Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Jeronimos
Vandaag om 14:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MarcNL
Vandaag om 14:39:52
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door Jeronimos
Vandaag om 14:35:53
NTM goederenwagens in Spoor-0 door CeesJ
Vandaag om 14:27:30
Arduino en Selectrix door gvandersel
Vandaag om 14:10:14
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:55:53
Mk Rongenwagen in spoor O door daempfer
Vandaag om 13:53:21
Fleischmann 1657 digitaliseren n-spoor, waar moeten draden aangesloten worden? door Rick
Vandaag om 13:50:53
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 13:42:29
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:36:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:11:03
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 13:03:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:41:37
Terschellinger Spoor door decauville_nl
Vandaag om 12:33:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 12:25:40
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 12:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:18:49
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 12:03:35
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:29:54
DE2 geel en rood met hazelnoot door Marc tramt
Vandaag om 11:08:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:36:37
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:30:35
BNLS-module: "Grasland" door Hendrik Jan
Vandaag om 10:03:08
“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Hans Reints
Vandaag om 09:32:42
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door 008200
Vandaag om 09:26:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 08:22:03
Cubana door BartvD
Vandaag om 08:01:35
Raadplaatje door GerardvV
07 april 2020, 23:41:58
Zestiger jaren plastic lijmen? door 1200blauw
07 april 2020, 22:50:38
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)  (gelezen 6526 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Gepost op: 13 september 2014, 11:34:04 »
1961-'62 D191 Holland-Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev 17-10 t/m 19-12-1961 en 7-1 t/m 16-4-1962

Loc + B (DB) + AB (DB) + WR (CIWL) + A (DB) + B (DB) + B (fac, NS Pl.D/DB) + B (fac, NS Pl.D / DSB) + AB (DSB) + D + AB (SJ) + AB (DB) + AB (Plan K) (de SJ AB is niet het correcte plaatje)
bron: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10250.msg154372.html#msg154372 (conflict met seinarm?)

1962 D171 Nord-West Express Moskou - Hoek van Holland zomer (27-05 - 29-09)

loc + P (Plan D) + WLAB (SZD) + A3B5 (Plan K) + WR (CIWL) + DV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + WLAB (CIWL)

1962 D191 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev

loc + AB (DSB) + B9 (Plan D) + DIV + A3B5 (Plan K) + WR (CIWL) + Am (DB) + Bm (DB) + B9 (Plan D) + B9 (Plan D, versterking)

1962 D191 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev 1 t/m 16-10 1961, 20-12-1961 t/m 6-1-1962 en 17-4-1962 t/m einde winterdienst 1962

Loc + B (DB) + AB (DSB) + B (fac, Pl.D / DSB) + DIV + AB (SJ) + WR (CIWL) + A (DB) + B (DB) + B (fac, Pl.D of DB) +AB (DB) + AB (Plan K) (de SJ AB is niet het correcte plaatje)
bron: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10250.msg154372.html#msg154372 (conflict met seinarm?)

1962 expresstrein DenHaag/Rotterdam - Enschede  zomerdienst 1962

loc 1300    B9b    B9b    A8b    RD    A8b    B9b    B9b    B9b    A8b    RD    B9b    B9b    B9b (Plan E)

1962 sneltrein Amsterdam - Enschede     D7600(of BD6800)-A7700-RD7650-4xB7800 1962

loc    DIV    A    RD    B    B    B    B (Plan D)

1963 Winterdienst sneltrein Amsterdam-Enschede

loc    A8    WRD    B    B    B    B    ---versterking---        A9 (6001)    AB8    B9    B9

1963 sneltrein Amsterdam - Enschede

loc + A8 (Plan D) + WRD (Plan D) + 4x B10 (Bolkop) + B6D (Bolkop) ( + versterking: 2x B8 ovaalramer)

1964-'68 sneltrein Amsterdam-Enschede 3 stellen van elk 3B 6111-RD6950-A6500

loc + 3x B10 (Bolkop) + RD (Plan E) + A (Plan E) (+ evt versterking: AB (Dtrein32) + 2x B (mat '24))

1966 Amsterdam - Enschede zomer

loc + 3x B10 (Bolkop) + RD (Plan E) + A8b (Plan E) (+ versterking: 2x B8 ovaalramer + B10 ovaalramer)

1966-'67 Amsterdam - Enschede winter

loc + 3x B10 (Bolkop) + RD (Plan E) + A8b (Plan E) (+ versterking: 2x B8 ovaalramer + B9 Plan E)

1966 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev

loc + WR (CIWL) + B9 (Plan D) + DIV + B9 (Plan D) + Plan N + Plan K + 2x WLABm (CIWL) + Plan K + B9 (Plan D) + B9D (Bolkop) + PIV (DB)

