Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:31:31
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 12:28:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Acme nieuwe ICNG door spoorijzer
Vandaag om 10:47:37
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:38:38
Aachenau West door meino
Vandaag om 10:37:36
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1224534 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3255 Gepost op: 08 January 2019, 09:27:15 »
Frans Peters: mooi!

wpinkhof: in het geval van Frans zijn de ribbels denk ik gewoon dat de randjes van het plakband over elkaar worden geplakt.
In mijn geval zitten er ribbels in de Auhagen "Teerpappe" platen. Die vond ik echter veel te dik en heb ze dus grotendeels afgeschaafd:



Maar goed, daar komen bij mij de ribbels dus vandaan :)



Het opnieuw werkend krijgen van de ledjes is trouwens gelukt. Later komen er foto's. Eerst aan het werk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3256 Gepost op: 08 January 2019, 20:25:26 »
Bedankt Reinout.

Zoals gezegd. Stukjes schilderstape op maat gesneden: 11mm breed 110mm lang en bij het aanbrengen een 1/2mm over elkaar kleven en zeer zorgvuldig te werk gaan.
Ook zorgen dat je de overlappingen in de juiste richting hebt, dus van onder naar boven werken en dan de dwarse naden laten schranken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3257 Gepost op: 09 January 2019, 00:01:37 »
De deuren van het goederenloodsgedeelte wil ik nooit open hebben. Dus kan de opening het beste dichtgemaakt worden:



En dus maar beginnen met de deur die ervoor komt. Een dubbele schuifdeur van hout met allerlei details in het echie. Dus een platte metalen deur in twee U-profielen met wat stripjes erop: da's prima genoeg voor mijn smaak:



Voor het ledje in het kantoorgedeelte heb ik een gat geboord en er een ledje in gevrut. De pot verf dient ervoor om het ledje op z'n plek te houden terwijl de lijm droogt:



Zo, Fahrdienstleiterausbau en kantoorgedeelte zien er zo prima uit:



Tadaaah, ik heb buiten ook twee lantaarns geplaatst. Een typische perronlantaarn (voor de Eifelquerbahn, tenminste) op het perron en een reguliere om licht te werpen op de plek waar vrachtwagens hun lading bij het station afleveren:





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3258 Gepost op: 09 January 2019, 08:26:55 »
Hoi,

Een heel mooi en net gebouw geworden.

Mvg Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3259 Gepost op: 09 January 2019, 09:52:18 »
Zo, de deur van het goederenloodsgedeelte heb ik ook vastgelijmd:



Ik moet nog twee puntjes even bijwerken met verf, dat liet los tijdens het vastlijmen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3260 Gepost op: 09 January 2019, 21:03:03 »
N.a.v. een opmerking op stummiforum dat het licht in de Fahrdienstleiterausbau toch echt te helder was heb ik de weerstand van 10k naar 66k opgehoogd. Ja, nu ziet het er wat rustiger uit:



Nog donkerder ga ik niet doen, dan zie je geen steek meer :)
Ter vergelijking, dit was het ervoor:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3261 Gepost op: 09 January 2019, 21:12:42 »
Maar hadden ze dan geen opmerking, over die schijnwerper op het perron?
Nu lijkt de perronverlichting heel scherp.

Groeten,

Christoph

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3262 Gepost op: 09 January 2019, 22:20:53 »
Even terzijde, ik meen ooit eens gelezen te hebben, dat de perronverlichting op Nebenbahnen enkel aanfloepte als er daadwerkelijk een trein verwacht werd. Besparingen en zo... Maar misschien was dat maar een hersenspinsel van mij. Zo niet, ga je er dan iets mee doen?

