Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)  (gelezen 9260 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2014, 20:34:03 »
Ja, ja, er werd heel wat af gegoocheld in die tijd. rijtuigje er af, rijtuigje er bij, kopmaken.
Dat maakt het nu net zo leuk.
De volgorde van de D391 vanaf Hoek moet andersom.
Zoals je hem nu weergeeft reed ie tussen Utrecht en Amersfoort.
Ook leuk is om te zien dat het stukkie voor de Harz vanuit Amsterdam op de heenweg D391 heet en op de terugweg gewoon trein 238.
Domweg omdat de D392 niet tijdig op de terugweg was.
Misschien is trein 238 ook wel interessant voor je. Zat daar nog meer aan vanaf Hengelo?
Over rijtuigtypes kan ik je niets zeggen omdat ik de zpar/vrm niet heb.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2014, 20:45:46 »
Ik geef de treinen weer zoals ze reden tussen Deventer en Hengelo, dus vanaf de Hoek tot Utrecht reden ze inderdaad andersom. Dan is mijn weergave denk ik wel correct, of vergis ik me nu? Ik heb vergeleken met de onderste op jouw rechterpagina (Amersfoort-Bentheim) en hij is 1:1 hetzelfde lijkt me...

Het mooie aan jouw bijdrage is dat je gecombineerd met eerdere info conclusies kunt trekken. Het smaakt naar meer ook  (y)


Inmiddels ook toestemming van Stortenbeker.eu voor het plaatsen van de foto's trouwens, hartelijk dank!

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:07:08 »
Je hebt gelijk.
Ik liet me verleiden door het kopje "D 391 vanaf Hoek"
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:25:05 »
In het kader van;
Het smaakt naar meer ook  (y)
Onderstaande plaatjes ook maar even toegevoegd.




en de laatste:


Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:49:10 »
En dan vanaf Hengelo... Zou dat eerste deel dan toevallig stuk van de Harz Express kunnen zijn? Ik zie cijfertjes van de D391 terugkomen in de D291 en ook in het spoorboekje erboven zie ik wat ingewikkeld gegoochel en Hengelo... Iemand die de samenstelling van D291 weet, maw welke rijtuigtypes van welke maatschappijen?
Je ziet onder de wagens de rijtuignummers. Aan de hand daarvan kun je de wagens volgen in de tussenstations. de 211 en 212 duiken vanaf Hengelo inderdaad achterin de Harz Express (291) op.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2014, 20:48:26 »
Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.

Tja, die handschoen moet dan natuurlijk opgepakt worden, al is de beschikbare tijd bepaald eindig. Ik mis ook welke rijtuigen ik kan inzetten (types, maatschappijen). Voor een paar treinen heb ik toevallig die info achter de hand, zodat ik nu in staat ben de D393 in 1969 neer te zetten tussen Deventer en Hengelo:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)

Leuk trouwens dat van de Nederlandse bijdrage kennelijk alleen de Plan N meeging de boot op naar Kopenhagen. De Stalen D en Plan D bleven in Puttgarten achter, samen met de Duitse AB ervoor. De restauratie van CIWL was in Osnabrück al afgehaakt.
Ergens halverwege Hamburg en Puttgarten kruisen de D393 en haar tegentrein D394 elkaar, rond drie uur 's nachts. En dan komt D393 op 08.30 uur in Kopenhagen aan. Blijft 'ie dan de hele dag in Kopenhagen staan om 's avonds weer als D394 terug te gaan? Ik kan me voorstellen dat er even gepoetst moet worden,, maar zolang? Of gaat dat materieel in een eerdere trein weer terug? Het zijn natuurlijk wel slaap-/ligrijtuigen...

Schiet maar zou ik zeggen. Ik heb een paar aannames gedaan, maar ik denk dat die heel verantwoord zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 13:46:51 door WesleyMunnik »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:05:22 »
ok, komt ie  8)
De eerste en de tweede WLAB reden niet beide volgens de ZPAR, dus of de een of de ander. De Büm ertussen alleen in de zomervakantie, de Plan N is echt als Bc ingezet en de Büm voor de WR reed alleen bij Bedarf. Dus in totaal kan ie 2 tot 3 rijtuigen korter.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:17:19 »
Aanpassing gedaan in mijn vorige post. Bedankt!  (y)
Ik had wel de samenstelling en de a) b) en aa) erbij, maar niet wat dat dan betekende. Nu weet ik ook wat "Bd" is.
Inderdaad was die Plan N een gok, maar het enige ligrijtuig van NS uit die tijd dat ik kon bedenken. Bovendien was 'ie al eerder op de route gesignaleerd, dus wel een verantwoorde gok vond ik  ;)

Heb jij dan toevallig ook de zpar van de D195 en D1393 voor me? D291?
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 21:19:33 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:51:30 »
De slaaprijtuigen in de D 393 zijn WLABm, dwz naoorlogse (MU of Universal) ipv U/S/Y.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:56:33 »
Ziet dat er heel erg anders uit dan ik hier heb weergegeven?

Edit: Een beetje wel dus kennelijk...


www.railfaneurope.net

De tekst eronder klopt wel. Ik laat 't vooralsnog even zo. Seinarm heeft geen betere optie. Als ik een beter plaatje heb, dan kijk ik even of ik het passend kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 22:06:38 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2014, 14:06:30 »
Een goed plaatje gevonden. Zou het dus zo moeten worden:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)