Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door KNed
Vandaag om 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
  

Auteur Topic: MB-module (N): BNUB  (gelezen 54993 keer)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #135 Gepost op: 30 May 2016, 14:15:07 »
Soms helpt het om niet "out of the box" te denken, maar om gewoon de doos weg te gooien  :D



En ja, de oplettende Kijkbuiskindertjes zullen een paar issues zien bij deze variant, maar daar is al in voorzien. Dat moet enkel nog even gemaakt worden  ;)

- Ik heb, voor eigen gebruik, nog een derde (buiten)boog
- er komen twee "verloopplaten" van 24 mm multiplex van 975x15 mm om
  - a: de bakken mechanisch te koppelen
  - b: de "polariteit" van de inslagmoeren en de ST16 om te zetten.

Deze oplossing scheelt een hoop opslag- en transportruimte t.o.v. boven getekende oplossing  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 14:20:42 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #136 Gepost op: 04 June 2016, 14:46:31 »


Citaat
- er komen twee "verloopplaten" van 24 mm multiplex van 975x15 mm om
  - a: de bakken mechanisch te koppelen
  - b: de "polariteit" van de inslagmoeren en de ST16 om te zetten.

- bakken zijn inmiddels mechanisch gekoppeld
- ST16 / stroomvoorziening moet nog
- hiermee is ook de N-module norm "hoofdspoor aan de achterkant" gerealiseerd  :-[
  - hierbij verschuift de verloopplaat, eventueel, gewoon naar de laatste bak van de "hoofdspoor aan achterkant" inbreng.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #137 Gepost op: 25 October 2016, 20:49:36 »
Sommige zullen zeggen: wat valt er te zeggen over werkende keerlusbakken, sommige zullen denken: mooi  (y) , werkende keerlusbakken.

DEUVM

https://youtu.be/g5T-HjmQ3Eg

Ik ben d'r blij mee.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #138 Gepost op: 25 October 2016, 20:58:24 »
Jaaa, van dat N-spoor getrut.  8)
Nu in half nul met 6 rijtuigen en een full sound loc.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #139 Gepost op: 25 October 2016, 21:02:41 »
Kleine stapjes, mijn vriend, kleine stapjes. Don't run before you can crawl  :police:

En wat ik belangrijker vind: alle gecumuleerde foutjes die er her en der inzaten lijken er weer uit te zijn  8)
« Laatst bewerkt op: 25 October 2016, 21:21:45 door guest7823 »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #140 Gepost op: 25 October 2016, 23:25:44 »
Nog lekker gerookt? ;)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #141 Gepost op: 03 November 2016, 16:39:47 »
"Even de keerlus modules ombouwen naar DCC vriendelijke wissels"

Toch net iets meer werk dan gedacht  :-\



"Alles" d'r toch maar even af




Da's bij zelfbouwwisseltjes toch een stuk makkelijker

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #142 Gepost op: 11 January 2017, 20:41:04 »
Nee even serieus: Ik weet dat de huidige oplossing niet optimaal is, maar ik moet nog even goed doordenken over hoe ik de wissel- en puntstukaansturing wil gaan doen op de BNUBs. Bij de keerlusbakken zitten de perspex valbeschermingen in de weg voor het gebruik van mechanische stellers in de bakzijkant. Bij de BB wisselkruizen kan het BB paneel het gebruik van mechanische stellers in de bakzijkant verhinderen. Ik vermoed dat ik "ooit" e.a. om zal gaan bouwen naar elektrische aandrijving, maar dan worden het dus in een keer 16 aandrijvingen er bij ........

Tot die tijd "liggen de wissels geklemd" d.w.z. enkel in gebruik voor rechtdoorgaand spoor. Enkel in buitendienststellingen kan de overloopverbinding gebruikt worden door werktreinen. Verder ........ tot nu toe hebben we enkel rechtsrijdende bouwers, al kan het handig zijn voor het rangeerbaantje van Miss Stedahult



Bevestigingsbeugel schuifschakelaar. De schuifslag van de schakelaar is iets groter dan de schuifslag van het wissel.




