Wat een onding, helemaal mee eens. Maar:Zie hierboven: de LK200 van Lenz en inmiddels ook andere merken.Maarten
Half citeren is inderdaad dolzinnig Henk ... Lees het uit, en je ziet de nuance meer dan terugkomen. En citaar dan ook dat wat je minder van pas komt in plaats van alleen dat wat het bericht belachelijk maakt. Dat helpt de discussie helemaal niet.
Wat me wel opvalt aan de Digikeijs module is dat er ook een toepassing staat getekend in de handleiding voor een raildriehoek, maar er nergens vermeld staat dat de aan de module aangesloten sectie een minimale lengte moet hebben (b.v. ter grootte van de langste trein), ik heb het tenminste niet kunnen vinden. Hoeft dat niet?...............
Maar bij de kortsluit detectie gaat al die stroom, zelfs al is het maar 1.5A, door een heel klein deel van 1 wiel. Kan nooit echt goed zijn voor z'n wiel lijkt me.Dus daargelaten of een bericht wel of niet verstoord wordt door deze meting, alsnog is er volgens mij schade mogelijk door kortsluiting.
Wat doet z'n sluiting op het signaal, Hoe kort ook, kan het een bericht verminken?Roelco
Bij omschakeling treedt er altijd een moment van geen spanning op.Marius.
Ja, dat zit zo: op het moment dat er een kortstondige kortsluiting is, stort de baanspanning heel even in elkaar (valt weg). Zie: http://www.msgdenbosch.nl/joomla/component/content/article/1-maerklin-groep-vaste-digitale-maerklinbaan/12-besturing-van-de-baan daar staat een afbeelding van een oscilloscoop-beeld, waarop de gevolgen van een kortsluiting te zien zijn.Daar het digitale signaal in de baanspanning ''verwerkt'' is, zal dus tegelijkertijd het digitale signaal in elkaar storten. En dat kan op het moment gebeuren dat er een ''digitaal bericht'' naar een locdecoder of wisseldecoder verstuurd wordt. Dat digitale bericht zal dan geheel of gedeeltelijk wegvallen.
Ja, bij een keerlusmodule met kortsluitdetectie wel, en dan werkt die spanningsdip door op de hele baan. Maar bij een keerlusmodule met stroomdetectie vind het ompolen al plaats voordat er een loc/treinstel in de ompoolsectie aanwezig is. Dus dan kan de rest van de baan geen last hebben van een spanningsdip, want die treed helemaal niet op.
Het DCC signaal wordt meerdere malen verzonden en dmv de controle byte in het verzonden pakketje wordt gewaarborgd dat de verzonden informatie volledig en correct is. Een niet correct pakketje zal door de decoder niet verwerkt worden.Marius.
En over de signaal verminking gaat het nu juist. Heb dat al meerdere keren zien gebeuren op banen die gebruik maakten van de LK100 of LK200.