Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53850 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #30 Gepost op: 07 October 2014, 23:51:34 »
Oja, vanwaar de heuvel in Nederland bij een "zee"haven?

Die vat ik ook niet helemaal. Mooi Delfzijl aan de Maas(L)  ???

Zou wel proberen het zeehaven/industrie thema vast te houden.

Ipv die berg kun je beter een stuk stad of industrie doen. Maar misschien heb je bepaalde ideeen daarover?
Grote gebouwen kunnen ook als een tunnel/berg werken.

Ik vind zelf stiry-dur wel prettig werken voor de modelbouw, je kan er vanalles mee, schuine kanten maken, ondersteuning voor dijken/bruggen.
Lijmen met kit die dat kan lijmen. Geen rotzooi van. Wel aanrader uit ervaring dat je niet te dikke basisplaat moet maken. Ivm bedrading.

« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 00:13:27 door KoenF.. Reden: Delft-owww. »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #31 Gepost op: 08 October 2014, 02:46:29 »
@VRF Hijlco Je hebt gelijk. Ik moet mijn ontwerp ook gaan bekijken naar de uitvoerbaarheid van rangeerwerk. Op dit moment weet ik nog niet hoe ik, in deze beperkte ruimte, ook nog een omloopspoor in bouw voor de haven industrie. Zo ik het nu bekijk moet ik daarvoor dat industriespoor links onder (blauw) op offeren om ruimte te creeeren en de industrie maar direct langs het haven stamspoor moet plaatsen. Misschien zou ik daarvoor ook de loskade kunnen misbruiken. Anyrail is gewillig.
Ik moet eens opzoek gaan naar gemiddelde lengtes van locs om te zien hoeveel ruimte ze bij het omlopen aan het eind nodig hebben.
Ik had me bedacht dat ik 'kleine diesel ( stoom )rangeer locs' zou willen laten rijden. Misschien periode II - III en iets verder. Maar pin me daar nog niet op vast, zo ver heb ik de layout nog niet door bedacht. En een lage snelheid is meer noodzaak dan wens hier. Daar ben ik me van bewust.

@KoenF Dank. Dat zijn precies de valkuilen die ik met een gedegen voorbereiding hoop te voorkomen. Dit wordt echt een pure fantasie omgeving. Dus elke vorm van vergelijking met waar dan ook is twijfelachtig. Voor wat betreft die heuvel met tunnel had ik me bedacht dat ik wat extra ruimte voor een dorpje zou kunnen creeeren.
Punt met de dikte van de schuimlaag. Sta me toe even hardop te denken...  ::)
a) ik will de indruk wekken van een havenkade. Daarvoor heb ik wat hoogte nodig (+3 cm??) en
b) er moeten ook boten onder de havenbrug door kunnen. hmmm...  ??? tenzie ik natuurlijk een brug weet te vinden die open kan...  (y)
c) is een geheel vlakke baan wel mooi genoeg aan te kleden om het interresant te houden? Misschien moet ik ook dat idee met het verdiept liggend spoortje laten gaan en volstaan met 'alleen' een dijk/damwand als hoogte verschil. En/of het hoofdspoor op een spoordijkje te leggen... hmmm

Ik hoop dat beginners met een (te) kleine ruimte wat aan dit draadje hebben en er hun voordeel met zullen opdoen.

Dank voor de hulp @KoenF en @VFR. Als jullie nog meer aandachtspunten weten geef gerust een reactie.
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #32 Gepost op: 08 October 2014, 05:54:11 »
Hoi hoi Robert dank voor je complimenten^-^ voordat ik begon hield ik bij het ontwerpen op schaal altijd wel al goed rekening met de afmetingen van de gewenste gebouwen en bijv hoogteverschillen en toepassing van een schaduwstation. Voordeel van een schaduwstationis het verrassingseffect en je kan meer treinen kwijt.Het plan voor je onderbouw lijkt me helemaal goed! Handig kan zijn om je baan evt in segmenten te bouwen als je ooit iets wil veranderen, of alsje ooit gaat verhuizen of wil exposeren.
Ik zou er zeker voor kiezen direct vanaf het begin alles goed voor te bereiden op de Electronica en Digitaal. volledig digitaal dan moeten al je treinen ook een decoder krijgen. Je kan er ook voor kiezen Hybride te rijden; analoog en digitaal door elkaar (Dynamo systeem), dan ben je wat flexibeler. Bij Digi MRC in Den Haag hebben ze daar vele banen mee gebouwd. Als je je baan automatisch wil laten besturen door bijv. ITrain moet je alvast rekening houden met je baan indelen in meldsecties. Het voordeel aan een baan ontwerpen die later bestuurd gaat worden door de computer is dat je een geheel andere visie krijgt en vaak een iets ander soort baan wil ontwerpen vanwege de interessante treinverkeersmogelijkheden die je met handmatig rijden minder kunt toepassen. Maargoed, je kan het ook simpel en doeltreffend houden :P8):D met je basisontwerp is niks mis mee!

Ik blijf je volgen. Heel veel succes!

Groeten, Jake
« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 06:04:42 door jakeman »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #33 Gepost op: 08 October 2014, 08:27:19 »
Kijk, dat zijn goede digitale tips, Jake. (y)

Wat wij bedoelen (VFR en g-j en Jake) met je industrieel of in de stad wanen is het effect wat ik probeer uit te leggen.
Ga buiten in de omgeving eens naast een willekeurig groot gebouw staan. Voel het volume. Kijk omhoog en erlangs.
Bedenk er dan een stuk modelspoorlijn langs. Zelfs op een kleine baan kun je dan grote indruk maken.

Ik zeg niet dat je het perse zo moet doen maar dat is het idee of manier om dichter bij je ontwerp te komen.

Daarbij hoef je dit ontwerp van nu niet uit het oog te verliezen. :)

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #34 Gepost op: 08 October 2014, 18:00:12 »
 ;D Te veel geld uitgegeven vanmiddag.  (y)

Ik ben vanmiddag even langs geweest bij http://www.miniatuurstore.nl in Groningen aan de Steentilstraat. Leuke zaak. Veel gezien en geleerd. En ja ik kon het niet laten, direct ook de digitale starterset van Roco met MultiMAUS gekocht met de NS 2400 met en Kraanwagen en open goederenwagon.

Het bouwen kan beginnen ;)
Groeten Robert,

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 October 2014, 18:06:44 »
Mooi, Robert, goeie koop gedaan zou ik zeggen.  (y)

Fijn dat je het ook een mooie zaak vond, want dan heb je er tenminste iets aan.

Leen.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 08 October 2014, 19:30:01 »
Prima aankoop Robert, een systeem met een MultiMaus is een uitstekende start. Dit is een mooi begin om je wat verder te verdiepen. Met deze keuze voor digitaal kan ik twee tips geven :

-TIP 1 : Verdiep je alvast in het fenomeen 'ringleiding'.  In feite niet veel meer dan een paar relatief dikke draden waar je op diverse punten aftakkingen maakt om de rails op aan te sluiten. Zeker zinvol om wat meer over te gaan lezen.

-TIP 2 : Probeer in te schatten of je wel-of-niet met computer-sturing te gaan rijden. Zo ja, dan krijg je te maken met bezetmelders en de daarbij behorende isolatie's. Ook hier weer een onderwerp om wat te gaan lezen. Reken er ook op dat bij computer-sturing de wissels electrisch gestuurd worden - dat gaat de computer voor je doen.

Sander

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #37 Gepost op: 08 October 2014, 21:57:24 »

Voor Robert: je hebt een goede koop gedaan.

@ Stirydur: is een beetje experimenteren met het spul. Prettigste is om 2 cm platen te nemen. Kun je altijd nog een laagje hout op lijmen. Of 2 platen opelkaar.

@zeekade: 3 a 4 cm voor een zeekade/zeegat lijkt me wel hoog denk ik.
Lijmen met houtlijm kan ook. Met schilderen moet je even uitkijken dat het niet inbrandt.(acrylverf nemen).
Het spul is te bewerken met een breekmes.

Ik mis nog een beetje de doelen van de sporen, fabrieken enzo.

« Laatst bewerkt op: 09 October 2014, 08:47:33 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek aangepast »

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #38 Gepost op: 09 October 2014, 01:48:07 »

Hier is de versie van de layout die ik met behulp van jullie input en mijn vooringenomen ideeën heb gemaakt.

Voordeel: tussen het rangeer terrein en de haven ligt wat meer spoor om een loc te laten omlopen. Ook het hoofd spoor heeft een uitwijkspoor nu.
Nadeel: ik heb totaal geen ruimte voor aankleding met 3D modellen, laat staan industrie. Had ik al niet in de andere versie van deze setup. Afgezien van wat minimale klein zaken als een kraantje in de haven en een kleine goederenloods (Faller 131266) zal ik het moeten hebben van 2D achterronden, bomen en struiken denk ik.
En voor wat betreft hoogte verschillen; ik heb de plaat waar het haven deel (water) op komt laten zaken met 44 millimeter dus de pier en de brughoofden zal ik met HD schuimplaat maken en de rest van de layout kan koud op de plaat (met wat underlay). De dijk en eventueel een deel van het hoofdspoor komen wat verhoogt te liggen.
Ik heb zelfs het mangat links boven in de layout moeten laten vallen vanwege ruimte gebrek. Ten minste van uit mijn standpunt. Het is wat het is.

