Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 10:58:05
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 10:51:04
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 22653 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6712
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #30 Gepost op: 25 August 2016, 07:17:41 »

Ik hoop dat iedereen hier inmiddels een goed werkende 1500 heeft. Toch werken mijn hersenen me soms tegen en blijft het knagen dat de middelste as niet is aangedreven.


Mijn exemplaar rijdt nog steeds zijn rondjes op de 1,5 jaar geleden vervangen bandjes. Het is geen toppertje wat betreft de aandrijving maar dat wisten we al.

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #31 Gepost op: 25 August 2016, 08:11:39 »
Na aanpassingen van mijn AC 1500 wat ik in bijdrage 22 van dit draadje heb beschreven, ben ik uiterst tevreden over de 1500. Inmiddels heb ik ook dit uitgebreidt kunnen testen:

Ik ben nog niet zover om mijn hellingen in aanbouw uit te testen, maar wat ik tot nu toe zie van de 1500, geeft mij in ieder geval vertrouwen!

Ook op deze hellingen rijdt de 1500 perfect. Als last heeft de loc standaard een Stalen D, 2x Plan K en 2x Plan N aan de haak.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #32 Gepost op: 25 August 2016, 10:04:55 »
Bij mij rijdt de 1500 nog steeds ongewijzigd rond. Ik vind het nog steeds een pracht loc.
Ik heb de helling (die alleen bij de 1500 problemen gaf) van bijna 3% naar 1,5% teruggebracht door verlenging. Dat was zowieso een optische verbetering in de baan.
De 1500 trekt nu 6 ICR's of 4 ICL's + in Artitec plan W over de baan zonder problemen. 6 x Roco 64677 lukt hem/haar echter niet. Een 1100, 1200 of 1300 lukt dat zonder problemen.
Van de winter de voorgestelde verbeteringen aan de loc zelf maar eens uitvoeren maar het blijft een mooie maar tekortschietende loc.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #33 Gepost op: 25 August 2016, 15:29:06 »
 (y) Blijft een pracht lok, maar hij moet wel gaan doen waar ik hem voor bedacht had. StalenD, 2X planK en 2x planN over de baan sleuren. De wagons hebben verlichting en lopen soepel. Maar eens wat roco slipbandjes bestellen en de assen van plaats wisselen, kijken of het dan inderdaad verbeterd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #34 Gepost op: 25 August 2016, 16:02:46 »
Vergeet vooral niet gewicht in de loc toe te voegen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #35 Gepost op: 25 August 2016, 18:29:00 »
Stam van 8 rijtuigen(Roco plan D, Heris plan K en stalen D van Artitec zonder problemen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #36 Gepost op: 25 August 2016, 23:53:35 »
Voor diegenen die nog steeds last hebben van trekkracht problemen: probeer eens de middelste assen er uit te halen? Kan zijn dat de veertjes die de assen op de rails moeten drukken te hard drukken en deze assen de boel vertragen. Dan kunnen alle assen wel de rails raken maar door de drukkracht van de veertjes is de druk van de aangedreven assen dan te laag waardoor de aangedreven assen slippen. Of haal de veertjes er gewoon tussen uit. Ze zitten direct boven de assen als je deze uitneemt (er onder als de lok ondersteboven ligt)

Met de aandrijving zelf lijkt me niks mis: een dikke Mashima met cardan. Dit loopt toch niet slecht? Kracht genoeg in de motor. Maar als de assen slippen heeft dit weinig effect op de daadwerkelijke trekkracht natuurlijk...

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #37 Gepost op: 26 August 2016, 07:06:19 »
Ik vraag me af of dat veel oplost. Die veertjes zorgen ook weer voor een betere stroomafname op die middelste assen.

De motor is inderdaad sterk zat. Maar als je onvoldoende gewicht hebt op je aangedreven assen, gaan ze slippen. En dat wordt nog eens versterkt door anti slipbanden van een verkeerd materiaal.

Waarom zou je een functionaliteit weghalen uit die loc (goede stroomafname) als het toevoegen van wat gewicht en het vervangen van de ASB's een simpele en doeltreffende oplossing is?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #38 Gepost op: 26 August 2016, 07:55:33 »
Misschien zit het probleem in de lengte van de draaistellen. Een Roco 1100 achter de 1500 in "opzending" en het probleem is opgelost. Maar dat zou toch niet mogen met een lok van € 300.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #39 Gepost op: 26 August 2016, 08:12:03 »
Ik zeg niet dat iedereen maar de veertjes er uit moet slopen, maar diegenen die schijnbaar een ernstig geval van slipperij hebben kunnen dan zo testen of het beter gaat en de veertjes minder 'strak' zetten.

Een 1600 of 1100 heeft ook maar 4 assen waar stroom word afgenomen. Dit werkt ook prima. Mijn 1600 zelfs zonder bandjes. En zelfs zonder veertjes zal het gewicht van de as zelf gewoon op de rails rusten en wat meehelpen met de stroomafname.

Eerst alle dingen uitsluiten die deze rare situatie kunnen veroorzaken en wat er dan overblijft is de boosdoener en dan kan er wat aan gedaan worden. Mijn 1501 rijdt prima nu met nieuwe Roco bandjes en met de veertjes er gewoon origineel nog in. Dus als anderen met nieuwe bandjes nog steeds last hebben dan hebben zij een ander probleem dan alleen droge karton bandjes. Meer gewicht zal ook prima helpen maar bij mij was het ook niet nodig. En iemand met een sound decoder heeft wellicht de ruimte niet voor enkele plakjes lood.

Het is zo zonde, het is een geweldig model en lijkt prima (vind ik tenminste, dit is een andere discussie). Zou toch mooi wezen als iedereen er plezier van heeft. (y)

Mvg,

Robert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #40 Gepost op: 26 August 2016, 08:13:51 »
Toch denk ik dat Robert het wel in de goede hoek zoekt. Beroerde adhesie door ongelijk of matig railcontact van de aangedreven wielen. Anders is niet te verklaren waarom deze lok slechter zou presteren dan een Roco 1100. Die 1100 is niet zwaarder en presteert ook zonder asb nog prima. Dat extra gewicht en andere asb het adhesieprobleem afdoende verkleint is mooi, maar in de kern lijkt de oorzaak in de draaistellen te huizen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 10:53:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2016, 08:22:27 »
Misschien zit het probleem in de lengte van de draaistellen. Een Roco 1100 achter de 1500 in "opzending" en het probleem is opgelost. Maar dat zou toch niet mogen met een lok van € 300.

Doe er dan gelijk twee  ;D

« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 08:52:18 door Joran »

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #42 Gepost op: 26 August 2016, 08:39:52 »
 (y)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #43 Gepost op: 26 August 2016, 09:09:49 »
De oplossing?:

Ik heb mijn 1505 verzwaard. Het plastic kapje voor een eventuele speaker heb ik verwijderd en zo veel mogelijk met lood gevuld.

Vervolgens heb ik nog 1 aangedreven as van Bull-frog Snot voorzien.

De trekkracht is met deze 2 aanpassingen gigantisch verbeterd.

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #44 Gepost op: 26 August 2016, 10:11:08 »
Ik lees zo nu en dan mee bij de buren en daar meende ik ook een keer iets over deze lok gelezen te hebben.
Gevonden! Komt grotendeels neer op wat men hier ook al meldt.