Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 12:06:26
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:58:58
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 11:27:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 08:38:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 177992 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #480 Gepost op: 14 October 2022, 00:04:30 »
Zonder hoogteschuifmaat zou ik dit werkje geeneens willen beginnen.....en dan nog 10x passen en meten. Iedere 0,1 mm scheef ga je zien dus iedere vorm van twijfel is onacceptabel. 100,00000% zekerheid voordat de boor er in gaat. (en dat is niet vanavond)


Te beginnen met de stang voor de automaat. Startpunt is het gat in het front machinistenhuis. Dat is geëtst en dus maatbepalend.
Het lijkt er op dat de Slaters S7951 (staal) maat M (3 stuks op de ketel) bruikbaar zijn. Voor de handrail er onder blijkt maat S (1x op de rookkast) bruikbaar.


Uitmeten met houders ZONDER voet.


nachtje slapen en morgen alles nogmaals passen en meten. ;D
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 10:40:48 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #481 Gepost op: 14 October 2022, 00:22:17 »
mooi dat het trapje past  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #482 Gepost op: 14 October 2022, 10:39:14 »
Het blijft een (financiele) keuze, maar op zo'n moment weet ik weer waarom ik voor 2mm dikke messing buis heb gekozen. De houders zuigen naar binnen en staan alle 3 strak en onder exact dezelfde hoek.

en dan dat moment dat je de stang door de drie houders schuift en daarna......RAAK, precies in de roos bij het machinistenhuis.  :D :D :D :D




Nu kan de "automaat" precies op maat op de rookkast worden gezet.


45677
« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 11:36:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #483 Gepost op: 14 October 2022, 17:00:31 »
Ik hoorde in het begin ergens een stemmnetje..."laat de voetplaat los van het frame" en zo geschiedde. Nu ben ik blij dat ik naar dat stemmetje heb geluisterd, want om het binnenliggend drijfwerk goed te kunnen monteren moeten de zandkisten demontabel zijn (gelukt) en nu besefte ik dat de voorste trap in de weg zit. Maar als de voetplaat los van het frame wordt gehouden......opgelost.
Maar helemaal loslaten is natuurlijk geen optie dus daar heb ik vandaag aan gewerkt.

Voorzijde:
1. L-profieltjes 1,5x1,5 aan de "bufferbalk"gesoldeerd.
2. Plaatjes 0,2 mm (in S-vorm) aan de voetplaat.
Bij het monteren klemt de voetplaat zich vanzelf vast.





Achterzijde:
De voetplaat kon ik al met boutjes aan de bovenbouw vastzetten. Daar kon ik nu mooi gebruik van maken door een plaatje met schroefgat aan het frame te maken.





Volgende uitdaging worden:
1. Het aanbrengen van steunen achter de trappen.
2. Alle resterende klinknagel "hoek" profielen (2x plat is ook "hoek").

45763

« Laatst bewerkt op: 14 October 2022, 17:24:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #484 Gepost op: 14 October 2022, 23:54:03 »
Nog een klein werkje, maar ontzettend leuk...functioneel verstelbare baanruimers.

Een tapje in het vaste deel van de baanruimer (gaatjes zitten al in het gietdeel)


M0,8x2 boutjes .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #485 Gepost op: 15 October 2022, 16:34:04 »
De Spatborden:

De spatborden lopen 1:1 niet mee met de uitsparingen in het frame, ze lopen ronder.  In  model wordt dat kritisch (misschien net "te"), maar gezien de uitdaging die is aangegaan , wordt het vooralsnog gemaakt volgens 1:1 en bekeken wat te doen in geval dat.

Ieder spatbord (met tegenhanger aan de andere kant) wordt apart getest op de baan (Peco rails en wissel) en de trafo geeft onverbiddelijk uitsluitsel.....

Te beginnen met de voorste bogie, achterste as.

1. vooruit, op het rechte stuk.  :D


2. vooruit overgangsboog  :D


3. Vooruit midden van de boog   :D


4. Puntstuk  :D


en dan de andere kant, achteruit rijdend.

1. rechtuit.  :D


2. Overgangsboog  :D


3. Midden van het wissel   >:(


3b. Iets uitbuigen  :D


4. op het Puntstuk.


Test vind ik hoopvol en ik ga de andere spatborden vergelijkbaar monteren en testen.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2022, 17:22:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #486 Gepost op: 15 October 2022, 19:59:57 »
De spatborden op de voorste as zaten er zo op en...... :D :D :D :D :D :D :D in 1x goed, geen kortsluiting.

