Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 19:07:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: Spoordijk/Fotodijk  (gelezen 33942 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #90 Gepost op: 19 August 2015, 11:02:32 »
Dat is een duidelijk verhaal Klaas, dank je wel! Is ook bekend vanaf wanneer die Y steunen ingevoerd werden? Als de vlinderportalen op de Oude Lijn ze al hadden, zal het wel eerder zijn dan 1981 en zou Joran ze dus kunnen handhaven.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #91 Gepost op: 19 August 2015, 11:22:09 »
Ik heb geen idee wanner de Y-steunen zijn ingevoerd. Dat de vlinderportalen ze al hadden zal een andere reden gehad hebben. Het ging in ieder geval toen niet over veiligheid, wellicht had het een esthetische reden.

Voor plaatjes: klik
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #92 Gepost op: 19 August 2015, 12:28:22 »
Volgens mij zijn de Y-steunen pas in de jaren '90 ingevoerd. Op de Flevolijn die in de jaren '80 is aangelegd werden nog V-steunen gebruikt:http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/168618

Nog een tip, Joran: plamuur het bovenste deel van de masten dicht, daar zit namelijk niet die zigzagverbinding. Ziet er verder goed uit!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #93 Gepost op: 19 August 2015, 12:43:19 »
@Jeroen: Top dat je meedenkt! Met de Marklin paaltjes kan je inderdaad mooie lijkende portalen maken. Wel zijn ze vrij dik. In het echt (http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/10236/tot_dinsdagmiddag_geen_treinen_tussen_zwolle_en_amersfoort/) zie je dat de dwarsbalk als het ware over de twee staanders heen glijdt. Als ik dat met deze portalen had gedaan was de dwarsligger heel dik geworden. Ik heb daardoor een loopje met de werkelijkheid genomen duur aan beide een u profiel te plaatsen. Overigens staan dat soort portalen er ook tussen. Doordat het niet 1 dwarsbalk is lijkt het me lastig om dat met messingdraad netjes te maken. In het echt lijkt het er als het ware er omheen gevonden.

Dat de Y om en om staat op rechte stukken was me later na het nemen van deze foto ook opgevallen (met dank aan een foto in de Railhobby :)). Of het conform mijn tijdperk is weet ik niet precies. Maar in principe komt op deze spoordijk/fotodijk de 1858 te staan met 5x DDM. Hoewel in het kader van stof vergaren de trein er misschien niet constant op blijft staan. Verder is de dijk ook een oefening voor als ik aan mijn baan kan beginnen (hopelijk dit najaar nog). Ik denk dat ik dan gewoon portalen van Sommerfeldt ga gebruiken.

@Maarten: Hummm... nu wilde ik de portalen sowieso een extra laagje verf geven. Dat kan dus wel :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7563
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #94 Gepost op: 19 August 2015, 12:54:34 »
Je gaat evengoed lekker zo Joran leren doe je ten slotte door vallen en vooral weer opstaan ;)
« Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 12:57:19 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #95 Gepost op: 19 August 2015, 13:11:46 »
@Eric B: Klopt! Wat ik hierboven al zei, dit is echt een leerproject voor een baan die ik later wil gaan maken. Vanavond wil ik echt gaan beginnen met de eerste turf laag. Eerst maar eens uittekenen tot waar het ballastbed komt. Ik ben ook met teveel projecten te gelijk bezig, waardoor dit projectje ook niet echt op schiet  :P Dus komende tijd even alle aandacht naar de spoor-/fotodijk.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #96 Gepost op: 19 August 2015, 13:32:59 »
Ik denk dat ik dan gewoon portalen van Sommerfeldt ga gebruiken.

Doe dat vooral niet Joran!!! Omdat Sommerfeldt zijn Nederlandse masten (logischerwijs) geschikt heeft gemaakt voor hun eigen (Duitse) bovenleidingsdraden, waarbij de hangdraad en de rijdraad veel dichter op elkaar hangt dan in Nederland, is de V bij de Sommerfeldt masten veel te klein uitgevoerd. Dat doet echt afbreuk aan een goed Nederlands beeld. Jouw portalen winnen met vlag en wimpel van de Sommerfeldt masten!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7563
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #97 Gepost op: 19 August 2015, 13:44:38 »
Ik "stuitte" op een mooi plaatje voor je Joran...



"V" en "Y" door elkaar heen gebruikt, waarbij je goed kan zien dat de "Y"'n om en om zitten.
De gebroken draden laten we maar even voor wat ze zijn ;)
« Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 13:46:43 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #98 Gepost op: 19 August 2015, 14:15:13 »
Bij die draadbreuk (in Ermelo) ben ik ook wezen kijken en heb nog wat foto's gemaakt.

Zoals Jeroen als zegt, zou ik zou zeker geen Sommerfeldtmasten gaan gebruiken, die zien er veel minder realistisch uit als de exemplaren die je nu hebt gemaakt!

Een tijd terug heb ik met behulp van oude Jouefmastjes een betonnen portaal gemaakt. Die zijn wat mij betreft nog beter bruikbaar dan de Marklinmasten. Qua lengte zijn ze goed, alleen hebben ze een diagonale verbinding te weinig, maar dat valt niet op. https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jouef.jpg

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #99 Gepost op: 19 August 2015, 23:30:13 »
Tweede Y steun gemaakt. Van de andere twee de grove steun weggehaald.  De vier portalen geschuurd. En naar aanleiding van de opmerking van @Overlast de bovenkant dicht geplamuurd. Morgen verder schuren en twee nieuwe Y steunen maken.


Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #100 Gepost op: 20 August 2015, 07:06:17 »
Valt me overigens op dat de Y's op de betonnen vakwerkmasten zitten en de V's op de stalen masten. Die laaste zijn toch nieuwer? Dus Y's werden eerst gebruikt en later werden V's gebruikt?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #101 Gepost op: 20 August 2015, 07:42:33 »
@Joran: Dat ziet er goed uit man, nu dat bovenste stukje mast dichtgemaakt is! Persoonlijk zou ik nu alleen nog de eerste opening onder de ligger dichtplamuren, zodat je duidelijk ziet dat de ligger aan een massief gedeelte van de mast is bevestigd (kijk maar op de grootbedrijffoto's).

@Michel: Waar een V of een Y op zit heef niets met het masttype te maken. Zoals Klaas eerder in dit draadje al schreef is de keuze om van de V over te stappen naar de Y gemaakt uit veiligheidsoverwegingen. Betonnen masten hadden vroeger ook V's:

 

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #102 Gepost op: 20 August 2015, 07:45:38 »
OK, duidelijk.

Mvg, Michel

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #103 Gepost op: 20 August 2015, 07:50:21 »
@Jeroen Water: Thanks! Ik weet niet of ik dat wel mooi krijg. Het zig zag patroon ligt bij de Marklin palen namelijk niet aan de oppervlakte, maar iets dieper. Een strakke scheiding wordt dan wel lastig te maken ben ik bang  ::) Ik ga er even over denken hoe ik dat netjes kan krijgen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoordijk/Fotodijk
« Reactie #104 Gepost op: 20 August 2015, 08:15:13 »
Hoi Joran,

Misschien is een tijdelijk klempas stripje styreen in de opening van het zig-zag verband een idee? Geen idee of je dat makkelijk weer weg kunt trekken als het plamuur hard is, maar het is wellicht het overwegen waard.  (y)

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974