Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 16:52:40
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:49:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Bahn-AG
Vandaag om 16:25:10
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1241585 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2580 Gepost op: 21 August 2017, 20:56:14 »
Mooie foto's op DSO van Cochem en Bullay in 1970. 023, 044, 001, kwijl.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2581 Gepost op: 26 August 2017, 20:48:07 »
Vandaag in Houten geweest.



  • Twee lange rongenwagens. Ik zit met de gedachte te spelen af en toen een kibri Fuchs kraan te vervoeren en dan moet 'ie wel passen...
  • Een kibri bouwpakket voor een kiepwagen/dump truck/hoeheetzo'nding. Voor linksachter in Berenbach-Ulmen bij de laadplek van de 'Schwerspat' groeve. Als ik goed heb gegoogled klopt het gekochte type met 1970.
  • Wat preiser personen+spul voor de landhandel in Kelberg.
  • Een decoder voor de laatst buitgemaakte 50er.

En "uiteraard" weer wat leesvoer:



  • Een recente EJ met een fotoreportage over Monreal in de jaren 80. Inclusief stationskat :)
  • Lahntalbahn. Zit een tikkie in de buurt van de Eifel en het is een mooi landschap.
  • De onderste twee staan wat bouwbeschrijvingen in qua gebouwen op stations. Handig als ik het komende decennium een keer een aan het klussen sla :)

De rongenwagen heb ik even qua lengte uitgetest. Ja, het past:



De twee nieuwe lange wagens staan hier bij een kortere:



Die kortere wagens (ik heb er een handjevol) hebben kale plastic stripjes als rongenimitatie. Dat heeft me altijd wat tegengestaan. Die langere wagens hebben betere rongen (staalimitatie). Ik ga het onderdeelnummer daar eens van opzoeken. Heeft geen haast.

Qua leesvoer heb ik laatst deze in de stationsboekhandel in Utrecht gekocht:



Precies het goede tijdperk voor m'n baan. En er zat een bonus in, want Mayen werd genoemd:



Dit gaat over de plotseling gestegen vervoersvraag in 1970, die ik al eerder heb genoemd. O.a. in Mayen werden er 50ers geleend waarvoor er ander spul terug kwam. Mooie reden om geheel naar werkelijkheid wat diversiteit aan te brengen. 86, 94...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2582 Gepost op: 26 August 2017, 22:11:51 »
Hallo Reinout,

Volgens mij zijn die platte plastic stripjes bedoeld als imitatie van de oude houten rongen (https://de.wikipedia.org/wiki/Flachwagen#/media/File:Bundesarchiv_Bild_102-09919,_Franz%C3%B6sische_Truppen_r%C3%A4umen_Trier.jpg). Voordat ze daar echter zelfs maar een beetje op lijken moet er wel het nodige aan gedaan worden en dat staat bij mij ook nog altijd op mijn "todo list".............

Groeten,
Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2583 Gepost op: 26 August 2017, 22:38:27 »
Nuttige foto! Die houten rongen, daar lijken die plastic stripjes nog wel een beetje op.

Waarom ik (naast het uiterlijk) vooral van die oude "houten" rongen af wil: ik meen gelezen te hebben dat die zo rond 1970 niet meer gebruikt werden. Het was allemaal dat stalen spul. Maar..... heel diep ben ik daar niet ingedoken. Misschien dat iemand dat uit z'n hoofd weet? Wat is dat geritsel op de achtergrond nou? Klinkt alsof iemand zo'n goederenwagenboek van Carstens aan het doorbladeren is :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2584 Gepost op: 26 August 2017, 23:21:56 »
ik kan je aan die informatie niet helpen. Wel staat er bij Lippe een Roco model (46031) uit tijdperk IV met die platte strips waarbij de omschrijving luidt: "Betriebszustand: 1970er Jahre". Geen idee of deze informatie echt betrouwbaar is.

Groeten,
Bert

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2585 Gepost op: 27 August 2017, 00:03:50 »
Die lange wagens zijn van het type Kbs, met een lengte dat er een 40 voets container in past,
of een fuchs-baggertje ;D Deze wagens waren toen best nieuw, en worden anno nu nog
vooral bij werktreinen gebruikt  Er zijn ook versies met kleinere stalen rongen die
zijwaarts te draaien zijn.