Hier kan je ook goed het verschil in ronding tussen spatbord en frame zien.


46041

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #487 Gepost op: 16 October 2022, 15:01:56 »
Leidingen over de ketel wil ik demomtabel houden ivm. spuiten. Gaatjes voor de bevestigingspunten moeten nu wel worden aangebracht.

Oeps.... dat was dus geen klinknagelgat in de voorzijde machinistgenhuis.  Die klinknagel is er dan ook weer uitgehaald. Zonde, weer 10 cent weg.
en waar haal ik een flens voor op de rookkast vandaan?.... Uit een bewerkte spuikraan van de LTM-51/Gerrit in 0
en hoe maak ik de bevestiginsgogen? Uit strip en klinknagels.

Dan is het tijd voor de hogere buig- (en mopper) kunde.
Zoiets moet het worden. Onder de handrail en boven de waterkast langs.


De bevestigingsogen uit strip 0,2x1 om 0,6 draad gebogen en klinknagels (Hassler 98) en precisieboren.








Nu een nieuwe draad exact in vorm buigen en de posities voor de bevestigingsmaterialen bepalen en dan als laatste actie gaatjes boren. Concentratie dus.



46210
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 16:04:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #488 Gepost op: 16 October 2022, 21:47:39 »
@Ivo....nou kan het niet meer stuk (figuurlijk gesproken dan)

Het ganghandel kan bewegen van top tot teen.

Ik moest er oven over puzzelen, maar het prototype is af.
Truc was het ganghandel over te laten gaan in draad en voor de draad door een geleider te laten lopen. In de vorm van een U profiel dat op de voetplaat staat en passend gemaakt moet worden tov de ketel. Maar je ziet.....het staat er. ;D

Hoe het moet op de versie met korte waterbak...gaan we zien.





Dan alles uit het zicht halen wat je niet wilt zien.
[
'
en nu maar heen en weer heen en weer heen en weer. ;D

46300
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 21:49:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #489 Gepost op: 16 October 2022, 22:37:58 »
Filmpje:

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #490 Gepost op: 16 October 2022, 23:20:59 »
 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #491 Gepost op: 17 October 2022, 10:31:29 »
Voor de versie met de korte waterbakken is een andere, maar vergelijkbare constrictie nodig. Mat een "brug"over het middelste drijfwiel en het mogelijk weghalen van een deel van de beplating van de vuurkist onder de waterbak. Als het maar uit het zicht is.
Of dat dan wer in conflict komt met de stroomafname zien we dan wel weer.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #492 Gepost op: 17 October 2022, 12:17:16 »
Het zit allemaal nog niet definitief vast, maar het werkt.  :D

Filmpje:
Ganghandel in beweging.


Het geheel, rijdend.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #493 Gepost op: 17 October 2022, 15:11:46 »
Sprakeloos na de filmpjes goed bekeken te hebben. Je zou denken dat dit op perslucht zou moeten kunnen draaien als aandrijving.

Helemaal goed!  (y) (y)

Nu nog de regulateursleutel in het machinistenhuis ermee verbinden. Ik zal deze overigens aan de andere kant inbouwen voor de NS versie ;).

Zet me weer aan het denken. Je zou met een riempje naar beneden aan de voorkant misschien het ganghendel kunnen gaan draaien met een mini stappenmotor oid. Ben bang dat het nooit af zal komen in mijn handen..


« Laatst bewerkt op: 17 October 2022, 15:16:01 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11591
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #494 Gepost op: 17 October 2022, 15:49:48 »
Ben bang dat het nooit af zal komen in mijn handen.

@Ivo, kom op nou.
Stap voor stap bouwen en "ruimte" laten voor verdere detaillering/motorisering/digitalisering/aflakken. En als iets niet gaat of kan, dan gaat het gewoonweg niet. Ook dat is niet slecht maar een constatering. En wie weet in een later stadium (of volgend model) gaat het wel.
Je kent mijn stelregel: ieder volgend model wordt beter dan het model waar je nu aan werkt.

Nu dat drijfwerk beweegt (is dus nog niet klaar), ga ik me storten op het ontwerp van de kleinste gietdelen en gietdelen die je later nauwelijks meer zal zien...maar wel kan maken en natuurlijk Versie 1.0 van de Spoor-1 NS 6000. Moet over 2 weken klaar zijn (kerstboom  ;D ;D ;D)

46552