Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail  (gelezen 29358 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #60 Gepost op: 30 April 2015, 15:41:57 »
Ergens is er iets fout gegaan :). Sinds Ontraxs heb ik in dit draadje de stoomleiding ineens gasleiding genoemd. Vorig bericht al gecorrigeerd en de andere probeer ik ook te doen, maar staan bij mij niet meer in de "verander'' optie. Ik heb het al gemeld bij de moderatoren dus het komt goed. Excuses voor de verwarring  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 30 April 2015, 16:08:00 »
Beter hier dan in het echt  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 01 May 2015, 01:28:40 »
Volgende detail: de omstelhendel voor beladen en leeg moest nog worden gemaakt aan de tripleklep en aan de stang die die bediend. Daarnaast heb ik nog een omkeerinrichting gemaakt aan de chassisbalk aan deze stang zodat de omstelling aan beide kanten van de wagon door de rangeerder dezelfde kant uit moet worden gezet.

Het omstelhendel bestaat uit een stang die een hefboom op de tripleklep in horizontale stand zet of recht naar beneden. Dus 90 graden verzet. Er zit dan ook een armpje aan de bedienstang. Dat heb ik niet nagemaakt in 3 delen (teleurstelling), maar gebogen uit een stuk draad:

Op de kant waar de omkeerinrichting komt voor het bedienpaneeltje heb ik de stang weer vastgezet met een beugeltje op de chassisbalk en het bedienpaneeltje met de stang erdoor en een beugeltje. Ik kom alleen klemmen en vingers en tangen te kort om dat allemaal vast te houden, dus dat laatste zit niet echt super. Maar het gaat om het idee. De tandwielen komen er als laatste op, want die zijn niet zo goed bestand tegen schoonmaken:

Volgende stap is de losklep bediening.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 01 May 2015, 07:28:53 »
 (y) (y) tof werk voor schaal I of O, onbegonnen werk in HO ;D ;).... super, wat een geduld
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

guest14190

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 01 May 2015, 07:34:07 »
In mijn jeugd heb ik de rijnbrug van draad in elkaar gesoldeerd, maar dit is helemaal een gigantische klus en heel mooi uitgevoerd.

wim

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 02 May 2015, 01:34:27 »
Wim, heb je nog ergens een foto van die brug. Wil ik best zien.

Jullie zullen inmiddels wel moe worden van al die chassisfoto's. Maar het is bijna af. Vanavond de losklepbediening gemaakt met aan beide kanten van het chassis een loskleptrekker. Begint wel een beetje aan de grens te komen van wat ik nog kan zien. Werken met 0,2mm dik strip en 0,2mm draad. Dat laatste had de neiging om te breken bij buigen dus dat is een extra uitdaging.

Maar eerst de ophangbeugels gemaakt van de losklepbediening:

Gaatjes boren in 0,5mm breed en 0,2mm dik nieuwzilver. Dit had ik nog in mijn voorraad liggen. Het zijn geëtst messing strips van Bavaria. Helaas bestaat dat bedrijf niet meer. Dus met een 0,3mm boortje gaatjes gemaakt en dan heb je uiteindelijk 3 ophangbeugels:

Op foto's blijken de ophangbeugels aan de buitenste chassisbalken niet aan de achterkant te zijn gemonteerd, maar op de onderste flens. Daardoor komt de ophanging ook iets meer aan de buitenkant te hangen:

Je ziet nu alleen het uiteinde met het gaatje onder de balk hangen.

Aan een van de middelste chassisbalken hangt een soort pendelstang, die denk ik zorgt voor wat stabiliteit en richting van het losklep systeem. Met een beugeltje opgehangen aan de chassisbalk, want de stang moet tussen de luchtleiding en de stoomleiding hangen:

En toen dit eenmaal hing aan het buigen. 2 ophangogen onder de buitenste chassisbalken en 2 trekkers, waarvan er een direct naar de losklep loopt en de ander via de pendelstang. Het is allemaal niet bijzonder goed te zien, maar toch aardig:

Vervolgens als toetje na uren zwoegen begonnen aan de vangbeugels.

Er zitten er 2 dwars over het remwerk:

En ik heb er vast 2 om een triangel van de remmen heengemaakt. Daarvan is onduidelijk hoe en waar deze precies vastzitten. Ik zie meerdere varianten.

Zo, nu nog 6 vangbeugels voor de triangels, 4 beugels rondom de armen, klein stukje remleiding en een afgebroken rangeerderstrede maken en het geheel kan in de soda en op naar de spuitcabine.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 01:37:09 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 02 May 2015, 09:17:37 »
Moe niet, meer verbazing dat je het allemaal monteerd.
Het ziet er uit als een grote spagettie plak met (te)veel onderdelen...
Mvh Steef

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 02 May 2015, 10:10:56 »
Tsja, tijdens Ontraxs heb ik nog onder het chassis gehangen dat buiten stond langs het perron tegen het gebouw aan. En het zat daar ook allemaal onder.

