Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 20:52:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 20:51:53
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 56208 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2014, 18:56:02 »
...want tussen de 2 polen zit elektronica.
Maar wel elektronica met een zo laag mogelijke weerstand. Dus toch kortsluiting.
Echt ongelooflijk hoe eigenwijs sommige mensen kunnen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #16 Gepost op: 03 November 2014, 19:04:57 »
Echt ongelooflijk hoe eigenwijs sommige mensen kunnen zijn.

sommige = Klaas ???  ;D

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #17 Gepost op: 03 November 2014, 19:11:21 »
Marius, als je denkt dat je grappig bent, dan heb je het deze keer echt mis.
Ik word echt een beetje naar van al dat gebeuzel uit onkunde. >:(
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8095
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #18 Gepost op: 03 November 2014, 19:24:50 »
Zoals mijn collega het placht te zeggen "zo jammer he".  :'(

Maar laten we maar terugkeren naar de oorspronkelijke vraag voordat de zamboni langs komt.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 19:27:32 door Remunj »
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #19 Gepost op: 03 November 2014, 19:25:45 »
Klaas, wij zijn niet begonnen, jullie zijn gaan evangeliseren  ;D
Maar goed, de stofzuiger er maar overheen  (y).
Ons gesneuzel (lees beide religies  ;) ) hebben geen echte bijdrage voor dit draadje.  ;D

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #20 Gepost op: 03 November 2014, 19:31:56 »
Marius, het gaat niet om wie er is begonnen, en evangeliseren is heel wat anders.

Het gaat om de vaststelling dat de bedoelde keerlusmodule werkt op basis van kortsluiting. Dat is een feit, punt.
Wie het tegendeel beweert, die geeft daarmee een brevet van onkunde af.
En nu hou ik er over op, anders word ik nog echt boos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8095
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #21 Gepost op: 03 November 2014, 19:49:09 »
Denk het wel.
Hij weet nu dat er een goede methode is en een (laat ik het voorzichtig uitdrukken) iets minder goede methode :)
Gr.
Eric

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #22 Gepost op: 03 November 2014, 20:17:51 »
Misschien is er behalve de methode ook nog zo iets als voortschrijdend inzicht qua techniek ;). Dan moet ik zeggen dat de nieuwste versie, die van Karst\Digikeijs, wel een erg makkelijk aan te sluiten versie is. Lekker weinig bedrading, tel daarbij op de werking zoals Karst hem uit legt en dan kunnen wat mij betreft alle oudere (zeker niet slechtere versies) naar het antiquariaat. Dat wil niet zeggen dat je als je er zo een hebt je hem gelijk uit je baan moet rukken en plat stampen, maar als je er nu een moet gaan aanschaffen.............weet ik wel welke ik ging kopen. Hoewel ik zelf de keerlus toch nog altijd probeer te vermeiden in mijn baan, maar ook die gedachte hoort thuis in het BNLS museum. Tijd voor een update van de Encyclopedie ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #23 Gepost op: 03 November 2014, 21:44:33 »
Echt ongelooflijk hoe eigenwijs sommige mensen kunnen zijn.
Het gaat om de vaststelling dat de bedoelde keerlusmodule werkt op basis van kortsluiting. Dat is een feit, punt.
Wie het tegendeel beweert, die geeft daarmee een brevet van onkunde af.
En nu hou ik er over op, anders word ik nog echt boos.

Nog wat hakken en zand.
Eigenwijs + onkunde = boos (= Klaas  ???)

Gewoon boos worden, lucht op.
Maarten.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #24 Gepost op: 04 November 2014, 08:38:24 »
Wat is er op tegen om te schakelen op basis van een kortsluiting, op voorwaarde dat dat snel genoeg gebeurd?
Het is bekend dat er alternatieven zijn waarbij geen kortsluiting optreedt, maar die zijn niet zo eenvoudig aan te sluiten als modules die op basis van kortsluitdetectie werken.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #25 Gepost op: 04 November 2014, 08:48:50 »
Voor eenieder die zijn digitale modelbaan NIET wenst aan te sturen via een pc of niet met magneetjes reed-switches of andere contactpunten wilt activeren, werkt de Digikeijs gewoon goed..

Voor- of tegenstanders; laat ieder in zijn waarde en respecteer de oplossing en werkwijze van je collega-modelspoorder.

Een filmpje met de Digikeijs, aangestuurd dmv detectie: https://www.youtube.com/watch?v=gjv3sioL8c8&feature=youtu.be.
Het werkt dus gewoon.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8095
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #26 Gepost op: 04 November 2014, 08:50:48 »
Tjalling, die discussie is al zo vaak gevoerd en slaat nergens op.
Keerlus schakelingen die niet werken op kortsluitdetectie zijn net zo makkelijk aan te sluiten als een kortsluitmodule.
Die paar draadjes extra naar de rails zijn net zo makkelijk aan te sluiten.
Kwestie van een paar extra isolaties in de rails te maken en draadjes eraan en klaar ben je.

En wat er op tegen is?
Je doet het licht in je kamer toch ook niet uit door even een stopcontact kort te sluiten, ook al is het maar even?  :-X
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #27 Gepost op: 04 November 2014, 08:57:34 »
Volgens mij is de kern gewoon een principieel puntje uit de elektrotechniek dat zegt dat er als het even kan geen kortsluiting moet zijn.
Dus de ene helft van de techneuten roept dat je beter geen keerlusautomaat op basis van kortsluitdetetie kan gebruiken.
De andere helft doet net of er dan toch geen sprake is van sluiting. Heb je je principiële probleem ook opgelost.

Ondertussen wil de doorsnee modelspoorder alleen maar weten of een module op basis van kortsluitdetectie goed werkt en of het kwaad kan. Het voordeel van eenvoudig aansluiten is onmiskenbaar, maar dat kunnen techneuten zich vaak moeilijk voorstellen.

Het eerste is wel een punt. Kortsluiting is inherent aan modelbanen. En dus beschikt de apparatuur over een voortreffelijke beveiliging. En dus wil die beveiliging nog weleens sneller reageren dan de keerlusautomaat, zodat de boel wordt stilgezet. Dat vond ik bij de Lenzschakeling wel een probleem, afhankelijk van de gebruikte centrale. Het instelschroefje bood niet altijd een afdoende oplossing. Bij de Digikeijs lijkt dat probleem opgelost.

Resteert de vraag of het kwaad kan. Weet ik alleen dat er in de praktijk weinig kwaad blijkt, maar misschien mis ik wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #28 Gepost op: 04 November 2014, 09:07:18 »
Voor jou maken die paar draden niet uit, voor anderen (waaronder ik), wel.

Waarom het licht niet uitschakelen door een kortsluiting veroorzaken? Simpel, als je dat doet moet je twee verdiepingen naar beneden om de zekering te vervangen :D Dat is gewoon niet handig.

Blijft de vraag open: wat is het probleem van een schakeling obv kortsuitdetectie?
Het lijkt er op dat het enige argument het dogma "gij zult geen kortsluiting maken" is. Bij het ontstaan van dat dogma was daar ongetwijfeld een goede reden voor, maar wat was die reden, en is die reden nog steeds valide? Of zijn daar andere redenen bij gekomen? Of geldt dit alleen in specifieke gevallen?


Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8095
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #29 Gepost op: 04 November 2014, 09:23:24 »
Blijft de vraag open: wat is het probleem van een schakeling obv kortsuitdetectie?
Het lijkt er op dat het enige argument het dogma "gij zult geen kortsluiting maken" is. Bij het ontstaan van dat dogma was daar ongetwijfeld een goede reden voor, maar wat was die reden, en is die reden nog steeds valide? Of zijn daar andere redenen bij gekomen? Of geldt dit alleen in specifieke gevallen?
Heel simpel, iets oplossen door eerst een kortsluiting te laten ontstaan (hoe klein ook) is in de basis gewoon een verkeerde reden.
En waarom dat vroeger wel gebeurde? Kwestie van techniek zullen we maar zeggen. Was de simpelste methode.
Nu zijn er gewoon betere oplossingen voorhanden. Zoals met zoveel dingen.
En ja het werkt best wel. Maar ik had eerst de LK100 van Lenz en dat was gewoon een ramp. De jusite instelling vinden met de potmeter om altijd betrouwbaar te werken was haast onmogelijk. Iedere trein heeft zijn eigen karakteristiek en daar is/was moeilijk een gulden middenweg in te vinden.
Was blij toen er betere alternatieven beschikbaar kwamen.
Gr.
Eric