Mvg Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3263 Gepost op: 09 January 2019, 23:10:19 »
constant een trein plaatsen  :angel:
Mooi datje verlichting weer werkt   (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3264 Gepost op: 10 January 2019, 09:40:12 »
@Christoph: die schijnwerper valt reuze mee. Dat komt puur door het nemen van een foto: het beeld is zo donker dat m'n iphone zichzelf wat lichtgevoeliger instelt. Daardoor lijken sommige lampen weer enorm fel. Maar dat is dus relatief t.o.v. de andere lichten.

Ten opzichte van elkaar moet het afgestemd zijn. Dat is nu wel redelijk in orde. Maar ik wil het ook nog zien als het op de baan staat. Schijnt er dan teveel licht op de achtergrond? Hoe zit het relatief t.o.v. de lichtmasten die ik ter hoogte van de losweg tussen de sporen aan moet brengen? Best kans dat ik toch nog wat moet sleutelen aan de perronverlichting!

In absolute zin moet het ook nog kloppen qua lichtopbrengst. Hoeveel licht gaf zo'n perronlantaarn? Voor het hele perron gebruik ik (zoals in het echt) drie van die lantaarns. Een beetje licht moet er overal wel zijn, maar het is wel leuk als er wat donkerder plekken tussen zittten.

@Bas: zo'n automatische schakeling... Ik meen ook ooit iets gelezen te hebben. Dan zal het alsnog niet uit zijn geweest als er geen trein was, maar gedimd: er kunnen ook reizigers aan het wachten zijn.
Maar in 1970 zal dat niet het geval geweest zijn, zeker niet op zo'n niet-geautomatiseerd zijlijntje met Zugleitbetrieb. Dus ik kom er makkelijk vanaf :)

@Jerry: op stummiforum vroeg je naar zo'n tijdschrift over goederenverkeer. Dit is degene die je zoekt. In Nederland kan je die het makkelijkst bij mixmediastore bestellen i.v.m. de verzendkosten. Dat is dezelfde winkel die tot enkele maanden geleden steeds in Houten en op beurzen stond. Nu alleen nog online.
Aanrader, dat boek! Er staat echt van alles in.

Wat er ook in staat is een artikel over koppelingen. Door dat artikel ga ik binnenkort tòch weer een test doen met kadee koppelingen... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3265 Gepost op: 10 January 2019, 12:33:03 »
Je station ziet er geweldig uit Reinout!  (y)

... Een beetje licht moet er overal wel zijn, maar het is wel leuk als er wat donkerder plekken tussen zittten...
Ik bespeur de ingredienten voor een nieuw verhaal  ;D

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3266 Gepost op: 10 January 2019, 23:28:33 »
Wim: ik ben aan het brainstormen, maar ik ben er nog niet uit. Hoewel... nu ik het opschrijf krijg ik een idee... Even geduld... :)



Twee bestellingen kwamen vandaag binnen. Als eerste een drietal receptiebellen. "Ting ting" zullen we maar zeggen:



Het zou kunnen zijn dat ik door huisgenoten gecensureerd wordt ("hou op met die herrie"), maar mijn plan is als volgt. Bij alle drie de stations een bel neerzetten. "Ting" is Mayen, "ting ting" Berenbach-Ulmen en "ting ting ting" Kelberg. Dan hoef ik de telefoons ook niet echt aan te sluiten. Misschien dat ik het nog eens doe, maar voorlopig is dit wel een leuk geintje. "Ting" richting het juiste station, de telefoon opnemen en de Zugmeldung doen.
Ha, als het station af is moet ik duidelijk weer eens een paar keer lekker rijden met hulp van zoonlief :)

Ook binnen: een setje magneten van "supermagnete.nl". Duidelijk een dependance van "supermagnete.de", want dan klopt de spelling beter.



Dit formaat (20x10x2mm, neodyniumnogwattus) werd in dat laatst genoemde blad gesuggereerd als goede oplossing voor een kadee-ontkoppelmechanisme.
Daarmee ga ik experimenteren. De vorige keer gebruikte ik zo'n officiële kadee-magneet, zo'n dikke plak. Die trok ook m'n roco wagonnetjes aan de assen aan. Voor mij geen succes. Kijken of dit beter werkt.

