Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80895 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #165 Gepost op: 20 augustus 2012, 15:13:12 »
De SS versie zeker wel. Of de NMBS daar heeft gereden weet ik niet. Maar de SS versie heeft in elk geval tussen 1866 en 1898 de Luik-Limburgse spoorweg geëxploiteerd inclusief de zijtak Liers - Ans - Flémalle (bron: 1700 boek van Paul Henken).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #166 Gepost op: 20 augustus 2012, 15:15:53 »
Ivo, ik doelde hier op:

De NMBS uitvoering is iets eenvoudiger dan de NS uitvoering vanwege de eenvoudiger tender en minder appendages op de lok. Ook kan gewoon de linkse bediening worden gehandhaafd. In het boek Nederlandse stoomlokomotieven staat nog een foto van de NMBS nr 11 van achteren op station Gennep.

 ;)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #167 Gepost op: 20 augustus 2012, 16:42:45 »
OK Ivo,
Zal woensdag eens bij de inbonden RM's op de club kijken. Bedankt voor je tip!
Coen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #168 Gepost op: 20 augustus 2012, 22:25:09 »
Nog een paar details op de tender:



Wat je hier ziet zijn de sluitseinijzers, de handrail aan de zijkant, de vulpijp met afsluiter bovenop de tender achter en de gereedschapskist. Die stond bij de SS en NBDS andersom, maar was in de NS tijd vaak zo geplaatst. Ik snapte deze kist niet helemaal, want het etsdeel zorgt ervoor dat de kist op een soort kruisvormig frame staat en niet direct bovenop de tender. Maar het zal wel kloppen, want dit staat ook op de bouwtekening van MK. Ervoor (verder naar links) zit nog een gat geetst, waarvan niet duidelijk is wat daarin moet. Op sommige tekeningen lijkt daar een pijpje in te staan, misschien een soort ontluchtingspijp voor het waterreservoir.
Dan zie je rechts ervan een deel van de tenderverhoging. Dat moest allemaal aan de oppervlakte worden gesoldeerd, dus dat ziet er nu wat rommelig uit. Veel daarvan zijn glasvezelpotlood resten, die met stralen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. Aan de zijstukken van de tenderverhoging zitten aan de bovenkant aan het etsdeel stripjes die je naar beneden moet buigen en in vorm moet brengen om zo de tenderverhoging vast te zetten. Dat geeft een wat minder strakke bovenkant van de tenderverhoging, maar een en ander is wel acceptabel. Het zal er in het echt ook niet allemaal strak hebben uitgezien.

Nog een paar plaatjes van de tender:







De breedte van de tenderkap heb ik fors moeten afvijlen om dit passend te maken. Van de voorkant ziet het er nu zo uit:



Nu moeten er nog tenderdeurtjes in, maar het is niet echt duidelijk waar en op welke hoogte. Ook zijn er nog 2 halfronde kisten die hier een plaats moeten krijgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #169 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:04:45 »
OK Ivo,
Zal woensdag eens bij de inbonden RM's op de club kijken. Bedankt voor je tip!
Coen.
Voor ik het vergeet: zoek dan ook RM 146 juli/aug 1997 erbij, want daar staat een artikel over de 1300 serie in van de hand van Hans Kaas en verderop een oersik van Piet Scheltinga met toen al een aandrijving op 2 assen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #170 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:33:25 »
Mocht je t vinden, wil je mij dan een (digitale) copie den toekomen? Kan ik gebruiken voor mijn 1300 en oersik.

Groet,

Huibert

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #171 Gepost op: 23 augustus 2012, 23:32:12 »
Voortgang is enigzins laag. Ik wil het ding eerst aan het rijden hebben. Nu ben ik al 3 avonden bezig en ik krijg het niet goed genoeg aan de praat. Er zit teveel en te weinig speling op en de wielen krijg ik onvoldoende wobbelvrij op de assen. Door dat laatste gaat straks de lok onvermijdelijk waggelen en dat probeer ik zo maximaal mogelijk vermijden.