Ikzelf weet  niet precies hoelang de korte rongenwagens gebruikt zijn,
maar als ze te zien zijn op oude foto's van na 1970, dan passen ze ook op de modelbaan (y)

Mvg,

Tis
********

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2586 Gepost op: 27 August 2017, 00:11:26 »
Leuk die foto's van de Prinzenkopftunnel! Volgende week sta ik daar schuin tegenover op de camping! (Campingplatz Moselland in Pünderich)
Gr,

Jan Willem

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2587 Gepost op: 27 August 2017, 00:27:49 »
Hi,

Het bestel nummer (zurustbeutel) voor de rongen voor de Kbs of "grote" wagen is volgens mijn   Spiekbriefje  99137 op de roco website en de prijs is 9.20 euro plus verzendkosten. Niet echt een koopje dus voor een paar plastic staafjes.

Arjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2588 Gepost op: 27 August 2017, 08:25:07 »
Oermf! Dan zouden de rongen duurder zijn dan de wagons (gemiddeld)...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2589 Gepost op: 27 August 2017, 08:40:06 »
Nou ja, die Roco beginset rongenwagen klopt toch helemaal niet (te hoog, 1 rong te kort etc) dus nieuwe rongen op een foute wagen is toch al zonde.

dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2590 Gepost op: 27 August 2017, 08:44:24 »
Op DSO lijkt het alsof de DB in 1955 stopte met houten rongen. Elders zag ik van de ÖBB wèl een periode IV model.

Enfin, DSO verwees naar de MIBA nummer 10 van 2005 waar meer info in staat. Tegen het luttele bedrag van één Euro zal ik zo de pdf eens kopen. Handig systeem.

@Dirkjan: die korte versie klopt niet? Nou, dan mogen de houten rongen inderdaad ook blijven zitten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2591 Gepost op: 27 August 2017, 10:18:04 »
Alle Roco Kbs442 wagens, ook de tijdperk 3 versies (Klmms58/56) zijn in principe goed. De R(r)20 van Roco is echter volledig fout. Hij is te kort (8 rongen in plaats van 9) en de zijwanden zijn te hoog. Op de site van de Modelbahnfrokler staat hoe je in theorie uit 9 Roco wagens 7 of 8 correcte wagens kan maken. Als je een R(r)20 met de juiste afmetingen zoekt, moet je het model van Brawa hebben.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2592 Gepost op: 27 August 2017, 20:57:27 »
Op die modellbahnfrokler-pagina over de R20 staat ook dat de laatste exemplaren van die serie begin jaren 70 uit dienst gingen. Dus dan zijn die houten rongen het laatste van m'n problemen. Daar komt nog bij dat in ieder geval vier van m'n exemplaren niet van de DB maar van de CSD (Tsjecho-Slowakije) zijn, wat ietwat raar is zo in de Eifel.

Enfin, voorlopig laat ik die wagens maar zo. Er is nog genoeg dat ik moet/wil doen.

Wat ik op die pagina ook zag: die R20, daar konden de wanden niet van naar beneden worden geklapt. Dus voor het vervoer van bijvoorbeeld zo'n Fuchs kraan was 'ie, afgezien van de lengte, ook niet geschikt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2593 Gepost op: 27 August 2017, 21:47:21 »
Die rongenwagens "R20" stammen uit de serie goederenwagens die ook per acht (verschillende) in een set worden verkocht, twee of drie standaard onderstellen met diverse opbouwen. Het waren zo'n beetje de eerste producten waar Roco mee de modelspoormarkt op kwam, en destijds (1e helft zeventiger jaren, dus wat tijdperk betreft prima in orde) deden ze nogal wat stof opwaaien, want "uitermate goed" gedetailleerd en dat voor bijna geen geld. Dat bijna geen geld is wel zo gebleven, maar de detaillering is naar hedendaagse begrippen wat achterhaald. Maar wel veel trein voor een aangenaam zakgeldtariefje.

Carstens hoeft niet te ritselen, volgens mij schrijft hij dat de houten rongen, voor zover nog aanwezig en niet gejat en opgestookt in de nadagen van de oorlog en die daarna, vanaf eind jaren veertig werden vervangen door stalen exemplaren (aus Pressblech).

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2594 Gepost op: 31 August 2017, 19:03:30 »
Weer eens een linkje naar interessante foto's op DSO: 1970/71: Strategische Bahn Weizen - Blumberg im Dornröschenschlaf. Oftwel de Wutachtalbahn/Sauschwänzlebahn, nu behoorlijk bekend als museumspoorbaan. Foto's uit 1970 toen er geen treinen meer reden op dit traject. Geen trein te zien. Grappige sfeer op die manier.

Mooi dat de lijn bewaard is gebleven als museumlijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)