Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062937 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Planning van modules
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2014, 10:25:50 »
Boekbinders heb ik ook naar gekeken. De wat steviger variant voor kabels die bij de karwei lag, in mijn geval. Hm. Reguliere boek-boekbinders zouden wel eens een stuk goedkoper kunnen zijn. Dat is een poging waard als ik aan het tussenstation ga werken.

Nu eerst verder met de volgende twee modules. Ik heb wel redelijk een idee wat ik wil, maar ik laat wel ruimte voor wijzigingen. In de praktijk ga ik passen en meten en kijken wat ik precies ga doen. Als voorbeeld neem ik de drie modules die aan het schaduwstation komen, waarvan er eentje dus al in ruwe vorm af is. Ik heb multiplex platen op de grond gelegd en vervolgens de locatie van de rails erop afgetekend. Op die plek heb ik de spoorbaan (7cm breed) uitgezaagd.

De lengte en breedte van de modules staan nu vast, net zoals de locatie van de spoorlijn. Maar de vertikale dimensie staat nog niet vast. Hoewel... ik weet al wel dat de spoorlijn moet stijgen. Beetje rekeken en ik kwam op idealiter een helling van 3.5 procent uit. De treinen waar ik mee rijdt zullen kort zijn (normaliter max een meter, misschien een goederentrein van 1m20), dus voor standaard roco locs moet dat geen probleem zijn.

Standaard stijging bij de Eifelquerbahn is 2.5% trouwens, met op één plek een uitschieter naar 2.75%. Dus de 3.5 komt in de buurt. Voor het gemak reken ik 1cm per 30cm, dan komt het op 3,33 % uit.

Die 30 cm teken ik op de uitgezaagde spoorbaan af. En dan de hoogte van bovenkant onderplaat tot onderkant spoorbaan op de bovenkant schrijven. Uitgaan van de hoogte bij de aansluiting op het schaduwstation en dan is dat deel van de planning kinderspel. Op de foto hieronder is de hoogte dus 25cm:



Voor de helling van een spoordijk ga ik uit van 3:2 (voor elke 3cm horizontaal kan je 2cm de hoogte in). Ergens uit een FREMO norm gehaald. Dezelfde norm hou ik voor de rest van het landschap aan, tenzij er ergens een rotswand ofzo is. Met de hoogte van het spoor en met hoeveel je op een bepaalde afstand naar boven of beneden kan kan je al aardig de "bandbreedte" bepalen waarbinnen je kan werken. Vervolgens een beetje idee hebben waar je het per sé hoog of laat wilt hebben en het landschap vormt zich deels vanzelf.

Aan het eind van de derde module komt een opklapbaar gedeelte (deur naar dochterliefs kamer). Dus een tunnel is daar op z'n plek. Dus moet het landschap daar hoog zijn. Tunnel + Eifelquerbahn + de baan ligt daar in een mooie boog = verhip, in hoeverre kan ik hier een beetje een Monreal gevoel oproepen? Monreal is de meest gefotografeerde plek aan de Eifelquerbahn. Schattig vakwerkdorpje met twee kastelen erboven. Een kleintje naast het spoor:



... en eentje precies recht boven de tunnel. "Recht erboven" als in "bij het graven van de tunnel ontdekten ze een vluchtgang vanuit het kasteel"! Zie google image search voor wat voorbeeldfoto's.

Wat als ik nu door middel van een enkel muurtje een indicatie geef van die burcht boven de tunnel? Op die plek aan het uiteinde van de derde module is vanwege een deuropening de module nog maar 15 cm breed... En als ik achter de boog nou die kleine burcht aangeef? Ik zat eerst te denken hem aan de voorkant te plaatsen zodat je eroverheen kijkt naar de spoorlijn. En dan vakwerkhuizen op de achtergrondplaat. Omdraaien kan ook, dat komt qua hoogteverschillen (zie eerder in dit bericht) beter uit. Dan zouden er nog wel drie vakwerkhuizen op de voorgrond passen. Enfin, hier moet ik nog verder naar kijken.

Ik heb met wat hout de boel provisorisch neergelegd. Kan ik kijken hoe het bevalt. Vanavond verder kijken en misschien de boel eens omdraaien :)



Aan de achterwand heb ik ter indicatie een burcht ge-niet. Ik zou dat ook aan de voorkant kunnen doen, dat was mijn eerste idee. Ook spectaculair. En dan klopt het met de echte situatie (de foto-situatie is in spiegelbeeld). En dan heeft dochterlief een uitdaging om een vakwerkdorp op de achterkant te schilderen. Hm  ;D ;D ;D Is ook een voordeel. Vanavond testen.


Die verregende foto van de burcht trouwens? Dat was tijdens m'n huwelijksreis. Ik had toestemming het station te bekijken toen we toch al van plan waren naar Monreal te gaan (vrouwlief heeft middeleeuwse geschiedenis gestudeerd, dus een vakwerkdorpje met twee burchten gaat er altijd wel in). Ik wist dat de lijn in 1991 stilgelegt was. En toen verscheen er tot mijn stomme verbazing opeens een gloednieuwe dieselmotorwagen! Bleek dat het stuk tussen Mayen en Kaisersesch sinds een jaar ofzo was gereactiveerd.... Mooi nieuws.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Boekbinders
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2014, 11:13:59 »
Arie: ah, ik zie wat jij met boekbinders bedoeld. Of beter gezegd, hoe uitgebreid je dat bedoelt  :)

Ik moet zeggen... als ik al aan het begin een stapel van die boekbinders tegen de onderkant aanplak/niet/whatever, dan kan ik gelijk al de bedrading ordenen bij de aanleg. Dat klinkt best handig.

Hoe monteer jij die boekbinders? Lijm?

... grapje over boekbinderslijm ...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 11:31:40 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2014, 15:56:09 »
Reinout,

Ik lijm de boekbinders. Nietjes zouden kunnen gaan roesten en dan met een klein stukje bloot draad......................... kortsluiting.
Dus lijmen met Velpon, gaat uitstekend.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2014, 15:19:01 »
Dit weekend veel gezaagd en geboord en gelijmd! En ik heb de keus gemaakt aan welke kant ik de hoge kant doe bij m'n "Monreal-module".

Eerst een module-overgang zagen. Hier komt een kopse kant tegen een (langere) zijkant aan, dus het is iets meer opletten dan gebruikelijk. De twee platen op elkaar gezet met een tweetal klemmen en dan de decoupeerzaag in één keer door beiden heen. En een paar gaatjes voor bouten.



Vervolgens de onderplaat (met uitgesneden spoorlijn) omgekeerd op de workmate leggen en met lijm en schoeven van onderaf de spanten erop monteren. Makkelijkst is om de spant er eerst op te zetten en de dikte af te tekenen. Door de onderplaat dan gaatjes boren. Lijm op de spant en ertegenaan houden. Één gaatje doorboren de spant in en vervolgens schoef erin. Dan de rest van de gaatjes afwerken. De schoeven zijn er voornamelijk voor het vasthouden van de spanten totdat de lijm droogt  :)



Verder gegaan met tussenspanten, rekening houdend met een beek (de Elzbach) die achter op de module langsstroomt. En een klein beekje dat vanaf de voorkant onder de spoordijk door naar die Elzbach stroomt. Dat betekent dat ik goed in de gaten moet houden hoe het zit met hoogteverschillen. Water stroomt niet omhoog! Qua werk (programmeur) werk ik bij een water-consultancy-bedrijf en merk dat het vakgebied invloed om me heeft. Ik kan niet naar hoogteverschillen op modules kijken zonder dat ik denk "op het diepste punt verzamelt zich het water en dat moet afgevoerd worden".

De tweede module is af qua ondergrond:



Vervolgens de module met Monreal en de Philipsburg. Ik vroeg me af of ik het dorp (dalzijde) op de voorgrond aan zou geven of de burcht (bergzijde). In het laatste geval zou het dorp op de achtergrond geschilderd moeten worden.

