Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
Vandaag om 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 149820 keer)

HJ

• Offline Offline
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #210 Gepost op: 17 October 2015, 21:45:57 »
Hallo Bert,

Fijn dat je er was vandaag en dat je er zelfs nog in geslaagd bent om live een programmeerprobleem op te lossen.
Gaaf om te zien hoe jij de lichtjes tot leven weet te wekken met die toverdoosjes.

Nogmaals bedankt en ik ga je zeker laten weten wanneer de baan weer in zijn geheel opgezet wordt.

Thanks!

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #211 Gepost op: 18 October 2015, 17:41:21 »
Hallo Hendrik (en andere geïnteresseerden),

Zoals beloofd nog even de instellingen zoals we die vandaag uiteindelijk hebben ingesteld.

De standaardindeling zoals je die graag wilde:

De uiteindelijke instellingen van de DR4018 zoals die ingevoerd zijn (preset 8 met de extra aanpassingen in geel gemarkeerd):

Aanvullende opmerking

Voor de ingestelde configuratie (CV 113 t/m CV 128) met de (maximaal gedimde) waarde 17 is gekozen in verband met de grote helderheid van de aangesloten Viessmann seinen. Hierdoor werkt echter de gewenste fading (bit 4 = aan) van de seinbeelden niet meer aangezien de ingestelde helderheidswaarde 1 is (dus één waarde hoger dan helderheidswaarde 0 = uit).

De nachtdimming van de seinen wordt niet gebruikt. Zou deze in bovenstaande configuratie aangezet worden dan blijkt deze een hogere helderheid te geven dan de ingestelde daghelderheid via de waarde 1.

Het blijkt dat de via CV 108 opgegeven dimwaarde bij het inschakelen van de nachtdimming wordt afgetrokken van de via CV 113 t/m CV 128 ingestelde waarde. Dit heeft tot resultaat dat bij de waarde 26 de nachtdimming resulteert in de waarde 26 - 10 = 16, hetgeen dus overeenkomt met helderheidswaarde 0 = uit. Bij waardes lager dan 26 heeft het inschakelen van de nachtdimstand een een omgekeerd evenredige grotere helderheid tot gevolg.

Conclusie: Bij gebruik van de nachtdimming CV 108 = 10 dient de in de CV's 113 t/m 128 opgegeven waarde minimaal 27 te zijn.

Tot slot nog even een sfeerplaatje (bij gebrek aan een echte camera helaas wat minder scherp):

Al met al heb ik me dit weekend dankzij de DR4018 bij jullie op het "Spoornulweekeinde 2015" best vermaakt  (y)

Groetjes,

Bert
« Laatst bewerkt op: 20 October 2015, 09:36:46 door Bert_Apd. Reden: Opmerking fading en nachtdimming toegevoegd »

HJ

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 18 October 2015, 21:45:09 »
Hallo Bert en anderen,

Hierbij een foto van de V60 dit keer vertrekkend als trein op sein Hp2 met beperkte snelheid over de wisselstraat richting Goch.

Wat is het toch leuk om ook dit onderdeel van onze hobby aan de praat te krijgen.
Vandaag deed ook het dwergsein het vlekkeloos.
Bert bedankt voor je ondersteuning. Ikke happy.

Op naar de volgende bijeenkomst met de volledige baan.

groet en fijne avond.

Hendrik

HJ

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 19 October 2015, 10:08:39 »
Bert,

Nog even een vraagje van mij.

Om het verlichtingsniveau van de seinen wat te temperen, hebben we besloten om de helderheidsinstelling te verlagen naar 1 (het laagste niveau behalve uit).
Echter hierdoor is de fading-functie teniet gedaan.

Zouden we niet de helderheidsinstelling op het oude peil kunnen laten (CV113...CV128 => 31) en vervolgens een extra weerstandje over de aarde kunnen schakelen?.
Dan moeten we wel alle seinen voorzien van deze aanpassing maar laten we de fading tenminste intact.

Idee?

groet,

Hendrik

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 19 October 2015, 15:17:49 »
Je zou een extra weerstand kunnen plaatsen in de common maar dan ga je wil verschil zien tussen seinbeelden met 1 of 2 ledjes aan.

Heb je een ringleiding voor de power voor seinen? Anders zou je aan het begin een step down module (zie deze link) op kunnen nemen om daarmee de spanning voor de seinen te veranderen.

Worden de decoders voor de seinen gevoed uit een leiding die je niet zomaar kan verlagen (omdat er ook andere verlichting ofzo aan hangt) kan je voor de power ingang van elke seindecoder een step down module plaatsen. Dan kan je een kleinere pakken zoals deze. Echt duur is het dus niet  ;D En kan je per decoder het lichtniveau instellen :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HJ

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 19 October 2015, 22:53:23 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je reactie.

In mijn situatie worden de decoders ieder met een eigen aansluiting gevoed uit de rails/ringleiding.
Die digitale spanning is vrij hoog en verklaart wellicht waarom de seinen zo fel branden.

Als ik het goed zie, heb je voor 80 cent per decoder zo'n step down module.
Wat is het verschil tussen zo'n module een gewone weerstand?

groet

Hendrik

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #216 Gepost op: 19 October 2015, 23:03:09 »
Hallo Hendrik,

Timo heeft al een aantal mogelijkheden aangegeven zie ik.  (y)

De DR4018 POWER ingang is inderdaad aangesloten op de DCC-ringleiding, dus de laatste oplossing van Timo zou een oplossing kunnen zijn.

Een andere mogelijkheid is om, in plaats van een weerstand aan de common, juist de (retour)aansluitdraden van de leds elk te voorzien van een (evt. verschillende) weerstand met een hogere waarde, zodat de helderheid per led-kleur ook nog verschillend ingesteld kan worden.

De CV's 113 t/m 128 kun je dan gewoon weer terugzetten naar de waarde 31, zodat de nachtdimming ook weer normaal kan werken als daar toch behoefte aan is.
Bedenk wel dat de nachtdimmingsmogelijkheid met de voor jullie gedane aanpassingen alleen beschikbaar is op de via OUT1 t/m OUT4 (CV's 131 t/m 134 ongelijk 0) aangesloten seinen: alleen deze seinen hebben de "vier-adres-techniek" en dus de dimmingsmogelijkheid via het vierde adres.

Als jullie voor alle (daglicht)seinen inderdaad de dimmingsmogelijkheid willen gaan gebruiken moet de DR4018 anders "geprogrammeerd" worden en kunnen er in plaats van 6 maximaal 4 seinen per DR4018 aangesloten worden. Maar dat moet gezien de verdeling van de DR4018's over de "bakken" geen propleem te zijn...

Laat even weten of jullie inderdaad toch de nachtdimstand voor alle seinen willen toepassen.

Voor het schakelen van het uitrijsein van Hp00 naar Hp0/Sh1 en van Hp0/Sh1 naar Hp00 zonder "tussenbeelden" heb ik mogelijk al een oplossing.
Ik wil deze eerst zelf nog even uittesten en daarna met jullie evalueren.

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 20 October 2015, 08:49:42 door Bert_Apd. Reden: tekst aangepast n.a.v. reactie van Hendrik »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 20 October 2015, 09:51:59 »
Hoi Hendrik en Bert,

Een weerstand laat een bepaalde spanning over zich heen vallen al naar gelang de stroom (wet van ohm). Het is lekker simpel maar als je er dus meerdere ledjes achter hangt krijg je dus verschillen omdat er dus meer spanning over de weerstand valt als je meer ledjes aan hebt in je seinbeeld.

Een weerstand per ledje (in de retour zoals Bert dat noemt) is inderdaad een mogelijkheid. Dit lijkt me alleen nogal veel werk. Je bent dan voor een hoofdsein 5 weerstanden nodig. (Aangezien je die voor rode lampen na de diode wilt hebben. Weer wegens intensiteit verschillen.) Dit is nogal wat werk om te monteren. Alle draadjes solderen, netjes krimpkousje enz.

Die modules zijn spanningsregelaars. En wel buck DC-DC regelaars. Deze zetten efficiënt de hoge spanning om in een (instelbare) lagere spanning. Aangezien je er maar één per decoder nodig hebt is het een heel stuk minder werk. En aangezien jij de seinen voed uit de baanspanning is het feit dat deze modules de spanning efficiënt om zetten fijn meegenomen. Zo snoepen je seinen minder digitale spanning.

Alleen aangezien jij je decoders uit je digitale spanning voedt (en dat is eigenlijk een wisselspanning) kan je deze modules niet zomaar voor de POWER ingang van de decoder gebruiken. Maar dat is niet zo erg. Wel heb je dan per module nog 2 diodes nodig. Dit kunnen gewoon goedkope 1N4148 diodes zijn (al het vermogen loopt via de DR4018 en dat is niet eens veel met seinen).

De module komt tussen de C (common) aansluiting op de decoder en de gemeenschappelijke draad van de seinen te zitten. Alleen de module zit dus aan een van de C aansluitingen, seinen allemaal aan + uitgang van de module. De - aansluiting van de module gaat via twee diodes (let op hoe om) naar de baanspanning. Een aansluiting op de module blijft inderdaad leeg.

De diodes + draden aan de diodes is naast te baan al aan te brengen aan de module. Voor de klem naar de seinen zou je ook al een draad + kroonsteen kunnen maken. Dan hoef je onder de baan alleen de draden nog maar vast te schroeven en de module met een stukje tape te bevestigen. Lijkt me een heeeel stuk makkelijker dan 5 weerstanden per sein onder de baan te moeten solderen.  ;D

@Bert, even de technische programmeervraag aan jou. Een andere oplossing (ipv de diodes) zou zijn om, als er een losse uitgang vrij is op de decoder, deze dan altijd aan te zetten. Hiermee heb je dan ook een - voor de module gemaakt. Zijn er uitgangen vrij? En is het makkelijk mogelijk een uitgang als altijd aan te programmeren?

Timo

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #218 Gepost op: 20 October 2015, 10:36:20 »
Hoi Timo,

Bedankt voor je oplossing met bijbehorend schema, is inderdaad een goed alternatief voor het monteren van de weerstanden.
Uiteraard is het mogelijk een - voor de step-down te maken via een niet gebruikte uitgang van de DR4018, er blijft er vast wel eentje over...

Ik laat de te kiezen oplossing(en) over aan Hendrik... Het programmeren van de DR4018 zal ik wel regelen...  ;)

Groeten,

Bert

HJ

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 20 October 2015, 22:12:40 »
Oeii heren,

keuzes, keuzes...
niet mijn sterkste punt.
Ik ben altijd wel van het type: maximaal effect tegen minimale moeite.

Laat ik even kijken wat leuk is om straks op de baan terug te zien:

1) Een lagere helderheid van de seinen. Dit was een aardig idee afgelopen weekend en sinds ik het gezien heb direct een grote wens geworden. Die verstralers zijn niet eens netjes te fotograferen.... Bovendien los je daarmee ook voor een groot deel de lichtoverspraak tussen de leds op. Dat was vooral erg hinderlijk bij het dwergsein.

2) De "tussenbeelden" zijn toch wel erg hinderlijk. Ook omdat ze het effect van de fading teniet doen.

3) Fading vind ik toch wel heel erg fraai als het netjes geïmplementeerd is. Een kleine investering in geld en tijd heb ik daar wel voor over.

4) Dimming voor de nachtstand zal bij ons in de praktijk niet voorkomen. Veel van mijn perronlantaarns zijn toch al niet voorzien van leds.

5) Gelijke helderheid van alle leds in de seinen bij iedere combinatie: zou leuk zijn maar niet als ik daarvoor aan alle draadjes extra weerstanden moet gaan solderen.

Dat idee van die module met 2 diodes vind ik goed te doen. Dat lukt me wel denk ik. Alleen heb ik mijn twijfels of het werkt. Gaat die module bij de fading niet uit alle macht proberen dat effect tegen te werken? Hat lijkt me dat een actieve component en fading geactiveerd door de DR4018 niet samengaan. Of zie ik dat verkeerd?

Het voorstel om een out-poort te gebruiken voor de module snap ik niet helemaal. Als dat bedoelt is om de 2 diodes te voorkomen dan kies ik toch voor de oplossing met aansluiting op de baan. Of heeft het andere voordelen?

Ben benieuwd!

Hendrik

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 20 October 2015, 23:38:17 »
Of zie ik dat verkeerd?
Yep :D Enige wat de module doet is de spanning verlagen. De DR4018 zet de digitale wisselspanning alleen om in gelijkspanning en bied eht aan op alle C aansluitingen (zijn ook allemaal hetzelfde). Het voltage op die uitgang wordt dus alleen bepaald door de hoogt van de baanspanning. De module zet nu deze gelijkspanning uit de DR4018 om in een lagere spanning, net alsof je de seinen zou voeden uit een trafo met een lagere spanning. Sluit je seinen maar eens aan op een 9V batterij, zullen ze ook niet zo fel zijn. De DR4018 kan zijn dim werk vervolgens nog gewoon doen met zijn uitgangen (een OUT).

Als je nog een aansluiting (een OUT) over hebt zou je deze inderdaad kunnen gebruiken als alternatief voor de twee diodes. Deze moet dan wel correct ingesteld worden maar daar kan Bert bij helpen. Maar met de 2 diodes is net zo makkelijk eigenlijk...

De module + diodes lijkt me zelf eigenlijk de meest makkelijke oplossing. Met weerstanden zal je toch minimaal 1 weerstand per sein moeten gebruiken en dan moet je eerst nog eens een paar verschillende waardes uitproberen tot je de waarde gevonden hebt die je wilt. En dan eindig je nog met een seinbeeld wat feller of minder fel wordt al naar gelang het aantal ledjes in het seinbeeld. Op de module zit gewoon een stelschroefje waarmee je de helderheid kunt aanpassen :D Ook nog makkelijk later toch nog aan te passen als het niet bevalt. En de module + 2 diodes solderen is niet lastiger dan weerstanden aan een draad.

Timo

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #221 Gepost op: 21 October 2015, 09:33:56 »
Even een kleine opmerking:

Dit gaat volgens mij niet werken. Dit omdat de uitgangen van de DR4018 gevoed worden door de decoder. Met een externe voeding aan uitgangen blaas je de boel op .... En één keer raden hoe ik daar achter gekomen ben....  ::)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 21 October 2015, 10:37:07 »
Dit omdat de uitgangen van de DR4018 gevoed worden door de decoder.
Ja, de positief naar de C klem. Vnadaar dat de DCDC daarop aangesloten is.

Maar echt, intern is het niet zo lastig. De C klem is niets meer dan de + zijde van een gelijkrichter.. De OUTS worden met MOSFETs naar de - zijde van die gelijkrichter geschakeld.

Met een externe voeding aan uitgangen blaas je de boel op .... En één keer raden hoe ik daar achter gekomen ben....  ::)
Ben ik toch ergggggg benieuwd hoe je de boel had aangesloten. De meeste mensen voeden de DR4018 namelijk gewoon uit een externe voeding...

En in dit geval is het ook geen extra voeding maar alleen het verlagen van de spanning van de C pool :) De diodes geven de module alleen een referencie naar GND (zoals je bij 7805 enz ook moet). Ben er dus wel zeker van dat die moet werken.

Timo

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #223 Gepost op: 21 October 2015, 10:50:13 »
@Timo:

Ben ik toch ergggggg benieuwd hoe je de boel had aangesloten. De meeste mensen voeden de DR4018 namelijk gewoon uit een externe voeding...

Klopt....  ::) Goed, destijds als volgt aangesloten: Vanuit gaande dat het "relais"-achtige constructie was. Bedrading net als in jouw voorbeeld alleen zonder de converter en diodes er tussen. De lampjes "gevoed" vanaf de externe voeding (gelijkspanning 12volt) waar ik ook de DR4018 op aangesloten zat. En dat gaat niet goed ;) Ik heb hier een uitgefikte DR4018 liggen. Er zal sluiting in het ding hebben gezeten. Daar zal het bij mij wel verkeerd gegaan zijn. Dus dat experiment ga ik niet meer aan :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 21 October 2015, 11:02:03 »
Hoi Ronals,

Het is me nog niet helemaal duidelijk. Dus je had de POWER ingang aan de externe voeding? Of toch zoals in mijn tekening met POWER en SIGNAL aan de baanspanning? En dan lampje tussen een OUT en de + van de voeding?

Timo