Ik heb nu roco universal koppelingen, koppelen ook heerlijk licht. Maar soms koppelt het tòch niet gelijk. De oorzaak is dan vrijwel altijd dat zo'n tweeassig roco goederenwagentje niet 100% recht op z'n wielen staat. De bak is net iets naar links of rechts weggezakt en dan staat de koppeling ook net wat scheef. En dan koppelt 'ie niet.

Misschien is dit een kwestie dat de aspotten van zo'n roco wagentje uitgelubberd zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?

Enfin, ik ga testen of ik hier met kadee minder last van heb.

Een voordeel van kadee is ook dat ik een wagon gewoon omhoog kan tillen om te ontkoppelen. Dat ben ik langzamerhand wel een probleem gaan vinden met die roco universal koppelingen: ontkoppelen gaat soms wat lastig. En in een schaduwstation is dat, ondanks 20 cm werkhoogte, soms best rommelen.

Nadeel: een kadee is geen kortkoppeling. Acceptabel voor korte goederenwagons, maar niet voor rijtuigen. Tenminste, dat is op dit moment mijn mening. En ja, hoe doe je dat dan? Helft van de loks met universal, helft met kadee? Wat ik er nu voor heb bedacht: alle loks kadee. En dan de rijtuigen met universals (of liever nog reguliere roco kortkoppelingen, weer vanwege het optillen).

Alle rijtuigen, behalve diegene met 1/2e klas en degene met een bagageafdeling. Mijn rijtuigsamenstelling is dusdanig dat elke getrokken trein ook een eerste klas afdeling heeft en een bagageafdeling. De bagageafdeling wil ik altijd aan de "rechterkant" hebben, dat komt het beste uit voor het stationsgebouw van Kelberg. Nou, die rijtuigen krijgen een kadee aan de rechterkant en een kortkoppeling links.

Aan het andere uiteinde van de trein komt dan een 1/2e klas met kadee links en kortkoppeling rechts.

Dan heb ik vrijheid genoeg om te variëren met de treinsamenstelling. En kan ik toch alle loks van kadee voorzien.

Enfin.... dat zijn nu mijn gedachtes.... Maar misschien blijf ik wel gewoon bij roco universal. Maar ik wil kadee nog een tweede kans geven omdat het wel een erg goede rangeerkoppeling is!



Zo... na dit lange verhaal.... Tijd voor het dak! Veel hulplijntjes trekken, veel nakijken en nog een keer meten:



Wow, het past:



Een tweede dakdeel:



Er zit nog een spleet, maar dat werk ik wel weg. Veel nauwkeuriger krijg ik het toch niet uitgemeten :) Ik ben al blij dat ik nog geen dakplaat vertwijfeld weg heb moeten gooien.

Nog een foto vanuit een lager perspectief. Ja, dit is wel wat ik me voorstelde:



Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3267 Gepost op: 11 January 2019, 09:39:38 »
Citaat
Er zit nog een spleet, maar dat werk ik wel weg.
Loodflap maken. is het naadje meteen weggewerkt (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3268 Gepost op: 11 January 2019, 10:51:02 »
Inderdaad :)

Hoewel de spleet wel erg breed is. Ik overweeg deze opnieuw te snijden (dat is nu makkelijker, ik heb een voorbeeld). Dan kan ik het dak gelijk nog 1 of 2mm verder uit laten steken. Even kijken hoe het geheel me visueel overkomt als ik de rechterkant heb gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3269 Gepost op: 11 January 2019, 13:01:41 »
Ik ben al blij dat ik nog geen dakplaat vertwijfeld weg heb moeten gooien.

Deze stelling klopt dat helaas niet meer.  ::)

Maar het station blijft er heel mooi uitzien.  (y)

Groeten,

Christoph