Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 22:34:43
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: Spoordijk/Fotodijk  (gelezen 33927 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #75 Gepost op: 10 December 2014, 16:15:42 »
De houtjes op de dijk zijn afgerond (niet ovaal). Overigens zullen die grotendeels onder het ballast verdwijnen. Vandaag de rest van de isolatoren geplaatst. Morgen voor een paar dagen naar Keulen (per ICE  (y)). Daarna de bovenkant staal/zinkleurig schilderen. Daarna moeten ze nog wat verouderd worden. Maar dat komt pas na plaatsen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #76 Gepost op: 17 December 2014, 16:45:03 »
Door twee weekendjes weg en tussendoor nog Sinterklaas weinig tijd gehad. Maar eindelijk zijn de bovenleidingsportalen klaar. Vooral het schilderen was enorm veel werk. Eerst met Humbrol 72 gedaan. Vooral tussen het zigzag gebeuren een enorme klus (geen airbrush  :o), maar dit glom teveel (ik had de olie door de verf geroerd i.p.v. een klodder van de bodem verdunnen met terpentine). Dus opnieuw gedaan. Zelfde met de dwarsligger. Eerst met een metallic achting verf gedaan om zink te krijgen. Maar dit was niet mooi. De dwarsligger ook khaki geschilderd en de Y steunen licht grijs.

Opeens ben ik blij dat ik nog geen ruimte voor een baan heb  ;D


zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #77 Gepost op: 17 December 2014, 17:59:17 »
Lijken wel een beetje op het origineel. Zijn dat Marklin voetjes? Niet slecht! Ik moet ook maar es wat gaan freubelen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #78 Gepost op: 17 December 2014, 18:31:04 »
Alleen die voetjes nog ovaal maken,dat is best wel gouw te doen

Cor

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #79 Gepost op: 17 December 2014, 18:35:46 »
@cor_b: Heb jij dat ook gedaan? De voetjes van de paaltjes, of de houtenblokjes waar ze in komen te staan? Ovaal met de rij richting of juist haaks op het spoor?

@zuylen: Het zijn inderdaad Marklin paaltjes.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #80 Gepost op: 17 December 2014, 18:39:24 »
@cor_b: Zat net ff door jouw topic te bladeren en zie inderdaad dat jij de hoeken van de voet van de paaltjes hebt bewerkt. Ga ik ook doen. Heb de khaki kleur ook van jouw. Vind hem erg goed treffen!  (y)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #81 Gepost op: 17 December 2014, 18:40:47 »
Ik heb de betonnen voetjes wel ovaal gemaakt en daarna op houten klosjes gelijmd  voor de hoogte.

Cor

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17818
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #82 Gepost op: 17 December 2014, 18:48:21 »
Eerst met Humbrol 72 gedaan. Vooral tussen het zigzag gebeuren een enorme klus (geen airbrush  :o), maar dit glom teveel (ik had de olie door de verf geroerd i.p.v. een klodder van de bodem verdunnen met terpentine).

Die klodder-methode is prima voor een resin Artitec huisje, voor dit spul kun je gewoon verdund verven. De verf uit de potjes is goed opgeroerd meestal nog te dik. Ongeveer 10% verdunnen met geschikte verdunner (per verf meestal verschillend) , goed roeren en dan met de kwast schilderen. De iets dunnere verf loopt dan gemakkelijker in de moeilijk te bereiken plekjes.

In jou geval beter de potjes voor de huisjes apart houden vanwege de pigment die je graag dik onderin wilt houden, voor al het andere de verf wat dunner maken, ook voor plastic kits. Dat werkt veel gemakkelijke en als je geen luchtspuit hebt is het zelfs een must ;)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #83 Gepost op: 18 February 2015, 11:31:57 »
@cor_b: Heb besloten de voeten toch af te ronden. En opnieuw te schilderen. Blij met het resultaat. De paaltjes (draadeind laten zitten) passen zo goed in de houtjes op de dijk, dat lijmen niet nodig is  :)

@Ronald Halma: De potjes voor de klodder methode zijn gemerkt  (y) Ik heb nog wat dingen geschilderd door gewoon de olie inde potjes te roeren met de verf. Echter had ik wat problemen met steenvorming. Wat lijkt te komen doordat de olie niet goed geroerd is door de verf.

