Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 24388 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #30 Gepost op: 04 November 2014, 01:22:34 »
De binnenwanden kunnen erop.


Ik maak wel gebruik van de foto's van het eerste rijtuig die ik gemaakt had omdat het op dezelfde manier verlijmd wordt.


Zo komen die dan te zitten.


De volgende stap zijn de binnenwanden van de balkons.


Hier zit het "glas"er al tegen. 1 foutje zat er toen in: de "tralies" aan de zijwanden horen in het raam naast de
deuren en niet in de deuren zelf. Een kwestie van het "glas" omwisselen met de andere zijwand voor het vastlijmen.


De 3 binnenwanden komen zo tegen elkaar, waarbij de kopwand tussen de zijwanden in komt te zitten.


De bodemplaat gebruikte ik als mal en als de wanden vast zitten ten opzichte van elkaar, gaat het totaal pas vast aan de bodem.


Op deze manier drukte ik de bodem goed aan.

Tot zover deze episode.......... Wordt vervolgt.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 01:24:33 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2014, 23:01:03 »
Hèhè........ toch nog de foto's kunnen vinden van dit rijtuig.


Dus nog effe opnieuw.....  Dit zijn de binnenwanden met de glaslaag.


Zo komen de wanden t.o.v. de vloerplaat.


Eerst de binnenwand tussen de buitenste tussenwanden in werken.


Aangezien ik met methyleen lijm ( lijm zelf is vloeibaar als water), kan ik de lijm erna pas aanbrengen.


Een beetje lijm tussen de verlijmen onderdelen laten vloeien.


Gelijk erna de wand lichtjes naar beneden aandrukken zodat deze goed aansluit aan de vloer.


Daana alle hoeken even nalopen met ljim. Niet te veel, anders lost de lijm de polystyreen teveel op en vervormd de zaak.


Ook loop ik de zijkanten van de zijwand nog effe na.


Dan ziet het er zo uit...... De balkons blijven hetzelfde verhaal als bij het eerste rijtuig ( zie 1 post eerder).

Wordt vervolgt.

werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2014, 08:48:25 »
Mooi werk! Breng de OV geschiedenis weer tot leven!

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #33 Gepost op: 14 November 2014, 00:27:42 »
Dan komen de buitenwanden aan de beurt.


Deze komen op dezelfde manier als de vorige keer te zitten.


Dan komen de banken erin.


Maar eerst worden de 1e klasse banken van een groene kleur voorzien.


Zo komen ze er dan uit te zien.


Hier nog een overzichtje.


Zo komen ze verdeeld te zitten.


En zo zitten ze erin.


Close-upje van de 2e klasse


Hier de andere kant van de 2e klasse.


Hier is her verschil te zien tussen beide rijtuigen.

Wordt vervolgt......
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #34 Gepost op: 14 November 2014, 10:57:05 »
Leuk om even de verschillen tussen de twee rijtuigen te zien  (y) (het leek bijna allemaal hetzelfde  ;D)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #35 Gepost op: 27 November 2014, 02:23:40 »
Zow.... eindelijk weer een stuk opgeschoten.


Tijd om het chassis eronder te monteren. Via 2 tandenstokers kan ik de schroefgaten voor de draaistellen snel uitrichten.


Dan de tanks voor de stoomverwarming en de luchtrem monteren.


Hier zijn de steunen te zien die onder de tanks zitten.


Dan is het tijd voor de draaistellen. Deze foto is van het vorig rijtuig (nog zonder de te monteren tanks).


De volgende keer gaan de koppelingsmechanieken er onder. Ook deze foto is van het eerste rijtuig (was te lui om nieuwe te maken).

Wordt vervolgt.......
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #36 Gepost op: 29 November 2014, 00:18:43 »

Hier zijn de koppelingsmechanieken meegekleurd met het interieur...


en hier zijn ze gemonteerd.


Dan komen de dak-ontluchtingskappen aan de beurt.


Zo komen die te zitten.


Intussen weer effe geoefend met de teakkleur-techniek die ik als tip van Sven kreeg.


Zie het verschil..... Binnenkort is het rijtuig zelf aan de beurt.

Wordt vervolgt.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #37 Gepost op: 29 November 2014, 01:29:42 »
een mooi verschil Johan (y)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #38 Gepost op: 29 November 2014, 21:05:13 »
Zonder de tip van Sven, was het nooit tot dit resultaat gekomen. Ik zat al bij m'n eerste rijtuig m'n hoofd te breken hoe ik de teakkleur ging bereiken.
Ik was al bezig met de airbrush, maar dan was het nog steeds een te egale kleur geworden. Ik had dan alleen nog een laagje dry-brush kunnen gebruiken.

De oplossing zit em in het gebruik van sneldrogende olieverf in de 2 kleuren "burnt sienna" en "vandyke brown". Naar eigen smaak mengen ( in mijn geval 1 op 1) en dun opbrengen. Dan met een beetje terpentine aan een hele kleine kwast aanbrengen en dan naar eigen smaak uitstrijken in vertikale richting.
Wordt het te donker, dan nog een beetje verdunnen. Wordt het te licht, dan nog een dun laagje onverdund erover heen.

24 uur laten drogen en voila. Het voordeel is dat de kleur gelijk blijft als het nog nat of droog is, dus gelijk resultaat.

Wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #39 Gepost op: 30 November 2014, 08:48:31 »
Schitterend!
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #40 Gepost op: 02 December 2014, 01:13:07 »
Voordat ik aan de slag kan gaan met de teakkleur moet ik eerst de ramen afplakken.


Ik doe dit met tape dat een lage kleefkracht heeft (verkrijgbaar in de bouwmarkt). Ik plak een strook net over de
rand van de snijplaat.


Dan een 2e strook eroverheen.


Dan snij ik de overstekende rand langs de rand van de snijplaat weg.


Zo dus....


Dan meet ik de hoogte van een raamopening op...


zet die vervolgens aan 1 kant van de strook uit.....


en dan aan de andere kant.


Dan via een lineaal langs de 2 insnijdingen plaatsen en de tape geheel doorsnijden.


1 uiteinde haaks doorsnijden.


Dan de breedte opmeten van een raam..


en die uitzetten op de strook.


Dan haaks doorsnijden.


Vervolgens de bovenste laag tape voorzichtig oppakken met een mesje en dan in de raamopening plaatsen.


Dan met een wattenstaafje aandrukken...


en de randen met een tandenstoker aandrukken.


Zo, nog een paar raampjes en dan kan ik aan de slag. Gelukkig zijn de meeste ramen van dezelfde maat en schiet het toch aardig op.
De hele kleine open randjes zijn op zich geen probleem omdat de eventuele verf die daar op het glas komt, snel ( als
het opgedroogd is) te verwijderen zijn met een tandenstoker.

wordt vervolgt.....
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #41 Gepost op: 05 December 2014, 23:02:34 »
Het inkleuren van de teakkleur is gelukt en na een hele dag drogen...


zijn de handgrepen aan de beurt.


Deze kleur ik met een watervaste stift en boor ik de gaten met 0,5mm op.


Dan komen de klasseborden en wagennummers erop. Hiervoor gebruik ik 2 componentenlijm dat ik met een tandenstoker
aanbreng.


Hij is bijna klaar........

Wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #42 Gepost op: 05 December 2014, 23:18:18 »
Mooi resultaat  (y)

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #43 Gepost op: 07 December 2014, 11:30:30 »
De oplossing zit em in het gebruik van sneldrogende olieverf in de 2 kleuren "burnt sienna" en "vandyke brown".
VanDyke brown rules!  (y)

Is de schroef van het draaistel gewoon zo in het plastic geschroefd? En hoeven de messing plaatjes aan de zijkant geen kleur?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #44 Gepost op: 07 December 2014, 20:41:46 »
De schroef zit inderdaad in de kunststof gedraait. Daar is 3mm dikte voor voorzien en als men de schroef niet metteen te vast draait (dan draait het draaistel ook niet meer) gaat dat goed.
De messing plaatjes zijn zoals op de foto te zien was, reeds ingekleurd.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.