Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:25:07
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 148350 keer)

Calimero

• Offline Offline
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #120 Gepost op: 04 January 2015, 03:46:16 »
Als Alphen aan de Rijn nu Alphen aan de Tjonger zou heten
kon je er wel een paar komen halen.
Maar het lijkt me nu iets bezopen ver voor een paar diodes.
Groet, Ronald.

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 04 January 2015, 09:41:25 »
Hoi Bert,

N.a.v. je vraag m.b.t. het Franse seinstelsel zou ik je deze site kunnen aanbevelen.
http://www.thesignalpage.nl/homepage.php

Gaat verder dan Frankrijk, maar bevat veel nuttige links met informatie
Inderdaad, die heb ik ook gebruikt, en deze:
http://www.stellwerke.de/signal/france/

Door de beperking van 4 adressen kan ik niet alle gewenste seinbeelden aansturen. Je moet dus kijken welke 2 adressen op een 'vaste'  waarde kunnen blijven staan. In het voorbeeld dat ik plaatste (een uitrijsein) wil ik in ieder geval een rood seinbeeld, het witte rangeerlicht en een geel seinbeeld kunnen tonen. Dus: 71 is vast op R, 72 is schakelbaar, 73 is schakelbaar, 75 is schakelbaar, 76 is schakelbaar en 77 is vast op R. Dit doe ik even uit mijn hoofd, ik heb iTrain nu niet bij de hand. Ik heb 4 verschillende soorten SNCF-seinen, dus op deze manier heb ik alle seinen van passende seinbeelden kunnen voorzien.

Overigens zou ik het, als ik het weer moest doen, gewoon met een OC32 doen. Dat is volgens mij efficiënter en goedkoper.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 04 January 2015, 10:04:30 »
Dat is zo Calimero......  :o

Dan zal ik toch een paar dagen geduld moeten hebben.....  :'(

Ook zou het handig zijn als Digikeijs dat misschien is ff in hun handleiding erbij zet.....  ???
En ook dan diodes gaan verkopen... Dan ben je gelijk voorzien als je weer zoiets koopt....  ;D

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #123 Gepost op: 04 January 2015, 18:57:33 »
Hallo Dominique,

Naar mijn idee lever je nu wel erg snel kritiek op Digikeijs. Misschien is het handig als je nadat je een DR4018 gekocht hebt de meegeleverde gebruiksaanwijzing helemaal doorbladert tot het eind: op pagina 32 staat namelijk het volgende tekeningetje als voorbeeld:

En daar staan de diodes gewoon getekend, dus mijn schema's bevatten niets nieuws. En of die nu apart vermeld dienen te worden? Dan moet er misschien ook vermeld gaan worden dat je een wat kleinere schroevendraaier dan gewoonlijk nodig hebt voor de schroefjes...  ;)

En of het nu zinvol zou zijn dat Digikeijs ook diodes gaat verkopen voor deze ene toepassing? Lijkt mij geen succesvol artikel als ze bij Conrad en elke elektronicazaak voor 4 cent per stuk te koop zijn. Je ziet wat de reactie is op jouw voorstel van de diodes van Viessmann (10 stuks voor € 5,05)...

Hi Ferry en Dominique,

Ik ben dan Bert niet, maar voor dit doel kan je ook een 1N4148 nemen, kost bij Conrad € 0,04 per stuk.

Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat Viessmann erg duur is ;)

Maar goed, je vragen zijn inmiddels al beantwoord. Ik zal vanavond nog even een aansluitschema voor je maken.

Misschien is het handig dat je ook even je Viessmann seinen eens bekijkt voor wat betreft de aansluitdraden. Met een simpel blokbatterijtje van 9 Volt is eenvoudig uit te testen welk ledje gaat branden bij welk draadje. Let er wel even op dat je de plus van de batterij aansluit op de draad met de diode anders gaat er niets branden....  ::)

PS: Nog even een vraagje: welk artikelnummer seinen van Viessmann heb je eigenlijk?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 17:36:07 door Bert_Apd. Reden: nog een citaat toegevoegd »

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 04 January 2015, 20:44:43 »
Hallo Bert,

De gebruiksaanwijzing had ik al ruim gelezen voordat ik ze kocht. (had er al 1 voor me wissels) en op internet. vaak gelezen.

Schroevendraaier de goede maat gebruiken lijkt mij vrij logisch.....  ;D

Dat mooie tekeningetje is leuk.... maar als iemand die helemaal geen elektro kennis heeft dat tekeningetje voor zich krijgt denk hij misschien van wat zijn die 3hoekjes met streepje?!?!  ;D

Nu moest ik even graven in me geheugen(16 jaar terug) ....... dat ik het plaatje wel herkende dacht van; dat zijn diode's...   

En als je littfinski gewend bent voor seinen......  ::)

Maar er zou misschien kunnen staan bij/in het tekeningetje bij deze seinen , let op extra diode toevoegen of zo.....   ::)

Maar goed,

De seinen die ik heb zijn de:

http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/4013.jpg

(En daarom dacht ik ook van er zitten toch al diode's en weerstandjes aan die draden ;)  )

Heb ze 8 keer, daarom had ik 2 Digikeijs 4018 gekocht en als dat goed werkt, komen er nog meer bij voor wat seinen. en wie weet ook bezetmelders.
(had tijd terug de schurft in het digirails spul omdat er jaartje geleden een wisseldecoder direct al kapot was e.d. langverhaal)

Maar daarom had ik nu zoiets,

Omdat ik zag dat deze seinen erop konden, wel 4 tegelijk op 1 decoder top!! vooral als je er 8 hebt, zou dat enorm sparen. (littfinski 2 van deze seinen op een decoder van € 56,- euro.... :-[)   

Vandaar dat ik Digikeijs zeker weer een kans wil geven in mijn product lijst  ;D

Zou heel erg blij zijn met het aansluitschema! iig hoe en wat met de diode's ,  ik weet wel dat je ze op de goede kant moet solderen  ;D

Alvast bedankt!!

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #125 Gepost op: 04 January 2015, 22:15:33 »
Allen,
Tot zover een héél interessant draadje. Dank allen voor de bijdrages en hopelijk gaat deze info niet verloren en komt eens via de site van digirails in de vorm van een handboek oid beschikbaar voor al die modelbouwers die (helaas) niet op ons leuke forum zitten ;D
Ik heb nog wel een aansluit vraag: ik wil een fleischmann mechanisch voorsein 6205 aansluiten. Programmeer technisch geen probleem, want je sluit de groene, de zwarte en de rode draad (spoel aansluitingen) zó aan op de DR4018, maar de lampjes van dit sein worden gevoed via de zwarte (gemeenschappelijke) draad en een separate grijze draad.
Nu is mijn concrete vraag: waarmee komt de 0 uitgang van de DR4018 overeen: de bruine 0 of de +16V (bij mij blauw) ingang. Maw: moet de grijze sein draad naar de aarde of naar de + 16V. Ik ben nog niet aan het proberen geweest, bang of mijn seintje of mijn DR4018 te beschadigden...
Graag advies.
Nico
« Laatst bewerkt op: 04 January 2015, 22:30:00 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Rob Moerkerken

• Offline Offline
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
« Reactie #126 Gepost op: 04 January 2015, 22:49:46 »
@Nico het is de bedoeling al het hier verhandelde??? samen te vatten in een pdf document.
Ik ga in elk geval de Nederlandse seinen in combinatie met de DR4018 in één document opstellen.

Gr. Rob
Rob Moerkerken

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #127 Gepost op: 04 January 2015, 23:22:34 »
Hallo Dominique,

Hierbij dan het beloofde plaatje:

De getekende kleurenlabels (rood 1, rood 2, geel, groen, wit en zwart met diode) komen overeen met de labels aan de draden van het Viessmann sein (zie ook de gebruiksaanwijzing van Viessmann).

De draad met het zwarte label en diode moet aan de C(ommon plus) aangesloten worden.

Tussen rood 1 en rood 2 komt dus de eerste extra diode en tussen rood 1 en wit komt de tweede extra diode.

Sluit je de diodes verkeerd om aan dan zal lamp rood 1 niet gaan branden (er gaat niets stuk), in dat geval de diodes andersom aansluiten... ::) 

Volgens mij moet het nu duidelijk zijn...

Edit: Nog even een aanvulling:

En als je littfinski gewend bent voor seinen......  ::)

Als je eenmaal gewend bent aan een "Mercedes" met dito-prijzen mag je die niet vergelijken met wat eenvoudiger producten die dan bijna de helft goedkoper zijn maar daarvoor wel meer flexibiliteit èn meer seinbeelden bieden (met een paar diodes erbij dan)...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 11:22:03 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen op quote »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #128 Gepost op: 04 January 2015, 23:29:10 »
Hallo Nico@125,

... ik wil een fleischmann mechanisch voorsein 6205 aansluiten.

Fleischmann 6205 is geen voorsein maar een hoofdsein....

> http://www.fleischmann.de/de/product/11712-6205-0-0-0-0-0-006002/products.html

Welk sein wil je aansluiten? 6200 of 6205?

En wil je de seinverlichting aan en uit kunnen schakelen via de DR4018?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 January 2015, 23:52:38 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen »

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 05 January 2015, 09:36:50 »
Hallo Bert,
Je hebt gelijk, ik heb me vergist in het overnemen van het nummer: ik bedoelde de 6200, het voorsein.
Wat mij betreft blijft de verlichting branden. Dus die hoeft niet door de DR4018 geschakeld. Mijn vraag is dan hoe ik de grijze draad (verlichting) aansluit, als de zwarte ( de 0) uit de DR4018 komt. Voor aansluitdraden van het seintje: https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6200_200917.pdf

Graag je advies.
Grtz
nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #130 Gepost op: 05 January 2015, 15:31:44 »
Hallo Nico,

Aangezien de verlichting van het sein ook gevoed wordt via de zwarte draad van het sein (die dus aangesloten is aan de C(ommon) plus van de DR4018 heb je voor de grijze draad (retour van de verlichting) nog een minus-aansluiting nodig op dezelfde voeding als die van de C(ommon) plus.

De DR4018 heeft (helaas) geen extra massa-aansluitpunt daarvoor, maar deze is eenvoudig te maken via een tweetal diodes (bijv. 1N4007 max 1A). Deze methode wordt ook gebruikt wanneer er bijvoorbeeld bij een loc-decoder geen losse plus (blauwe draad) aanwezig is.

Schematisch ziet de aansluiting voor de Fleischmann seinen 6200/6205 er dan als volgt uit:

Ik heb bij de diodes nog even een diode-symbool voor de polariteit weergegeven.

Eventueel kun je op de grijze draad via de diodes nog verlichting van meerdere seinen op dezelfde DR4018 aansluiten, let er echter wel op dat je de maximale stroomsterkte van de diodes niet overschrijdt.

Ik denk dat daarmee je aansluitprobleem is opgelost.  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:35:44 door Bert_Apd »

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 05 January 2015, 15:35:49 »
Beste Bert,
Yes, dit was de info die ik nodig had! Dank!
Ik had al zo'n gevoel, maar ik kon het niet echt vinden dat het niet juist zou zijn de retourdraad van de verlichting direct op één van de Power aansluitingen te plaatsen.
Top voor de service.
Mvg
Nico

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 05 January 2015, 15:41:06 »
Even nog als aanvulling: uiteraard geldt deze oplossing (van Bert) niet voor de verlichting van Viessmann armseinen, die beschikken nl over 2 aparte aansluitdraden voor de seinverlichting  ;)
Ik heb geen idee hoe de verlichting van bv Marklin seinen loopt, als je die met deze super decoder wilt aansturen. Ik heb ze dan ook niet...
Nico

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 05 January 2015, 15:42:01 »
Zolang het een gloeilampje is zal het prima werken om de retourdraad op een van de power aansluitingen te knopen (mits het een wisselspanning voeding is). De lamp brand dan alleen wat minder fel. Zelfde als wat veel bij N gedaan wordt met locdecoders met een lampje aan het frame.

Overigens, als de voeding waarmee je de decoder voed al een gelijkspanning voeding is heb je geen diodes nodig. Dan gaan de retour gewoon al aan de GND/V- aansluiting van de voeding. Je kan de diodes dan wel toevoegen maar die in de V+ lijn zit er dan van jan joker  ;D

Ik heb geen idee hoe de verlichting van bv Marklin seinen loopt, als je die met deze super decoder wilt aansturen.
Ik kan alleen spreken voor de oude Marklin seinen. Deze delen ook een draad met de spoelen en het licht namelijk de gele draad. De tweede draad voor het lampje zit aan het frame van het sein. (Bij m-rails kon je deze met een beugel aan de rails maken voor massa contact.) Er kan een stekkertje in om deze aan te sluiten (of je schroeft een draadje aan het frame) en dan geldt hetzelfde als voor het Fleischmann sein :)

Timo
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:45:41 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #134 Gepost op: 05 January 2015, 15:55:28 »
Hallo Nico en Timo,

Ik heb een oplossing willen tekenen die het altijd doet, ongeacht of de externe voeding aan de DR4018 wisselspanning of gelijkspanning levert.

Gelet op de (soms) beperkte elektronica-kennis van (nog beginnende) forum-leden leek mij dat beter.
Vandaar de oplossing met twee diodes. De lampjes branden overigens toch al erg fel en met een extra (diode)weerstand gaan ze nog wat langer mee ook...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:58:34 door Bert_Apd »