Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
welke draden om servodecoders te testen door Ben
Vandaag om 16:34:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 16:15:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:03:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
  

Auteur Topic: Treinen rijden 1 kant op...  (gelezen 5346 keer)

Leekie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Treinen rijden 1 kant op...
« Gepost op: 07 November 2014, 20:12:19 »
Hey allemaal,

ik ben helemaal nieuw, weet er helemaal niets van en ik hoop dat jullie me verder willen helpen. Ik heb met mijn zoontje een oude tweedehands set Marklin gekocht. Van alles door elkaar. Het eerste baantje ligt en de 3 lokjes rijden na een beetje olie allen. Maar om met de eerste uitdaging te beginnen: ze rijden allemaal 1 kant op. Ik kan het kapje wel verwijderen en handmatig het schakelaartje omzetten. Maar dan blijft hij of voor-, of achteruit rijden. Iemand een idee? Het is volgens mij M rails, ik ga proberen wat foto's bij te voegen... thnx alvast!





« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 20:55:28 door Bert van Gelder. Reden: Witregel tussen foto geplaatst »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2014, 20:24:53 »
 ;D Marklin heeft normaal een omschakelrelais. Dat wordt bestuurd door een puls van een hogere spanning. Volgens mij heb je daar een trafo van de hema (Lima gelijkstroom) ipv een Marklin wisselstroom trafo ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2014, 20:26:17 »
Hoi, welkom op het forum..

Het eerste probleem, je hebt Marklin locs (die wisselspanning nodig hebben), maar je gebruikt een Hema (Lima) transformator die gelijkspanning levert.

Op zoek naar een Marklin-trafo!

Gr, Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2014, 20:51:31 »
Neem geen oude metalen blauwe trafo maar een witte Trafo van Märklin. De witte trafo is veel veiliger vanwege het ontbreken van de metalen behuizing.

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2014, 20:59:43 »
Zoals je gemerkt hebt werken ze prima op gelijkspanning. Je hebt alleen wel een 24v puls nodig om om te schakelen en die wordt doorgaans alleen door en Marklin trafo afgegeven.

Pak idd maar geen metalen meer. Maar zo ver ik wet zijn de blauwe plastic trafo's ook prima.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2014, 21:06:34 »
De blauwe trafo's zowel met metalen als kunststof behuizing zijn berekend op de 220V~ die vroeger uit het stopcontact kwam, ipv op de 230V~ van vandaag de dag.
Nu hoeft dat op zichzelf niet zo'n probleem te zijn, alleen als je een nieuwe lokomotief koopt (waar standaard een decoder is ingebouwd) kun je tegen vervelende dingen aanlopen. Door de hogere ingangsspanning wordt bij zo'n blauwe trafo ook de omschakelpuls in aantal Volten verhoogd wat desastreus kan zijn voor de decoders.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2014, 00:21:51 »
Antwoorden lijken veel op die in draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61439.0.html

Waar het om gaat is dat de loks omschakelen van rijrichting bij 24 volt.
Daarvoor sluit je gewoon een deurbeltrafo aan van 24 vDC of vAC. Met een drukknopje kun je dan een korte stroomshot geven om om te schakelen.
Voor het overige rijden analoge Marklin loks uitstekend op gelijkstroom of wisselstroom naar wens. Hun motor heet ook wel Alstrohm, vrij vertaald, rijdt op alle stroom.
 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2014, 09:26:49 »
Maar op een Märklintrafo is dat toch een stuk handiger geregeld. Een goede gebruikte trafo vind je voor twee tientjes op Marktplaats of een beurs.
Nog los van de vraag of je wel twee typen trafo's op één stroomkring wilt aansluiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Leekie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2014, 09:58:40 »
Geweldig jongens, dank voor alle reacties! Dit zou dan een goede moeten zijn?

« Laatst bewerkt op: 08 November 2014, 10:13:14 door Leekie »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2014, 10:08:17 »
 (y)

De wissels boeit wissel- of gelijkspanning ook niet, maar ik denk dat de spanning te laag is voor de Märklin wissels. Die oude aandrijvingen willen graag 16 volt en ik denk sowieso meer vermogen dan dit trafootje wenst te leveren. Voor de gloeillampjes in de locs zou het niet uit mogen maken. Misschien branden ze erg zwak of zijn ze gewoon stuk.

Edit, Leekie had hierboven eerst nog een vraag over niet werkende wissels en lampjes staan.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2014, 10:17:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26883
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2014, 11:07:53 »
De blauwe trafo's zowel met metalen als kunststof behuizing zijn berekend op de 220V~ die vroeger uit het stopcontact kwam, ipv op de 230V~ van vandaag de dag.
Dat verschil is maar betrekkelijk. De nominale waarde was vroeger 220V, maar met een tolerantie naar boven van 10%. Nu is het 230V, met een tolerantie naar boven van 6%. In beide gevallen komt de maximale spanning uit op ongeveer 242V. En in de praktijk (bij mij tenminste) is de spanning ook bijna 240V, zowel in het oude als in het nieuwe tijdperk.
Het probleem met de oude Märklin trafo's was dat de omschakelpuls vaak boven de 30V uitkwam. en dat is inderdaad funest voor de meeste decoders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2014, 11:55:35 »
Maar als je analoog rijdt dan heb je toch helemaal geen decoders  ;) :-X :

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 09 November 2014, 16:04:06 door Bert van Gelder. Reden: beperk gebruik smiley\'s a.u.b. »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26883
    • Pagina van klaas
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2014, 11:59:26 »
Nou, bij Märklin is dat niet zo vanzelfsprekend. Als Leeki een nieuwe loc gaat kopen, dan zit daar vanzelf een decoder in, die ook luistert naar analoge spanning en naar de omschakelpuls.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2014, 13:07:45 »
Dat doet Märklin al een jaar of 20, dus het hoeft niet eens een heel nieuwe loc te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Treinen rijden 1 kant op...
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2014, 13:13:24 »
Bij Marklin is het verstandig er een decoder in te bouwen. Dat maakt een analoog omschakelrelais overbodig. Analoge omschakelrelais kunnen voor bokkesprongen zorgen en andere ellende. Mocht je later digitaal willen gaan, dan zit de decoder er al in. Maar niets is uiteraard verplicht.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden