Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 24318 keer)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #15 Gepost op: 24 October 2014, 09:07:32 »
Tja Jos, zeker een behoorlijke afmeting. Maar een prachtig object voor een modelspoorclub. Dan heb je wel iets wat uniek is. Van de LTM lijn Vaals - Maastricht is er nog geen modulebaan gemaakt.

Gr. Bert.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #16 Gepost op: 24 October 2014, 10:23:31 »
Dat viaduct is niet moeilijk; alleen een heel aantal gelijke staanders met hier en daar wat stabiliteitsverbanden ertussen. Wel veel werk om te maken, maar dat is wat anders.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #17 Gepost op: 24 October 2014, 18:23:49 »
Maar hij overspon wel een zeer mooi gebied.
Hij liep in een boog van Pesaken naar Euverem over het mooie Gulpdal.
Daar is wel een hele mooie module van te maken.

Kun je beter zeggen, dan doe iets met het stationnnetje van Wijlre.
Daar kwam de tram ook aan de voorkant.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #18 Gepost op: 24 October 2014, 18:45:20 »
Nou Jos de LTM had een behoorlijk emplacement in Wijlre. Als je dit op schaal moet nabouwen zit je al vlug op 5 meter. Maar er is inderdaad iets moois van te maken.

Gr. Bert

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #19 Gepost op: 24 October 2014, 23:56:06 »
Tjonge jonge.... en zit ik maar 1 wagonnetje te maken...... :)
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #20 Gepost op: 25 October 2014, 09:11:34 »
Hallo Johan.

Ergens moet er een begin zijn. Wat heb je aan een baan als je het passende materieel niet hebt. ::)

Groet Bert

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #21 Gepost op: 27 October 2014, 00:45:20 »
Het begin van de definitieve opbouw van de rijtuigbak.


Dit zijn de onderdelen.


Eerst de lijmvlakken vrij maken van lak zodat de lijmverbinding goed gebeurt.


Zo ziet het er uit als alle lijmvlakken vrij gemaakt zijn.


Toch bleek het noodzakelijk om het middendeel van de tussenschotten in de bodemplaat ruimer te maken.
Eerst een flinterdun streepje polystyreen wegsnijden aan 1 kant...


dan een flinterdun streepje aan de andere kant. Dan het mes omdraaien en het streepje verwijderen.


En zo aan de andere kant.


Dan moet het tussenschot in de uitsparing passen.


Bij dit rijtuig komen er 2 tussenschotten in de bak te zitten. Hierdoor ontstaan er 2 compartimenten voor de 1ste klasse.

Morgen proberen om de zij- en kopwandeninterieur te plaatsen.

Wordt vervolgt.....
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #22 Gepost op: 27 October 2014, 08:28:54 »
Hij is al bijna klaar!  ;D

AUB Jos, "wordt vervolgd" met een 'd'. Het doet elke keer zo'n pijn aan mijn grammaticaal hersencelletje.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #23 Gepost op: 27 October 2014, 10:49:23 »
Niet zeveren Sven.
Tegen koppijn heeft het pillen.   ;D ;D ;D ;D


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2014, 18:53:44 »
Nog meer grammaticale fouten?  :o Daar helpen geen pillen tegen, ik moet nu echt aan de harde drugs.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2014, 19:56:09 »
Ik, als Fries in Groningen, heb zelfs iets met de LTM. Heb er een mooi boek over en ben vroeger een paar keer op vakantie geweest in Zuid-Limburg. Het landschap is daar weer zo heerlijk anders dan ons platte Noorden (Gaasterland en alle terpen even wegdenken zeg maar).

Maar elk stukje (oud) Nederland wat in model wordt nagemaakt vind ik mooi. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #26 Gepost op: 29 October 2014, 23:42:22 »
Uiteraard had ik te weinig tussen-wanden gemaakt.



Dus maar enkele bijfresen.


Intussen het glas tegen de binnenwanden lijmen.


Ook hier eerste kleine braampjes verwijderen door en met een mesje langs te gaan.


Met een zacht doekje en wat wasbenzine, de ramen reinigen.


Dan met een droog zacht doekje de waas van de ramen afhalen die de wasbenzine achter laat.


Dan kunnen de ramen verlijmd worden.


Ik neem daarvoor secondelijm van het merk zapp en daarvan de foam safe.


Met een tandenstoker de lijm egaal verdelen en de overtollige lijm eraf halen.


Het "glas" voorzichtig op de wand uitrichten en langzaam laten zakken op de binnenwand.


NIet teveel aandrukken, anders komt de lijm onder de raamopeningen uit.


Snel erna de wand met de lange kant aandrukken zodat deze gelijk met de wand zit ( niet scheef dus...).


Dan effe op fijn schuurpapier naschuren...


Waarbij de kopse kanten mooi gelijk komen te lopen t.o.v. het "glas". De zijwand moet precies tussen de 2 buitenste tussenwanden gaan passen.
Maar dit vor de volgende keer. Eerst dit goed laten uitharden.

Wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2014, 22:35:48 »
Leuk om te volgen!
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #28 Gepost op: 02 November 2014, 07:49:20 »
Vandaag kan je de voortgang live zien op de 25e (jubileum-)tentoonstelling Spoor Groep Zuid in Helmond!
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #29 Gepost op: 02 November 2014, 08:22:15 »
Leuk om te weten, maar helaas kan ik niet.
Vandaag ga ik eens proberen te zorgen voor een veilige treinenloop bij de Z.L.S.M


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)