1966 D191 Holland-Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev

loc + AB (DR) + Bm (DB) + Bn (DB) + Plan K + B9 (Plan D) + A8 (Plan D) + WR (CIWL) + DIV + Plan K + B (Plan D of DSB) + AB (Plan K of DSB) + B9 (Plan D)

8 april 1969 trein 1631 Amsterdam-Enschede (incidentele inzet)

Mat '40 tweetje + Mat'46 viertje

26 mei 1969 trein 2944 Enschede - Amsterdam (incidentele inzet)

Mat '36 viertje (kleur moet zijn andere tint groen, gele bies met meervingerige snor)

1968 tot 1974 tr. 1523 Amsterdam - Bad Harzburg (retour tr.1528)

loc +RD Plan D of E +(B+B+B+A+B)Plan D+Stalen DIV

Plaatjes gebruikt met toestemming van www.seinarm.nl, waarvoor hartelijk dank!
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 13:31:01 door guest7823. Reden: Voorzien van laatste info »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2014, 11:34:11 »
1969 D391 Holland-Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev (weergave tussen Amersfoort en Hengelo)

loc + ABn (DB) + Bn (DB) + Bm (DB) + ABm (DB) + Bm (DSB) + DIV + A8 (Plan D) + B9 (Plan D) + Bm (DB) + WR (CIWL) + ABm (DB) + B9 (Plan D) + 2x Bm (DB)

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)


Alle plaatjes gebruikt met toestemming seinarm.nl (Hartelijk dank Gerard!  (y))

De volgende topics zijn nu beschikbaar:

Jaren '50: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60550.0.html

Jaren '70: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60527.0.html

Jaren '80: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60528.0.html

Jaren '90: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.0.html

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 13:49:32 door WesleyMunnik »

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2014, 13:29:29 »
Naast de getoonde treinen reden er op het traject Hengelo-Deventer ook nog (wekelijks?) de treinen met militaire verlofgangers vanuit/naar Seedorf en Hohne. Heeft iemand daar informatie over of gaat dat te ver voor dit draadje? Ik kan me herinneren dat het NS wagons waren met coupés, maar geen idee welk type. In Duitsland werden deze treinen in 1967/1968 nog getrokken door stoomlocomotieven, met twee keer kopmaken in Duitsland. In Hengelo (mijn eind- c.q. beginstation) kwam er een e-loc voor naar het eindstation Amersfoort (als ik het goed heb). En nee, ik heb er helaas geen foto's van.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2014, 15:08:48 »
Dat gaat zeker niet te ver. Leuk zelfs om meer over te weten! Voor nu kan ik er echter nog niets mee, omdat ik voor een plaatje moet weten welke rijtuigen er in de trein zaten. Een jaartal zou ook fijn zijn en bij voorkeur een treinnummer. Ik kan me voorstellen dat je dat allemaal niet hebt, maar wie weet iemand anders?
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 15:11:29 door 1200blauw »

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2014, 12:49:31 »
Verder op de militaire toer tussen Hengelo en Deventer en voor zover ik het heb kunnen vinden: de verloftrein naar/van Seedorf had de nummers 81991/81992 en reed op donderdag heen en op vrijdag terug. Ik veronderstel dat dit wekelijks was, maar zeker weten doe ik dat niet.

De treinen bestonden uit Plan D rijtuigen en een WR van CIWL (zie een bijdrage van Modelspotter in dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=13006.0).

Even op een zijspoortje: voor de DB stoomrijders (BR 50 - tijdperk III/IV) die ook NL-rijtuigen willen gebruiken op een enkelsporig Duits lijntje, zie enkele mooie foto's van trein 81992, gevonden op https://www.flickr.com/photos/76521871@N05/9727186481/in/photostream/

Ook op de site van de Limburgse Jagers (http://www.limburgsejagers.nl/content/stichting-rlj.html?start=9) staat nog wat informatie over het begin-"station" Godenstedt, in de achtertuin van de kazerne, bij Seedorf.

Ik weet het, het gaat wat "off topic", maar kon het niet laten om bijna vijftig jaar terug te gaan in de (stoom)tijd.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2014, 13:19:35 »
De treinen bestonden uit Plan D rijtuigen en een WR van CIWL (zie een bijdrage van Modelspotter in dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=13006.0).
Modelspotter zegt daar in het genoemde draadje het volgende:

"Over militaire treinen gesproken... 81991 op donderdag naar Duitsland: DB loc 01 172 (een lage 01 met hochleist.ketel zoals Fleischmann en Roco die hadden), acht plan D's met als 5e rijtuig een WR van de CIWL. 27-7-1967"

Je zegt trein 81992 op vrijdag retour. Dat is een mooie aanvulling.

