Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071203 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #525 Gepost op: 25 april 2015, 22:47:44 »
Niet helderder maar fletser? Ik moet zeggen dat ik m'n hoofd nu breek over wat dat - uitgedrukt in verf - betekent :) Fletser, is dat mengen met wit? Of juist met grijs? In principe verdwijnt er kleur uit de bladeren, maar soms blijven er dan juist super-kleurige bladeren over. Knalrode bomen, schreeuwend geel... Tijd om weer eens veel foto's te bekijken. Lang leve google ("herbst eifel" in de image search gooien, bijvoorbeeld).

Vandaag ben ik naar Houten geweest en heb daar een paar inkopen gedaan. Zorgenpuntje voor mij is dat Anita decor er niet was door ziekte en dat ik dus niet precies een identieke soort ballast heb kunnen kopen. Wat ik uiteindelijk heb gevonden komt qua vorm voor 99% overeen. De kleur zal dan ook wel goed genoeg zijn.

Erg nuttig was m'n gesprek tijdens de lunch in Houten met rotaspeed ("Pronsfeld"). Die had onder andere goede foto's van de Landhandel ("coöperatie") van Kaisersesch bij zich. Die Landhandel wilde ik als voorbeeld nemen voor in Kelberg. Een vrije vertolking, maar goed. Kelberg ligt in een landbouw-deel van de Eifel en logischerwijs is er daar dan een coöperatie. De enige die ik ken aan de Eifelquerbahn is die in Kaisersesch, maar daar had ik tot vandaag eigenlijk alleen twee onduidelijke screenshots uit een video van.

Over de Landhandel heb ik straks nog iets te zeggen, maar eerst maar eens de recente bouwwerkzaamheden keurig in tijdsvolgorde...

Gisteren wat blauwe plaat weggehaald op de plek waar ik een bescheiden loods voor weg&werken wil hebben. De Bahnmeisterei. Zo heb ik dus vastgesteld dat het een oppervlak gaat hebben van 8x20cm. Nu nog een gebouwtje ervoor ontwerpen/lenen. Ik heb op een Duits forum een remisegebouw van Darscheid ontdekt. Zoiets heb ik hier in gedachten.



Omdat het steeds belangrijker wordt dat het stuk met het viadukt steeds op precies dezelfde plek op de module komt te liggen heb ik op twee plekken een gat door de module en het viadukt-stuk geboord en er een kort stuk messing buis door gestoken. Werkt prima.



Ook had ik gisteravond een paar stukken blauwe plaat op elkaar geplakt om een overgang tussen het viadukt-stuk en de rest van de baan te maken. Het viadukt-stuk is een 12mm dikke multiplex plaat plus dan nog wat karton/papier/landschap erop. De rest van de baan is 2x3mm blauwe plaat. Vandaag heb ik dat stapeltje blauwe platen op maat gesneden en vastgelijmd:



Nu we toch bezig zijn gelijk maar een stuk vrijgesneden voor.... de Landhandel! Ik heb gelijk maar wat passen/meten/gokken gedaan en een plek voor de Kaisersesch-achtige landhandel bedacht. Het is het open stuk waar het plamuurmes op ligt:



Vervolgens met plamuur (dat had ik boven staan, de zak met gips had ik voor naar beneden moeten lopen :) ) de overgangen van de blauwe platen geleidelijker gemaakt. Morgen maar eens kijken of het goed hecht en of het niet afbrokkelt. Ter verbetering van de hechting heb ik flink in de blauwe plaat lopen prikken met een priem. Dan zitten er her en der gaatjes in waar het plamuur beter op kan hechten, dacht ik.



En tot slot heb ik een proefopstelling gemaakt van de Landhandel:



Oei, dat komt wel heeeeeeel erg massief over. Dat wordt schuiven en passen en meten en inschatten. Ik heb al wat ideeën. De centrale toren zal in ieder geval smaller moeten worden om meer het Kaisersesch-karakter te krijgen. Aan de andere kant... Als ik een beetje de architectuur en de kleuren en materialen aanhoud wordt het sowieso wel leuk.

Benieuwd!

Wel wil ik de centrale toren aan de linkerkant van het complex houden. De reden daarvoor is geheel in lijn met de manier waarop ik mijn baan tot nu toe heb ontworpen: dan kan ik de achtergrond in twee delen uitvoeren  ;D Vloeken in de kerk van de ononderbroken achtergronden. Maar omdat ik toch bezig ben losse gebouwen danwel gebouw-groepen afneembaar te maken is het helemaal niet zo gek een deel van die gebouwen, bijvoorbeeld de landhandel, integraal met de achtergrond te verbinden. En om het dan hanteerbaar te houden is het delen van de achtergrond wel makkelijk. De naad wordt als het goed is netjes weggewerkt door de hoge centrale toren van de landhandel, die wordt ongeveer zo hoog als de achtergrond. En het restantje vang ik wel op met een antenne ofzo.

Nog een reden voor een achtergrond in twee delen: ik heb geen auto en 2m40 plaat past niet achter op m'n fiets.

Wat me natuurlijk er niet van weerhoud om later toch misschien met zo'n lange plaat te gaan slepen omdat ik het denk ik toch wel voor de Monreal-modules nodig ga hebben :) Hoezo consistentie.

Enfin... ik pieker hier nog wel even over na.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #526 Gepost op: 26 april 2015, 07:24:06 »
Hier alvast eeen foto Juli 2014. Dit moet het gaan worden. Voor mijn baan Pronsfeld zal ik het in spiegelbeeld gaan bouwen.Het wordt wel een imposant gebouw en zeer ehhhhh aanwezig.


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #527 Gepost op: 26 april 2015, 10:57:51 »
Reinout,

Dit zijn ook forse gebouwen, omarm het. Zo'n overslag voor meststoffen of oogst (graan etc) verbindt je modelbaan met het gesuggereerde achterland.

Busch heeft een lasercut papierfabriek uitgebracht waar volgens de 'serveersuggestie' papier op rol gemaakt wordt. Zinloze suggestie! Daar is dat fraaie model veel te klein voor. De machinetechnische dienst van Smurfit De Halm in Hoogkerk past er net in... Misschien als je de beide gebouwen op elkaar zet dat het lijkt op de toren met de bollen waar bij Nove Board (Armstrong) in Hoogezand vroeger de houtpulp en stro in gekookt werd om de cellulose los te maken. En ja, dan moet het pulp uitgegoten, gewalst en gedroogd, gerold en/of gesneden, bedrukt en opgeslagen worden. En nooit ooit buiten natuurlijk!
Ter illustratie een plaatje uit de loods voor het loshalen van balen gerecycled papier, die was ik nog vergeten 😉, ook in Hoogkerk.


Zo moeilijk een passend landschap op de modelbaan te realiseren is, zo onmogelijk is het om industrie op schaal uit te beelden. Althans op de hobbykamer.

Groet, Sicco Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #528 Gepost op: 26 april 2015, 12:04:15 »
Hoi Sicco Jan,

Leuk dat je wat kan vertellen over de fabriek in Hoogkerk. Ik woon in Hoogkerk.  :)
Op google maps kun je zien (en in werkelijkheid ook natuurlijk) dat er vroeger een spooraansluiting was bij de fabriek. Heb je daar nog informatie over misschien?

Verder verbaast het me elke keer weer welke leesachterstand ik heb als ik één dag niet dit draadje van Reinout lees. De voortgang is steeds enorm.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #529 Gepost op: 26 april 2015, 14:31:36 »
Hijco: ik blaat ook altijd een heleboel om m'n foto's heen. Misschien moet ik er maar een schapewol-fabriek van maken :)

Sicco Jan: terechte opmerking, dat het gewoon forse gebouwen zijn. En ik wil het ding niet missen, want ik weet dat het een landbouwgebied is en dan moet er zo'n Landhandel staan. Dus als ik hem ruggegraat-loos achterwege laat zal ik dat gebrek altijd zien  ;)

Hoofdprobleem in model is dat zo'n gebouw dan wel fors is, maar dat een station ook fors lang is. In Kaisersesch staat 'ie denk ik 300m van het stationsgebouw af en bij mij zou de toren op, omgerekend, 20m ervan komen. Als er zo'n kolos pal naast het station staat lijkt me dat niet zo staan. Ik ga zo boven verder kijken. Sowieso moet ik wat aan de Kaisersesch gebouwen veranderen, want die lijken eerder haaks op het spoor te staan dan parallel eraan. Ik kan bijvoorbeeld van de hoofdtoren alleen één wand maken en die dan pal tegen de achtergrond aanzetten. Dan heb je wel de duidelijke hoogte, maar staat er toch minder een massief blok naast het stationsgebouw. En dan de loods een kwartslag keren en langs het spoor laten lopen.

Voordeel: het gebouw is wit. Mooi contrast. Het brengt wat heldere kleuren op de baan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #530 Gepost op: 26 april 2015, 14:49:02 »
Ik heb trouwens de meest relevante foto's die ik van de eifelquerbahn heb even gezipt: http://reinout.vanrees.org/download/fotos_eifelquerbahn.zip. Ik moet nodig mijn website qua foto's weer aan de praat krijgen, want deze methode slaat nergens op :) Ik ben aan m'n programmeer-stand verplicht gewoon een bruikbare URL te hebben waar ik naartoe kan verwijzen...

(Voordat ik allerlei tips krijg: ja, ik weet dat flickr&co bestaan, maar ik wil zelf lekker gaan klussen  ;) )

Ik ben in ieder geval heel blij voor m'n voorraad foto's van Uersfeld in 1991 toen de lijn net dicht was. Veel details die ik nu na kan gaan maken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #531 Gepost op: 26 april 2015, 15:02:36 »
Selectief comprimeren  ;)

marcombv

  • Gast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #532 Gepost op: 26 april 2015, 18:29:29 »
Als ik nu op de link klik wordt de hele map met eifelquerbahn naar mijn pc gekopieerd?
Dit lijkt me ook niet de bedoeling?  ;D

Wel leuke foto's trouwens.  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #533 Gepost op: 26 april 2015, 19:40:47 »
Marcombv: wat bij mij op de server staat is een zipje. Ik denk dat je computer het aan jouw kant automatisch uitpakt. Bijna 50 fotootjes. Deels ingescant van oude 9x9cm instamatic foto's, dus van erbarmelijke kwaliteit. Maar onbetaalbaar als je zoiets na wilt bouwen!

Zonet heb ik een grondplaat (9mm multiplex) op maat gezaagd voor het gat dat ik gisteren in de blauwe platen had gemaakt voor de Landhandel:



Vervolgens de achterplaat erachter lijmen+schoeven. En toen heb ik tussen de restanten hout gezocht en kwam een stuk tegen dat vrijwel perfect de zijwand van de hoge toren zou kunnen vormen. "De zijwand": hm, dat zou betekenen dat ik de hoge toren toch niet plat tegen de achtergrond zou maken, maar echt naar voren zou laten komen... Dat was ik nou net niet van plan... Maar dat stukkie hout past wel erg goed... Ach, vooruit dan maar :)



Met twee losse stukjes hout heb ik op de baan de rest van de Landhandel orde-van-grootte aangegeven. En twee wagonnetjes ervoor gezet. Ha! Subtiel is anders!  ;D Geweldig.



Morgen eens plannen hoe ik de voorkant doe en hoe de gedeeltes rechts van de hoofdtoren eruit gaan zien. Hoe hoog/laag, welke dak uit het richting is, enz. Ik heb daar al wel ideeën over, maar nog geen (ahem, kuch, kuch, bloos) definitief ontwerp :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #534 Gepost op: 26 april 2015, 21:20:49 »
Leuk dat je wat kan vertellen over de fabriek in Hoogkerk. Ik woon in Hoogkerk.  :)
Op google maps kun je zien (en in werkelijkheid ook natuurlijk) dat er vroeger een spooraansluiting was bij de fabriek. Heb je daar nog informatie over misschien?

Als Hoogezandster heb ik hier in de omgeving veel uitzendwerk gedaan als leerling/student. Waaronder 3 maanden bij Smurfit in Hoogkerk. Op de MTD. Verder geen informatie aan overgehouden. Ik meen dat ik ergens nog een puzzel heb liggen met daarop een afbeelding met wat rails in de straat. Da's alles.

Groet, Sicco Jan

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #535 Gepost op: 26 april 2015, 22:00:46 »
Ik begrijp dat je enthousiast wordt van die landhandel en de omvang er van maar verlies de HO verhouding niet uit het oog.

Misschien een handige tip om bij zelfbouw ofwel de maten op  te nemen en om te rekenen naar de schaal !:87,  of bv een makkelijkere weg de maten van een bestaande HO handel overnemen bv die van Kibri of Piko (die heb ik zelf) om niet een oversized beeld te krijgen.

Ik bedoel als je die maten dan in de totale omvang van zo'n handel aanneemt kun je tot de goede proportie komen.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2015, 22:08:45 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #536 Gepost op: 26 april 2015, 22:03:28 »
Hoi Reinout.

Wat betreft de landhandel, ik zelf denk dat het wel kan zo,n imposant gebouw.
Op stummi is ook een baan en die heeft de landhandel ook direkt naast het station.(volgens mij de raiffeissen van kibri)
Staat niet verkeerd. Topic heet: Von Buchenhüll nach Mindelstein van guppy 6660.
Direct op de eerste pagina,s staan wel foto,s (gewoon even scrollen)

mvg Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #537 Gepost op: 26 april 2015, 22:36:39 »
Richard: leuke baan inderdaad. Ik ga dat draadje later nog eens goed doornemen. Op die baan staat het stationsgebouw ook dicht bij de Landhandel.

Koen: ik kan niet veel maten online vinden. Tenminste, ik heb op "kibri raiffeisen" gezocht. Lijkt 25cm hoog te zijn. Ik zit daar dan een centimeter of 8 boven. Orde-van-grootte.

Ik heb de MIBA special 101 over Landhandels naast me liggen. Ik zal kijken wat daar voor maten in staan. Maar... volgens mij zijn het soms echt lomp grote dingen. Maar 't moet nog wel een beetje staan op m'n bescheiden baantje, hi hi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #538 Gepost op: 27 april 2015, 11:12:27 »
Zal de maat van mijn landhandel meten dan heb je een beetje richtlijn. ;D

De toren is 23 cm hoog en is ongeveer 10 x 10 cm in lengte/breedte het bij gebouw is wat lager.
Een foto is te zien in mijn eigen draadje maar ik gebruik hem als grindfabriek.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2015, 11:16:51 door KoenF.. Reden: aangevuld »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #539 Gepost op: 27 april 2015, 11:24:36 »
Ik kom er niet helemaal achter of je de landhandel (torengedeelte) in verhouding met de rest van je baan nu echt te groot vindt te worden of niet.
Indien je de toren te groot en massief vindt worden is de optie van Martin (selectief comprimeren) een goede.

Wat misschien visueel ook nog zou kunnen werken is voor de toren wel de correcte grootte aanhouden, maar de grote massieve voorwand (die in het echt alleen maar een enorme massieve muur is) door iets te laten onderbreken, b.v. door een graankokerinstallatie.
Houdt wel in dat het minder op het origineel lijkt, maar waarschijnlijk ben jij de enige die dat weet. Uiteindelijk gaat het er om dat jij er mee kan leven.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander