Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)  (gelezen 9219 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2014, 20:34:03 »
Ja, ja, er werd heel wat af gegoocheld in die tijd. rijtuigje er af, rijtuigje er bij, kopmaken.
Dat maakt het nu net zo leuk.
De volgorde van de D391 vanaf Hoek moet andersom.
Zoals je hem nu weergeeft reed ie tussen Utrecht en Amersfoort.
Ook leuk is om te zien dat het stukkie voor de Harz vanuit Amsterdam op de heenweg D391 heet en op de terugweg gewoon trein 238.
Domweg omdat de D392 niet tijdig op de terugweg was.
Misschien is trein 238 ook wel interessant voor je. Zat daar nog meer aan vanaf Hengelo?
Over rijtuigtypes kan ik je niets zeggen omdat ik de zpar/vrm niet heb.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2014, 20:45:46 »
Ik geef de treinen weer zoals ze reden tussen Deventer en Hengelo, dus vanaf de Hoek tot Utrecht reden ze inderdaad andersom. Dan is mijn weergave denk ik wel correct, of vergis ik me nu? Ik heb vergeleken met de onderste op jouw rechterpagina (Amersfoort-Bentheim) en hij is 1:1 hetzelfde lijkt me...

Het mooie aan jouw bijdrage is dat je gecombineerd met eerdere info conclusies kunt trekken. Het smaakt naar meer ook  (y)


Inmiddels ook toestemming van Stortenbeker.eu voor het plaatsen van de foto's trouwens, hartelijk dank!

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:07:08 »
Je hebt gelijk.
Ik liet me verleiden door het kopje "D 391 vanaf Hoek"
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:25:05 »
In het kader van;
Het smaakt naar meer ook  (y)
Onderstaande plaatjes ook maar even toegevoegd.




en de laatste:


Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:49:10 »
En dan vanaf Hengelo... Zou dat eerste deel dan toevallig stuk van de Harz Express kunnen zijn? Ik zie cijfertjes van de D391 terugkomen in de D291 en ook in het spoorboekje erboven zie ik wat ingewikkeld gegoochel en Hengelo... Iemand die de samenstelling van D291 weet, maw welke rijtuigtypes van welke maatschappijen?
Je ziet onder de wagens de rijtuignummers. Aan de hand daarvan kun je de wagens volgen in de tussenstations. de 211 en 212 duiken vanaf Hengelo inderdaad achterin de Harz Express (291) op.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2014, 20:48:26 »
Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.

Tja, die handschoen moet dan natuurlijk opgepakt worden, al is de beschikbare tijd bepaald eindig. Ik mis ook welke rijtuigen ik kan inzetten (types, maatschappijen). Voor een paar treinen heb ik toevallig die info achter de hand, zodat ik nu in staat ben de D393 in 1969 neer te zetten tussen Deventer en Hengelo:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)

Leuk trouwens dat van de Nederlandse bijdrage kennelijk alleen de Plan N meeging de boot op naar Kopenhagen. De Stalen D en Plan D bleven in Puttgarten achter, samen met de Duitse AB ervoor. De restauratie van CIWL was in Osnabrück al afgehaakt.
Ergens halverwege Hamburg en Puttgarten kruisen de D393 en haar tegentrein D394 elkaar, rond drie uur 's nachts. En dan komt D393 op 08.30 uur in Kopenhagen aan. Blijft 'ie dan de hele dag in Kopenhagen staan om 's avonds weer als D394 terug te gaan? Ik kan me voorstellen dat er even gepoetst moet worden,, maar zolang? Of gaat dat materieel in een eerdere trein weer terug? Het zijn natuurlijk wel slaap-/ligrijtuigen...

Schiet maar zou ik zeggen. Ik heb een paar aannames gedaan, maar ik denk dat die heel verantwoord zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 13:46:51 door WesleyMunnik »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:05:22 »
ok, komt ie  8)
De eerste en de tweede WLAB reden niet beide volgens de ZPAR, dus of de een of de ander. De Büm ertussen alleen in de zomervakantie, de Plan N is echt als Bc ingezet en de Büm voor de WR reed alleen bij Bedarf. Dus in totaal kan ie 2 tot 3 rijtuigen korter.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:17:19 »
Aanpassing gedaan in mijn vorige post. Bedankt!  (y)
Ik had wel de samenstelling en de a) b) en aa) erbij, maar niet wat dat dan betekende. Nu weet ik ook wat "Bd" is.
Inderdaad was die Plan N een gok, maar het enige ligrijtuig van NS uit die tijd dat ik kon bedenken. Bovendien was 'ie al eerder op de route gesignaleerd, dus wel een verantwoorde gok vond ik  ;)

Heb jij dan toevallig ook de zpar van de D195 en D1393 voor me? D291?
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 21:19:33 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:51:30 »
De slaaprijtuigen in de D 393 zijn WLABm, dwz naoorlogse (MU of Universal) ipv U/S/Y.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:56:33 »
Ziet dat er heel erg anders uit dan ik hier heb weergegeven?

Edit: Een beetje wel dus kennelijk...


www.railfaneurope.net

De tekst eronder klopt wel. Ik laat 't vooralsnog even zo. Seinarm heeft geen betere optie. Als ik een beter plaatje heb, dan kijk ik even of ik het passend kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 22:06:38 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2014, 14:06:30 »
Een goed plaatje gevonden. Zou het dus zo moeten worden:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)