Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn-bouw Indonesie
door
Pauldg
Vandaag
om 10:37:04
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:05:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 10:02:04
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding
door
henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken?
door
Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels
door
Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
ruudns
07 September 2025, 08:23:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Spoordijk/Fotodijk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omlaag
Auteur
Topic: Spoordijk/Fotodijk (gelezen 34302 keer)
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5385
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #90 Gepost op:
19 August 2015, 11:02:32 »
Dat is een duidelijk verhaal Klaas, dank je wel! Is ook bekend vanaf wanneer die Y steunen ingevoerd werden? Als de vlinderportalen op de Oude Lijn ze al hadden, zal het wel eerder zijn dan 1981 en zou Joran ze dus kunnen handhaven.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26775
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #91 Gepost op:
19 August 2015, 11:22:09 »
Ik heb geen idee wanner de Y-steunen zijn ingevoerd. Dat de vlinderportalen ze al hadden zal een andere reden gehad hebben. Het ging in ieder geval toen niet over veiligheid, wellicht had het een esthetische reden.
Voor plaatjes:
klik
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #92 Gepost op:
19 August 2015, 12:28:22 »
Volgens mij zijn de Y-steunen pas in de jaren '90 ingevoerd. Op de Flevolijn die in de jaren '80 is aangelegd werden nog V-steunen gebruikt:http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/168618
Nog een tip, Joran: plamuur het bovenste deel van de masten dicht, daar zit namelijk niet die zigzagverbinding. Ziet er verder goed uit!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #93 Gepost op:
19 August 2015, 12:43:19 »
@Jeroen: Top dat je meedenkt! Met de Marklin paaltjes kan je inderdaad mooie lijkende portalen maken. Wel zijn ze vrij dik. In het echt (
http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/10236/tot_dinsdagmiddag_geen_treinen_tussen_zwolle_en_amersfoort/
) zie je dat de dwarsbalk als het ware over de twee staanders heen glijdt. Als ik dat met deze portalen had gedaan was de dwarsligger heel dik geworden. Ik heb daardoor een loopje met de werkelijkheid genomen duur aan beide een u profiel te plaatsen. Overigens staan dat soort portalen er ook tussen. Doordat het niet 1 dwarsbalk is lijkt het me lastig om dat met messingdraad netjes te maken. In het echt lijkt het er als het ware er omheen gevonden.
Dat de Y om en om staat op rechte stukken was me later na het nemen van deze foto ook opgevallen (met dank aan een foto in de Railhobby
). Of het conform mijn tijdperk is weet ik niet precies. Maar in principe komt op deze spoordijk/fotodijk de 1858 te staan met 5x DDM. Hoewel in het kader van stof vergaren de trein er misschien niet constant op blijft staan. Verder is de dijk ook een oefening voor als ik aan mijn baan kan beginnen (hopelijk dit najaar nog). Ik denk dat ik dan gewoon portalen van Sommerfeldt ga gebruiken.
@Maarten: Hummm... nu wilde ik de portalen sowieso een extra laagje verf geven. Dat kan dus wel
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7623
NS tijdperk II(c)/III
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #94 Gepost op:
19 August 2015, 12:54:34 »
Je gaat evengoed lekker zo Joran leren doe je ten slotte door vallen en vooral weer opstaan
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 12:57:19 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #95 Gepost op:
19 August 2015, 13:11:46 »
@Eric B: Klopt! Wat ik hierboven al zei, dit is echt een leerproject voor een baan die ik later wil gaan maken. Vanavond wil ik echt gaan beginnen met de eerste turf laag. Eerst maar eens uittekenen tot waar het ballastbed komt. Ik ben ook met teveel projecten te gelijk bezig, waardoor dit projectje ook niet echt op schiet
Dus komende tijd even alle aandacht naar de spoor-/fotodijk.
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5385
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #96 Gepost op:
19 August 2015, 13:32:59 »
Citaat van: Joran op 19 August 2015, 12:43:19
Ik denk dat ik dan gewoon portalen van Sommerfeldt ga gebruiken.