In eerste instantie leg ik alleen het hoofdspoor aan met eventueel een van de havenspoortjes. Dat is te zeggen, nadat ik de kelder leeg heb gemaakt en een spoortafel heb gebouwd. Fase 2 is de rest van de havensporen. En als laatste het rangeer terrein.

???
Vraag van vandaag: Van welk plaat materiaal kan ik het beste de spoortafel maken? Is een plaat 18 mm genoeg als deze ieder 30/40cm ondersteund wordt? En is het gebruikelijk om hardboard voor de zij- en achterafwerking te gebruiken in plaats van dun MDF?

Zo als altijd jullie commentaar is van harte welkom.
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #39 Gepost op: 09 October 2014, 08:25:11 »
Dat snap ik ook wel dat de ruimte alles bepaalt. Daarom maak je ook steeds afvalkeuzes. Je hebt nog niks dus je kan je volledig aanpassen.

Ik heb zo'n beetje dezelfde ruimte en dat hebben meerdere hier. Allemaal proberen we tot een zo realistisch mogelijk stukje spoor te komen
Ik heb nu de 50%/50%-ty verhouding gevonden van bebouwing en spoor. Is lastig en zal nooit perfect zijn.

Als je de juiste bouwpakketten en of kant en klare vindt kun je dat alles ook aanpassen.

Succes verder, je rasterindeling helpt mij weer opweg.
Zou wel nog kijken of je de Engelse wissels eruit kan trappen. Die zijn duur, eigenlijk overbodig. Dat geld kun je beter aan goede scenery en  materieel besteden. Stamlijntjes hebben haast geen Engelse wissels, allemaal zo goedkoop mogelijk in het eggie.

Peard.nl  heeft geweldige achtergronden maar zijn slechts 30 cm hoog. Ook hebben ze mooie kartonnen halfrelieffen met fotobedrukking van panden.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2014, 08:29:04 door KoenF. »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 October 2014, 12:44:52 »
Vraag van vandaag: Van welk plaat materiaal kan ik het beste de spoortafel maken? Is een plaat 18 mm genoeg als deze ieder 30/40cm ondersteund wordt?
18 mm is een beetje overdone. Zeker als je elke 30-40 cm rachels maakt.
9 of 12 mm is ook prima.
Het is geen steiger die je aan het bouwen bent  ;D
Gr.
Eric

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #41 Gepost op: 09 October 2014, 13:31:31 »
Als je de juiste bouwpakketten en of kant en klare vindt kun je dat alles ook aanpassen.
...
Zou wel nog kijken of je de Engelse wissels eruit kan trappen. Die zijn duur, eigenlijk overbodig. Dat geld kun je beter aan goede scenery en  materieel besteden. Stamlijntjes hebben haast geen Engelse wissels, allemaal zo goedkoop mogelijk in het eggie.
....
Peard.nl  heeft geweldige achtergronden maar zijn slechts 30 cm hoog. Ook hebben ze mooie kartonnen halfrelieffen met fotobedrukking van panden.

@KoenF Dank voor de bemoedigende woorden. Ik dacht dat ik me baan al helemaal kon visualiseren. Toch maar even wat gas terug nemen, denk ik zo. Ik weet dat Engelse wissels duur zijn, maar dat maakt de baan volgens mij wel interresanter om te bedienen/berijden en besparen een hoop ruimte. En wat betreft het frame voor de tafel. Dit was mijn luie manier van montage planning. Ik ben niet zo'n held als het op houtbouw aan komt. Dus geen half houts verbinden voor mij!
Direct even naar PeArd.nl kijken, dank voor de tip!

Citaat van: Remunj
18 mm is een beetje overdone ... 9 of 12 mm is ook prima.

@Remunj Dank voor de info met betrekking tot de plaat dikte!
« Laatst bewerkt op: 09 October 2014, 13:41:09 door Kelderrail »
Groeten Robert,

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #42 Gepost op: 09 October 2014, 14:53:29 »
Ik heb je plan nog eens bekeken en ik zie gaten voor scenery!
Als ik je plan mag kopieren teken ik wel wat in als je wilt.

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #43 Gepost op: 09 October 2014, 15:53:51 »
Als ik je plan mag kopieren teken ik wel wat in als je wilt.

Deze schetsen mag jij (kan iedereen) kopieren hoor. Dank voor het aanbieden van wat hulp. Ik denk dat ik misschien wel verkeerd begonnen ben. Misschien was het verstandiger geweest om eerst de maten van de basis modellen te hebben voordat men een spoor layout bedenkt. ???
Groeten Robert,

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
3D modelbaan tekenen
« Reactie #44 Gepost op: 09 October 2014, 15:56:19 »
Ik heb op een paar fora plaatjes voorbij zien komen van mensen die hun baan layout in 3D hebben gemaakt / weergegeven. Weet iemand met wat voor programma dat is gedaan?
Groeten Robert,