Kijk maar eens of je iets herkent. En ik heb nu dus te weinig klinknagels  ;) en hoekstukjes in het chassis zitten  ;D

Ga hier geen gewoonte van maken, hoewel enkele Fremo vrienden heel enthousiast worden en vinden dat ik dit maar altijd moet gaan doen ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #68 Gepost op: 02 May 2015, 16:43:36 »
Moe, neeeeeeeeeeeeeeee, meer respekt dat je het volhoudt. (y)
Is een spannende puzzle om te volgen met een glas en een zak chips.. ;D

Gr. Joke

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #69 Gepost op: 02 May 2015, 20:38:34 »
Ivo,

De loskleptrekker van Weinert was niet bruikbaar?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 02 May 2015, 21:21:26 »
Dennis,

Wist niet dat die er van Weinert is. Ik moet nodig de catalogus bestellen. Ik weet wel dat de bladercatalogus online staat, maar daar herken ik niet altijd alles op. Straks op de 4 beugels van het remwerk na is het chassis klaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #71 Gepost op: 03 May 2015, 21:37:28 »
http://www.wagenwerk.de/h0de/losezuge-fur-bremsanlagen.html

Heb er zelf nog geen ervaringen mee.
De laatste tijd ben ik mij enigszins aan het verdiepen in het verbeteren van bestaande modellen ;)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 05 May 2015, 01:59:15 »
Ziet er wel aardig uit, maar er zit meer vorm in mijn versie geloof ik. Alleen de stevigheid is een punt van aandacht. Met de verdere detaillering was het regelmatig verbogen, maar het liet zich gelukkig nog terugbuigen.

Ik vond nog een mooie foto van deze 18 luiker. In het boek NS motorrijtuigen omBc en omC staat op pagina 251 rechts onderaan een foto van de sproeitrein met een 18 luiker als gereedschapswagen. En daar zie je de stoomkoppeling aan de bufferbalk hangen en ook de vangbeugels om de buitenste remtriangel. Helaas niet de stoomkraan. Als die er al zit dan zit die achter de buffer, maar ik twijfel of er een kraan aan zat.

Eerst heb ik alle vangbeugels afgemaakt en vanavond nog gewerkt aan de ophanging van het remwerk en dan met name de armen van het remwerk. Ik heb het opgebouwd uit nieuwzilveren stripjes en eigenlijk is dat iets te klein. Dus per ophanging knip je 4 stukjes stri:

En vervolgens soldeer je er 3 aan elkaar:

Dit kun je dan om de armen heen schuiven en aan de chassisbalk solderen:

Dan leg je het losse stripje erop en soldeer je dat aan de chassisbalk en aan het buitenste stripje. En dan ontstaat er dit als je er 2 bijna af hebt:

In totaal zitten er 4 van deze bevestigingen van het remwerk:

Van de zijkant ziet het er wel aardig uit:

De vorm zit er zo niet 100% in. Zoals ik al eerder vertelde zijn de stripjes iets te smal en de afronding op de hoeken krijg je er niet meer ingevijld zonder de zaak voortdurend te verbuigen. Dus dit gaat zo in de soda en naar de spuitcabine.

Als je dan de kap er op zet en de zaak omdraait ziet het er zo uit:

Je ziet er dus niets meer van  ;D ;D

Maar het was toch een leuke oefening om te kijken hoe ver je kunt komen.

Nu alleen nog de afwerking.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 05 May 2015, 23:17:04 »
Vandaag nog een luik gerepareerd op een van de koppen en daarna is het chassis en de bak in de soda gezet. Ik vond de stukken nog onvoldoende droog om al te gaan spuiten. Als er onverwachts toch nog ergens water vandaan komt, komt dat de laklaag niet ten goede. Met name de bak is helemaal gesloten, maar heeft overal luiken met microgaten erin, dus in een soda badje loopt dat wel vol.

Nog een ding moest ik nog maken:

De schroefkoppelingen. De bouwbeschrijving is voor mij een beetje wonderlijk. Het wordt aanbevolen eerst de gietboom te spuiten en dan de koppeling in elkaar te zetten. Dan zou alles in elkaar moeten blijven zitten. Ik begrijp dat niet zo goed waarom dat na spuiten wel lukt en ervoor niet. De gaatjes zijn wat kleiner en het geheel klemt beter? Ik heb het gewoon kaal in elkaar gezet en vervolgens in de Carr's metal black for Brass. Onderdelen in elkaar gezet en met een platbektangetje de uitstekende stukjes een beetje plat geknepen. Echt lekker bewegen doet het niet, maar ze zien er wel aardig uit.

Omdat de hendel aan de wartel in het midden vast zit, moet je kiezen hoe je de koppeling uitvoert. Met de hendel (is vast een ander woord voor) naar beneden, hangt de koppeling los en met de hendel in de andere richting moet je de buitenste schalm in de koppelingshaak hangen.

Daarna even in de blackener gehangen:

Straks als de wagen in de blanke lak staat alleen nog even aan de bufferbalk vastmaken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 07 May 2015, 00:46:08 »
Op naar de spuitcabine. Maar voordat het zover is realiseerde ik me dat er nog twee kwart tandwielen gemaakt en gemonteerd moesten worden voor het spuiten voor de omstelinrichting:

Daarna het bekende werk: eerst in de washprimer en meteen daarna het dakgrijs en het zwart van het chassis en de strook waar het plakbriefje op komt:

Dak afplakken en de 2 strookjes en dan de bak in het wagengrijs:

Van het chassis met al het remwerk zie je niet zoveel meer. Misschien maar eens gaan drybrushen met vuil en roestkleur om een en ander een beetje op te halen. In het proces lijkt een van de beugeltjes van een losklep trekker het begeven te hebben:

Eens kijken hoever ik morgenavond kom met de opschriften.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*