Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 137527 keer)

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #360 Gepost op: 25 december 2019, 11:50:02 »
Hallo Martin,



Als ik via bovenstaande schakeldefinities met de DR4018 Preset 1 van geel naar groen schakel krijg ik geen tussenrood via 33/34.

Ik denk echt dat de oorzaak gezocht moet worden in de relais-schakeling, bijvoorbeeld door inductie en/of de gebruikte schakeling voor het "Oeilleton".

Kan de Fransman een tekening van de aansluitingen op de DR4018 met de erbij gebruikte relais-schakeling geven?

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 25 december 2019, 11:53:17 door Bert_Apd »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #361 Gepost op: 25 december 2019, 13:09:52 »
1. en/of de gebruikte schakeling voor het "Oeilleton".

2. Kan de Fransman een tekening van de aansluitingen op de DR4018 met de erbij gebruikte relais-schakeling geven?
1. Daar heb ik naar gevraagd.

2. De relais-schakeling die hij gebruikt, is om het tussen-rood te onderdrukken door de aansluitingen van de rode LEDs tijdelijk te verbreken.

Ik heb hem nu geadviseerd om de LEDs in tegengestelde volgorde aan te sluiten. (En de tabel in iTrain aan te passen.) En kijken hoe het dan gaat.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2019, 13:12:53 door Martin Hornis. Reden: extra antwoord »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #362 Gepost op: 25 december 2019, 13:50:03 »
2. De relais-schakeling die hij gebruikt, is om het tussen-rood te onderdrukken door de aansluitingen van de rode LEDs tijdelijk te verbreken.

Ik denk dat het handiger is om de oorzaak te vinden dan het verschijnsel proberen te bestrijden.

Nogmaals, het carré-rood kan niet via de DR4018 met Preset 1 ontstaan met de getoonde schakelvolgordes van geel naar groen...
Of iTrain moet zelf met 1-1-0-0-0 "over rood" schakelen... ::)

Zonder volledig aansluitschema heeft verder helpen voor mij geen zin, dan blijft het koffiedik kijken...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 25 december 2019, 18:16:00 door Bert_Apd »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #363 Gepost op: 29 december 2019, 01:05:09 »
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen waardoor deze situatie ontstaat: Hij maakt een rijweg (dus geen route) en koppelt daar de signalering aan vast met een terugkoppeling vanuit de twee volgende blokken: bezet of niet bezet. (De trein gaat dus niet rijden, ook niet bij onbezette vervolgblokken.) Ik heb hem gewezen op de NB op blz. 165 in de Handleiding van iTrain v4.1.4: "NB: Vanuit het oogpunt van compleetheid is het wel mogelijk om de toestand van wissels of seinen te veranderen, maar dit is normaal gesproken niet nodig en wordt afgeraden. Wissels worden al automatisch gezet door de routering en seinen door de blokken. Hier moet je niet tussen gaan zitten. Dit toch doen gevolgd door klagen dat het niet werkt, wordt niet gewaardeerd." De laatste 3 zinnen staan niet direct in de Franse Handleiding, dus die heb ik er in het Frans bij gezet.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 01:07:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #364 Gepost op: 29 december 2019, 10:19:34 »
Hallo Martin,

Als ik het dus goed begrijp schakelde de Fransman zelf (onbewust) via iTrain over "tussenrood" Carré en was het niet de DR4018 die het tussenrood veroorzaakte.

Klopt dat?

Groeten,
Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #365 Gepost op: 29 december 2019, 11:16:55 »
Ja. Tussen twee toestanden van de (door iTrain afgerade) uitvoering van acties met seinen, doet iTrain zelf (even) zijn taak. Met de DR4018 is/was niks mis. Mijn excuus voor het extra werk dat ik je bezorgd heb. Het was zoiets als twee kapiteins op een schip....
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #366 Gepost op: 29 december 2019, 12:14:37 »
Hoi Martin,

Geeft niet hoor, gelukkig is de oorzaak gevonden...  (y)

Groeten,
Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #367 Gepost op: 30 december 2019, 11:24:40 »
Uiteindelijk ben ik achter de echte reden voor de 'afwijkende' schakeling gekomen. De bedoeling is dat het uitrijsein van zijn station automatisch op veilig komt, nadat de vorige trein een blok verder is. Dat wordt bereikt door de rijweg automatisch in te stellen. Maar daarmee heb je het huidige blok en het volgende blok nog niet met elkaar verbonden. Alleen de wissels worden alvast goed ingesteld en vergrendeld. Als ik het goed heb dan noemen ze dat een 'doorschakeling', dat in feite een afkorting is van 'doorrij(d)schakeling'. Maar zoiets is in iTrain nog niet geregeld. In Koploper wel soms?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Belgaboy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #368 Gepost op: 14 mei 2020, 13:51:32 »
Hallo allemaal,