Na wat schuiven met platen multiplex is het de bergzijde-aan-de-voorkant versie geworden. De module loopt een beetje schuin en wordt alleen aan beide uiteindes ondersteund. Hij moet dus stevig zijn. Met de bergzijde aan de voorkant kon ik mooi een 40cm hoge centrale ruggegraat in de module aanbrengen. Steviger kan niet! De spoorlijn gaat er deels achter verborgen met een steunmuur (die er in het echt ook is):



Bovenop het platte stuk van drie van de spanten komt een plaat met daarop weer een plaat waar ik (lekker los) de Philipsburg kan bouwen. Het wordt daar nog 10 cm hoger dus...  ;D Het voorste stuk van de module (voor de "ruggegraat-spant") moet ik nog uitwerken. Of het worden gewone spanten met een plaat ervoor, of ik ga er een soort verlichte nissen van maken met foto's van de echte lijn erin. Of ik stop er een oude ipad in met foto-voorstelling. Ik moet nog even kijken. De algemene indruk van de baan hangt aardig af van de nette uiteindelijke afwerking van dit gedeelte.

Vervolgens heb ik aan de linkerkant een (ongeveer) 20x20cm vierkante steun gemaakt, 1m20 hoog, van triplex. En dat aan de muur geschoefd. "Bombenfest" zoals ze dat in Duitsland zeggen. Daar komt later het opklapbare gedeelte aan vast, dus "Bombenfest" is wel de bedoeling om het later allemaal betrouwbaar te houden.



Van deze 1m20 hoge vierkante steun ga ik aan de bovenkant nog een klein schuin stukje afzagen (dat heb ik al aangegeven op het hout) en dan komt daar bovenop een eenvoudige 3cm dikke oude muur als indicatie van het kasteel dat in werkelijkheid bovenop de Monrealer tunnel ligt. Minimale middelen en, denk ik, toch een aardig effect als je vanaf de goede plek kijkt.

Ook ga ik een klein 1:87 manshoog gaatje in de zijkant maken met een uitgehakt tunneltje naar beneden. Moeilijk te zien, maar het gaat om het verhaal dat ik erbij kan vertellen, namelijk dat ze bij het aanleggen van de treintunnel een vluchtgang uit het kasteel tegenkwamen waar ze niets van af wisten.

Maar... nu eerst maar eens het opklapbare gedeelte verder uitwerken, daarna komen de details wel!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2014, 16:11:57 »
Dit weekend niet stilgezeten, zie ik wel.
Ziet er mooi uit.
Veel succes verder.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:09:05 »
Vanavond twee dingen gedaan. Als eerste wat zaag/lijm/boorwerk om het opklapbare gedeelte te maken. Dat was wat krap, want m'n twee kinderen wilden wat rangeren in het schaduwstation. Ze gaven elkaar een opdracht ("v100 achter die trein en de br80 moet met de wagons van spoor 2 op spoor 5 zien te komen") en gingen aan de slag. De één aan de multimaus en de ander achter het bedieningspaneel van de wissels. Drie kwartier zoet geweest. Dat wordt nog wat als de baan af is :)

Opklapbaar gedeelte? Een rechthoekige buis gemaakt van stroken multiplex van ongeveer 10 cm hoog. Van boven grotendeels open. Lekker stevig. Ik heb er ook al een scharnier aan gemaakt. Ik heb nog wel wat details om uit te werken (zoals "hoe ga ik de andere kant waar het moet landen vormgeven"), maar daar kom ik wel uit.



Als tweede punt heb ik de eerste laag blauw isolatiemateriaal gelegd op de twee modules die daar nu klaar voor waren. Nu heb ik het nèt iets handiger aangepakt door eerst op de middellijn van waar de rails moeten komen een rijtje spijkers in te tikken. Klein stukje maar, zodat ze later makkelijk los te halen zijn. Daardoor was het veel makkelijker om de 2cm brede stroken blauw isolatiemateriaal op z'n plek te krijgen.



Morgenavond heb ik weinig tijd. Maar ik denk dan nog wel even de tweede laag blauw spul aan te brengen. Dan kan ik daarna de rails provisorisch met punaises aanbrengen en een beetje proefrijden om een indruk te krijgen of het landschap "werkt" zoals ik het nu heb gezaagd. En kan ik daarna de moduleovergangen gaan regelen. En daarna... en daarna... en daarna...

Ik hou mezelf dus nog wel even van de straat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2014, 10:34:08 »
Dit weekend heb ik twee zaken gedaan.

Als eerste spoor leggen op de drie modules die nu af zijn. Ik kwam er achter dat m'n twee lange silberlingen ontspoorden in de relatief krappe bocht (50cm radius) in het schaduwstation. De bocht was het probleem niet, maar wel dat het begin van de helling daar niet netjes genoeg was. Ik ging in één keer over van twee op elkaar geplakte 3mm dikke blauwe platen naar één. Ik dacht dat dat wel goed zou gaan, maar niet dus. Tijd om wat te snijden en om het opnieuw aan te leggen met verschillende laagjes 1mm dik karton voor een geleidelijker overgang. En dan weer een enkele laag 3mm blauw erover.