Dan zijn we er natuurlijk nog niet, want dan weten we niet of het A-, B- of RD-rijtuigen waren, maw 1e, 2e klas of restauratie. Is het WR-rijtuig het vijfde rijtuig, dwz tussen zeven Plan D's, of zijn het in totaal negen rijtuigen? Ik heb nèt iets te weinig info om er een prettig treintje van te fabriceren. Iemand die hier iets van kan maken?


www.nvbs.com

En puur ter info: waar ging 'ie de grens over, Enschede of Oldenzaal?
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 13:23:21 door 1200blauw »

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2014, 14:07:22 »
Bij Oldenzaal de grens over ri. Bad Bentheim.

De verlofgangers gingen op donderdag terug naar Seedorf, waarop op vrijdagochtend (vroeg) nieuwe verlofgangers weer naar Nederland kwamen (tot de daarop volgende donderdag). Op basis hiervan vermoed ik dat de treinen wekelijks reden. Zo uit mijn hoofd was de aankomst vanuit Duitsland in Hengelo op vrijdag rond 13:00 h.

Wanneer ik een van de foto's uit de meegezonden link bekijk, zat de WR in die trein (april 1968 - net na mijn afzwaaien) niet op plaats vijf (tenzij er minstens twaalf rijtuigen waren, wat ik betwijfel). Op vrijdag werden er in de trein lunchpakketten uitgedeeld. En op donderdag? Daar schiet mijn geheugen mij te kort. Tja, de jaren hè  ;).
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2014, 09:01:50 »

Een leuk beeld uit Amersfoort, met de trein van Amsterdam naar Enschede.


www.stortenbeker.eu

Bijschrift: ELD2_303 : Rijdt erg verdwaald in een Hondekop omloop op trein 1631 [v] (Amsterdam-Enschede). Gekoppeld zat een mat 46. Die kwamen hier daar nog wel in de omloop voor op deze serie

Voer voor een nieuwe bijdrage in de eerste post. ELD2 is toch ook Mat'46? Beetje verwarrende tekst. Er zal wel bedoeld worden dat er een Mat'46 viertje was gekoppeld. Wat gebeurde er met deze trein in Deventer? Voor splitsen in een stopper en een sneltrein staat het tweetje aan de verkeerde kant. Ik vemoed dus dat deze samenstelling ineens doorging naar Enschede. De dienstregeling van de jaren '60 (voor Spoorslag '70) is waarschijnlijk anders dan een paar jaar later.


Ook een heel interessant plaatje gevonden (vind ik  ;)):


www.stortenbeker.eu

Het bijschrift luidt:
Staat in emplacement gereed om voorgebracht te worden voor trein 2944 (Enschede-Amsterdam)
Enschede   maandag 26/05/1969 - 2e Pinksterdag


Nu ben ik bijzonder geïnteresseerd in wat we hier zien. Is dit een Mat'36 of een Mat'40 viertje en kan iemand zien welk tweetje er achter zit? Zodra we dat duidelijk hebben neem ik 'm op. Iemand ideeën of suggesties?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 09:36:43 door 1200blauw »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2014, 10:01:44 »
1e foto: mat'40 tweetje met mat'46 viertje.
2e foto: mat'36 viertje. Dit stel staat los dus ik weet niet welk tweetje je bedoeld. Het materieel een paar sporen verder op de achtergrond herken ik niet.

ElD2 wil niets anders zeggen dan een elektrisch treinstel (El) met bagageafdeling (D) bestaande uit 2 bakken (2). Dus zowel mat'40 tweetjes als mat'46 tweetjes als hondekop tweetjes als plan V's 401-438 zijn ELD2 (plan V's 441-483 waren El2 en plan V's 801-965 waren ElP2 (Postafdeling)).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2014, 10:28:00 »
Ah, dank voor de uitleg. Kippig ben ik ook: er staat inderdaad geen tweetje achter, niet goed gekeken.
Hoe is dit viertje in Enschede gekomen? Wat was het nummer van de tegentrein van 2944, weet iemand dat? 2943 toevallig, of 2945 soms?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2014, 13:25:54 »
Even een opzetje gemaakt adhv de foto's van hierboven en aan de lijst toegevoegd:

8 april 1969 trein 1631 Amsterdam-Enschede (incidentele inzet)

Mat '40 tweetje + Mat'46 viertje

De tweede, helaas niet in de goede kleurstelling (op stortenbeker stond er trouwens gewoon Mat'36 bij zie ik nu):

26 mei 1969 trein 2944 Enschede - Amsterdam (incidentele inzet)

Mat '36 viertje (kleur moet zijn gele bies met meervingerige snor)

(toestemming voor plaatsen van de stortenbeker-foto's trouwens "pending")
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 13:46:12 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2014, 19:55:57 »
Weet iemand met zekerheid hoe de D391 eruit zag in 1969? Ik krijg een berichtje door dat mijn weergave niet klopt, maar ik weet de bron niet meer.

Deze heb ik nu:

1969 D391 Holland-Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev

loc + ABn (DB) + Bn (DB) + Bm (DB) + ABm (DB) + Bm (DSB) + DIV + A8 (Plan D) + B9 (Plan D) + Bm (DB) + WR (CIWL) + ABm (DB) + B9 (Plan D) + 2x Bm (DB)

en dit is het commentaar:
"D391 (Scandex) had in 1969 en daarvoor zeker geen Silberlingen aan de haak. Misschien wel vanaf Hengelo. Silberlingen kwamen nooit in Hoek van Holland. Bovendien liep (naar ik me kan herinneren, de pakwagen vanuit Hoek van Holland altijd achteraan.
Ik mis ook in de plaatjes de DR rijtuigen.
(...)"


Dat de Stalen D in de Hoek achteraan liep kan natuurlijk kloppen, omdat er in Utrecht werd kopgemaakt en dan de volgorde natuurlijk omkeert. Maar voor de rest: ik verzin het niet, heb dit dus ergens opgeduikeld (weet niet meer waar), dus ik heb nu twee bronnen die elkaar schijnbaar tegenspreken...
Nu heb ik ergens in een ander draadje gelezen dat er wel eens internationale treinen samengevoegd werden tot aan de grens. Is daarvan hier misschien ook sprake?

De Mat.36 was op zaterdag binnengelopen in Enschede als trein 2921. Ik ben wel benieuwd of 'ie in die trein alleen was, of dat dat een samengestelde trein was met bijv. een Mat'46 of Mat.54 tweetje. Iemand?

De Mat.40 en '46 die ik had toegevoegd waren onterecht. De 1631 was een trein die NIET over de Twenteroute reed, maar over de Veluwe. Daar was sprake van een verkeerd bijschrift, is inmiddels rechtgezet op www.stortenbeker.eu. Ik zal dat bij een volgende update van de beginpost rechtzetten, dus zodra er meer (oud) nieuws te melden is.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 20:03:09 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2014, 08:17:51 »
De 391 zoals je m tekent reed in deze samenstelling niet vanaf de Hoek. In Amersfoort en Hengelo kwamen er wagens bij aan de voor- en achterkant, zodat dit plaatje het stuk Hengelo - Bentheim afbeeldt, niet tussen Deventer en Hengelo. Hoe wel weet ik niet, want de dienstregeling winter 1968 (die tot mei 1969 gold) heb ik niet. In de HSE reden in ieder geval geen DR rijtuigen, alleen in die jaren een PKP ABm naar Warschau.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2014, 08:32:43 »
Heren,
Hierbij. Bron is spoorboekje internationaal zomer 1969.
zpar/vrm heb ik niet.



Zouden de silberlingen van Amsterdam naar Bad Harzburg gegaan zijn?

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2014, 19:55:04 »
Mijn plaatje past helemaal over de weergave rechtsonder voor de D391 tussen Hengelo en Bentheim. Alleen het plaatje van de Deen was fout. Nu staat de goede er (B ipv AB). De tekst onder het plaatje klopte dan weer wel.

Die Silberlingen reden dus mee tot aan Hengelo als ik het goed lees en daarna apart naar Bad Harzburg?
Voorlopig maak ik 'm zoals hieronder.

1969 D391 Holland-Scandinavië Express Hoek van Holland - Bentheim ev (weergave tussen Amersfoort en Hengelo)

loc + ABn (DB) + Bn (DB) + Bm (DB) + ABm (DB) + Bm (DSB) + DIV + A8 (Plan D) + B9 (Plan D) + Bm (DB) + WR (CIWL) + ABm (DB) + B9 (Plan D) + 2x Bm (DB)

Ik concludeer even voorzichtig dat de situatie in Amersfoort dan als volgt was:

D391 vanaf Amsterdam


+

D391 vanaf de Hoek


= D391 tussen Amersfoort en Hengelo

En dan vanaf Hengelo... Zou dat eerste deel dan toevallig stuk van de Harz Express kunnen zijn? Ik zie cijfertjes van de D391 terugkomen in de D291 en ook in het spoorboekje erboven zie ik wat ingewikkeld gegoochel en Hengelo... Iemand die de samenstelling van D291 weet, maw welke rijtuigtypes van welke maatschappijen?
« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 22:19:16 door 1200blauw. Reden: foutje »