Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80501 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #225 Gepost op: 17 november 2017, 10:23:19 »
Geen messing. Nieuwzilver, vermoed ik. Moet nog even uitvinden hoe ik ze vast moet zetten. Dus of het wat is.... Maar wel mooi inderdaad, dat iig wel!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #226 Gepost op: 17 november 2017, 21:17:39 »
nouja vind ze eerlijk gezegd wat te fors om speciaal mooi te wezen maar zo'n bonk metaal lijkt me steviger dan die plastic sh*t van gibson.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #227 Gepost op: 17 november 2017, 21:43:21 »
Qua maat verschilt het niet veel, hoor. Het blinkt nogal aanwezig nu :-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #228 Gepost op: 17 november 2017, 22:23:18 »
ja en straks sowieso zwart natuurlijk...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #229 Gepost op: 17 november 2017, 23:35:26 »
Wat de doorlopende assen betreft volg ik je niet. De assen liggen in lagers (uiteraard) en lopen door, de krukken schroef je er zo op. Ik dacht van het kwarteren af te zijn, maar dat blijkt een koude kermis. Dat wordt nog een leuk avontuur ;-)

Je foto laat zien dat je assen hebt met een flink stuk tapeind aan beide zijden. Ik dacht dat je normale romford assen had toegepast. Inderdaad hoef je de wielen niet te kwarteren, maar de krukken natuurlijk nog steeds. Alleen opschroeven geeft niet meteen de gewenste kwartering. Volgens mij heeft Romford ook daar oplossingen voor. Ik zal de catalogus eens opzoeken want daar staan ze in. Waarschijnlijk voor toepassing in de City of Truro ed.

Je moet de boeken er nog maar eens op naslaan, maar ik vermoed dat de krukken staalkleurig waren en niet zwart. Ik vergelijk krukken als onderdelen van de normale koppelassen die ook allemaal blank staal waren. Alleen is de verjonging soms met een kleur ingelegd, maar zeker niet altijd. Voor staalkleur kan ik je de spuitlak in staal van Alclad aanbevelen. Met hun primer geeft dat een super resultaat. Dan moet je de koppelstangen ook doen anders matcht dat onvoldoende qua kleur.

Ik weet niet hoe je de krukken erop kunt schroeven, maar voor het kwarteren zou ik er eerst een moertje op draaien en dan de kruk en die vervolgens in de juiste stand met dat moertje als contra moer van achteren vastzetten. Is volgens mij bc2 in de handleiding van mijn vroegere meccano dozen ;) Moet je alleen een moertje vinden met engels draad, want ik vermoed dat Romford dat heeft.

mvg,
Ivo

P.S. welke foto's van mijn chassis zou je willen hebben? Kan ze voor je maken.
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #230 Gepost op: 18 november 2017, 08:54:28 »
Ha Ivo, dank voor je reactie. De fotoos van het chassis zijn niet meer nodig. Ik wilde ze gebruiken om te kijken hoe je 1 en ander had gebouwd, maar inmiddels zit t al in elkaar ;-)
Ik zal zelf ook s bij Romford op 'bezoek' gaan. Er is vast ook wel een gereedschap te vinden om die wielmoeren zo vast te draaien dat de wielen niet meer wobbelen.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #231 Gepost op: 18 november 2017, 14:49:16 »
 Komt de machinistenhuisvloer onder of op de voetplaat? Als onder, dan buigt het deel onder de brilplaat naar voren. Als boven, waarom is die voetplaat dan naar binnen gefabriceerd?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #232 Gepost op: 18 november 2017, 16:45:43 »
De lipjes aan het chassis horen onder de voetplaat er doorheen te steken. Dat geeft bij mij in elk geval een strak resultaat. IK zie wel dat je de lipjes van de voetplaat buiten die rondloopt er nog aan hebt laten zitten. Dat mag er allemaal vlak af worden gehaald na solderen. Misschien is dat het probleem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #233 Gepost op: 18 november 2017, 16:47:05 »
Ik heb nog een vervolg beloofd.

