Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 09:28:01
20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 09:24:08
lais dcc decoder aan sluiten door 008200
Vandaag om 09:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door VAM65
Vandaag om 08:56:17
Bahnstrecke 5867 door cor_b
Vandaag om 08:47:51
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 07:56:24
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 07:48:58
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53224 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #45 Gepost op: 04 November 2014, 12:50:12 »
Wat een onding, helemaal mee eens. Maar:
Zie hierboven:  de LK200 van Lenz en inmiddels ook andere merken.

Maarten
Zijn we het daar in ieder geval over eens  ;D
Maar ten tijde dat ik tot vervanging overging bestond de LK200 nog niet.
Daarom mijn keuze voor de sensor methode.
Gr.
Eric

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #46 Gepost op: 04 November 2014, 13:13:01 »
Samenvattend zijn er dus 2 redenen aan te voeren om NIET met kortsluitdetectie te willen werken:
  • Oude schakelingen werkten niet naar behoren (zoals de Lenz LK100)
  • In bijna alle andere situaties waar electronica toegepast wordt het geen goed idee is om kortsluiting te veroorzaken. Dit gaat voorbij aan het gegeven dat een modelbaan voorzien moet zijn van een kortsluitbeveiliging die relatief traag is, en de kortsluitdetectie juist zo snel mogelijk schakelt.

Andere onderbouwde argumenten heb ik niet kunnen vinden. Gevoelsmatig begrijp ik de voorkeur voor een keerlusschakeling op basis van sensor signalen (zoals een ultieme keerlusschakeling), maar met de moderne kortsluit-schakelingen is er geen praktische noodzaak meer.
Volgens mij sluit dit ook aan bij de conclusies van Karst en Klaas.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #47 Gepost op: 04 November 2014, 13:19:22 »
Wat me wel opvalt aan de Digikeijs module is dat er ook een toepassing staat getekend in de handleiding voor een raildriehoek, maar er nergens vermeld staat dat de aan de module aangesloten sectie een minimale lengte moet hebben (b.v. ter grootte van de langste trein), ik heb het tenminste niet kunnen vinden. Hoeft dat niet? Dan zou dat een voordeel zijn....
Maar staat die module dan niet de hele tijd "heen en weer te klapperen" bij kortsluiting links en rechts? En wat als er nu aan beide kanten tegelijk kortsluiting ontstaat, bijvoorbeeld een trein met binnenverlichting waarbij alle wielen links en rechts voor stroomafname zorgen en de rijtuigen elektrisch zijn doorverbonden? Ja, technisch gezien "ziet" de module dan een volledige kortsluiting en schakelt af denk ik, maar dan staat je trein stil. Of wordt er dan van uitgegaan dat de eerste stroomafnemende wielen van de lok dan al weer de normale spanning (voorbij de module) krijgen en de trein daardoor verder rijdt? Vragen en onduidelijkheden dus.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #48 Gepost op: 04 November 2014, 13:27:19 »
Bij een driehoek geldt dezelfde beperking als bij een lus, je mag niet tegelijk over beide scheidingen rijden. Want dan weet de module inderdaad niet wat hij moet doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 November 2014, 13:30:17 »
Half citeren is inderdaad dolzinnig Henk ... Lees het uit, en je ziet de nuance meer dan terugkomen. En citaar dan ook dat wat je minder van pas komt in plaats van alleen dat wat het bericht belachelijk maakt. Dat helpt de discussie helemaal niet.