Doe dat vooral niet Joran!!! Omdat Sommerfeldt zijn Nederlandse masten (logischerwijs) geschikt heeft gemaakt voor hun eigen (Duitse) bovenleidingsdraden, waarbij de hangdraad en de rijdraad veel dichter op elkaar hangt dan in Nederland, is de V bij de Sommerfeldt masten veel te klein uitgevoerd. Dat doet echt afbreuk aan een goed Nederlands beeld. Jouw portalen winnen met vlag en wimpel van de Sommerfeldt masten!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Eric B
Offline
Berichten: 7623
NS tijdperk II(c)/III
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #97 Gepost op:
19 August 2015, 13:44:38 »
Ik "stuitte" op een mooi plaatje voor je Joran...
"V" en "Y" door elkaar heen gebruikt, waarbij je goed kan zien dat de "Y"'n om en om zitten.
De gebroken draden laten we maar even voor wat ze zijn
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2015, 13:46:43 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #98 Gepost op:
19 August 2015, 14:15:13 »
Bij die draadbreuk (in Ermelo) ben ik ook wezen kijken en heb nog wat foto's gemaakt.
Zoals Jeroen als zegt, zou ik zou zeker geen Sommerfeldtmasten gaan gebruiken, die zien er veel minder realistisch uit als de exemplaren die je nu hebt gemaakt!
Een tijd terug heb ik met behulp van oude Jouefmastjes een betonnen portaal gemaakt. Die zijn wat mij betreft nog beter bruikbaar dan de Marklinmasten. Qua lengte zijn ze goed, alleen hebben ze een diagonale verbinding te weinig, maar dat valt niet op.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jouef.jpg
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #99 Gepost op:
19 August 2015, 23:30:13 »
Tweede Y steun gemaakt. Van de andere twee de grove steun weggehaald. De vier portalen geschuurd. En naar aanleiding van de opmerking van @Overlast de bovenkant dicht geplamuurd. Morgen verder schuren en twee nieuwe Y steunen maken.
Gelogd
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #100 Gepost op:
20 August 2015, 07:06:17 »
Valt me overigens op dat de Y's op de betonnen vakwerkmasten zitten en de V's op de stalen masten. Die laaste zijn toch nieuwer? Dus Y's werden eerst gebruikt en later werden V's gebruikt?
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5385
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #101 Gepost op:
20 August 2015, 07:42:33 »
@Joran: Dat ziet er goed uit man, nu dat bovenste stukje mast dichtgemaakt is! Persoonlijk zou ik nu alleen nog de eerste opening onder de ligger dichtplamuren, zodat je duidelijk ziet dat de ligger aan een massief gedeelte van de mast is bevestigd (kijk maar op de grootbedrijffoto's).
@Michel: Waar een V of een Y op zit heef niets met het masttype te maken. Zoals Klaas eerder in dit draadje al schreef is de keuze om van de V over te stappen naar de Y gemaakt uit veiligheidsoverwegingen. Betonnen masten hadden vroeger ook V's:
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #102 Gepost op:
20 August 2015, 07:45:38 »
OK, duidelijk.
Mvg, Michel
Gelogd
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #103 Gepost op:
20 August 2015, 07:50:21 »
@Jeroen Water: Thanks! Ik weet niet of ik dat wel mooi krijg. Het zig zag patroon ligt bij de Marklin palen namelijk niet aan de oppervlakte, maar iets dieper. Een strakke scheiding wordt dan wel lastig te maken ben ik bang
Ik ga er even over denken hoe ik dat netjes kan krijgen.
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5385
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Spoordijk/Fotodijk
«
Reactie #104 Gepost op:
20 August 2015, 08:15:13 »
Hoi Joran,
Misschien is een tijdelijk klempas stripje styreen in de opening van het zig-zag verband een idee? Geen idee of je dat makkelijk weer weg kunt trekken als het plamuur hard is, maar het is wellicht het overwegen waard.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Spoordijk/Fotodijk