Genoeg contacten voor allerlei functies 4x om met aparte common. Had met minder gekund, maar deze schakelaar had ik nog liggen vanuit de tijd dat DCC nog niet echt ingeburgd was




De vier schuifschakelaars onder een van de beide wisselkruizen. De contacten op de schuifschakelaars ga ik enkel gebruiken voor de standindicatie. Er komt een aparte schakelaar voor de beide overlooppolariteit mogelijkheden (de polariteit van de beide blauwe, nu nog los hangende) draden




Helaas blijkt M3 staf niet bruikbaar te zijn. Dat is te bros om goed haaks om te kunnen buigen zonder te breken of geknutsel met verhitten o.i.d. De omzetstangen zullen dus gemaakt gaan worden van 3 mm staf waar op de uiteinden M3 getapt gaat worden. Dat scheelt uiteindelijk ook het geklier met het heel houden of herstellen van de draad bij de afgekorte einden.

In de beide BB's van de keerlussen komen drie KOMO doppen:
  • links: 2x wisselsteller
  • midden: indicatiepaneeltje en polariteitschakelaar middenpuntstukken
  • rechts: 2x wisselsteller



In de BNLS modulebaan hoeven enkel de blauwe en groene puntstukken geschakeld te worden


Maar ..... eerst even een paar dagen "boven de wei zitten"  ;D

Inmiddels, naast allerlei h0 gemodulebak, ook nog even bezig met wat N-geknutsel: de bediening van de wissels. Ik wilde ook nog de mogelijkheid hebben om de wissels aan beide kanten van de bak te kunnen bedienen.

Inmiddels alle twee de bakken weer kaal gehad en de wissels voorzien van DCC vriendelijke puntstukken

Het idee om de wisselstanden in de bediendoppen zichtbaar te maken: kan, maar ik moet nog eens kijken of het op die plek zinnig / handig is.

Inmiddels is dit het resultaat van het gepunnik en gepruts:



- een soort van Omega staven, met aan beide kanten M3 en haken. De Omegastaven voor de doorgaande bedienstang en de haken om vanaf de bedienstang naar de schakelaar te gaan




En zo ziet het er dan uit. Vier doorgaande Omega stangen. Op zich is zonder die Omega makkelijker, alleen heeft eeuwen terug een wijsneus bedacht dat het handig zou zijn om in de BNUB's ook opslag / transport pijpen te hebben en die zitten voor een "mooie bedienhoogte" in de weg ...... Hier kan je dus ook de 8 KOMO pijpstukken met dop zien




De bediening: een stukje plastic M3 afstandhouder (is in de definitieve versie gehalveerd) wat in een stuk 40 mm KOMO pijp / dop steekt.




Soms wordt het allemaal wel erg "pielen om een hoekie"  :P. En ja, ik verwacht niet dat die tapeverbinding het eeuwige leven heeft, maar het is lekker KISS en makkelijk te vervangen / demonteren.


Wel moeten dus nu wel de perspex valbeschermingen aangepast worden. Maar als het goed is zijn de gaten redelijk maatvast en gaan die redelijk universeel inzetbaar worden.

In theorie zou e.a. op Rijswijk 2017 kunnen draaien. Maar de vraag is of dat iets gaat toevoegen / of het qua ruimte invullen nuttig / nodig is. De ervaring leert dat dit het beste te beoordelen is op de beurs zelf. En Rotterdam - Rijswijk valt wel mee voor een extra ritje. We gaan het zien


« Laatst bewerkt op: 11 January 2017, 20:51:17 door guest7823 »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #143 Gepost op: 11 January 2017, 21:24:02 »
Mooi dat er hier ook weer iets gebeurd. (y) Je bent iig op Eurospoor er toch bij met je N-baan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk