Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53869 keer)

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Re: KelderRail Voortgang 9
« Reactie #135 Gepost op: 15 January 2015, 17:48:38 »
Vandaag een begin gemaakt met de plaat waar het haventerrein op komt.

De ondersteuning (latjes van 18x18mm) voor de havenkade is gemaakt. Maar ik denk dat ik dit er eerst maar weer uit sloop. Ik weet niet hoe precies ik de haven terrein plaat kan uit zagen onder de 30graden hoek die ik nodig heb met alleen een decoupeerzaag.  :-\ De maatvoering van het geschaafde hout uit de bouwmarkt laat een beetje te wensen over. Ik zal moeten kijken hoe ik de platen "naadloos" op elkaar aangesloten krijg.

En even grof de plaat het haven terrein uitgezaagd. Dat is makkelijker dan worstelen met een plaat van 1.86m.  :P Deze plaat heeft tot nu toe meer hoofdbrekens gekost dan de gehele rest van de tafel constructie.
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Rick1994

• Offline Offline
  • Lid Voornse Modelspoor Vereniging
    • Voornse Modelspoor Vereniging
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #136 Gepost op: 15 January 2015, 19:56:41 »
Het krijgt al vorm (y)
Groeten,
Rick

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60733.0.html Nederlandse baan in aanbouw
Lid van Voornse Modelspoor Vereniging (Kijk ook is op: http://www.voornse-modelspoor.nl )

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Re: KelderRail Voortgang 10
« Reactie #137 Gepost op: 24 January 2015, 19:01:07 »

Ok  (y) De spoortafel is klaar! Nou je, dat wil zeggen ik heb de platen voor het haventerrein en het "strand" op maat gemaakt en op hun plek liggen. Nu de heleboel nog wel even op de onderbouw vast schroeven. Hierna de achterwanden voor de luchten. Daarvoor ga ik stroken van 60cm x 122/244cm hardboard kopen en tegen de muren aan monteren met kit / schroeven. Voor de afwerking van de randen van het haven bekken en de constructie van het "strand" ga ik een paar platen van 3cm blauwe hardschuimplaat halen bij de lokale bouw groothandel. Ik moet alleen nog wel even gaan bedenken hoe ik deze dan weer om tover in dammen die lijken op basalt blokken. Maar dat is van latere zorg.

Voor nu vraag ik me af; "wel of geen kurk of schuim spoorbaan underlay gebruiken"  ??? Ik wil wel wat hoogte verschil aanbrengen. Zeker voor de spoorbrug die ik gekocht heb voor over de toegang naar de haven. Het dorpsgezicht langs de korte achterwand zou wat hoger kunnen. En ik wil ook wel wat (minimaal) hoogte verschil voor wat slootjes / greppels langs het spoor. Ook moet ik me gaan bedenken hoe ik de sporen in het haventerrein op gelijke hoogte krijg als het wegdek daar. Het is een groot oppervlak. Er is genoeg om me de komende weken eens rustig op te oriënteren.

Als iemand een leuk idee heeft voor de hoogte verschillen dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #138 Gepost op: 24 January 2015, 20:45:30 »
Das hard gegaan, zeg.
De basaltblokken kun je net als bestrating uitdrukken met een stansje van een kwast.
Die methode wordt vaker toegepast.

En ja, je kan schuim gebruiken als underlay. Daarvoor worden de ondervloerplaten gebruikt uit de bouwmarkt.
Voor kleine verschillen zijn er dunne schuimplaten te kopen tot 3 mm.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2015, 20:48:12 door KoenF. »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #139 Gepost op: 24 January 2015, 20:58:15 »
De basaltblokken kun je net als bestrating uitdrukken met een stansje van een kwast.

Je bedoelt de haren uit een kwastje trekken en de metalen houder dan tot een 6 of 8 hoekige vorm samen persen? Dan neem ik aan dat er ook nog iets van gips over het hardschuim gesmeerd moet worden. Of heb ik het mis?

En ja, je kan schuim gebruiken als underlay. Daarvoor worden de ondervloerplaten gebruikt uit de bouwmarkt.
Voor kleine verschillen zijn er dunne schuimplaten te kopen tot 3 mm.

Die dunne platen (blauwe hardschuimplaten) van 3 mm heb ik bij de lokale bouwmarkt wel gezien. De dikkere platen kon ik alleen vinden via de bouwgroothandel. Dat is geen probleem, ze zitten aan dezelfde straat als waar ik woon. De maat plaatdikte van 1 cm waar ik eigenlijk naar opzoek was wordt waarschijnlijk niet gemaakt, tenminste niet als XPS (blauwe hardschuimplaten). Daar kan ik natuurlijk ook wel 3x een 3mm plaat voor gebruiken. Tenzij iemand nog een ander idee heeft. Als ik hardschuimplaten ga gebruiken ga ik geen kurk of schuim roadbed toepassen. Anders denk ik wel.
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #140 Gepost op: 24 January 2015, 21:05:55 »
In Herwim's topic kun je zien hoe hij de bestrating bij de kade gedaan heeft. Het kan gewoon met acrylverf afgewerkt worden in de kleur die je wilt.
Dat kun je toepassen bij de basaltblokken idd wat je zegt maar dan een iets groter formaat stans.

Heb je al een brug gevonden?

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Mooi met die verlichting
« Reactie #141 Gepost op: 24 January 2015, 21:20:21 »
Heel mooie tafel zo, met die verlichting rondom.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 24 January 2015, 21:36:23 »
Ik vind het er knap uitzien zo, zeer benieuwd hoe die baan er op komt te liggen.

Groet, Sicco Jan

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #143 Gepost op: 24 January 2015, 21:39:07 »
Heb je al een brug gevonden?

Ja, ik heb (voorlopig) gekozen voor een B42 van Hack-Brücken. 42cm lang, 11cm hoog, enkelsporig.

Uiteindelijk wil ik toch kijken of ik een bascule brug kan maken (een die niet fysiek hoeft te bewegen)

Groeten Robert,

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #144 Gepost op: 24 January 2015, 21:43:00 »
zeer benieuwd hoe die baan er op komt te liggen.

@Sicco Jan, verderop in dit draadje staat het baanplan dat ik met Anyrail heb uitgewerkt.
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #145 Gepost op: 24 January 2015, 22:25:31 »
Flinke brug heb je daar :D. Mooi exemplaar (y).

Eerder geschikt als ombouw tot hefbrug.(ideetje?)
« Laatst bewerkt op: 24 January 2015, 22:30:39 door KoenF. »

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #146 Gepost op: 24 January 2015, 23:23:57 »
Flinke brug heb je daar. Eerder geschikt als ombouw tot hefbrug.

@KoenF, Dank je. Ik moet nu nog opzoek naar 2 mooie bakstenen/granieten peilers en de 3% incline starters waar ik de hoogte op heb gebaseerd in het ontwerp.

Voor het testen lijkt me dit wel een aardig "industrieel en/of haven-achtig" compromis. En voor een toekomstige brug zat ik toch aan een bascule brug te denken. De onderdelen daarvan zijn wat grover en groter. Dat lijkt me met mijn beperkte gezichtsvermogens wat makkelijker te bouwen dan dat ik het helemaal zelf moet doen met de dunnen metalen spijlen die op deze brug moet lijken.

Een bascule brug uit Balsa hout of Styreen platen met bijvoorbeeld een kant en klare onderstel zou ik denk ik wel redden in de toekomst. Eerst maar eens wat meer modelbouw ervaring opdoen door het bouwen van wat pakhuizen en fabriekjes ed.
Groeten Robert,

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #147 Gepost op: 25 January 2015, 12:23:38 »
Goed bezig Robert. Flinke vooruitgang.
Nu tijd voor het echte modelbouwen. Je begint met het plakken van bouwpakketjes. Lijkt me een goede start.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Re: KelderRail Wisselservo's en handbedieningen
« Reactie #148 Gepost op: 27 January 2015, 17:33:30 »
Mijn eerste aankoop voor het testen van de Roco line wissels is net binnen. Eerst hier maar eens wat ervaring mee op doen voordat het echte werk gaat beginnen dacht ik zo.

Ik denk dat ik deze wissel servo's ga gebruiken voor een groot deel van de wissels in mijn layout. Ik had ook direct een boormal en wat drukschakelaars / LED's mee besteld, maar door de ene of andere fout zijn die vandaag niet geleverd. Maar eens kijken hoe de klantenservice van Remco functioneert.

De reden waarom ik deze ene wissel servo nu op dit moment heb gekocht was omdat ik nergens heb kunnen vinden hoe lang de veer was. Hij steekt en krappe 4cm boven de Servo uit. Dus met een foam pad van 3mm, een 12mm plaat en 10mm blauwschuim onder de baan zou er nog 15mm voor de wissel over blijven. Dat is precies wat ik hoopte  (y)

Maar voor nu kan ik op de plekken waar ik eenvoudig bij kan ook deze Caboose industries Ground Throws / wissel handbedieningen gebruiken met een ingebouwde schakelaar voor de frog. Althans dat is het idee. En qua prijs een goedkopere oplossing dan de Cobalt wissel servo's. Wel een aardig gepriegel om de onderdelen in elkaar te zetten.
Nog even uitzoeken aan welke kant van het wissel de handbediening past. En uitzoeken aan welke zijde van de wissel deze in 'real life' normaal gesproken staat. Maar, "Als het niet ken zo als 't mot... dan mot 't maar zo als 't ken".

Groeten Robert,

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
Re: KelderRail nieuwste aanwinst.
« Reactie #149 Gepost op: 03 February 2015, 16:18:25 »
Zojuist bracht de postbode 2 nieuwe aanwinsten.

Erg blij met deze modellen. Ik heb direct 3 kademuur sets gekocht om dat mijn "haventje" toch redelijk groot is uitgevallen.  ;D Ik denk dat ik ga voor een modelbaan met "baksteen huizen/fabrieken" als basis voor de uitstraling van baantje. Daar past deze Loc loods prima bij denk ik. Ik moet me zeker nog wel verder "inlezen" in het verven en verweren van modellen.

Ook heb ik wat extra Rocoline rails gekocht, zodat ik nu eindelijk een test baantje kan gaan maken. En de bestelde onderdelen voor de Cobalt wissel aandrijving zijn ook binnen van ReCo. Dus ook daar dan ik me op uitleven. Dat is weer eens want anders dan een spoor tafel maken.

Toch een vraag; Hoe krijg ik wat meer hoogte verschil in mijn baan ontwerp zonder dat ik een heel nieuw ontwerp moet maken.
Zelf zit ik er over te denken om het Stadse deel tegen de korte achterwand van mijn kelder 1 cm hoger te leggen d.m.v. Blauwe schuimplaatsen.
Maar hoe maak ik de overloop van tafelblad niveau naar +1 cm zo soepel mogelijk?  ???
Dus, ik bedoel het baan deel vanaf het Engels-wissel naar links tot aan de 3% helling naar de brug. Maar hoe maak ik die overgang? Ik zie even door de bomen het bos niet meer...  :-[

Als tweede vraag van deze 'Noobie'; Hoe maak ik een brug pijler die er uitziet alsof hij uit baksteen is opgetrokken?
« Laatst bewerkt op: 03 February 2015, 17:26:30 door Kelderrail »
Groeten Robert,