Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 09:59:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 09:36:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:30:42
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 54277 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #105 Gepost op: 07 November 2014, 16:02:36 »
Ja, dat is het kortsluitprincipe.

Zet iemand naast het stopcontact die waarschuwt dat de stekker in de buurt van het stopcontact komt, dat is het melder-principe!

maartenvanderburgt

  • Gast
Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #106 Gepost op: 27 February 2015, 18:29:07 »
en deze module werkt op basis van het eerst laten ontstaan van een kortsluiting, de slechtst mogelijke manier voor het oplossen van een keerlus probleem.

Zullen we weer opnieuw beginnen ? :-[
Een keerlusmodule is de simpelste en doeltreffendste oplossing van een keerlus probleem.  Er ontstaat absoluut geen kortsluiting (y)

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2015, 23:27:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Re: Kortsluiting op mijn baan (met bijlage)
« Reactie #107 Gepost op: 27 February 2015, 19:17:28 »
Er ontstaat absoluut geen kortsluiting (y)
Maarten, zolang als jij deze onzin blijft volhouden, blijven wij er teginin gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Re: Kortsluiting op mijn baan (met bijlage)
« Reactie #108 Gepost op: 27 February 2015, 23:01:48 »
Zullen we weer opnieuw beginnen ? :-[

Maarten wat jij wil, het is tenslotte nu jouw feestje. Maar als ik eerlijk ben wil ik hier geen tijd en energie meer aan verspillen, de reactie van Klaas spreekt denk ik boekdelen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #109 Gepost op: 27 February 2015, 23:29:24 »
Omdat deze discussie keer op keer opduikt, bij deze een eigen draadje.

Hier mogen jullie verder discussiëren over de voor en tegens van de verschillende modules voor het oplossen van een keerlusprobleem..

Het draadje blijft open zolang er op normale manier over gesproken kan worden..

Gr, Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #110 Gepost op: 27 February 2015, 23:33:14 »
Gewoon helemaal verwijderen, nog geen maand geleden was er een soortgelijke onzinnige discussie.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #111 Gepost op: 27 February 2015, 23:35:25 »
Ja, dat zou een optie zijn.

Echter, dan duikt hij in elk draadje op, omdat het nooit eens uitgesproken wordt. Ieder mag hier zijn voor- en nadeel naar voren brengen. Ontstaat het in een ander draadje, dan hevel ik het elke keer hierheen...

Gr, Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #112 Gepost op: 27 February 2015, 23:40:14 »
Dan ben je denk ik net zo hardleers als Maarten, het is al meerdere keren duidelijk uitgelegd.
ByeBye
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #113 Gepost op: 27 February 2015, 23:42:54 »
Dank je voor het compliment...  ::)

Als je kan lezen: IK vraag niet om de uitleg, het is de vraag waar JULLIE graag je uitleg willen geven!

Take-it or leave it. Ergens anders gaat de zamboni er door heen!

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #114 Gepost op: 27 February 2015, 23:50:12 »
Het hele meningsverschil gaat over de vraag wat nou eigenlijk een kortsluiting is. Maarten heeft daar een heel andere opvatting over dan Wim en ik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #115 Gepost op: 27 February 2015, 23:51:01 »
Bert, de discussie draait meestal meer om een stukje natuurkunde dan om voor- en nadelen.

De voor- en nadelen van de verschillende systemen zijn breed uitgemeten.

In principe heb je twee soorten systemen: modules die werken middels het detecteren van de gevolgen van een verkeerde polariteit, en modules die werken door treindetectie en daarmee een verkeerde polariteit voorkomen. Het eerste is de eenvoudig aan te sluiten oplossing van de grotere fabrikanten, het tweede is de wat meer werk met zich meebrengende oplossing van o.a. de ultieme keerlus en de xtreme keerlus.

