Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068454 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3570 Gepost op: 26 augustus 2019, 12:56:37 »
Waarom dan de voorkeur voor 50 kabel. Terwijl die kab niet gebruikt werdt?


Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3571 Gepost op: 26 augustus 2019, 12:57:39 »
Sorry. 50kab en niet kabel.
Stom auto woordenboek

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3572 Gepost op: 26 augustus 2019, 13:14:59 »
Waarom ik ze heb? Omdat ze op de Eifelquerbahn rondreden :) En nog wel flink wat, ook. Ik heb een CD met foto's uit de stoomtijd eens doorgenomen en geturft hoeveel welke soort voorkwam.

normale tender:12
kabinetender: 6
kuiptender: 2

Bij mij is de verhouding wat anders. 2 kabine, 1 normaal, 1 kuip. Deels toevallig ("wat stond er op ebay"), deels bewust ("ik wil van elke soort minimaal eentje).

Ook heb ik gekeken naar de verhouding qua dommen ("D") en zandkasten ("S"):

DSDS: 12
SDS:   4
SD:   6

Ik heb twee DSDS en twee SD. Dan heb je ook wel weer variaties qua afgeronde/vierkante zandkasten. Ronde/vierkante cylindertoevoer. Soort rookkastdeur.

Ik moet nog een keer precies uitzoeken welke van de Mayen-loks past bij de uitvoeringen die ik heb. En wat ik er eventueel nog aan moet veranderen.

Voor de volledigheid m'n aantekeningen bij de CD:

050 023-1: DSDS, kabinetender, vierkante stoomleiding (bekende foto!)

050 088-4: SDS, normale tender, vierkante stoomleiding.

050 108-0: SDS, normale tender, vierkante stoomleiding.

050 142-9: DSDS, normale tender, ronde stoomleiding

050 185-8: SDS, kabinetender, ronde stoomleiding

050 296-3: SD (vierkante S), kabinetender, ronde stoomleiding

050 422-5: SD, normale tender, ronde stoomleiding

050 592-5: DSDS, normale tender, vierkante stoomleiding

050 821-8: SD, normale tender, vierkante stoomleiding.

050 954-7: DSDS, normale tender, ronde stoomleiding. (laatste stoomtrein)

050 981-0: DSDS, kabinetender, ronde stoomleiding.


051 462-0: DSDS, normale tender, ronde stoomleiding

051 524-7: DSDS, kuiptender, ronde stoomleiding.

051 501-5: DSDS, normale tender, ronde stoomleiding.

051 602-1: SDS, normale tender, vierkante stoomleiding. ük führerhaus, zie DSO

* 051 611-2: normale tender


052 167-4: SD, kabinetender, ronde stoomleiding

052 272-2: DSDS, normale tender, ronde stoomleiding

052 323-3: DSDS, kabinetender, vierkante stoomleiding (Ehrang)

052 428-0: SD, (vierkante S), kuiptender, ronde stoomleiding

052 484-3: SD, (vierkante S), kabinetender, ronde stoomleiding

* 052 537-8: normale tender

052 616-0: DSDS, normale tender, ronde stoomleiding. (roestig, Ehrang)

052 924-8: DSDS, kabinetender, vierkante stoomleiding

Waarom ik er bij twee een sterretje heb gezet weet ik niet meer. Waarschijnlijk stonden die niet duidelijk genoeg op de foto.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3573 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:13:59 »
Nee ik bedoel in werkelijkheid


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3574 Gepost op: 26 augustus 2019, 17:10:11 »
Ah!
Ze hadden ooit een flink tekort aan conducteurswagens en vonden het een goed idee om een flinke stapel tenders om te laten bouwen.
In de praktijk waren degenen die erin plaats moesten nemen er niet tevreden over. Vochtig, rammelend, enz.
Maar ja, je hebt de opdracht al vergeven om er een stapel om te laten bouwen....

Enfin, er waren vrij veel kabinetenders "over" waar weinig interesse voor was. Dus de BW's die ze wèl graag wilden hebben, kregen ze in ieder geval. En de rest werd verdeeld. Afgezien van een nutteloze ruimte waren het prima tenders. In geloof zelfs met dezelfde inhoud als de reguliere tender, want de waterkast was iets over de bufferbalk heen verlengd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3575 Gepost op: 26 augustus 2019, 18:08:55 »
Ik heb zelf ook een kabine 50 er en vind hem er gewoon stoer uitzien. Vooral tender voor. Sowieso een onterechte pose. Veel loks zien er potig uit. Misstaat een werkpaard als de 50 niet.



Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3576 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:28:02 »
Ik heb het bos weer op z'n plek gezet:





Ik heb het idee dat er nog wel een boompje of twee bij kan om de overgang naar de achtergrond nog wat beter te maken.
En, eerlijk gezegd, om de rechter (nogal uniforme) naaldboom wat te camoufleren :)

Qua kleur staat het geheel me goed aan. Dat valt niet tegen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22377
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3577 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:51:54 »
Misschien nog 1 of 2 kleine bomen bovenaan het taluud??
Met vriendelijke groet,
Wim

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3578 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:56:59 »
Mooi gedaan de overgang tussen voor- en achtergrond, met name de foto's in bericht 3568 vind ik overtuigend  (y)
Met vriendelijke groet,
Gert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3579 Gepost op: 26 augustus 2019, 23:14:01 »
Gert: ja, da's best aardig gelukt.
Met hulp van "Heki Blätterflor", een soort dun vliesje met blaadjes erop. Ik rek het flink uit en plak het dan (met wat action spuitlijm) over restantjes zeeschuim heen. Ik heb drie doosjes, herfstgeel, herfstgroen (sinds zaterdag) en herfstbruin/oranje. De juiste tint bij de achtergrond zoeken (met een beetje variatie) en je komt een aardig eind.

Wim: bovenaan, "links" van de weg bedoel je? Ja, dat is nu nog iets te kaal. Daarvoor moet ik wel eindelijk ertoe komen om een greep in m'n doos met zeeschuim te doen en er weer eens wat donkergroenzwartbruin te spuiten. Ik zat aan een tweetal boompjes te denken.
Iets meer zou wel leuk zijn, maar ik wil de mogelijkheid houden om m'n iphone daar boven op het viaduct te balanceren om een foto of een filmpje te maken. En dat zonder elke keer een boom om te knakken :) Maar een of twee moet wel lukken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3580 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:53:05 »
Leuk, al dat groen. Ik heb me gisteravond in de tuin nog even afgereageerd:



Boven op zolder vanavond nog een grote en twee kleine naaldbomen erbij gezet:



Bij het nakijken van dit deel van de baan vond ik de rand van het viaduktje wel erg laag. Ik had nog een "Joswood" lasercut setje liggen, dat heb ik erop gelijmd:



Ook miste ik nog reflectorpaaltjes. Die staan om de vijftig meter. Vanwege het viadukt heb ik ze iets dichter bij elkaar geplaatst. Wel was ik blij dat ik nog even googlede naar de juiste afstand, want anders had ik er nog een setje bij gezet :)



Nou nog een plaatsnaambordje "Kelberg" met een buizerd erbovenop, dan is het wel af.

Oh ja, er moest op het talud nog een boom erbij:





Zo :) Dat was het wel qua bomen op dit gedeelte :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3581 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:48:52 »
Op het Duitse stummiforum kreeg ik deze reactie:

Citaat
Mit gefällt vor Allem, dass Du vorsichtig Schritt für Schritt die Gestaltung vornimmst und lieber etwas wartest, bis Du das passende Material hast. Deine Geduld ist bewundernswert.

Dus: stapje voor stapje richting het doel. En liever even ergens mee wachten totdat het passende materiaal gevonden is. "Bravo voor je geduld."

Daar was ik het deels mee eens. Maar het zit ook complexer. Ik vind dit soort observaties leuk (en ik heb hem ook bedankt), want daardoor ga ik weer wat verder nadenken over mijn methode. Over mijn "modelspoorfilosofie".

Als eerste antwoord gaf ik volgende observaties:

  • Ja, ik kan wachten. En ik heb geduld.
  • Wat daarbij meespeelt is dat er zat andere zaken zijn die ik kan doen. Zolang ik maar forward movement heb bij het project, dan maakt het me niet veel uit wat ik doe. Als ik het ene niet kan doen dan doe ik het andere wel.
  • Wachten? Vaak ook niet. Vaak grijp ik ook gewoon naar wat voorradig is. Ik had erop kunnen wachten totdat ik een nieuwe voorraad zeeschuim-bomen had schoongemaakt en grijsbruin had gespoten. Maar ik kan ook gewoon een keus maken tussen de vier resterende bomen. De best passende, die moet het dan maar worden. De natuur is ook niet perfect. Op die manier heb ik bijvoorbeeld de boom naast m'n stationsgebouw gekozen! En dat is toch best een leuke geworden. En de boom op het talud in het bericht hierboven? Dat was de laatste die ik nog op voorraad had :D
  • Wachten tot ik het passende materiaal heb? Het is vaak juist ook omgekeerd! Ik koop regelmatig zaken in die ik meen te kunnen gebruiken. Het zal er niet gelijk van komen, maar.... Het hekwerkje uit het vorige bericht heb ik een jaar geleden gekocht op Eurospoor. Als het niet al een jaartje eerder is. Als voorbeeld. Zodra ik met m'n vijftigers aan de gang ga heb ik een paar mooie Weinert windleiplaten op voorraad liggen... Financieel is het niet eens zo gek. Ik kan beter een hekje van een paar euro kopen dan steeds een nieuwe compleet gedigitaliseerde geluidslok, toch? :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3582 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:11:11 »
Ziet er weer leuk uit. Die boom op het talud "breekt" het aanzicht een beetje. Landschapelijk zou ik er denk weinig meer aan doen. Autoje op de weg maakt het dan af.


Arjan


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3583 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:21:22 »
Ik was van plan te zeggen "een auto random op een weg ziet er zo raar uit als 'ie permanent stil staat". Maar, hoewel dat waar is, vind ik het volgens mij best wel leuk er een auto neer te zetten. Misschien in eerste instantie wel de BNLS SRV vrachtwagen :D

Ik was ook van plan te zeggen "een fel geel plaatsnaambord werkt ook goed om de boel nog wat te verlevendigen". Maar toen, hoewel ik dat inderdaad van plan ben, gingen de alarmbellen bij mij af omdat ik iets essentieels glad aan het vergeten ben: de militaire bordjes over het toegestane gewicht! Super-relevant voor een baan die midden in de koude oorlog is gesitueerd! Ik ben niet voor niets laatst op het laatste nippertje (nou ja, het kan nog een paar dagen) naar de tentoonstelling over de koude oorlog in het militaire museum in Soesterberg gegaan.

Geheel onbedoeld, vermoed ik, heb je me dus volledig terecht wakker geschud :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3584 Gepost op: 28 augustus 2019, 02:18:36 »

Ja die gewichtsbordjes moeten er dan wel bij. Dat maakt het kompleet. Dat dorpsbord zal het ook leuk doen neem aan dat die weg toch in dat achtergrond dorp uitkomt

 (y)

Arjan