Hier even een update. Het ballasten is bijna klaar. Nog een klein stukje. In eerste instantie had ik het zandpad gelijk gelegd met de ballast en dan in 1x lijmen. Echter kreeg ik dit niet mooi strak. Aandrukken van het zandpad (Asoa Kalensteinsplit) met een pallet mes leverde afdrukken in het pad op. Ik heb nu wat geëxperimenteerd met eerst lijmen en vervolgens strooien (door een panty) en dat lijkt een beter resultaat op te leveren. Ga ik nog even verder mee experimenteren. Zandpad doe ik pas als de ballast en rails naar m'n zin zijn qua weathering.

Daarna maar eens met groene spul starten. Over 1,5 cursus bij Martin. Dus tot dan de tijd om dit af te maken :)


cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #84 Gepost op: 18 February 2015, 21:09:24 »
De mast ziet er goed uit
Toch een ding,die Y steun vind ik wel een beetje grof
Ik heb die Y steunen van 1m/m koperdraad gemaakt en de uithangers van 0.4m/m koperdraad en de isolatoren van Sommerfeld Nspoor.

Cor

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #85 Gepost op: 18 February 2015, 21:48:37 »
Heb je wel een puntje.  Maar ik wilde de profielen voor de dwarsliggers aan beide zijde van de staanders hebben, voor wat stevigheid.  En dit profiel voor de Y steun paste precies tussen de dwars liggers in.

Kan altijd nog aanpassen. Eerst de rest van de dijk maar. Kan ik nog nadenken over de steunen. Zoiets: http://nieuwsfoto.ovinnederland.nl/upload/bovenleiding2.jpg zou wel kunnen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #86 Gepost op: 15 August 2015, 12:33:34 »
En alles er weer afgehaald  :P Alles geschuurd en eigenlijk op nieuw begonnen.

Zij- en onderkanten in de antraciet kleurig afgelakt en de bovenzijde geheel volgens "Bauen wie Welberg" in RAL 8022 geschilderd. Ballastlijm van Koemo.de gekocht, waar mijn ballast ook vandaag komt. Misschien vandaag nog met het turf in de weer.


Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #87 Gepost op: 19 August 2015, 09:39:01 »
Begin gemaakt met fijnere Y steun. Ziet er wel echt wat beter uit.


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #88 Gepost op: 19 August 2015, 10:43:11 »
Die fijnere Y steun is inderdaad wel een stuk fraaier, Joran!

Je kunt er ook nog voor kiezen om ze van messingdraad te maken, dan worden ze nog fijner en meteen wat sterker voor het bevestigen van de uithanger.

Ik zag trouwens op een foto veel eerder in dit draadje een proefopstelling van je bovenleidingsportalen staan:


Misschien heeft iemand het al genoemd, maar beter twee keer dan geen een keer: Let bij het definitief plaatsen van je portalen er goed op dat je ze om en om plaatst, zodat de Y steeds andersom komt te zitten. Ook de uithangers zitten dan steeds gespiegeld. Ik heb het even rood gemaakt voor de duidelijkheid:


Tenslotte vraag ik me af vanaf wanneer de Y steunen toegepast werden. Vroeger zag je namelijk veel vaker de V vorm. Dat komt op mij beter over als je themajaar 1981 is:


Een voorbeeld uit het echie. Dat de uithangers hier allemaal aan dezelfde kant hangen, komt omdat het spoor hier in een boog loopt. Overigens zie je deze V-vorm heden ten dage ook nog veelvuldig.


In ieder geval een mooie oplossing om zelf goed Nederlands ogende portalen te maken met die stevige Marklin masten!  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #89 Gepost op: 19 August 2015, 10:54:48 »
De Y-vorm is ingevoerd uit veiligheidsoverwegingen. Bij de V-vorm zit één van de poten te dicht bij het andere spoor, waardoor daar niet aan gesleuteld kan worden zonder dat andere spoor uit te schakelen. De schuine poot van de Y-steun zit dan ook altijd aan dezelfde kant als de zijwaartse.
Een merkwaardige uitzondering waren de vlinderportalen op de oude lijn, die hadden ook Y-steunen, maar daar zaten ze net andersom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.