Ik heb hier met veel belangstelling deze topic gevolgd en ben er wel iets wijzer door geworden. Helaas is er nog steeds iets dat ik niet voor elkaar krijg.
Situatie is de volgende: Ik heb een 3 led sein (rood, groen, geel/groen) en een 4 led voorsein (dubbel geel, dubbel groen en geel/groen)

Dat hoofdsein heb ik perfect werkend via preset 8, het voorsein krijg ik perfect werkend via preset 11 (ook de integratie in iTrain is in orde)
Wat ik nu graag wil bereiken is om dat voorsein afhankelijk te maken van het hoofdsein:

Wanneer hoofdsein rood geeft dan voorsein dubbel geel
Wanneer hoofdsein groen geeft dan voorsein dubbel groen
Wanneer hoofdsein groen/geel toont dan wil ik dat ook zien op het voorsein.

Ik dacht dat het kon via preset 10 maar dan klopt geen enkel seinbeeld meer op zowel hoofd- als voorsein.
Ik ben niet zo goed thuis in het zelf aanpassen van de CV's en ik weet ook niet welke ik precies moet wijzigen om het voorsein aan het hoofdsein te koppelen

Iemand die weet hoe?

Alvast bedankt

Vriendelijke groeten
Patrick

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #369 Gepost op: 14 mei 2020, 17:46:13 »
Hallo Patrick,

Citaat
Ik dacht dat het kon via preset 10 maar dan klopt geen enkel seinbeeld meer op zowel hoofd- als voorsein.

Preset 9 en 10 zijn speciaal voor Koploper ontwikkeld om de aansturing van een combinatie hoofdsein/voorsein (voor het volgend hoofdsein) aan dezelfde mast te schakelen via slechts één adresreeks: bij Hp0, Hp00 en Hp0+Sh1 wordt het seinbeeld van het voorsein dan gedoofd. Deze presets kunnen binnen iTrain niet zinvol toegepast worden.

Ik neem aan dat nu het voorsein (Preset 11) en het erbijbehorende hoofdsein (Preset 8 ) beide een eigen adresreeks hebben. De koppeling van voorsein en hoofdsein dient dan te worden gerealiseerd binnen de besturingssoftware, dus in jouw geval binnen iTrain. iTrain zal dan via deze koppeling met het hoofdsein zorgen voor het juiste seinbeeld van het voorsein waarbij het voorsein geschakeld wordt via zijn eigen adresreeks en het seinbeeld van het hoofdsein volgt.

Een koppeling via CV-aanpassingen kan alleen wanneer hoofdsein en voorsein op dezelfde DR4018 zijn aangesloten èn het voorsein niet vanuit iTrain wordt aangestuurd via een geheel eigen adresreeks: de koppeling loopt dan via de adresreeks van het hoofdsein.

Helaas ben ik niet bekend met deze software-koppeling binnen iTrain en kan ik je helaas niet helpen met het binnen iTrain koppelen van voor- en hoofdsein...
Misschien kun je dit navragen op het iTrain Forum?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 17:48:18 door Bert_Apd »

Belgaboy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #370 Gepost op: 14 mei 2020, 18:32:16 »
Dag Bert,

Klopt inderdaad dat het voorsein en het hoofdsein een eigen adressenbereik hebben, maar wel (wegens testopstelling) zijn ze aangesloten op dezelfde 4018.

Hoofdsein heeft adres 1-4 en voorsein staat op 5-8. Ik wissel van preset om ofwel het hoofdsein ofwel het voorsein correct te laten werken.

In iTrain kan ik zo’n koppeling tussen hoofd en voorsein ook niet vinden dus ik zou het graag binnen de 4018 zo willen programmeren dat ik de 4018 kan instellen als hoofdsein, met dito aansluiting in iTrain en dat het voorsein volgt. Een master and slave instelling. (Out 3 en out 4 volgen dan naargelang de stand van out1 en out2).

Ik heb er echter geen idee van of dit überhaupt mogelijk is met de 4018, vandaar de vraag.

Mvg
Patrick
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 18:33:58 door Belgaboy »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #371 Gepost op: 14 mei 2020, 18:52:35 »
Hallo Patrick,

De iTrain handleiding geeft anders best wel de nodige informatie over voorseinen. Als je zoals in jouw geval met een aparte adres reeks werkt moet je in het blok waar het hoofdsein staat waarnaar het voorsein verwijst in de blokeigenschappen het voorsein opgeven (zie blz. 117 handleiding iTrain 5).

Groeten,
(andere) Bert

Belgaboy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #372 Gepost op: 14 mei 2020, 19:11:32 »
Hallo Bert,

Ik ga dat morgens eens proberen in een kleine testopstelling.
Hoop dat het lukt.

Had de iTrain handleiding gescand op seinen en vandaar dat ik dit niet gevonden heb, bedankt voor de tip!
Ik kom hier zeker nog op terug.

Mvg
Patrick

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #373 Gepost op: 14 mei 2020, 20:10:52 »
Hallo Patrick,

Ik zie dat mijn naamgenoot je al heeft geholpen met een mogelijke oplossing via iTrain definities. Naar mijn idee is dat eigenlijk ook de juiste oplossing aangezien het seinbeeld van het voorsein dan ook op het iTrain schakelbord correct wordt getoond.

Gezien jouw voorlopige aansluiting van hoofd- en voorsein op dezelfde DR4018 dien je echter nog wel een aanpassing op de DR4018 te doen.

Hoofdsein heeft adres 1-4 en voorsein staat op 5-8. Ik wissel van preset om ofwel het hoofdsein ofwel het voorsein correct te laten werken.

Om een DB hoofd- en voorsein op dezelfde DR4018 zonder preset wisseling te realiseren is de volgende aanpassing nodig:

  - Stel de DR4018 via CV47=8 in op Preset 8 (4x DB hoofdsein)
  - Wijzig CV132 = 4 ("los" DB voorsein op OUT3+OUT4)

Met deze wijziging kun je het hoofdsein (via adres 1-4) en het voorsein (via adres 5-8) los van elkaar schakelen, waarbij de seinen ook op het iTrain schakelbord de juiste seinbeelden geven:

  - Adres   1-4   schakelt het hoofdsein op OUT1+OUT2 (Hp0, Hp1 en Hp2)
  - Adres   5-8   schakelt het voorsein op OUT3+OUT4 (Vr0, Vr1 en Vr2)
  - Adres   9-12 schakelt het sein op OUT5+OUT6 (seintype afhankelijk van de instelling van de Preset of CV133)
  - Adres 13-16 schakelt het sein op OUT7+OUT8 (seintype afhankelijk van de instelling van de Preset of CV134)

Wanneer je vervolgens de koppeling tussen voorsein en hoofdsein via iTrain kunt realiseren zouden de seinen met deze instelling goed moeten werken en komen de seinbeelden (ook gecombineerd) overeen met het iTrain schakelbord. Elk sein wordt dus nog steeds aangestuurd via zijn "eigen" adresreeks.


Mocht je echter alsnog de koppeling van hoofd- en voorsein via CV-aanpassingen in de DR4018 willen realiseren, dan dienen bovendien de volgende CV's te worden aangepast:

  - CV143 = 3 (koppelt OUT1+OUT2 en OUT3+OUT4 aan de 1e adresreeks 1-4)
  - CV167 = 0 (deactiveert de koppeling van OUT3+OUT4 aan de 2e adresreeks 5-8)

Deze aanpassing heeft tot gevolg dat de DR4018 nog steeds 16 adressen heeft die als volgt worden gebruikt:

  - Adres   1-4   schakelt (via CV143=3) de seinen op OUT1+OUT2 en OUT3+OUT4 gelijktijdig
  - Adres   5-8   is functieloos (door CV167=0)
  - Adres   9-12 schakelt het sein op OUT5+OUT6 (seintype afhankelijk van de instelling van de Preset of CV133)
  - Adres 13-16 schakelt het sein op OUT7+OUT8 (seintype afhankelijk van de instelling van de Preset of CV134)

Deze combi-schakeling via de DR4018 heeft echter één beperking: wanneer het hoofdsein een z.g. Uitrijsein is (dus met Sh1 mogelijkheid) wordt bij de stand Hp0+Sh1 (rangeerverbod opgeheven) het voorsein ten onrechte gedoofd, het voorsein zou dan eigenlijk Vr0 moeten tonen. Dit is een "implementatietekort" in de DR4018...
Bij een oplossing via iTrain bestaat dit probleem niet.

Let op: het is absoluut noodzakelijk dat de DR4018 vooraf is ingesteld op Preset 8. Alleen in met deze instelling functioneren de genoemde aanpassingen.

Kijk maar eens of je de koppeling van voorsein en hoofdsein werkend krijgt.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 20:26:03 door Bert_Apd »

Belgaboy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #374 Gepost op: 14 mei 2020, 21:18:04 »
Andere Bert, :)

Dat was wat ik bedoelde. Dus hoofdsein op 1-4 en voorsein op 5-8 op dezelfde decoder.
Als ik de koppeling in iTrain in orde krijg dan ben ik er!

Nadien kan ik dan dezelfde instelling maken voor de uitgangen 9-12 (hoofdsein) en 13-16 (voorsein)
Zo heb ik slechts 1 DR4018 nodig voor de vier seinen op het paradespoor.
Toch een geweldige decoder die 4018.

Mag ik jullie beiden hartelijk danken, op deze oplossing was ik zelf nooit gekomen.

Groeten
Patrick