Eerst nog een foto, waarbij een zijframe los op het chassis is gezet en waar de vloeiende vorm van de voetplaat goed is te herkennen:



Als je van de achterkant soldeert met voldoende vloeimiddel aan de voorkant wordt de piepkleine naad ook nog eens mooi gevuld

Zo ziet het aan de achterkant eruit met de erdoor getrokken en getordeerde lipjes, waarna je het geheel kunt solderen



Dan de teleurstelling:
Als beide zijframes van de opbouw gereed zijn kun je die gaan verbinden met een deel dat de brilplaat vormt en tegelijkertijd de bodem van het machinistenhuis en aan de voorkant met de bufferbalk. De constructie is weer heel doordacht. Met name had ik bewondering voor de bufferbalk, welke uiteindelijk een vrijhangend onderdeel is voorop de twee frameplaten. Alleen als je de brilplaat en de bufferbalk vastmaakt zoals bedoeld dan blijkt het frame te smal en kan er geen wiel meer draaien. Dus eerst maar eens controleren of ik de wielen te ver uit elkaar had staan en vervolgens die iets meer naar binnen gezet, zonder dat dat aanleiding gaf tot ontsporingen. De afstand was wel op de voorgeschreven maat gemaakt en bij de NS2900 zit zelfs een mooie mal geetst in de bouwkit, maar het pastte toch niet. De handleiding nog eens goed gelezen en jawel ook Maykel had het probleem zelf onderkend. In voorzichtige bewoordingen leidt hij in dat het frame soms te smal kan zijn en dat je dan plaatjes restmessing van 0,4mm dik aan beide kanten moet invoegen bij de brilplaat. (Ook Michiel van Aart vertelde in zijn artikel van hetzelfde euvel) Zo gezegd zo gedaan en het frame past inderdaad. Maar nu komt bij mij de vraag op wat nu eigenlijk op schaal is. Besloten om het zo te laten, want het model wordt er niet minder fraai op. Echter de aansluiting bij de bufferbalk moet ook worden aangepast en de verbindingsplaat via welke straks het chassis, de voetplaat en de rookkast aan elkaar worden geschroefd moet ook worden voorzien van de passtukjes, want anders krijg je een taps toelopend chassis en blijft er voor de loopas helemaal geen ruimte om zijdelings te bewegen meer over.

Een idee van de speling van boven gezien



Hier zie je ook dat de bufferbalk nog verder op het chassis moet komen en ik blijf met de vraag zitten of de bufferbalk eigenlijk niet iets breder moet zijn van het chassis. Maykel voegt bij de kit 2 versies van de bufferbalk, de oorspronkelijke houten en de latere stalen, die ik heb gemaakt. Voor het opvouwen van het etsdeel moeten een aantal onderdelen nog flink kleiner worden gevijld, want anders kun je dat niet opvouwen tot een mooie rechthoekige doos.

Boven in het plaatje liggen de door mij al voorgebogen spatborden voor boven de drijfwielen. Deze pastten perfect en de ketel pastte er later ook perfect tussen, dus ik heb uiteindelijk de indruk dat de brilplaat gewoon te smal was gemaakt. Het gaat hier overigens om een chassisdeel en niet de uiteindelijke brilplaat aan de buitenkant, want dat is een mooi apart onderdeel waar de vuurkist aan kan worden bevestigd.

Dus shake the box Floris, inderdaad niet. Maar zoals eerder gezegd en door Michiel, Edwin en Lokwerkstatt DRG al getoond de basis voor een supermodel.

Jajo, welk lokje??

Wel een min of meer shake the box kit:




En als je dan echt zin hebt gekregen iets veel moeilijkers, maar ook met uitstekende handleiding



En iets wat relatief snel te bouwen lijkt want je gebruikt een handelsmodel voor het chassis:



Als je echt kritisch bent, dan moet je toch heel veel aan het chassis veranderen wil het echt een NS6200 worden. Volgens mij kloppen de wieldiameter, de wielafstanden, de cylinders, maar ook de schuifbeweging niet. De remmen heb ik ook verzet van de ene kant naar de andere kant van de wielen.

