Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 19:43:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:41
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:00:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 161278 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #330 Gepost op: 04 September 2022, 12:49:42 »
Ochtendje bezig met het instellen van de stans.


Dit is nog een testexemplaar, maar duidelijk is...het gaat zo lukken.


33816




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #331 Gepost op: 04 September 2022, 23:26:33 »
Kostte even wat proefpersingen, maar het is gelukt.


Hiermee moet het geheel gemaakt worden.
Plan van aanpak: De nikkelzilveren achterplaat komt tegen het machinistenhuis en door die twee wanden komt twee bouten die ik door de ramen van de achterzijde machinistenhuis kan aandraaien. In de vuurkist (binnenzijde nikkelzilveren plaat) komen twee vastgesoldeerde M2 moeren. M2 omdat de bouten stevig moeten worden aangedraaid en daardoor geen kieren te zullen zien. De koppen van de bouten zie je later niet meer omdat het vuurkistfront ervoor geplaatst gaat worden. Hoe dat allemaal te doen.....puzzelen, leuk.


Genoeg ruimte voor de gearbox?......


33970
« Laatst bewerkt op: 04 September 2022, 23:30:55 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #332 Gepost op: 05 September 2022, 12:17:09 »

Dit is nog een testexemplaar, maar duidelijk is...het gaat zo lukken.



Frits, is er een reden om de zijwand van het machinistenhuis aan de bovenkant mee te buigen tot een deel van het dak? Op een of andere manier lijkt het dan of de verhoudingen niet kloppen. Dat zelfde beeld heb ik met de allereerste uitvoering van de 6200. Die klopt ergens niet en de opening voor de ramen lijkt dan te klein. De nieuwe van Philo via Totaltrain leek op dat punt veel beter.

Benieuwd hoe het verder gaat. Het totaalbeeld belooft veel.  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #333 Gepost op: 05 September 2022, 12:43:42 »
Hetzelfde hadden we ook bij de Maffei tramloc, maar wacht maar tot de regengoot en de raamomlijsting en natuurlijk het dak (maak ik van 0,3 mm plaat) er op zitten. Dan ziet alles er ineens heel anders uit.

Zo zit ik ju ook tegen de nog veel te kange ketel zonder rookkast aan te kijken....ketel lijkt veel te dun, maar dat is het echt niet. Gezichtsbedrog dus. Als de maatvoering klopt, dan klopt het gewoon. Tekeningen, maten en de schuifmaat liegen niet.

Mijn model dak valt straks over die flap heen en het plaatdikte-verschil aan de voorzijde machinistenhuis wordt weggewerkt met de klinknagelstrip.

Het dak in 1:1.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2022, 12:57:21 door FritsT »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12266
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #334 Gepost op: 05 September 2022, 12:55:07 »
Breekbaar zegt tie  ;D
Dat telt dan zeker voor degene die lijfelijke onderdelen te dicht bij de bewegende delen wil houden,ipv voor de machine  ;)
Het plaatje wat Ivo quote is trouwens ook een fraaie,van kleine naar groot in diverse bouw stadia  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #335 Gepost op: 06 September 2022, 16:16:54 »
Net zoals de trappen, vind ik het samenstellen en solderen van de wielkasten een ........... werk. Dus dan ook maar 3D getekend.
En dat scheelt ook heel wat klinknagelen ;D

Voor de versie met de lange waterbakken (zonder fabrieksplaat)


Voor de versie met korte waterbakken zijn  klinknagels verwijderd. Dan kan de fabrieksplaat strak worden aangebracht.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2022, 16:56:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #336 Gepost op: 07 September 2022, 16:52:18 »
De eerste testrit over een Peco wissel (en dan is alles nog geeneens precies afgesteld).......... geslaagd. :D

Wielen komen niet tegen de uitsparingen in de voetplaat.


Ophanging veerpakketten (steken boven het bogieframe uit) stoot niet tegen het hoofd-frame en blijven ook vrij van de leibanen van het drijfwwerk.




Aanpassingen zijn zo te zien niet nodig. Dus rustig doorbouwen zonder later te zegen....."had ik maar". Maar, ik blijf checken en dubbel checken.  ;)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #337 Gepost op: 07 September 2022, 17:37:16 »
We hebben een begin gemaakt met het ontwerpen van de koppelstangen.


34597

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #338 Gepost op: 07 September 2022, 22:03:36 »
Weer terug naar de vuurkist.


