Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct  (gelezen 10551 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Gepost op: 07 September 2007, 13:22:53 »
Voor de opbouw  van mijn baan wordt volgend " winterwerkje " gepland .

De  bouw  van een groot  dubbelsporige  viaduct met bovenleidingsmasten en arcade bogen in steenstructuur dat  een dal dient  te overspannen.

Het viaduct moet ongeveer 1,5 meter  lang worden  en komt in een bocht  te liggen.  Een beetje te  vergelijken met het Luokogelin ( weet niet of ik het juist  schijf  >:( ) d dat  zich op de BLS bevind maar  dan in gebogen vorm.

Idee is het  maken uit triplex en dan af te werken met HekiDur  platen of eventueel met  gips te  bekleden en dan de steenstructuur uit  te krassen.

Wie heeft  tips en practische  bouwervaring voor zo een viaduct, eventueel bouwtekening  en dergelijke.

Greetz
Peter
Petdig1

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2007, 13:50:32 »
Dat klinkt als een dubbelsporige versie van het Landwasser viaduct.
No dress rehearsel, this is our life.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2007, 14:06:11 »
Citaat
Wie heeft  tips en practische  bouwervaring voor zo een viaduct

Kijk hier eens. Beetje door die pagina heenscrollen, staan wat fotootjes om je misschien op een idee te brengen.

Gr

Jeroen

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2007, 14:09:49 »
Peter.

In een ver verleden heb ik de Lougelkin viaduct geheel op schaal nagebouwd
Toen ik overstapte naar Nederlands heb ik hem weggegeven, en vervolgens is het gevaarte van 3 hoog naar beneden gevallen en bleven er heel veel kleine stukjes lougelkin over.
Ik heb nog wel ergens een paar foto's maar die moet ik even zoeken.

Ik heb het als volgt gebouwd.
de contouren van de zijkanten heb ik uit dun 3 mm triplex gezaag, in 1 stuk.
Let wel dat de buitenkant van de pijlers breder moeten zijn dan de binnen zijde van de straal.
Uit mijn hoofd waren die 1 cm breder.
Vervolgens uit 18 mm triplex het spoortracé uitgezaagd in de juiste radius.
Deze heb ik 2 maar uitgezaagd.
1 waar het spoor op komt, en 1 voor de onderkant.
De binnenkant van de pijlers heb ik ook weer een strook van 18 mm gezet, waar de 2 triplex delen met bogen tegenaankomen.
Uiteraard de bogen wel tegenover elkaar uitgelijnd.
Nu dat klaar was heb je het geraamte.
Alles tussen de 2 platen dun triplex heb ik ingespoten met pur schuim, ziet er niet uit maar kan geen kwaad
Na een dag drogen is het een kwestie van een lang mes in de bogen zetten en snijden maar met het dunne triplex als snijmal.
Als het goed is hoe je een brugvorm over van hout opgevuld met purschuim.
Lijkt een beetje op een geïsoleerde muurdeel waar een raam is uitgezaagd  :)
Vervolgens heb ik heeeeel veeel plaatjes gips gegoten met de mallen  van spörle.
Ik heb 2 mallen gemaakt voor de mallen.
! bolle en 1 holle Voor de binnenstraal muur en de buitenstraal muur.
Ik heb Hiervoor het stuk hout gebruikt wat over bleef van het gezaagde deel spoortracé, want dan hou je de goede radius aan.
Als je 2 delen daarvan op zijn kant zet, plaatje erin spannen en je hebt een mal voor je mal.
Gips in de mal gieten, na 5 minuten in de houtenmal leggen en na een uur heb je een rond plaatje gips wat exact op de brug past.
Oplijmen met houtlijm tot de hele brug vol zit.
Plaatjes voorzichtig weer op maat snijden door je mesje aan de binnenkant van de pijler te zetten, hou wel een over lap van de dikte van je gipsplaatjes, dan kan je in verstek werken..
Onderkant van de ronding heb ik als laatste bewaard en gewoon ingesmeerd met gips, en na droging ingekrast met ongeveer hetzelfde motief als de mallen.
Als laatste rond de bogen boven in de steentjes weggeschuurd en rondbogen erin gekrast.
verven maar en klaar
Ik weet een heel verhaal, maar als je het een paar keer leest wordt het misschien duidelijk  :) anders vraag je maar per stap hoe en wat
vanavond ga ik de foto's opzoeken
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2007, 15:48:05 »
Marty

Bedankt voor je duidelijk uitleg, ben nieuwsgierig naar de foto's

m.vr.gr.

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2007, 16:21:21 »
Had toch even niets te doen en heb mijn server bij planet er nog eens op nagekeken.
Toch wel handig om al 12 jaar bij dezelfde provider te zitten.
let wel, het zijn echt beroerde foto's
Genomen met eerste generatie digitaal, goedkoop merk en met veel te weinig licht, wist ik toen veel .... ( nu mislukt trouwens ook nog 98 % van de foto's  :))
Helaas geen foto's meer van de opbouw







Donkere gele is het purschuim, en ook te zien het dunne triplex



[imghttp://home.planet.nl/~chika/HQ17.JPG]http://[/img]








Hier is de ronding goed te zien.

