Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail  (gelezen 27851 keer)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #45 Gepost op: 17 april 2015, 20:02:06 »
Als je al zo ver gaat dan wordt het tijd voor een overstap naar spoor 0 Ivo ;D ;D

Ziet er werkelijk top uit (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #46 Gepost op: 18 april 2015, 08:18:27 »

Vol bewondering het hele draadtje gelezen, bedankt voor het detailrijke verslag.
een klein vraagje een kit van MB is die ook zo komplex of is die makkelijker, ik wil komend weekeind eigenlijk die kopen...

Kun je nog iets over die soldeerverf methode vertellen, wat heb je daarvoor nodig en hoe werkt dat?

Blijf je volgen...
Gr. Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #47 Gepost op: 18 april 2015, 08:44:38 »
Soldeerverf heeft Piet Peetoom ook Joke, kun je meteen meenemen.
Mvh Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #48 Gepost op: 18 april 2015, 09:08:39 »
Joke, welke kit bedoel je? Van MB of van MK? De kits van Maykel Kasteleijn, MK modelbouwstudios, zijn zeker makkelijker dan deze kit van Dutzrail. Om te proberen een messing model te maken zijn deze kits zeker een aanrader en leveren bovendien een mooi model op.

Ik wil best wat meer vertellen over de soldeerverf methode, maar kun je misschien aangeven wat je daarvan precies wilt weten?
Of gewoon algemeen?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #49 Gepost op: 18 april 2015, 14:53:56 »
Gisteravond ben ik wat aan het experimenteren geweest met de stoomleiding. Op de tekening die Hans heeft geplaatst is de leiding ingetekend als een leiding met een forse diameter, bijna net zo dik als de dwarsliggende chassisbalken. Daarom in mijn voorraad messing gezocht en een geschikte diameter buis gevonden. Volgens mij heeft deze ongeveer deze loop:



De leiding is lastig buigen, want je krijgt met messing buis ipv draad te snel dat deze gaat knikken. Het geheel moet nog recht, maar door de stang van de omstelinrichting die in dwarsrichting loopt is de leiding voorgebogen er lastig tussen te krijgen. Maar dat recht komt nog wel. Alleen een onduidelijkheid: de stoomkoppelingen van MK zijn er in 2 uitvoeringen: met het hendel rechts en links, dus ik zou verwachten dat aan de ene kant van de wagen de stoomkoppeling rechts van de schroefkoppeling zit en aan de andere kant links. Zo is de leiding nu gebogen, maar ik heb geen idee of dat goed is.

Je kunt zien dat ik ook de luchtleiding aan een kant naar beide luchtslangen heb gelegd en in de tussentijd heb ik ook de luchtslangen verwisseld (na het lossolderen van de rangeerbeugels) om zo de bediening van de slangen aan de goede kant te krijgen.

Nog ontevreden ben ik over de gasleiding en de buiging rondom de omstelinrichting:



Het past zo allemaal keurig in het chassis, maar ik denk dat de bochten in de leiding scherper moeten zijn.

Voor de aardigheid de loop van de leiding aan beide uiteinden van de wagen:





In de link eerder geplaatst door Marco zie ik nog een bijzonderheid aan de omstelinrichting, die ik nog nooit gezien heb. Aan een kant van het chassis zitten tandwielen aan de stang, zodat de hendel aan beide kanten naar de zelfde kant zal wijzen voor dezelfde stand. Mij lijkt het praktischer om gewoon de juiste letter bij de juiste stand te schrijven, maar dat zorgt bij de rangeerders misschien juist voor verwarring?

Om te zien wat ik bedoel: klik op deze link en kijk naar plaatje 16 en 17.

Voor de liefhebbers vond ik verder nog een foto van de onderkant van deze wagen in het boek Amsterdam Goederen van Hans Kaas. Op pagina 134 staat de wagen op een stootjuk, na daar te hard tegenaan gereden te zijn. Voor ons heel fijn, want nu is de correctheid van dit chassis weer eens te controleren. Helaas was de stoomleiding hier al verwijderd.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 30 april 2015, 20:20:28 door Bert van Gelder. Reden: gasleiding vs. stoomleiding »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #50 Gepost op: 18 april 2015, 15:03:11 »
Joke,

Op het forum heb ik nog eens gezocht of ik niet ergens anders al de 'soldeerverf' methode heb laten zien, maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Maar het is geen rocket science.

