Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80754 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #180 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:58:32 »
Sja, als je een draaibankje had gehad had je eerst ook gat tov buitenring kunnen uitdraaien, was dat meteen goed geweest. Misschien een mede-modelbouwer met draaibank opsnorren en/of er zelf een aanschaffen? Gezien jouw bouwwerken en jouw niveau had ik er eigenlijk al een bij jou in de werkplaats verwacht ;)

Tip : Buitelaar heeft de C1 staan, dat is hetzelfde als de Sieg C1 dus genoeg accessoires en informatie te krijgen. Niet duur en voldoende voor iemand die in h0 of 0 bouwt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #181 Gepost op: 24 augustus 2012, 15:36:52 »
Tip nagetrokken: HBM C1 voor de prijs van een gelijkstroom Artitec 3700 zonder sound.

Dat zou dus moeten kunnen, hoewel de crisis voelbaar begint te worden. Ik heb er ook nog geen plek voor én ik heb nog nooit echt met een draaibank gewerkt, hoewel ik wel heel goed begrijp wat je ermee kunt doen. Ik weet nooit wat er nog aan extra uitgaven bijkomen: andere hulpstukken en beitels. Ik moet binnenkort toch eens bij Buitelaar langs voor straalgrit, want dat is voor de 1300 tender wel nodig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #182 Gepost op: 24 augustus 2012, 15:59:54 »
Och : je snapt een freesbank wel, draaien is frezen in 2D :)

Extra tooling : setje voelermaatjes (wat je sloopt als onderlegplaatjes om beitel op hoogte te zetten), paar HSS beiteltjes en een boorkopje, dan ben je 50-100 verder en kun je aan de slag. Ik neem aan dat je al boortjes/freesjes hebt voor bij je freesbank?

Rondje langs een lokale metaaltoko om eens in de schrootbak of 'peukenbak' te graven (stukken automatenstaal, delrin, nylon en alu zijn ideaal om op voorraad te hebben!) en het feest is compleet. Alleen gereedschaps-gekken zoals ik schaffen vervolgens voor de kale machineprijs nog eens attributen aan ;)

Mocht je nog meer draaibank-zaken willen weten, doe anders maar even een PB, voordat ook hier weer geveegd gaat worden want ook dit zal al wel weer als off-topic worden beschouwd...  :-X
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #183 Gepost op: 24 augustus 2012, 17:42:31 »
Ivo , hier staat een draaibank , 60 cm tussen de centers ( ik moet hem wel eerst uitgraven ;D )

(staat trouwens ook een freeskolom op )
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2012, 17:47:50 door ronald1956. Reden: aanvulling »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #184 Gepost op: 24 augustus 2012, 18:04:24 »
Tot straks  ;)

Zonder gekheid: we maken wel een afspraak.  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #185 Gepost op: 24 augustus 2012, 22:38:14 »
Martin, heel herkenbaar ::) ;D Je mag ook de splitpennen niet vergeten als je aan het poetsen bent...

Als ik naar mijn fotos van de NSM SS 326 kijk lijkt het erop dat dit de afsluiter nan de luchtpomp is. De stoomleiding van de luchtpomp buiten de loc komt op dezelfde hoogte binnen als waar de leiding 54a/c van het ketelfront naar voren gaat. Ik vind het wel apart dat de afsluiter niet aan de spinnekop zit, wat mij veel logischer lijkt.

Verder is het een pracht van een loc Ivo (y)

Nog even terugkomen op de leiding en de afsluiter links naast het rechter peilglas. Al redenerend trek ik de volgende conclusie:

De afsluiter voor de luchtpomp lijkt me onwaarschijnlijk, omdat deze daarvoor naar mijn idee te laag op het ketelfront zit. Tenzij erachter aan de binnenkant nog een leiding omhoog loopt staat deze leiding vrijwel altijd onder het waterniveau in de ketel. Ik zou deze afsluiter voor de luchtpomp eerder bovenop verwachten. Mijn redenering klopt weer niet met andere loks, waarbij de luchtpomp is aangesloten op een afsluiter op de ketel buiten. Die zit meestal ook in het midden van de ketel ter hoogte van de stoomdom.

