Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 14:47:12
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 22467 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #30 Gepost op: 25 August 2016, 07:17:41 »

Ik hoop dat iedereen hier inmiddels een goed werkende 1500 heeft. Toch werken mijn hersenen me soms tegen en blijft het knagen dat de middelste as niet is aangedreven.


Mijn exemplaar rijdt nog steeds zijn rondjes op de 1,5 jaar geleden vervangen bandjes. Het is geen toppertje wat betreft de aandrijving maar dat wisten we al.

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #31 Gepost op: 25 August 2016, 08:11:39 »
Na aanpassingen van mijn AC 1500 wat ik in bijdrage 22 van dit draadje heb beschreven, ben ik uiterst tevreden over de 1500. Inmiddels heb ik ook dit uitgebreidt kunnen testen:

Ik ben nog niet zover om mijn hellingen in aanbouw uit te testen, maar wat ik tot nu toe zie van de 1500, geeft mij in ieder geval vertrouwen!

Ook op deze hellingen rijdt de 1500 perfect. Als last heeft de loc standaard een Stalen D, 2x Plan K en 2x Plan N aan de haak.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #32 Gepost op: 25 August 2016, 10:04:55 »
Bij mij rijdt de 1500 nog steeds ongewijzigd rond. Ik vind het nog steeds een pracht loc.
Ik heb de helling (die alleen bij de 1500 problemen gaf) van bijna 3% naar 1,5% teruggebracht door verlenging. Dat was zowieso een optische verbetering in de baan.
De 1500 trekt nu 6 ICR's of 4 ICL's + in Artitec plan W over de baan zonder problemen. 6 x Roco 64677 lukt hem/haar echter niet. Een 1100, 1200 of 1300 lukt dat zonder problemen.
Van de winter de voorgestelde verbeteringen aan de loc zelf maar eens uitvoeren maar het blijft een mooie maar tekortschietende loc.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #33 Gepost op: 25 August 2016, 15:29:06 »
 (y) Blijft een pracht lok, maar hij moet wel gaan doen waar ik hem voor bedacht had. StalenD, 2X planK en 2x planN over de baan sleuren. De wagons hebben verlichting en lopen soepel. Maar eens wat roco slipbandjes bestellen en de assen van plaats wisselen, kijken of het dan inderdaad verbeterd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #34 Gepost op: 25 August 2016, 16:02:46 »
Vergeet vooral niet gewicht in de loc toe te voegen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
    • Instagram
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #35 Gepost op: 25 August 2016, 18:29:00 »
Stam van 8 rijtuigen(Roco plan D, Heris plan K en stalen D van Artitec zonder problemen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #36 Gepost op: 25 August 2016, 23:53:35 »
Voor diegenen die nog steeds last hebben van trekkracht problemen: probeer eens de middelste assen er uit te halen? Kan zijn dat de veertjes die de assen op de rails moeten drukken te hard drukken en deze assen de boel vertragen. Dan kunnen alle assen wel de rails raken maar door de drukkracht van de veertjes is de druk van de aangedreven assen dan te laag waardoor de aangedreven assen slippen. Of haal de veertjes er gewoon tussen uit. Ze zitten direct boven de assen als je deze uitneemt (er onder als de lok ondersteboven ligt)

Met de aandrijving zelf lijkt me niks mis: een dikke Mashima met cardan. Dit loopt toch niet slecht? Kracht genoeg in de motor. Maar als de assen slippen heeft dit weinig effect op de daadwerkelijke trekkracht natuurlijk...

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #37 Gepost op: 26 August 2016, 07:06:19 »
Ik vraag me af of dat veel oplost. Die veertjes zorgen ook weer voor een betere stroomafname op die middelste assen.

De motor is inderdaad sterk zat. Maar als je onvoldoende gewicht hebt op je aangedreven assen, gaan ze slippen. En dat wordt nog eens versterkt door anti slipbanden van een verkeerd materiaal.

Waarom zou je een functionaliteit weghalen uit die loc (goede stroomafname) als het toevoegen van wat gewicht en het vervangen van de ASB's een simpele en doeltreffende oplossing is?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #38 Gepost op: 26 August 2016, 07:55:33 »
Misschien zit het probleem in de lengte van de draaistellen. Een Roco 1100 achter de 1500 in "opzending" en het probleem is opgelost. Maar dat zou toch niet mogen met een lok van € 300.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #39 Gepost op: 26 August 2016, 08:12:03 »
Ik zeg niet dat iedereen maar de veertjes er uit moet slopen, maar diegenen die schijnbaar een ernstig geval van slipperij hebben kunnen dan zo testen of het beter gaat en de veertjes minder 'strak' zetten.

Een 1600 of 1100 heeft ook maar 4 assen waar stroom word afgenomen. Dit werkt ook prima. Mijn 1600 zelfs zonder bandjes. En zelfs zonder veertjes zal het gewicht van de as zelf gewoon op de rails rusten en wat meehelpen met de stroomafname.

Eerst alle dingen uitsluiten die deze rare situatie kunnen veroorzaken en wat er dan overblijft is de boosdoener en dan kan er wat aan gedaan worden. Mijn 1501 rijdt prima nu met nieuwe Roco bandjes en met de veertjes er gewoon origineel nog in. Dus als anderen met nieuwe bandjes nog steeds last hebben dan hebben zij een ander probleem dan alleen droge karton bandjes. Meer gewicht zal ook prima helpen maar bij mij was het ook niet nodig. En iemand met een sound decoder heeft wellicht de ruimte niet voor enkele plakjes lood.

Het is zo zonde, het is een geweldig model en lijkt prima (vind ik tenminste, dit is een andere discussie). Zou toch mooi wezen als iedereen er plezier van heeft. (y)

Mvg,

Robert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #40 Gepost op: 26 August 2016, 08:13:51 »
Toch denk ik dat Robert het wel in de goede hoek zoekt. Beroerde adhesie door ongelijk of matig railcontact van de aangedreven wielen. Anders is niet te verklaren waarom deze lok slechter zou presteren dan een Roco 1100. Die 1100 is niet zwaarder en presteert ook zonder asb nog prima. Dat extra gewicht en andere asb het adhesieprobleem afdoende verkleint is mooi, maar in de kern lijkt de oorzaak in de draaistellen te huizen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 10:53:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2016, 08:22:27 »
Misschien zit het probleem in de lengte van de draaistellen. Een Roco 1100 achter de 1500 in "opzending" en het probleem is opgelost. Maar dat zou toch niet mogen met een lok van € 300.

Doe er dan gelijk twee  ;D

« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 08:52:18 door Joran »

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #42 Gepost op: 26 August 2016, 08:39:52 »
 (y)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #43 Gepost op: 26 August 2016, 09:09:49 »
De oplossing?:

Ik heb mijn 1505 verzwaard. Het plastic kapje voor een eventuele speaker heb ik verwijderd en zo veel mogelijk met lood gevuld.

Vervolgens heb ik nog 1 aangedreven as van Bull-frog Snot voorzien.

De trekkracht is met deze 2 aanpassingen gigantisch verbeterd.

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #44 Gepost op: 26 August 2016, 10:11:08 »
Ik lees zo nu en dan mee bij de buren en daar meende ik ook een keer iets over deze lok gelezen te hebben.
Gevonden! Komt grotendeels neer op wat men hier ook al meldt.