Het voorbeeld deugt gewoon niet voor jouw redenering en de nuance in de rest van het bericht verandert daar niets aan. Voor mij is het een heel nuttig voorbeeld. Een botsing die geen enkel negatief effect heeft, zal niet als een probleem worden ervaren. Op dezelfde manier hoeft een kortsluiting die geen enkel negatief effect heeft, niet als een probleem te worden gezien. Dus bedankt voor het voorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 04 November 2014, 13:39:31 »
Citaat
Wat me wel opvalt aan de Digikeijs module is dat er ook een toepassing staat getekend in de handleiding voor een raildriehoek, maar er nergens vermeld staat dat de aan de module aangesloten sectie een minimale lengte moet hebben (b.v. ter grootte van de langste trein), ik heb het tenminste niet kunnen vinden. Hoeft dat niet?...............
Dat was me ook al opgevallen. Misschien kan Karst hier iets meer over vertellen ;). Vandaar mijn eerdere opmerking mbt de eenvoudige aansluiting van deze module.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 04 November 2014, 13:41:23 »
Maar bij de kortsluit detectie gaat al die stroom, zelfs al is het maar 1.5A, door een heel klein deel van 1 wiel. Kan nooit echt goed zijn voor z'n wiel lijkt me.
Dus daargelaten of een bericht wel of niet verstoord wordt door deze meting, alsnog is er volgens mij schade mogelijk door kortsluiting.

Volgens mij niet hoor. Als je de uitleg van Karst leest, dan kan een dergelijke schakeling echt nooit schade aanrichten aan wielen, stroomafnemers, bedrading of decoders. De duur van een kortsluiting maakt het verschil. Ook bij gewone sluitingen en een goed werkende beveiliging is dat risico nog steeds nihil. Het echte risico zit hem in situaties waarbij er een halfzachte kortsluitstroom gaat lopen, waardoor de kortsluitbeveiliging niet reageert. Dat risico is bij de gangbare sluitingen op de modelbaan nooit helemaal uit te sluiten. Dat risico is juist bij de hypergevoelige keerlusautomaten volstrekt afwezig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 04 November 2014, 13:51:52 »
Waarom zou dat risico bij hypergevoelige keerlusautomaten volstrekt afwezig zijn?
Dat is nu juist mijn vraag waar verder niet op is ingegaan.
Ik weet van de LK200 dat dat risico (in de zin van niet betrouwbaar omschakelen) er nog steeds is.
De digikeijs ken ik verder niet, dus geen idee hoe die daarmee omgaat.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #53 Gepost op: 04 November 2014, 14:17:52 »
Wat doet z'n sluiting op het signaal, Hoe kort ook, kan het een bericht verminken?
Roelco

Ja, dat zit zo: op het moment dat er een kortstondige kortsluiting is, stort de baanspanning heel even in elkaar (valt weg). Zie: http://www.msgdenbosch.nl/joomla/component/content/article/1-maerklin-groep-vaste-digitale-maerklinbaan/12-besturing-van-de-baan daar staat een afbeelding van een oscilloscoop-beeld, waarop de gevolgen van een kortsluiting te zien zijn.
Daar het digitale signaal in de baanspanning ''verwerkt'' is, zal dus tegelijkertijd het digitale signaal in elkaar storten. En dat kan op het moment gebeuren dat er een ''digitaal bericht'' naar een locdecoder of wisseldecoder verstuurd wordt. Dat digitale bericht zal dan geheel of gedeeltelijk wegvallen.

Bij omschakeling treedt er altijd een moment van geen spanning op.
Marius.

Ja, bij een keerlusmodule met kortsluitdetectie wel, en dan werkt die spanningsdip door op de hele baan. Maar bij een keerlusmodule met stroomdetectie vind het ompolen al plaats voordat er een loc/treinstel in de ompoolsectie aanwezig is. Dus dan kan de rest van de baan geen last hebben van een spanningsdip, want die treed helemaal niet op.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 14:26:14 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #54 Gepost op: 04 November 2014, 14:42:19 »
Hoi,

'Kort' antwoordje ;)

Natuurlijk heeft elk stuk electronica een bepaalde 'enveloppe' aan parameters waaraan voldaan moet worden om goed functioneren te waarborgen.

Bij de DR410 zijn dat: Minimale inkomende railspanning van 15 Volt, en een 'harde' voeding die minimaal 2 Amp kan leveren bij gelijkblijvende railspanning ( de meet enveloppe loopt van 1.5Amp tot 2.5 Amp ) Buiten deze parameters zal dus ook de DR410 zijn werk niet goed kunnen doen. En zal in voorkomende gevallen de uitgang op 'kortsluiting-gedetecteerd' schakelen omdat de firmware niet kan bepalen wat er aan de hand is.

Dit maakt dus, hoe spijtig misschien ook, de DR410 niet met de HansQ booster kan worden gebruikt. Deze 'booster' levert twee grootheden, zowel stroom als spanning, die buiten de operationele parameters van de DR410 liggen. ( Uitgangsspanning is effectief slechts fracties hoger dan 13V ==> 15 V uit de 78S15, minus de drop over de L6203 en sense-weerstanden) en die 78S15 ook nog eens de stroom op 1.5A begrenst.... Met daarbij nog de 'dubbele' beveiliging via de, m.i. te hoge weerstanden in het sense circuit. die ook afknijpen op 0.5, 1.0 of 1.5 Amp...

Dus ja Huub, als niet aan de designvoorwaarden wordt voldaan, kan ook de meest snelle schakeling zijn werk niet doen... ;)

Dan het verhaal driehoek...  Ja, daar is het ook verstandig dat de gehele treinlengte binnen de omschakelbare sectie past. :) Is dit niet het geval, zal de DR410 ( vanwege zijn werkings principe ) blijven proberen 'vreemde' belastingen op te lossen. Dus een uitrijdende trein kan gerust nog ee keer teruggeschakeld worden door assen van wagens die nog de ompoolsectie binnenkomen. In tegestelling tot de sensor methode, waarbij het omschakelrelais DIRECT wordt gestuurd door stroomdetectie van de sensorrails, zal de uitgang van de module NIET gaan staan 'klapperen'. Elke verstoring wordt steeds onpieuw bekeken en opgelost ( en dus eigenlijk alleen bij elke WIEL overgang van vaste- naar ompoolsectie ).
Het enige waar ook de DR410 geen antwoord op weet, is de directe, gelijktijdige (!!) overbrugging door twee voertuigen op de in- en uitgang van de ompoolsectie. In dat geval zal de DR410 keurig in kortsluit mode gaan en het ( volledig terecht ;) ) melden aan de centrale. Dit in tegenstelling tot de sensorgebaseerde, die blijven klapperen.

Ergo: in geval van een goederentrein met weinig tot geen stroomafname zal de DR410 zonder haperen gewoon z'n werk doen. De sensorvariant ook, maar daar zal een lichte klappering waarneembaar zijn op het moment dat er een wielstel de inrijsectie binnengaat.

En ... louter theorie ?? nope, allemaal uitvoerig uitgeprobeerd en getest ;) :P

Oh ja... en inbranden van wielen of rails ? Nope, na een twee weekse test ( 8 uur per dag ) geen zichbare verandering aan wiel noch rail te zien ;)

Grtzz,

Karst

Ja, dat zit zo: op het moment dat er een kortstondige kortsluiting is, stort de baanspanning heel even in elkaar (valt weg). Zie: http://www.msgdenbosch.nl/joomla/component/content/article/1-maerklin-groep-vaste-digitale-maerklinbaan/12-besturing-van-de-baan daar staat een afbeelding van een oscilloscoop-beeld, waarop de gevolgen van een kortsluiting te zien zijn.
Daar het digitale signaal in de baanspanning ''verwerkt'' is, zal dus tegelijkertijd het digitale signaal in elkaar storten. En dat kan op het moment gebeuren dat er een ''digitaal bericht'' naar een locdecoder of wisseldecoder verstuurd wordt. Dat digitale bericht zal dan geheel of gedeeltelijk wegvallen.

Correct, maar daar is DCC tegen gewapend met checksum en repeat van uitgaande berichten. In de NMRA specs staat zelfs het voorbeel van kortstondige kortsluiting aangehaald ;)

Ja, bij een keerlusmodule met kortsluitdetectie wel, en dan werkt die spanningsdip door op de hele baan. Maar bij een keerlusmodule met stroomdetectie vind het ompolen al plaats voordat er een loc/treinstel in de ompoolsectie aanwezig is. Dus dan kan de rest van de baan geen last hebben van een spanningsdip, want die treed helemaal niet op.