Zoals Steef al aangeeft heeft Piet Peetoom goede soldeerverf te koop van Carr's. Ik gebruik soldeerverf bijna alleen voor soldeerwerk aan het oppervlak en dan vooral waar dat oppervlak later moeilijk is schoon te maken. Voor deze wagen is dat vooral het solderen van de messing profielen op de buitenkant van de bak.

Het principe is als volgt: de beide te solderen oppervlakken schoonmaken met een glasvezelpotlood. Dan met een cocktailprikker op een van de delen soldeerverf aanbrengen. Dus een beetje verf aan de cocktailprikker en dat uitsmeren. Stukje bij beetje. Vervolgens leg je de onderdelen op de juiste plek op elkaar op een brandvast oppervlak (of niet, menige knutselvriend vraagt wel eens waar de brandlucht toch vandaan komt). Dan hou je met iets vuurvasts (ik gebruik meestal een van de vele sleutelvijltjes die op mijn werkbank liggen) de onderdelen vast op elkaar, je steekt je soldeerbrander aan en die beweeg je over de onderdelen, totdat je ziet dat de soldeerverf vloeit. Dat zie je makkelijk, want plotseling wordt de verf van grijs ineens blinkend soldeer. Dan vasthouden tot het een beetje afkoelt en het zit vast.

Tip voor soldeerverf is wel goed roeren en blijven roeren. Soldeerverf is zeer fijn korrelig soldeer dat vermengd wordt met vloeimiddel. Omdat soldeer veel zwaarder is dan vloeimiddel, zinkt dat altijd. Dus stevig roeren is nodig en ik gebruik daarvoor een of ander oud stukje metaal. Als je dan geroerd hebt, haal ik meestal de soldeerverf met een cocktailprikker van de onderkant van het roerstaafje.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 april 2015, 11:20:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #51 Gepost op: 18 april 2015, 18:58:43 »
Hoi Ivo ik bedoelde die van Mk natuurlijk, zo een kit wil ik kopen komend weekend (y)
Ik had nog nie van soldeerverf gehoord en ben nieuw met solderen, vandaar de vraag. Ik heb nu alleen een soldeerbout gaat dat ook?
Waarschijnlijk koop ik uiteindelijk de hele palette van Piet Peetoom als het zo doorgaat, voor warm fijn solderen, voor koud solderen en soldeerverf. Ik zou niet weten waar ik dat hier zou kunnen kopen.
Dus bedankt voor je informatie, nu nog al mijn moed bij elkaar en een kit ..... en een verbandskasten brandzalf en Feuerlösscher.....
Gr. Joke

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #52 Gepost op: 18 april 2015, 21:02:01 »
Het meeste doe ik met een soldeerbout. En als je ergens op een later onzichtbare plek kunt solderen heeft dat altijd de voorkeur. Maar voor sommige klusjes is soldeerverf met een brander handiger. Een aantal algemene soldeertips van mij vind je hier:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27071.msg414175.html#msg414175

In dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14538.msg220475.html#msg220475 heb ik ook nog wel het een en ander uitgelegd.

Op beurzen en soms op een Beneluxspoordag zijn er altijd wel mensen die je het solderen kunnen demonstreren. Heb ik laatst nog op Ontraxs gedaan.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 18 april 2015, 22:35:45 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #53 Gepost op: 18 april 2015, 21:24:57 »
Ivo, wij wonen bij elkarr in het dorp... Joke woont ergens halverwege Europa.
Dan is het een iets lastiger om alle leuks hier in Nederland bij te wonen..
Mvh Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #54 Gepost op: 18 april 2015, 22:42:05 »
een klein vraagje een kit van MB is die ook zo komplex of is die makkelijker, ik wil komend weekeind eigenlijk die kopen...
Op het verkeerde been gezet. Meende hier een suggestie in te zien van Houten komend weekend inclusief een bezoekje aan Piet Peetoom. Soms in NL is natuurlijk iets anders dan iedere beurs  ;D. Zwitserse kleinserie fabrikanten voor messing zijn er ook, dus wie weet wordt er ook nog wel gebouwd. Een groot voordeel voor zwitsers: NL kleinseriefabrikanten zijn aanmerkelijk goedkoper geworden dit jaar  ;).

Hoop dat mijn linkjes al wat helpen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #55 Gepost op: 18 april 2015, 22:49:11 »
Hoi Ivo,
nee hoor dit keer kan ik werkelijk naar Houten, heb een jaar gebruikt om een weekend te vinden die paste. Vandaar al mijn vragen zo'n keer Houten wil gepland zijn. :)
In Zwitserland zijn er mooie kleinserie fabrikanten maar helaas Zwitsers en niet Nederlands. En hoewel de koers zeer gunstig is Houten ver weg ;D
Dus misschien tot in Houten, en nu kunnen we weer terug naar jouw topic, ik volg normaal in stilte....
Gr Joke

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #56 Gepost op: 19 april 2015, 11:08:28 »
Dan zou ik voor de zekerheid een mailtje naar Maykel Kastelijn sturen met hetgeen je dan wil afhalen .
Zet dan in de onderwerp regel : afhalen in Houten 25-04-2015.
Deze mails pikt hij er tussen uit , en dan weet je zeker dat hij het bij zich heeft (mits in voorraad natuurlijk)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #57 Gepost op: 19 april 2015, 15:41:35 »
Bedankt voor de tip, de MK 18 Luiker is bestelt. (y)
Gr. Joke

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #58 Gepost op: 29 april 2015, 21:53:58 »
In de link eerder geplaatst door Marco zie ik nog een bijzonderheid aan de omstelinrichting, die ik nog nooit gezien heb. Aan een kant van het chassis zitten tandwielen aan de stang, zodat de hendel aan beide kanten naar de zelfde kant zal wijzen voor dezelfde stand. Mij lijkt het praktischer om gewoon de juiste letter bij de juiste stand te schrijven, maar dat zorgt bij de rangeerders misschien juist voor verwarring?

Om te zien wat ik bedoel: klik op deze link en kijk naar plaatje 16 en 17.

Op een foto die Richard bij de kit levert vond ik het antwoord op deze vraag. Ook in Nederland zat blijkbaar deze omkeerinrichting onder het chassis. Kijk naar onderstaande foto linksboven (let niet op de pijlen):



Dat betekent dus ook dat het plaatje dat de stand aangeeft verschoven moet zitten. Nu alleen nog nadenken hoe ik 2 kwart tandwielen moet namaken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #59 Gepost op: 30 april 2015, 01:41:53 »
Geschikte tandwielen gevonden:



Het kleine tandwieltje in het midden ga ik twee keer doormidden snijden en dan heb ik de kwarten die ik nodig heb. Dit is een setje lasergesneden karton van Vectorcut: http://www.vectorcut.com/accessoriesHO.htm . Bedrijf maakt allerlei accessoires.

Vervolgens aan de slag met de gasleiding stoomleiding. Eerst helemaal op maat gebogen en gesneden:



Op de voorgrond ligt ook nog een stripje fosforbrons waar ik 5 klemmetjes van ga buigen om de gasleiding stoomleiding op de 5 dwarse chassisbalken te solderen:



En zo zit de leiding onder het chassis:



Aan de uiteinden heb ik de gasstoomkranen / afsluiters gezet. Dit zijn messing gietstukken van MK modelbouw:



Zo nu door met nog 2 bedieningen van het remwerk.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 30 april 2015, 15:36:10 door Ivo tB. Reden: Zie dat ik vanaf vorige week de stoomleiding ineens gasleiding ben gaan noemen. In dit bericht gecorrigeerd »
mvg,
Ivo

*