Dat hielp! Vervolgens heb ik op de twee moduleovergangen schoeven onder de rails geschoefd:



Het bleek alleen dat de messing-uitziende schoeven die ik gebruikte niet echt van messing waren. Dus het solderen ging erg lastig. Uiteindelijk lukte het wel, maar ik denk dat ik er een bescheiden struikje voor ga planten want het is nogal een blob soldeer geworden... Ik had de rails eromheen al vastgelijmd, dus ik wilde de schoeven niet vervangen. Ach ja.

De volgende overgang heb ik toen wel gelijk de schoeven door echte messing schoeven vervangen. Dat soldeert duidelijk beter!

De rails heb ik met een klein beetje houtlijm vastgezet. De "normale" methode lijkt te zijn om het met schoeven voorlopig vast te zetten en vervolgens het ballastbed het werk te laten doen. Dat gaat bij mij niet op omdat ik van plan ben een "ballastbedhulp" te gebruiken. Ik heb er al eentje gekocht bij Peard. Lijkt me gewoonweg de makkelijkste methode om netjes een ballastbed van de juiste vorm te krijgen. Maar... dan moet er niets boven de rails uitsteken. Dus ook geen tijdelijke schoeven.

Het tweede dat ik dit weekend heb gedaan is het aanleggen van de "landingsplaats" voor het opklapbare baangedeelte. De baan gaat voor dochterliefs kamerdeur langs en gaat dan door de boekenkast heen. Een bestaande ikeakast. Ik heb geen onderhandelingen geopend om die weg te mogen halen want dat is gewoon geen optie. Ik neem het voor lief dat er een vertikale poot van de kast zichtbaar zal zijn. Daar omheen kijken moet wel lukken. Misschien vermommen als boom of het stationsgebouw eromheen bouwen ofzo.

Enfin, ik heb de kast een stukje van de muur getrokken, de planken op de juiste hoogte aangebracht en drie stukjes hout aan de achterkant van de kast aangebracht op 1m50 hoogte. Aan de achterkant van de poten zodat de kast mooi tegen de muur aan staat en niet meer richting muur kan bewegen als je tegen de kast stoot. Twee goede schoeven in de muur zorgen ervoor dat hij ook niet meer naar voren komt.

En daarna twee planken die ik nog had liggen voor deze kast doorgezaagt en drie helften aan de rechterkant in de kast gehangen en op maat afgezaagd. Daar multiplex tegenaan. Oerstevig! De bovenkant moet misschien nog wat lager, maar dat moet ik nog netjes uitmeten als ik het opklapbare deel aan ga brengen.



Vrouwlief keek halverwege de bouwwerkzaamheden erg kritisch, die dacht dat ik de deur van dochterlief toch wel akelig aan het inbouwen was. En ze zag al visioenen van niet-afgewerkte scherpe hoeken vol met splinters. Een uurtje later keek ze al veel tevredener. Ik had dan ook nogal veel moeite gestoken in het netjes rond schuren van het geheel...   (y)

TODO lijstje van deze week?

  • Opklapbaar gedeelte aanbrengen.
  • Rails op opklapbaar deel leggen inclusief keurige nette geleidelijke overgang van de helling naar het horizontale stationsgedeelte in de kast.
  • Bedrading aanleggen op de twee modules waar ik dit weekend de rails heb gelegd.
  • Station in de kast definitief plannen, inclusief verlanglijstje voor Eurospoor. Ik heb denk ik nog één of twee wissels nodig.
  • Stationsmodules voor in de kast maken. Wordt nog een kleine uitdaging hoe ik dat precies ga doen qua in en uit de kast halen. Ik denk gewoon voorzichtig aan de zijkant eruit trekken, het is eigenlijk alleen tijdens de aanleg dat ik ze er af en toe uit wil halen.
  • Vrijdag Eurospoor!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2014, 15:13:51 »
Ik heb gisteravond het opklapbare gedeelte gemonteerd en draden getrokken naar de twee nog stroomloze modules.