De aansluiting voor de stoomrem lijkt me ook niet waarschijnlijk, omdat ik dan meer een soort remkraan zou verwachten dan een afsluiter

De aansluiting voor de stoomverwarming vind ik nog de meest aannemelijke. Reden daarvoor is dat je een dergelijke leiding met afsluiter op veel meer loks aantreft, die dan wel een aansluiting op de luchtpomp buiten hebben. In elk geval ga ik een afsluiter met een aansluitende koperen leiding maken. Kunnen we altijd nog uitvinden waar deze echt voor diende.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #186 Gepost op: 24 augustus 2012, 22:59:38 »
Ha Ivo,

Even over die Alan Gibson wielen, ik heb daar vaker verhalen over gehoord dat die niet altijd even maatvast zijn (dus gat as uit het midden en andere zaken). Meestal zal het kloppen hoor, niets te nadele van die mooie Alan Gibson wielen, maar het zou misschien 1 van de oorzaken kunnen zijn.

Tsja, ik blijf er bij dat als je die jig gaat gebruiken er een wereld van gebruiksgemak voor je open gaat ;D Leuk dat je trouwens naar Leen gaat, daar is een gezellig dagje gegarandeerd (y)

Nou ja, ben lang niet zo gevorderd als jij, dus heb weinig bij te dragen, maar volg je draadje met de grootste interesse :) Ben benieuwd hoe en wat!
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #187 Gepost op: 24 augustus 2012, 23:31:17 »
Ivo,

Ik heb hier een wielenpers annex kwarteer hulpstuk liggen. Ooit bij GMenS gekocht. Precies stukje gereedschap. Allicht is dat ook het proberen waard. Moeten de wielen wel i.o zijn.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #188 Gepost op: 25 augustus 2012, 00:27:58 »
Ger,

Heb ik ook al eens over gedacht. Ik meen dat het een vrij prijzig instrument is. Werkt het ook met assen die door het wiel steken? Voor de 1300 zitten de wielen niet op het eind van de as, omdat daar de krukken zitten, dus de as moet er een stukje door.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #189 Gepost op: 25 augustus 2012, 11:33:33 »
Hoi Ivo,

Wat mij aan het laatste filmpje opvalt, is dat ook de motor beweegt tijdens het rijden.
dit zou niet moeten kunnen.
Neem anders de loc zaterdag mee naar houten, kun je het aan Maykel vragen

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #190 Gepost op: 25 augustus 2012, 22:13:53 »
Arjen,

Klopt. Maar dat komt omdat zowel de lagers van de achterste as en de motor zelf nergens aan vast zitten. In het filmpje zit de tandwielkast met messing pennen vast onder het achterste dwarsschot, net zoals bij de 8200. Ik heb ook een beugel over de motor gemaakt en dan beweegt de motor niet meer, maar deze zit in het filmpje er niet op. Als ik die er wel op doe ontstaat er een duidelijk zwaar punt in de aandrijving wanneer de krukken zich in het voorste kwadrant beginnen. Bovendien klemt de motor met de beugel erop de lagers van de aangedreven as te strak in het chassis, waardoor zelfs deze as alleen niet meer lekker ronddraait. De motor beweegt dus in dit filmpje door het zware punt, maar door de motor die ruimte te geven loopt het chassis redelijk  ;) .

Daarom is de enige oplossing volgens mij de achterste lagers conform bouwbeschrijving vast te zetten in het chassis en de motor met dik dubbelzijdig tape enigzins te borgen. Dan moet die as goed lopen en moet de voorste as daarop worden afgesteld. Maar dat heeft dus het eerder door mij genoemde nadeel dat dan as, tandwielkast en motor er nooit meer uit kunnen, omdat het wormwiel klemvast zit op de aangedreven as.