Teveel speling zit er op de positie van de achteras. Oplossing is de lagers vastsolderen, maar dan kan de tandwielkast en de motor er nooit meer uit. Ik heb een constructie à la 8200 toegepast, met pennen die aan de tandwielkast vastzitten en dan onder het chassis haken. Vervolgens een draad over de motor en het zaakje zit vast. Nu klemmen dan volgens mij de wiellagers weer te strak in het frame, waardoor het achterste wiel met veel te veel wrijving loopt. Het verschil met de 8200 is is dat de lagers in de tandwielkast tegelijk de lagers in het frame zijn en hier zijn dat 2 verschillende lagers.

Ook de worm en het wormwiel zijn op elkaar afgesteld en de tandwielkast loopt nu buiten het frame, maar met gemonteerde wielen prima.

Hier een kort filmpje van de draaiende achteras met wobbelende wielen. Vooral het achterste wiel heeft het. Je ziet nu alles schudden, maar de motor zit hier niet vast.

1300 achteras

Ik heb het wobbelen geminimaliseerd, maar het is me nog veel teveel. Ik vind dit het lastigste van Gibson wielen. Piet Peetoom doet altijd voorkomen of het heel eenvoudig is: een beetje spuug op de as en het zit er zo wobbelvrij op. Bij mij dus niet. Tips?

Over speling gesproken denk ik dat de beste oplossing is het vastsolderen van de lagers in het frame. Dan maar een draaiend frame spuiten.

Vervolgens de krukken geplaatst, gecentreerd en de koppelassen geplaatst. Het draait wel, maar er blijven zware punten. Het beweegt ook alle kanten op, maar dat wordt wel minder met wat gewicht op het frame. Hier speelt teveel en te weinig speling. Het is een gecompenseerd chassis, dus de voorste koppelas moet verticaal kunnen bewegen en kantelen. In horizontale richting vind ik dat er een fractie teveel speling op zit en dat is ook nog een keer temperatuur afhankelijk. Vervolgens zitten de koppelassen vrij spelingsvrij. Er zitten op de krukpennen dunne boutjes met een paspen eroverheen. Deze paspen past precies door het gat in de koppelas en met een eenvoudig moertje wordt het geheel geborgd. Er blijft een hard punt in de aandrijving zitten, welke verdwijnt als ik de voorste paspennen niet plaats. Dan is er veel speling op de voorste verbinding van de koppelstangen en die blijven ook minder mooi horizontaal. En het chassis gaat nog harder schudden. Voorzichtig de speling opvoeren is wat ik aan het doen ben en dat lijkt wel te helpen, maar ik ben zo nog wel even bezig. Op zich is de afstand van de assen in het chassis en de gaten in de koppelstangen goed en bovendien komen ze uit dezelfde ets. Toch heb ik de indruk dat de koppelassen een paar tienden van milimeters te kort zijn.

1300 gekoppelde assen

Ook hier dezelfde vraag: tips?

mvg,
Ivo

P.S., het 2e filmpje is nog aan het uploaden, mijn schatting is dat deze het rond 23.45  23-8-2012 doet  ;)
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #172 Gepost op: 24 augustus 2012, 00:19:29 »
Voor de aardigheid nog met de kap erop.

1300 met kap

Dan zie je ineens dat de achterste as onvoldoende diep in het chassis zit: de koppelas moet onder de voetplaat blijven en met een beetje druk van boven blijft deze dat ook. Maar dan ontstaat er een extra zwaar punt in de aandrijving. Deze dingen zijn relatief eenvoudig te vinden en op te lossen. De eerdere niet.

mvg,
Ivo

P.S., filmpje online rond 00.30

mvg,
Ivo

*

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #173 Gepost op: 24 augustus 2012, 02:09:38 »
Wat een T ding ;D

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #174 Gepost op: 24 augustus 2012, 09:31:06 »
Jammer dat het rijdend maken zo lastig blijkt te zijn. Hopelijk lukt het om aanpassingen te maken zodat de loc mooi door een landschap kan rijden.

Om de wielen mooi op de as te krijgen, misschien is het een idee om de as in jouw frees te klemmen, en een wiel op de kruistafel er direct onder. Als de frees mooi haaks is afgesteld moet de as ook mooi op het wiel te drukken zijn.

Om de combinatie wielen-chassis te checken kun je zgn. Jig-axles gebruiken. In principe is een jig axle een as met de eindes afgedraaid tot de doorsnede van de koppelstang. Steek de jig-axles in plaats van de wielassen, en als de koppelstangen op de uiteindes passen zit je goed.