Het was mijn allereerste zelfbouwprojectje en het gevaarte was maar 120x80 cm en een kilo of 10 aan gips  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 September 2007, 16:23:29 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

ErikH

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
    • Erik's modeltreinen
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2007, 17:50:12 »
Hoi Peter,

Ik heb ook een brug gebouwd die is geinspireerd op de luogelkin

Je kan het op mijn site zien bij zelfbouw->stenen brug

Mijn ervaring was dat deze methode behoorlijk makkelijk was, maar wel erg veel werk om te krassen.
Een belangrijke tip die ik je kan geven is ervoor zorgen dat je een stevig chassis hebt waar het gips op gaat komen, want dit mag absoluut niet buigen met dat gips erop (waar je uren op hebt zitten krassen).

Ik heb echter wel de ruimtes tussen de pijlers in de binnenbocht en de buitenbocht verschillend gemaakt, en niet de pijlers zelf zoals Marty schrijft. De pijlers zijn hierdoor vierkant. Dit leek mij logischer.

Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2007, 18:58:32 »
Dat lijkt jou logischer, maar het is niet correct. Zoals Marty het beschrijft is het goed.
Zie Praktijkboek Modelspoorwegen, blz. 115.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #8 Gepost op: 07 September 2007, 19:11:24 »
gheghe  :-*
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

ErikH

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
    • Erik's modeltreinen
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2007, 20:56:37 »
oh, raar
dat boek heb ik niet, dus dat kan ik niet opzoeken.

Erik

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2007, 23:27:09 »
Boek bestond ook nog niet toen ik het bouwde.
Maar mijn gedachte toen was dat als de ronding niet gelijk meer is als de binnen en buitenboog niet gelijk zijn, dat je dan  een soort konische vorm krijgt, of taps toelopend, net hoe je het noemen wilt, en dat lijkt me in het eggie de sterkte niet ten goede komen.
Maar het was een gok, verder als de hotelschool ben ik niet gekomen dus verstand van bouwtechnische zaken heb ik niet, zal ik niet krijgen ook ben ik bang
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1289
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2007, 15:26:30 »
Hallo Peter,

Misschien ook een tip: Je moet wel de duitse taal een beetje machtig zijn: http://www.albulamodell.ch/php5/wbb2/thread.php?threadid=904
Is van een bekend Zwitsers forum Hier laat iemand piekfijn van a tot z zien hoe je een viadukt of tunnelmuren dmv graveren(duits: " ritzen") kunt maken . Hij gebruikt ook triplex i c m gips/houtlijm etc....
Helaas moet je je wel eerst laten registreren. Anders krijg je geen toegang tot de : "Bauanleitungen" Want daar staat ie bij...Ik geloof 2de of derd van boven.
Er staat ook een "Bauanleitung" zonder "ritzen" ;D helemaal bovenaan.
zoals altijd :  dit is eeeeen van de veeeele manieren ;)

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2007, 23:50:25 »
Wow...massa tips en info......bedankt jongens  en trouwens zo te zien hebben jullie er ook mooie meesterwerkjes van gemaakt.  Ga ze rystig uitprinten en dan op mijn gemak eens verder in verdiepen.

Zal even puzzelen zijn met de verschillende radius van binnen en buitenboog..... maar eens dat ik zie hou dat over te brengen op triplex zal het wel lukken......resultaten volgen  ;D
Petdig1

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2007, 13:36:59 »
@ Peter
150cm?   :o
Nu is mijn gemetselde viaduct wel iets kleiner maar ik heb de krasmethode toegepast. Twee platen triplex in de vorm van een viaduct, in mijn geval is dat wel recht. In het geval van een boog zou ik ook "Methode Marty" nemen. Tussen de zijkanten heb ik opgevuld met schuimplaat.
Uiteindelijk is het geheel ingesmeerd met een dunne laag gips waaraan een beetje houtlijm is toegevoegd. Die houtlijm zorgt ervoor dat het gips niet bij het minste geringste afbrokkeld. Dat is vooral handig bij het krassen.
Het inkrassen, dat is het therapeutische werk. Op tijd stoppen en een volgende dag weer verder gaan voorkomt een langdurig verblijf in het St. Jan de Deo of Guislain (de stichter ervan ligt al jaren bij jullie in het dorp).

Je zou ook kunnen werken met gietmallen en dan afgietsels maken van resin. Dit is een beetje kostbaarder maar er staat tegenover dat het minder kwetsbaar is en de afgietsels minder dik.

Dat moet toch binnen 2 weken lukken  ;D

Een voorbeeld van de kleine en recht variant


Dit vond ik wel even genoeg krastherapie


« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 13:42:36 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #14 Gepost op: 09 September 2007, 14:26:19 »
Het Guislain in Gent blijf ik inderdaad liever  buiten.... alhoewel...heb je natuurlijk wel rustig  de tijd om verder te krassen. 
Denk echter dat ik inderdaad  voor de Marty Methode opteer.   
De mallen van Spörle heb ik toch liggen al heb ik ook een hele zooi muurplaten van HekiDur  die ook mooi toepasbaar zijn. ( en wat minder  gips kliederwerk geven

Marty...als ik het goed lees heb je de binnen boog eerst gemaakt uit 1 plaat triplex.  De  iets  langere  buitenboog hoe heb je die van getekend/ berekend/ zodat  deze overeenkomt.  Begijp dat de pijlers ongeveer 1 cm breder zijn maar kan me dit even niet visueel placeren......  hier ligt dan ook mijn grootse probleem. eens dat ik zie  hoe dit te doen ben ik vertrokken
Petdig1