een klein werkje, maar ontzettend leuk...functioneel verstelbare baanruimers.

Een tapje in het vaste deel van de baanruimer (gaatjes zitten al in het gietdeel)


M0,8x2 boutjes .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #485 Gepost op: 15 October 2022, 16:34:04 »
De Spatborden:

De spatborden lopen 1:1 niet mee met de uitsparingen in het frame, ze lopen ronder.  In  model wordt dat kritisch (misschien net "te"), maar gezien de uitdaging die is aangegaan , wordt het vooralsnog gemaakt volgens 1:1 en bekeken wat te doen in geval dat.

Ieder spatbord (met tegenhanger aan de andere kant) wordt apart getest op de baan (Peco rails en wissel) en de trafo geeft onverbiddelijk uitsluitsel.....

Te beginnen met de voorste bogie, achterste as.

1. vooruit, op het rechte stuk.  :D


2. vooruit overgangsboog  :D


3. Vooruit midden van de boog   :D


4. Puntstuk  :D


en dan de andere kant, achteruit rijdend.

1. rechtuit.  :D


2. Overgangsboog  :D


3. Midden van het wissel   >:(


3b. Iets uitbuigen  :D


4. op het Puntstuk.


Test vind ik hoopvol en ik ga de andere spatborden vergelijkbaar monteren en testen.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2022, 17:22:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #486 Gepost op: 15 October 2022, 19:59:57 »
De spatborden op de voorste as zaten er zo op en...... :D :D :D :D :D :D :D in 1x goed, geen kortsluiting.

Hier kan je ook goed het verschil in ronding tussen spatbord en frame zien.


46041

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #487 Gepost op: 16 October 2022, 15:01:56 »
Leidingen over de ketel wil ik demomtabel houden ivm. spuiten. Gaatjes voor de bevestigingspunten moeten nu wel worden aangebracht.

Oeps.... dat was dus geen klinknagelgat in de voorzijde machinistgenhuis.  Die klinknagel is er dan ook weer uitgehaald. Zonde, weer 10 cent weg.
en waar haal ik een flens voor op de rookkast vandaan?.... Uit een bewerkte spuikraan van de LTM-51/Gerrit in 0
en hoe maak ik de bevestiginsgogen? Uit strip en klinknagels.

Dan is het tijd voor de hogere buig- (en mopper) kunde.
Zoiets moet het worden. Onder de handrail en boven de waterkast langs.


De bevestigingsogen uit strip 0,2x1 om 0,6 draad gebogen en klinknagels (Hassler 98) en precisieboren.








Nu een nieuwe draad exact in vorm buigen en de posities voor de bevestigingsmaterialen bepalen en dan als laatste actie gaatjes boren. Concentratie dus.



46210
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 16:04:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #488 Gepost op: 16 October 2022, 21:47:39 »
@Ivo....nou kan het niet meer stuk (figuurlijk gesproken dan)

Het ganghandel kan bewegen van top tot teen.

Ik moest er oven over puzzelen, maar het prototype is af.
Truc was het ganghandel over te laten gaan in draad en voor de draad door een geleider te laten lopen. In de vorm van een U profiel dat op de voetplaat staat en passend gemaakt moet worden tov de ketel. Maar je ziet.....het staat er. ;D

Hoe het moet op de versie met korte waterbak...gaan we zien.





Dan alles uit het zicht halen wat je niet wilt zien.
[
'
en nu maar heen en weer heen en weer heen en weer. ;D

46300
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 21:49:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #489 Gepost op: 16 October 2022, 22:37:58 »
Filmpje:

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #490 Gepost op: 16 October 2022, 23:20:59 »
 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #491 Gepost op: 17 October 2022, 10:31:29 »
Voor de versie met de korte waterbakken is een andere, maar vergelijkbare constrictie nodig. Mat een "brug"over het middelste drijfwiel en het mogelijk weghalen van een deel van de beplating van de vuurkist onder de waterbak. Als het maar uit het zicht is.
Of dat dan wer in conflict komt met de stroomafname zien we dan wel weer.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #492 Gepost op: 17 October 2022, 12:17:16 »
Het zit allemaal nog niet definitief vast, maar het werkt.  :D

Filmpje:
Ganghandel in beweging.


Het geheel, rijdend.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #493 Gepost op: 17 October 2022, 15:11:46 »
Sprakeloos na de filmpjes goed bekeken te hebben. Je zou denken dat dit op perslucht zou moeten kunnen draaien als aandrijving.

Helemaal goed!  (y) (y)

Nu nog de regulateursleutel in het machinistenhuis ermee verbinden. Ik zal deze overigens aan de andere kant inbouwen voor de NS versie ;).

Zet me weer aan het denken. Je zou met een riempje naar beneden aan de voorkant misschien het ganghendel kunnen gaan draaien met een mini stappenmotor oid. Ben bang dat het nooit af zal komen in mijn handen..


« Laatst bewerkt op: 17 October 2022, 15:16:01 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #494 Gepost op: 17 October 2022, 15:49:48 »
Ben bang dat het nooit af zal komen in mijn handen.

@Ivo, kom op nou.
Stap voor stap bouwen en "ruimte" laten voor verdere detaillering/motorisering/digitalisering/aflakken. En als iets niet gaat of kan, dan gaat het gewoonweg niet. Ook dat is niet slecht maar een constatering. En wie weet in een later stadium (of volgend model) gaat het wel.
Je kent mijn stelregel: ieder volgend model wordt beter dan het model waar je nu aan werkt.

Nu dat drijfwerk beweegt (is dus nog niet klaar), ga ik me storten op het ontwerp van de kleinste gietdelen en gietdelen die je later nauwelijks meer zal zien...maar wel kan maken en natuurlijk Versie 1.0 van de Spoor-1 NS 6000. Moet over 2 weken klaar zijn (kerstboom  ;D ;D ;D)

46552