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #175 Gepost op: 24 augustus 2012, 10:30:29 »
Rick,

Het chassis heb ik gebouwd met jig axles met de koppelstangen op de uiteinden. Maar ergens in de bouw van het chassis is het lastig de horizontale speling in de lagers van de voorste koppelas zo klein mogelijk te houden en de achterste vast te zetten, omdat de motor en de tandwielkast er dan nooit meer uit kunnen. Toch zal ik dat laatste moeten doen, op hoop van zegen, dat nooit een tandwiel of de motor het zullen begeven.

Ik ga binnenkort nog wel op bezoek bij stoomboy, om te kiezen tussen welk chassisbouw hulpmiddel ik ga aanschaffen. Ik denk dat het deze moet worden, die volgens mij de meeste instelmogelijkheden biedt.

De wielen zijn een apart probleem. Mijn frees kan volgens mij de as niet opnemen in de spantang. Ik heb er 6 verschillende, maar die zijn allemaal te klein. Het probleem zit meer in de Alan Gibson wielen zelf ben ik bang. De wielen hebben een losse stalen band, die geklemd zit op een kunststof spaakwiel. Volgens mij is het nylon. Nu zitten vaak de stalen banden niet goed op het wiel, maar dat heb ik al aangepakt. En het wielgat zit klemvast op de as en daarom weet ik niet goed meer of daar nog veel aan te doen is. Je methode van plaatsen van het wiel is helemaal duidelijk, maar het eigenwijze kunststof doet niet echt mee.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #176 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:33:13 »
Misschien op een draaibankje proberen dan? Stuk stevig materiaal in de klauwplaat, kamertje draaien waar wiel precies inpast (en de kracht dus goed opvangt over hele diameter) en dan asje in de boorkop, welke in de pinole zit. Dan door rustig aandraaien pinole wiel as loodrecht in wiel persen. Voor 2e wiel even (van te voren!) een tweede drukbus maken voor in boorkop , rest idem.

Om persen te vergemakkelijken misschien heel flauw zoekertje maken aan de as?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #177 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:34:53 »
Beste Ivo,

Afgelopen woensdag heb ik de deels gebouwde kit op de club voor de dag gehaald. De schoorsteen,de dom en het onderstel van de tender moeten nog aangebracht worden daarna zit ik in dezelfde bouwfase als jij.

Ik wil kijken of ik het motorasje inkort. Deze zit flink in de weg om het onderstel rechtstandig in en uit te bewegen. Het aanbrengen van een "schwungmasse" kan vanwege de plaats van de schroefjes voor de motormontage helaas niet. Ik zal volgende week zaterdag bij Piet Peetoom in Houten eens navraag doen. Die heeft nog wel eens goede adviezen!

Momenteel zijn wij ( een clublid en ik ) nog bezig met de afbouw van 10 messing kits van de Nijmeegse tram met aanhanger ( HOm.) Deze zijn bijna spuitklaar. Met het spuitwerk hou ik mij niet bezig dus heb ik hierna tijd om me volledig op de afbouw van de NBDS 1300 te storten!

Coen.


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #178 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:48:34 »
@JAB,

Dat zou moeten kunnen. Alleen.... heb ik nog geen draaibank. En ik heb nog een twijfelpunt en dat is of het gat in het kunststof wiel gewoon niet goed is. Dus volgens jouw methode het wiel er perfect opzetten, vervolgens haal je het uit de draaibank en het springt weer in een hoepel.

@Coen,

Dat asje zaag ik er ook nog af. Het zit voor het proefdraaien mij niet in de weg, maar wel straks als ik de ketel vol heb gestopt met lood. Dat heeft deze lok gewoon nodig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #179 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:52:07 »
Rick,

Het chassis heb ik gebouwd met jig axles met de koppelstangen op de uiteinden. Maar ergens in de bouw van het chassis is het lastig de horizontale speling in de lagers van de voorste koppelas zo klein mogelijk te houden en de achterste vast te zetten, omdat de motor en de tandwielkast er dan nooit meer uit kunnen. Toch zal ik dat laatste moeten doen, op hoop van zegen, dat nooit een tandwiel of de motor het zullen begeven.

Dan wordt het gewoon tijd voor een grote revisie ;)

Succes,

Huibert