Het opklapbare deel heb ik met een simpele scharnier vastgezet:



Vervolgens heb ik met een 60cm lange lineaal (met ingebouwde waterpas) gemeten hoe schuin hij stond en berekend hoe veel ik van de "landingsplaats" af moest zagen. In één keer goed berekend, de helling is netjes hetzelfde als het aanvoerende spoor. Ik moet nog wel wat rommelen zodat hij aan de landingskant ook horizontaal goed gefixeerd is: hij kan nu nog een cm heen en weer schuiven.

Ook moet ik nog zorgen dat hij rechtop blijft staan. En een beveiliging inbouwen zodat treinen geen vliegeigenschappen kunnen testen...

Enfin, we zijn weer een meter verder (zodra ik de rails heb gelegd)!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2014, 11:48:51 »
Gisteravond heb ik wat details afgewerkt, zoals het vastlijmen van wat triplex bij de overgang van de modules naar het klapgedeelte zodat ik daar dit weekend de rails kan gaan leggen. Ook heb ik een afgeschuind stukje hout aan de "landingskant" gelijmd zodat het klapgedeelte mooi in de horizontale richting gefixeerd wordt.

En ik heb na zitten denken over het maken van een fries boven de laatste module. Want eergisteren kwam een pakketje met 3x5m warmwitte LEDstrips binnen. Dus ik kan over de verlichting na gaan denken.

De eerste twee modules zitten echt onder het schuine dak. De dakbalk vormt daar de frieslijst. Aan de achterkant van de dakbalk denk ik twee strips LEDs aan te brengen. Maar de derde module, daar zal toch echt iets boven moeten komen. Het is daarvoor belangrijk hoe hoog de ruïne wordt. Met wat summiere maten die ik op internet heb gevonden heb ik van karton ongeveer aangegeven hoe dit kleine kasteeltje in 1:87 is. Oei! Gaaf!



Maar om daar de fries dan nog boven te hangen... Dat wordt wel erg hoog en lastig qua achtergrond en het goed-verlicht krijgen van de baan. Mijn huidige idee is om de fries boven de achterste 30cm van de module te hangen. De onderkant van de fries iets onder de bovenkant van de kasteeltoren, een centimeter of 5. Op die manier staat de toren redelijk op zichzelf en steekt hij mooi prominent uit. Een goed ingestelde spot erop en qua belichting moet het ook wel goed gaan.

Dat is in ieder geval m'n huidige plan.

Tot slot nog een plaatje geschoten vanaf het niveau van de spoorlijn omhoog richting burcht. Zou toch best mooi kunnen worden!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2014, 14:30:06 »
Goed bezig  (y)

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2014, 22:52:47 door Bert van Gelder. Reden: beperk gebruik smileys »
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2014, 15:24:07 »
Dank dank  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Modules voor het eerste station
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:33:00 »
Vandaag heb ik de twee modules voor het tussenstation in elkaar gezet. 30cm brede planken uit een 122x61 multiplex plaat (12mm) laten zagen en ook nog 10cm planken uit een tweede plaat. Alles achterop de fietskar en aan de slag. De 10 cm planken aan de zijkanten onder de 30cm plaat lijmen en voor de hanteerbaarheid tijdens het boren ook nog even vastschoeven.

Dit vastschoeven was aan één uiteinde vooral belangrijk omdat daar een overgang van een 1:30 helling naar het horizontale stationsgedeelte moet komen. Dus heb ik de twee latten over een lengte van 15 cm schuin afgezaagd tot een halve cm (netjes 1:30) en vervolgens heb ik met de schuurmachine de scherpe overgang weggewerkt. Zo is er een mooie nette "vertikale overgangsboog" gekomen. De plaat multiplex heb ik er hier stevig opgeschoeft, die plaat zorgt er dan door zijn relatieve onbuigzaamheid zelf ook wel voor dat de overgang mooi soepel is.

De twee modules zijn even breed als de kastplanken (met een paar mm marge), dus ik kan ze er vanaf de kopse kant inschuiven:



Ziet er best netjes uit. Horizontale uitlijning gebeurt nu door een latje onder de modules te schuiven (dat is betrouwbaarder dan over de hele lengte op de rechtheid van de boekenplanken te vertrouwen). Ik kan het later nog beter vastzetten, maar voorlopig is dit ruim voldoende.