Zie mijn bovenstaande verhaal. Dat geldt in het geval van de DR410 alleen bij 'amechtige' centrales die niet in staat zijn om gedurende enkele microsceconden 'hem omhoog' te houden ;) :P

Neemt niet weg dat die situatie bij sensorsporen idd niet kan voorkomen, anders dan in het geval van een te lange trein ;)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #55 Gepost op: 04 November 2014, 15:25:11 »
En over de signaal verminking gaat het nu juist. Heb dat al meerdere keren zien gebeuren op banen die gebruik maakten van de LK100 of LK200. Lokdecoders die volledig van slag waren, en nergens meer op reageerden, alleen opnieuw programmeren hielp nog (gelukkig). Dus daarom het advies gebruik modules die de kortsluiting voorkomen en dus niet eerst laten ontstaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #56 Gepost op: 04 November 2014, 15:41:03 »
Helemaal correct Wim ;)

Die verminking moet je voorkomen :) Alleen is het niet alleen de 'data-verminking' die de decoder van slag laat gaan... vooral het herhaald uit en aanschakelen van de voedingsspanning ( juist idd door die optredende kortsluitdip van een paar posts hierboven ) En ja, dat gebeurt, tenminste als je het uitgangs circuit van de ompoolmodule niet aanpast aan die van de centrale. Heb het in het begin van de ontwikkelfase wel eens een scoop aan de uitgang van de IB gehangen... en je wilt idd niet weten wat er uit de IB komt als een loc op ( een zelfs correct gepoolde sectie ) staat en daarbij de module en centrale overbrugt... ( probleem bestaat niet als je met een relais werkt ;) )

Kijk dat er 'volgens de letter der wet' kortsluiting optreedt, is inmiddels wel duidelijk ;) Het gaat er maar net om wat je daar mee doet en hoe snel je die situatie voorkomt of opheft ;) :P En ja, daar is de kortsluitvrije methode duidelijk in het voordeel :D

Grtzz,

Karst ;)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #57 Gepost op: 04 November 2014, 15:42:58 »
Het DCC signaal wordt meerdere malen verzonden en dmv de controle byte in het verzonden pakketje wordt gewaarborgd dat de verzonden informatie volledig en correct is. Een niet correct pakketje zal door de decoder niet verwerkt worden.
Marius.

Correct. Dat is mij al bekend sinds ik een jaar of zeven geleden met 'Digitaal' begon. Maar, ondanks het feit dat de centrale meermaals een pakketje verzend, is er geen enkele garantie dat een decoder dat pakketje ontvangen heeft, want er is geen terugkoppeling aanwezig van decoder naar centrale. Dus zorg ik er voor dat er zo min mogelijk potentieel storende factoren op mijn baan aanwezig zijn. En wanneer ik, door het toepassen van een keerlusmodule met stroomdetectie, een potentiele stoorfactor weg kan nemen, is de keus voor mij snel gemaakt. :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #58 Gepost op: 04 November 2014, 15:45:57 »
Ook correct ;) ;D ;D

Hoewel het meest voorkomende euvel slechte stroomafname of slecht ontkoppelde gelijkrichters in binnenverlichting/decoders is ;)

Grtzz,

Karst

P.S. Leuk onderwerp hier, lekker 'Fachsimpeln' ;) (y)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 04 November 2014, 16:05:13 »
En over de signaal verminking gaat het nu juist. Heb dat al meerdere keren zien gebeuren op banen die gebruik maakten van de LK100 of LK200.

Graag duidelijkheid over het woordje "of ".
Banen die de LK100 gebruiken?   Banen die de LK200 gebruiken ?  Of banen die beide gebruiken ?

Mijn visie en ervaring:   Banen die de LK100 gebruiken:  Ja, hoewel daar ook andere factoren meespelen.
Banen die de LK200 gebruiken: nooit.

Wanneer dit dus toch zo zou zijn wil ik graag weten bij welke banen dit voorkomt.  In mijn ogen kan en mag dit niet en kan er dus ook iets anders aan de hand zijn, wat, zo mogelijk in combinatie met de LK200, dit verschijnsel zou veroorzaken.

Dus:  wie heeft daar last van ?  Graag melden bij:  eurotrein@planet.nl    importeur van Lenz