Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
20 jaar BNLS door Martijn193
01 July 2025, 23:18:59
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
01 July 2025, 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
01 July 2025, 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 July 2025, 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
01 July 2025, 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
01 July 2025, 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 July 2025, 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
01 July 2025, 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
01 July 2025, 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
01 July 2025, 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
01 July 2025, 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
01 July 2025, 15:23:22
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
01 July 2025, 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
01 July 2025, 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
01 July 2025, 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
01 July 2025, 12:32:39
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
01 July 2025, 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 July 2025, 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
01 July 2025, 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
01 July 2025, 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
01 July 2025, 09:47:36
  

Auteur Topic: Spoordijk/Fotodijk  (gelezen 33901 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #75 Gepost op: 10 December 2014, 16:15:42 »
De houtjes op de dijk zijn afgerond (niet ovaal). Overigens zullen die grotendeels onder het ballast verdwijnen. Vandaag de rest van de isolatoren geplaatst. Morgen voor een paar dagen naar Keulen (per ICE  (y)). Daarna de bovenkant staal/zinkleurig schilderen. Daarna moeten ze nog wat verouderd worden. Maar dat komt pas na plaatsen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #76 Gepost op: 17 December 2014, 16:45:03 »
Door twee weekendjes weg en tussendoor nog Sinterklaas weinig tijd gehad. Maar eindelijk zijn de bovenleidingsportalen klaar. Vooral het schilderen was enorm veel werk. Eerst met Humbrol 72 gedaan. Vooral tussen het zigzag gebeuren een enorme klus (geen airbrush  :o), maar dit glom teveel (ik had de olie door de verf geroerd i.p.v. een klodder van de bodem verdunnen met terpentine). Dus opnieuw gedaan. Zelfde met de dwarsligger. Eerst met een metallic achting verf gedaan om zink te krijgen. Maar dit was niet mooi. De dwarsligger ook khaki geschilderd en de Y steunen licht grijs.

Opeens ben ik blij dat ik nog geen ruimte voor een baan heb  ;D


zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #77 Gepost op: 17 December 2014, 17:59:17 »
Lijken wel een beetje op het origineel. Zijn dat Marklin voetjes? Niet slecht! Ik moet ook maar es wat gaan freubelen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #78 Gepost op: 17 December 2014, 18:31:04 »
Alleen die voetjes nog ovaal maken,dat is best wel gouw te doen

Cor

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #79 Gepost op: 17 December 2014, 18:35:46 »
@cor_b: Heb jij dat ook gedaan? De voetjes van de paaltjes, of de houtenblokjes waar ze in komen te staan? Ovaal met de rij richting of juist haaks op het spoor?

@zuylen: Het zijn inderdaad Marklin paaltjes.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #80 Gepost op: 17 December 2014, 18:39:24 »
@cor_b: Zat net ff door jouw topic te bladeren en zie inderdaad dat jij de hoeken van de voet van de paaltjes hebt bewerkt. Ga ik ook doen. Heb de khaki kleur ook van jouw. Vind hem erg goed treffen!  (y)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #81 Gepost op: 17 December 2014, 18:40:47 »
Ik heb de betonnen voetjes wel ovaal gemaakt en daarna op houten klosjes gelijmd  voor de hoogte.

Cor

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17729
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #82 Gepost op: 17 December 2014, 18:48:21 »
Eerst met Humbrol 72 gedaan. Vooral tussen het zigzag gebeuren een enorme klus (geen airbrush  :o), maar dit glom teveel (ik had de olie door de verf geroerd i.p.v. een klodder van de bodem verdunnen met terpentine).

Die klodder-methode is prima voor een resin Artitec huisje, voor dit spul kun je gewoon verdund verven. De verf uit de potjes is goed opgeroerd meestal nog te dik. Ongeveer 10% verdunnen met geschikte verdunner (per verf meestal verschillend) , goed roeren en dan met de kwast schilderen. De iets dunnere verf loopt dan gemakkelijker in de moeilijk te bereiken plekjes.

In jou geval beter de potjes voor de huisjes apart houden vanwege de pigment die je graag dik onderin wilt houden, voor al het andere de verf wat dunner maken, ook voor plastic kits. Dat werkt veel gemakkelijke en als je geen luchtspuit hebt is het zelfs een must ;)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #83 Gepost op: 18 February 2015, 11:31:57 »
@cor_b: Heb besloten de voeten toch af te ronden. En opnieuw te schilderen. Blij met het resultaat. De paaltjes (draadeind laten zitten) passen zo goed in de houtjes op de dijk, dat lijmen niet nodig is  :)

@Ronald Halma: De potjes voor de klodder methode zijn gemerkt  (y) Ik heb nog wat dingen geschilderd door gewoon de olie inde potjes te roeren met de verf. Echter had ik wat problemen met steenvorming. Wat lijkt te komen doordat de olie niet goed geroerd is door de verf.

Hier even een update. Het ballasten is bijna klaar. Nog een klein stukje. In eerste instantie had ik het zandpad gelijk gelegd met de ballast en dan in 1x lijmen. Echter kreeg ik dit niet mooi strak. Aandrukken van het zandpad (Asoa Kalensteinsplit) met een pallet mes leverde afdrukken in het pad op. Ik heb nu wat geëxperimenteerd met eerst lijmen en vervolgens strooien (door een panty) en dat lijkt een beter resultaat op te leveren. Ga ik nog even verder mee experimenteren. Zandpad doe ik pas als de ballast en rails naar m'n zin zijn qua weathering.

Daarna maar eens met groene spul starten. Over 1,5 cursus bij Martin. Dus tot dan de tijd om dit af te maken :)


cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #84 Gepost op: 18 February 2015, 21:09:24 »
De mast ziet er goed uit
Toch een ding,die Y steun vind ik wel een beetje grof
Ik heb die Y steunen van 1m/m koperdraad gemaakt en de uithangers van 0.4m/m koperdraad en de isolatoren van Sommerfeld Nspoor.

Cor

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #85 Gepost op: 18 February 2015, 21:48:37 »
Heb je wel een puntje.  Maar ik wilde de profielen voor de dwarsliggers aan beide zijde van de staanders hebben, voor wat stevigheid.  En dit profiel voor de Y steun paste precies tussen de dwars liggers in.

Kan altijd nog aanpassen. Eerst de rest van de dijk maar. Kan ik nog nadenken over de steunen. Zoiets: http://nieuwsfoto.ovinnederland.nl/upload/bovenleiding2.jpg zou wel kunnen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #86 Gepost op: 15 August 2015, 12:33:34 »
En alles er weer afgehaald  :P Alles geschuurd en eigenlijk op nieuw begonnen.

Zij- en onderkanten in de antraciet kleurig afgelakt en de bovenzijde geheel volgens "Bauen wie Welberg" in RAL 8022 geschilderd. Ballastlijm van Koemo.de gekocht, waar mijn ballast ook vandaag komt. Misschien vandaag nog met het turf in de weer.


Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #87 Gepost op: 19 August 2015, 09:39:01 »
Begin gemaakt met fijnere Y steun. Ziet er wel echt wat beter uit.


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #88 Gepost op: 19 August 2015, 10:43:11 »
Die fijnere Y steun is inderdaad wel een stuk fraaier, Joran!

Je kunt er ook nog voor kiezen om ze van messingdraad te maken, dan worden ze nog fijner en meteen wat sterker voor het bevestigen van de uithanger.

Ik zag trouwens op een foto veel eerder in dit draadje een proefopstelling van je bovenleidingsportalen staan:


Misschien heeft iemand het al genoemd, maar beter twee keer dan geen een keer: Let bij het definitief plaatsen van je portalen er goed op dat je ze om en om plaatst, zodat de Y steeds andersom komt te zitten. Ook de uithangers zitten dan steeds gespiegeld. Ik heb het even rood gemaakt voor de duidelijkheid:


Tenslotte vraag ik me af vanaf wanneer de Y steunen toegepast werden. Vroeger zag je namelijk veel vaker de V vorm. Dat komt op mij beter over als je themajaar 1981 is:


Een voorbeeld uit het echie. Dat de uithangers hier allemaal aan dezelfde kant hangen, komt omdat het spoor hier in een boog loopt. Overigens zie je deze V-vorm heden ten dage ook nog veelvuldig.


In ieder geval een mooie oplossing om zelf goed Nederlands ogende portalen te maken met die stevige Marklin masten!  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26593
    • Pagina van klaas
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #89 Gepost op: 19 August 2015, 10:54:48 »
De Y-vorm is ingevoerd uit veiligheidsoverwegingen. Bij de V-vorm zit één van de poten te dicht bij het andere spoor, waardoor daar niet aan gesleuteld kan worden zonder dat andere spoor uit te schakelen. De schuine poot van de Y-steun zit dan ook altijd aan dezelfde kant als de zijwaartse.
Een merkwaardige uitzondering waren de vlinderportalen op de oude lijn, die hadden ook Y-steunen, maar daar zaten ze net andersom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.