Het eerste kan op verschillende manieren, maar betekent altijd dat de stroom of de stroomtoename in de keerlus gemeten wordt. Is die te groot, dan wordt er omgepoold. Deze te grote stroom of te grote stroomtoename wordt veroorzaakt doordat er een ongewenste laagohmige verbinding is tussen tegengestelde polen.
In de elektrotechniek heet zo'n ongewenste laagohmige verbinding een kortsluiting, en dat vinden sommige mensen niet leuk om te horen. Dan gaat het dus niet meer om feiten, maar om emotie. En een discussie op basis van emotie zal nooit een einde vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #116 Gepost op: 28 February 2015, 00:02:32 »
Dirk,

Ik vraag NIET om uitleg over de 2 verschillende systemen. Ik ken beide voor- en nadelen....!

Het gaat me er om, als moderator zijnde, dat deze discussie niet opnieuw in elk draadje verschijnt.

Gr, Bert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #117 Gepost op: 28 February 2015, 02:01:00 »
...Deze te grote stroom of te grote stroomtoename wordt veroorzaakt doordat er een ongewenste laagohmige verbinding is tussen tegengestelde polen.
In de elektrotechniek heet zo'n ongewenste laagohmige verbinding een kortsluiting, en dat vinden sommige mensen niet leuk om te horen...

En sommige andere mensen vinden het niet leuk om te horen dat deze gratis verkregen te grote stroom of te grote stroomtoename gedetecteerd wordt en gebruikt wordt om iets te schakelen. Zij willen, hoe handig dit gebruik ook kan zijn, koste wat het kost deze te grote stroom of te grote stroomtoename voorkomen.  :)

Tja, meningen verschillen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #118 Gepost op: 28 February 2015, 02:23:57 »
Mijn mening c.q. bijdrage aan deze beerput:

Kortsluiting: Het werkt maar valt of staat met de reactie snelheid denk ik.
Stroomdetectie: Werkt eleganter maar vergt meer inzicht en een meer complexe schakeling.

Mijn voorkeur op basis van theorie (praktijk ken ik nog niet) gaat toch duidelijk naar de stroomdetectie.

1) Hoe kortstondig ook, je belast je booster en trafo niet onnodig.
Ik weet, een ideale situatie bestaat niet maar stel dat .... Dan krijgt dus je hele baan, of dat deel wat op die
ene booster zit helemaal geen spanning en zouden alle treinen kortstondig zonder "sap" komen te zitten.

2) Als je met een booster werkt met hoge stroomreserve (b.v. 10A EDITS) kan er wel degelijk schade aan
rails, wielen en mogelijk bedrading in je loc optreden als je pech hebt.

De stroom bij stroomdetectie is niet hoger dan bij een normale bezetmelding dus heeft buiten de wat
complexere aanpak geen technische nadelen. Aanleggen doe je eenmalig dus met iets minder kennis van
zaken kost het je misschien een avond extra om het te doorgronden en aan te leggen maar wat is die ene
avond op de bouw van een hele baan ?

En sommige andere mensen vinden het niet leuk om te horen dat deze gratis verkregen te grote stroom of te grote stroomtoename gedetecteerd wordt

Voor niks gaat (voorlopig nog) alleen de zon op. Ik zal de Nuon eens vragen of ik ook minder kan betalen als ik
regelmatig mijn stroom in grote pieken af ga nemen en of ze om die reden ook even de capaciteit van de instalatie
opschroeven.
M.a.w. een grote stroom is nooit gratis. Kortsluiting is kortsluiting ! Ook als het slechts 1ms duurt.
Heeft dus niks met smaak en/of emotie te maken, is gewoon gestoeld op feiten.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 02:41:04 door Calimero »
Groet, Ronald.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #119 Gepost op: 28 February 2015, 07:12:51 »

Als je met een booster werkt met hoge stroomreserve (b.v. 10A EDITS) kan er wel degelijk schade aan
rails, wielen en mogelijk bedrading in je loc optreden als je pech hebt.


De vraag is of dat wel reëel is. 10A op je baantje lijkt me zowiezo niet gezond als er een eenvoudige ontsporing is dus dit lijkt me een non-issue.

Ik ga een DR410 keerlusmodule bestellen voor m'n draaischijf om de simpele reden dat een stroomdetectie module niet toepasbaar is. En ik ga het beleven maar volgens mij gaat het kortsluit verhaal nergens over en is het slechts een principe discussie. Wat niet weg neemt dat het interessant is om te voeren.

Gr, Ben.