Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:49:19
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Gerrit H
Vandaag om 11:44:54
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:41:31
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door VAM65
Vandaag om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:31:14
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 01:34:15
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)  (gelezen 10575 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2014, 20:34:03 »
Ja, ja, er werd heel wat af gegoocheld in die tijd. rijtuigje er af, rijtuigje er bij, kopmaken.
Dat maakt het nu net zo leuk.
De volgorde van de D391 vanaf Hoek moet andersom.
Zoals je hem nu weergeeft reed ie tussen Utrecht en Amersfoort.
Ook leuk is om te zien dat het stukkie voor de Harz vanuit Amsterdam op de heenweg D391 heet en op de terugweg gewoon trein 238.
Domweg omdat de D392 niet tijdig op de terugweg was.
Misschien is trein 238 ook wel interessant voor je. Zat daar nog meer aan vanaf Hengelo?
Over rijtuigtypes kan ik je niets zeggen omdat ik de zpar/vrm niet heb.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #16 Gepost op: 30 September 2014, 20:45:46 »
Ik geef de treinen weer zoals ze reden tussen Deventer en Hengelo, dus vanaf de Hoek tot Utrecht reden ze inderdaad andersom. Dan is mijn weergave denk ik wel correct, of vergis ik me nu? Ik heb vergeleken met de onderste op jouw rechterpagina (Amersfoort-Bentheim) en hij is 1:1 hetzelfde lijkt me...

Het mooie aan jouw bijdrage is dat je gecombineerd met eerdere info conclusies kunt trekken. Het smaakt naar meer ook  (y)


Inmiddels ook toestemming van Stortenbeker.eu voor het plaatsen van de foto's trouwens, hartelijk dank!

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2014, 16:07:08 »
Je hebt gelijk.
Ik liet me verleiden door het kopje "D 391 vanaf Hoek"
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2014, 16:25:05 »
In het kader van;
Het smaakt naar meer ook  (y)
Onderstaande plaatjes ook maar even toegevoegd.




en de laatste:


Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2014, 16:49:10 »
En dan vanaf Hengelo... Zou dat eerste deel dan toevallig stuk van de Harz Express kunnen zijn? Ik zie cijfertjes van de D391 terugkomen in de D291 en ook in het spoorboekje erboven zie ik wat ingewikkeld gegoochel en Hengelo... Iemand die de samenstelling van D291 weet, maw welke rijtuigtypes van welke maatschappijen?
Je ziet onder de wagens de rijtuignummers. Aan de hand daarvan kun je de wagens volgen in de tussenstations. de 211 en 212 duiken vanaf Hengelo inderdaad achterin de Harz Express (291) op.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2014, 20:48:26 »
Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.

Tja, die handschoen moet dan natuurlijk opgepakt worden, al is de beschikbare tijd bepaald eindig. Ik mis ook welke rijtuigen ik kan inzetten (types, maatschappijen). Voor een paar treinen heb ik toevallig die info achter de hand, zodat ik nu in staat ben de D393 in 1969 neer te zetten tussen Deventer en Hengelo:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)

Leuk trouwens dat van de Nederlandse bijdrage kennelijk alleen de Plan N meeging de boot op naar Kopenhagen. De Stalen D en Plan D bleven in Puttgarten achter, samen met de Duitse AB ervoor. De restauratie van CIWL was in Osnabrück al afgehaakt.
Ergens halverwege Hamburg en Puttgarten kruisen de D393 en haar tegentrein D394 elkaar, rond drie uur 's nachts. En dan komt D393 op 08.30 uur in Kopenhagen aan. Blijft 'ie dan de hele dag in Kopenhagen staan om 's avonds weer als D394 terug te gaan? Ik kan me voorstellen dat er even gepoetst moet worden,, maar zolang? Of gaat dat materieel in een eerdere trein weer terug? Het zijn natuurlijk wel slaap-/ligrijtuigen...

Schiet maar zou ik zeggen. Ik heb een paar aannames gedaan, maar ik denk dat die heel verantwoord zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2014, 13:46:51 door WesleyMunnik »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2014, 21:05:22 »
ok, komt ie  8)
De eerste en de tweede WLAB reden niet beide volgens de ZPAR, dus of de een of de ander. De Büm ertussen alleen in de zomervakantie, de Plan N is echt als Bc ingezet en de Büm voor de WR reed alleen bij Bedarf. Dus in totaal kan ie 2 tot 3 rijtuigen korter.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2014, 21:17:19 »
Aanpassing gedaan in mijn vorige post. Bedankt!  (y)
Ik had wel de samenstelling en de a) b) en aa) erbij, maar niet wat dat dan betekende. Nu weet ik ook wat "Bd" is.
Inderdaad was die Plan N een gok, maar het enige ligrijtuig van NS uit die tijd dat ik kon bedenken. Bovendien was 'ie al eerder op de route gesignaleerd, dus wel een verantwoorde gok vond ik  ;)

Heb jij dan toevallig ook de zpar van de D195 en D1393 voor me? D291?
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 21:19:33 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2014, 21:51:30 »
De slaaprijtuigen in de D 393 zijn WLABm, dwz naoorlogse (MU of Universal) ipv U/S/Y.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2014, 21:56:33 »
Ziet dat er heel erg anders uit dan ik hier heb weergegeven?

Edit: Een beetje wel dus kennelijk...


www.railfaneurope.net

De tekst eronder klopt wel. Ik laat 't vooralsnog even zo. Seinarm heeft geen betere optie. Als ik een beter plaatje heb, dan kijk ik even of ik het passend kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 22:06:38 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #25 Gepost op: 11 October 2014, 14:06:30 »
Een goed plaatje gevonden. Zou het dus zo moeten worden:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)