Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:14:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin? door Rob Ellerman
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
  

Auteur Topic: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct  (gelezen 10379 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #15 Gepost op: 10 September 2007, 01:20:26 »
Peter, in principe is het vrij simpel, alleen het uitleggen is al moeilijker :)
ik moet ook even diep in mijn gehuegen duiken om de werkwijze te herleiden.
Aangezien ik het niet zo heb op berekeningen en bouwtekeningen, aangezien die toch altijd gewijzigd worden in de modelbouw.
Ik ben begonnen met een lage houten lat van 4 meter te nemen.
wil je een flauwere boog neem je een langere lat, wil je een krappere boog, teken je het dichter bij het draaipunt af.
Deze lat wordt vastgeschroefd aan een plaatje hout, en dit plaatje hout moet blijven liggen, dus even verzwaren o.i.d.
de lat moet draaibaar zijn op de plaat, in principe krijg je dus een hele grote passer en is de lat de straal van je boog.
Aan de andere zijde boor je 2 gaatjes waar een pen of potlood in past.
Hoever de gaten uit elkaar liggen ligt aan de breedte die je wilt hebben voor je spoor tracé. in mijn geval toen 130 mm H.o.H.
je tekent de boog af op de te gebruiken plaat hout.
Dan bepaal je het midden van de totale lengte die je het tracé geeft.
Deze middenstreep is je beginpunt waaruit je alles meet.
Stel je bogen maak je 20 cm breed en je pijlers 4 cm breed.
Je tekent dan vanuit die midden streep aan de binnenzijde van je tracé aan elke kant van de streep 10 cm af.
Zo heb je de middelste boog aftekend op het tracé en teken je vervolgens 4 cm verder weer een streepje af, dit zijn de pijlers.
Dan teken je weer 10 cm af, zo heb je het midden van je volgende boog.
weer 10 cm verder en je bent weer bij het begin van je volgende pijler.
Dit doe je zodat je aan de binnenzijde 4 pijlers en 5 bogen hebt afgetekend.
Nu pak je de lange passerlat weer en leg je de lat op de streepjes welke het middenpunt van elke boog aangeven, dus net als bij het allereerste middenstreep.
Zet dan langs de laat aan de buitenzijde van je tracé weer een streepje.
Zo heb je het middelpunt van de boog, zowel aan de binnenkant als buitenkant van je tracé.
Dan teken je aan beide zijde van de middenstreepjes van de bogen weer 10 cm een streepje.
Zo blijft je boog dus 20 cm breed.
Als het goed is is de ruimte tussen 2 bogen aan de buitenzijde meer als 4 cm.
De afstand is afhankelijk van welke boogstraal je hebt gekozen.
Je gebruikt dus je tracé als je maatgever.
Het helemaal afgetekende stuk tracé schroef je op een anders stuk plaat en dan zaag je het trace uit.
Zo heb je 2 exact gelijke stukken, 1 voor je tracé, en 1 voor de bodem waar de pijlers op komen..
De zijkanten van het dunne triplex hou je langer als je uiteindelijke lengte.
je kan nu het priplex langs je tracé spannen en kan je alle strepjes overzetten op het tripelx.
Deze strepjes gebruik je als maatpunten  voor je haakse hoek en kan je de gehele zijkant aftekenen met bogen en al.
Hou met het aftekenen van de bogen en pijlers op het dunne triplex wel rekenng met de dikte van je gipsplaatjes, deze moet je er dus nog aftrekken van je uiteindelijke maatvoering.
Dan de hele hap uitzagen.
Hou in ieder geval de middenstreepjes van de bogen goed in de gaten.
Als je die maten Consequent aanhoud, blijven de bogen altijd goed tegenover elkaar zitten.
De staanders houd je even breed ls je tracé en zet je in het midden van je pijlers.
Staanders op je gezaagde bodem schroeven en op de staanders vervolgens het tracé schroeven.
Je hebt nu het geraamte waar je het dunne triplex kan schroeven. niet vergeten om midden streepje op middenstreepje te leggen.
Zo heb je je houetn  scelet van de brug klaar en kan het purschuim erin gespoten worden.
Ik zou het dunne triplex schroeven en lijmen, waner komt toch spanning op het hout te staan door de ronding.
Ik had dat zelf niet gedaan, ik had alleen geschroefd, en daar waar wat weinig schroeven zaten, met name aan de buitenzijde van de buiten boog, zat er teveel beweging in het hout, en begon na verloop van tijd hier en daar het gips te scheuren.
leek wel net echt, maar teveel scheuren is niet echt de bedoeling.
Als je de bogen goed tegenover elkaar hebt geplaatst, kan je en groot broodmes tegen het hout zetten en snij je het uitgeharde purschuim op maat, en je kan lekker gaan kliederen met gips, heeeel veel gips  :)

Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, maak ik wel een schets.
Een echte bouwtekening is voor een niet wiskundige vrijwel onmogelijk, aangezien de verhouding van de buitenbreedte en binnenbreedte van je pijler afhankelijk is van je gekozen boogstraal...... denk ik  ::) ;D
Als je het op de grote-passer-manier doet, zie je wat je aan het doen bent, en merk je eventueel zelfgemaakte maatfouten op voor het zagen

bij vragen hoor ik het wel.
Mvg Marty,

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #16 Gepost op: 10 September 2007, 13:23:55 »
Tx Marty
het begint  te dagen denk ik...   ???net als jij heb ik geen wiskundige knobbel.  Zien is bij mij vaak gewoon doen

Ga van het We  er eens in kleine  schaal mee experimenteren denk ik.....

Je schetsje  blijft echter zeer  welkom  ;D

Peter
Petdig1

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #17 Gepost op: 10 September 2007, 14:24:02 »
hierbij de tekeningen dan
Ik hoop dat ze zo een beetje duidelijk zijn.
Het uitleggen vind ik persoonlijk lastiger dan de hele brug te  maken  :)

passer

zij aanzicht

De tekenigen heb ik in vector gemaakt, dus je kan ze gewoon vergroten om ze goed te zien
snappie??? zo niet dan hoor ik het wel  :)
Mvg Marty,

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #18 Gepost op: 10 September 2007, 14:40:30 »
Je hebt er veel werk van gemaakt Marty, maar de tekening maakt het geheel overduidelijk. :)
Zonder deze kennis ben ik met de bouw van onderstaande brug, 2 jaar geleden, behoorlijk aan het klooien geweest >:(
Groet Jaap


Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #19 Gepost op: 10 September 2007, 15:22:51 »
Marty en Jajo en rené   da's kras!
Krasse knarre!
Mooie bruggen gekrast en met gips: 
 altijd  heel mooi resultaat!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #20 Gepost op: 10 September 2007, 15:26:01 »
Yes Marty

Dit  schetsje  verduidelijkt  inderdaad heel wat  !!   Klasse  gewoon

Bedankt   :D :D :D

Peter
Petdig1

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #21 Gepost op: 10 September 2007, 15:52:04 »
Och Jos

Vioor mij zat er weinig krassen aan, alleen maar een plaatje of 200 gips gieten.
Alleen onderzijde van de bogen heb ik gekrast, das 2 uur werk  :)
Ik ben nu met een nederlands smalspoorbaantje bezig en ben nu de laatste kasseien aan het krassen in DAS klei, dat is pas een crime, aangezien het grootste kasseitje nog geen mm groot is.
En ik toch zo'n 250x6 cm te doen heb  ::)
Maar dan rijd er later wel een bakkerrtje overheen langs de middeleeuwse huisjes ala Dokkum of Schoonhoven, dus het is de moeite waard ( hoop ik).

Peter, als je toe bent aan het gips gieten, zag ik gisteren op het smalspoorevenement in Valkenburg nog een leuke tip.
Om aan gips tijdens het mengen al verf toe te voegen, gaat ten kosten van je sterkte van het gips.
Beter niet doen dus, wat je wel kan doen, waar je gips al door en door een kleur heeft, is het gips aanlengen met vuil verfwater met de kleur naar wens.
Dus dat water waar je je kwasten in schoon hebt gemaakt
Zo heeft je brug al een basis kleur en zie je niet gelijk als er een stukje afbrokkeld.

Jaap, ouwe bergkoning, van mij heb je in ieder geval de bolletjestrui al verdiend  ;D een lust voor het oog
Mvg Marty,

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #22 Gepost op: 10 September 2007, 17:47:08 »
Ik vind het een intresant topic, alleen verbaas ik mij er over dat als er over echte bruggen gesproken word het alleen over bruggen "ver weg" gaat.
Kijk allemaal ook eens naar de vele grote stenenboogbruggen in de Wuppertaler Nordbahn. Deze zijn ook indrukwekkend en lang en liggen grotendeels in bogen.
Kijk ook eens op deze site rond, http://www.bahnen-wuppertal.de/ daar zijn foto's te vinden van de bruggen in wuppertal. Ook al is de spoorlijn al tijden opgeheven, het is naar mijn mening wel een bezoekje waard.

Hier wat foto's van 5-11-2006 toen ik samen met Tjeerd( ook hier actief) en andere vriend Wolf(bouwd mee aan de modulebaan) een dagje op pad was om die bruggen te zien:










spoorlijn bleek achter pas schoon gemaakt te zijn door een werkgroep die een voet/fietspad van deze voormalige spoorlijn wil maken, net als de lijn naar Wt. Cronenberg( Cronenberger Samba)









Alle 4 door ons bezochte bruggen liggen op loop afstand van de stations Wt. Barmen en Wt. Oberbarmen.

Groetjes Michiel

Ps; als ik de bruggen zie beginnen m'n handen te jeuken( gaaf om zoiets in model te bouwen) eigenlijk en vooral als er geen spoor meer op ligt. :P :P :P

ps2; erg oftopic maar onder iedere brug hing wel een condoom automaat :o ;D
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 17:58:38 door neudalhausenstadbahn. Reden: foto\'s aangepast »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #23 Gepost op: 10 September 2007, 18:22:45 »
Ja, prachtig, maar kijk eens naar de avatar van Petdig1, da's een BLS loc. In zwitserland bouwde men over het algemeen met stenen gehakt uit de berg. en niet met baksteentjes. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van groot gebogen steenboog viaduct
« Reactie #24 Gepost op: 10 September 2007, 23:22:50 »
 ;D Klopt en bedoeling is dan ook dat de door mij geplande boogbrug een beetje bij dat Zwitsers berglandschap gaat aansluiten  ;D

En zie het helemaal zitten  8)
Petdig1