NS1300 wordt vervolgd,

mvg
Ivo

Helpt dit?
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #234 Gepost op: 18 november 2017, 19:48:58 »
Ja!
Paar dingen: de bufferbalk moet inderdaad breder zijn dan het chassis. Maar niet breder dan de voetplaat. Hij zit dus wel goed op je 1300.
Bij mij is het frame smaller, dus ben benieuwd. Wel past het huis niet om de aandrijfeenheid heen. Dus niet alleen de vloer uitvijlen, maar ook de zijkanten. Mocht er een gapend gat ontstaan zijn in de vloer, dan vul ik dat later wel weer op, als mogelijk.
Het is ook altijd wat ;)


uit: De Nederlandse Stoomlocomotieven. Waldorp. De Alk, 2005. Loc 1333, fragment
« Laatst bewerkt op: 18 november 2017, 19:53:43 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #235 Gepost op: 19 november 2017, 11:22:16 »
Gaandeweg krijg ik toch wel wat meer respect voor het ontwerp van de 1300 door MK....
Net als Ivo loop ik natuurlijk tegen de te smalle achterkant van de locomotief aan: 26,6mm buitenzijde voetplaat. Voor, bij de bufferbalk is dat 28,05mm. Dat is me nogal een verschil.
Op de ontwerptekening van het origineel is de totale breedte over de bufferbalk 8 engelse voeten. en omgerekend naar h0 is dat 28,02 mm....
Dus de brilplaat lossen en 's kijken hoe we dat netjes gaan fiksen...

Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #236 Gepost op: 21 november 2017, 12:44:10 »
Huibert,

Nog even over de Romford assen en de onderdelen om daar buitenliggende krukken op te zetten. Kijk op pagina 16 naar de verschillende mogelijkheden:

http://www.markits.com/MARKITS_Price_Guide_2013_09.pdf

Het is me niet duidelijk of er dan ook gekwarteerd wordt net als met de wielen.

mvg,
Ivo

Kijk ook even onder news van de markits site
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 12:49:06 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #237 Gepost op: 21 november 2017, 12:50:05 »
Hm... Ik zie daar wat dingen die ik even moet uitzoeken op de werkkamer.....
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 15:22:10 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #238 Gepost op: 21 november 2017, 15:21:59 »
Even gekeken wat ik aan onderdelen bij de assen heb, en inderdaad, die buisjes kun je op de as schroeven. Het zijn een soort van verlengde wielmoeren. Bij de 1300 zou ik ze kunnen toepassen wanneer ik weet hoe lang ze uiteindelijk moeten worden. Er zit wel een risico aan. Als ik ze niet haaks afzaag, -vijl, gaan de drijfwielen wobbelen. Wil ik dat risico lopen? Natuurlijk is het makkelijk als het wiel moet worden gedemonteerd, maar hoe vaak gebeurt dat?
Ander ding is dat de 'cranks' CL-08 toch wel wat fraaier zijn dan degene die ik nu heb. Daar ga ik dus achteraan.
En ik kwam er al doende achter dat ik een as kwijt ben. Ook dat is niet handig.... ;D
Dank Ivo voor de pdf!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #239 Gepost op: 22 november 2017, 12:40:24 »

Huibert,

Graag gedaan.

Nog even iets anders:

Je moet de boeken er nog maar eens op naslaan, maar ik vermoed dat de krukken staalkleurig waren en niet zwart. Ik vergelijk krukken als onderdelen van de normale koppelassen die ook allemaal blank staal waren.

Ik heb zelf even in de boeken gekeken en ik had het fout. Ik denk dat ze inderdaad wel zwart zijn geweest en niet blank staal. Het duidelijkst is een en ander te zien in het Uquilair 1700 boek. Hiervan denken sommigen naar aanleiding van het recent verschenen 1600 boek dat dat niet bestaat  ;) ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*