De beplating van links naar rechts is zeker niet één geheel, maar uit losse stukken opgebouwd. Dat betekend dat het in de juiste vorm gestanste deel in stukken gezaagd moet worden én weer tegen elkaar moet woden vastgezet. Zo krijg je een echte naad.


Aan de binnenkant een verstevigingsstrook. Blijft ook mooi de soldeer uit de naad zelf.


De machineklem als soldeermal.


en dan de klinknagels er maar weer inzetten.
2-6-6-6-6-6-6-6-2- mm afstand


34679
« Laatst bewerkt op: 07 September 2022, 22:08:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #339 Gepost op: 08 September 2022, 16:29:12 »
Koppelstangen zijn inmiddels klaar. Het gat voor de bussen is vooralsnog 1 mm want we willen dat zelf  passend maken.


En voor op de vuurkist een mooie constructie voor de waspluggen.
Als vlak gietdeel "borstelt/polijst" Shapeways (met de beste bedoelingen) alles rond en de vierkante kop wil ik echt vierkant, vandaar de anti-borstel structuur en een groter aantal dan echt nodig.


34868

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #340 Gepost op: 08 September 2022, 16:36:13 »
De vuurkist heb ik inmiddels met boutjes M1,4 vast aan het machinistenhuis. Tapjes gezet in de nikkel-zilveren achterwand van de vuurkist. Schroevendraaier door de ramen van de achterwand gaat goed.


Tijdelijk de frontplaat van de rookkast op de ketel gemonteerd en is te zien dat de ketel gelijk al waterpas staat. Geen aanpassingen nodig.


Nu de ketel nog inkorten.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2022, 21:13:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #341 Gepost op: 09 September 2022, 18:41:59 »
De rookkast en directe omgeving....
Vandaag een dag met passen, meten en overdoen........ :-\ maar dat was verwacht omdat op die plek veel zaken bij elkaar komen en ook nog eens erg maatgevoelig zijn. De aanhouder wint en niet vergeten...."handmonster" dus testen is toegestaan (en gelukt  ;D)

Beplating 0,5 is te stug om de rookkast van te buigen, ook na uitgloeien. Geldt ook voor 0,4. Maar met 0,3 dik plaat lukte het. Dat betekende ook een aantal keren opnieuw klinknagelen en daarbij wetende dat plaatwerk met voorgeëtse positiegaatjes anders reageert dan nieuw plaatmateriaal. Maar ook dat is opgelost.



Ik maak altijd een bodem van 2,0 mm dik plaat om daar een stevige tap in te kunnen zetten. Ketel moet wel goed vast zitten.




Het cylinerblok is ingekort. Alles wat boven de voetplaat stak (dus ook een klein deel van de gietstukken, is plat geslepen. Zodoende kan de rookkast vrij schuiven en op de juiste plek worden gezet.
In het frame is een extra plaat aangebracht waardoor een bout in de bodemplaat van de rookkast kan worden geschroefd....vast=vast


Vanaf de onderkant (straks zwart geschilderd)


En dit was nog maar een deel van de werkzaamheden op die plek.
Wordt vervolgd.

35072
« Laatst bewerkt op: 09 September 2022, 18:44:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #342 Gepost op: 09 September 2022, 18:56:04 »
Bepalend voor de plaatsing van der ketel/rookkast is niet de lengte van de ketel, maar de postite van de 1/4 ronding in de "nep"-frameplaten.
Voor het ketelfront komt ook nog eens een 1/4 rond gebogen stuk plaatwerk.
Dat in overweging nemende, kan het tapgat in de bodemplaat van de rookkast worden aangebracht.
Als dat zit, kan de rookkast aan de ketel worden vastgemaakt en kan het geheel worden afgewerkt.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2022, 18:57:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #343 Gepost op: 09 September 2022, 21:40:31 »
Mijlpaal...."alles" zit aan elkaar vast. Boutjes M1,4.
Nu de ketel aan rookkast en vuurkist vastzetten.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11335
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #344 Gepost op: 09 September 2022, 23:46:17 »
Het verschil tusen de ketel en de rookkast is circa 1 mm. Uit buis (makkelijkst is een wanddiktre 1mm) kan dan de ring, die achter de rookkast op de ketel komt, worden gemaakt.

Op de draaibank 1/4 rond vijlen.




De ring knip ik open en kan dan over de ketel worden geschoven.


35167
« Laatst bewerkt op: 09 September 2022, 23:48:21 door FritsT »