Nu kan ik me ook een betere indruk maken van hoe het staat met die vertikale palen van de boekenkast. In de praktijk is het nu niet mogelijk daar een andere oplossing voor te maken. Later zou je kunnen denken aan zo'n rails+boekensteunen systeem dat je aan de wand schoeft. Dat heb ik elders op de zolder toegepast. Dit is een zielig gipswandje en het vervangen van de complete kast is op het moment te duur. Dus... we doen het er maar mee.

Eerlijk gezegd vind ik het wel best. Je kijkt er snel genoeg overheen. Het zijn losse modules, dus ze kunnen later moeiteloos hergebruikt worden als ik nog eens de kast ga verbouwen  :) Verder is het nu een mooie uitdaging die palen te vermommen en te verbergen.

Provisorisch heb ik wat flexrails aan elkaar geknoopt om te testen of het allemaal een beetje netjes loopt. Jahoor! Als een zonnetje. Daar krijg ik toch een gevoel van voldoening van: de eerste trein heeft naar het eerste station gereden... Ik zie al wel dat het een goed idee is er een tweetal LED strips boven te hangen. M'n V100 plus umbau rijtuigen staan wel erg in de schaduw zo:



Vrijdag ben ik naar eurospoor geweest en daar kreeg ik nog een idee qua verlichting. Ik was van plan een lichtbak boven het Monreal-gedeelte te maken waar de toren van de ruïne voor zou staan. Maar een van de banen op eurospoor bracht me op een ander idee. Die had gewoon om de anderhalve meter een spot-op-een-paal naast de baan staan. Prima verlichting.



Dat zou voor het monreal-gedeelte een goede oplossing zijn. Geen last van een lichtbak. Die gebruik ik elders wèl, maar voor dit gedeelte ga ik eerst eens met spots experimenteren. Toch handig zo'n beurs, dan kan je op dat soort details specifiek letten en er tips van opdoen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2014, 10:26:41 »
waarom geen leds, die kun je zelfs onderop je planken plakken aan je boekenkast, geven pima licht (zeg ik... die verstokt was aan zn grote TL bakken) ;)

achtergrondje erachter en je hebt n prima baantje
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:43:50 »
Wim, het gaat me om dit gedeelte:



Het wat taps toelopende deel met de kartonnen ruïne erop. Het gedeelte onder de gele dakbalk ga ik inderdaad van LEDs voorzien, die plak ik aan de achterkant van de balk. Maar het ruïne-gedeelte, dan komt de lichtbak toch wel erg hoog te hangen als ik hem boven de burcht uit wil laten komen. Ik kan hem wat lager erachter laten vallen en de burcht dan prominent ervoor uit laten steken. Moet er wel een spotje op.

Alternatief waar ik nu over denk is dus spots op het deel-met-de-ruïne te richten.

Maar... als ik voor de rest met LEDs doe... Dan is het voor de gelijkheid van de belichting wel handig het hetzelfde te houden.

Vraag: het gros van de baan zullen de LEDs 30 à 40 cm boven de baan hangen. Bij het ruïne-deel 70 à 75 cm, dus twee keer zo hoog. Heb je dan twee keer zoveel LEDs nodig boven dat gedeelte? Of valt het allemaal wel mee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #29 Gepost op: 27 oktober 2014, 11:34:39 »
Zondag heb ik de rails op het klapbare gedeelte vastgezet. Messing schoeven en solderen:



Toen bleek uiteindelijk dat ik de rails aan het eind van de klapbrug net iets te ver uit had laten staan zodat hij niet meer helemaal opgeklapt kon worden: de marge bij de deuropening waar hij in rechtop-stand onderdoor moet was nèt te klein. Daar kon ik gelukkig vanochtend net wat materiaal weghalen zodat het allemaal weer past.

Gisteravond heb ik kabelgoten aan de muur geschoefd om de stroomdraden netjes boven de deuropening langs te krijgen. Standaard 25mm breed spul uit de bouwmarkt, dat had ik nog liggen van de verhuizing. Het kwam nu goed van pas. Ik heb alvast de rijstroom en de wisselstroomdraden erdoor getrokken.



Vanmiddag maar eens de resterende draden erdoor trekken voor het inrijsein en het station in de kast van z'n stroom voorzien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)