Dus mijn aanpak is:

1. Lagers vast zetten
2. Met jig assen en koppelstangen de voorste as in horizontale zin op de goede plek plaatsen
3. Wielen wobbelvrij op de assen krijgen
4. Krukken plaatsen en kwarteren
5. Gewenste speling van de koppelstangen realiseren
6. Helaas het chassis volledig gemonteerd spuiten

Ik kan nog niet voorspellen of ik volgende week in Houten ben. Het voetbalseizoen is weer begonnen en mijn oudste zoon moet weer competitie spelen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #191 Gepost op: 25 augustus 2012, 23:02:38 »
Ha Ivo,

Klopt, kostte me 50 piek. Alleen die assen doorsteken... weet even niet of dat kan. Zal er eens een experiment aan wagen en het resultaat posten.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #192 Gepost op: 31 augustus 2012, 23:20:17 »
Deze week op bezoek geweest bij 2 forumleden. Bij Leen heb ik naast de chassis jigs ook nog heel veel ander nuttig gereedschap bekeken, waaronder een kwarteer gereedschap. Dat lijkt heel erg op wat ik me herinner dat wordt verkocht door GM&S. Het is helaas niet geschikt om wielen op assen te drukken, die vervolgens buiten het chassis een kruk hebben zoals de 1300 (én 1700 én 2000). Maar wel waren de krukken werkelijk flitsend te kwarteren. Dat is met dit gereedschap een fluitje van een cent.

Bij Paul een uitgebreide set tekeningen en files opgehaald van heel veel NS stomers. Perfecte hulpmiddelen om de details nu eens goed te krijgen:



Toch nog 2 details die me voor vraagtekens stellen, vooral omdat deze pas later zijn aangebracht.

De voorkant van de tender ziet er inmiddels zo uit:



Hier levert MK 2 kisten mee, die op de voetplaat van de tender moeten worden geplaatst aan de voorkant en ik neem aan naast de opening voor de kolen. Hier provisorisch geplaatst:



Op een of andere manier vind ik ze te breed. Het lijkt me niet dat ze de opening deels moeten versperren, maar als ik ze teveel naar de zijkanten schuif dan staan ze niet meer stevig op de houten vlonder. Er is wel ruimte voor, want mijn volgende vraag betreft de tenderdeuren, die aan de voorkant van de tender worden bevestigd. Maar ik weet niet precies waar. Het lijkt me dat ze in het verlengde van de zijwand moeten komen te zitten. Ik zal nog eens kijken of deze deurtjes ook op een Philotrain 1700 zitten, tenslotte is de tender gelijk aan die van de 1300. Qua hoogte moeten ze volgens mij aansluitenaan de bovenkant met de bovenkant van de handrails (zitten er hier nog niet op, behalve de steun boven dan:



Dan rest nog de vraag of de scharnieren aan de binnen- of buitenkant zaten. Ik vermoed aan de binnenkant.

Iemand nog suggesties?

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 september 2012, 17:33:59 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #193 Gepost op: 01 september 2012, 00:01:43 »
Ivo, vraaje,

Hoe dicht zit de 1300 qua maatvoering etc. aan tegen een 1700 ?

Een nieuw chassis voor een Philo 1700 maken is niet een hele grote toer... ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #194 Gepost op: 01 september 2012, 00:29:00 »
Heel dicht. De tender is vrijwel gelijk, de etsplaat van MK meldt tender voor NS 1300 en 1700.

Het chassis is ook vrijwel gelijk, behalve dan dat de 1300 een voorloopas heeft en de 1700 een bogie. Maar volgens mij kloppen de hoofdmaten. De ketel is ook gelijk, maar de rookkast van de 1700 is iets groter. Ook het machinistenhuis is voor de 1700 iets groter opgezet, hoewel er verschillen zijn, zeker later, maar de eerste 1700en hadden ook nog een smal machinistenhuis. Dit geldt allemaal voor een hartje, dus een 'natte' 1700. De chassis maten zijn natuurlijk voor een 1700 met oververhitter niet anders, maar dan wordt de opbouw toch wel behoorlijk verschillend. Ik zou het moeten nakijken, maar het zou me niet verbazen als een 1700 chassis aan de voorkant iets langer is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*