Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80509 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #75 Gepost op: 22 november 2007, 22:41:26 »
Na het monteren van de motor en de tandwielkast heb ik het chassis weer in elkaar gezet. Met het bovenste schroefje los kon ik de worm loskrijgen van het wormwiel. Dus het geheel in elkaar, de krukken zo goed mogelijk op het oog kwarteren en kijken of het loopt. Na wat verstellen aan een van de 4 krukken is het weer gelukt. Daarna de de motor weer vastgezet zodat de worm weer in het wormwiel grijpt. Eerst het chassis met spanning op de motor laten lopen, alleen met losse draadjes aan de motor, dus niet met stroomafname van de wielen. Deze stap zet ik eerst om te weten of het geheel goed rond draait, want met stroomafname heb je weer een extra punt wat ergens niet goed kan functioneren.

Maar het loopt:



Dus met de hand aan de draadjes achter de lok aan en de andere hand aan de snelheidregelaar. Zo zonder enig gewicht gaat het geheel er snel vandoor. En op een Roco wissel met een tegenboog na het afbuigende spoor blijft het geheel mooi in de rails.

Dan vervolgens met de lokopbouw:



En hier loopt het al iets langzamer en hebben de assen ergens te weinig speling. Dus hier ga ik nog wat ruimte maken in de uitsparingen voor de assen tussen de wielen en de krukken.

Met een beetje gewicht loopt het soms al beter:



Ik heb altijd een doosje visloodjes als gewicht.

Eigenwijs als ik ben ook maar even met de ketel erop proberen:



Hier zie je de worm nog zitten in het machinistenhuis waar later de ketelvoorwand overheen komt.

En van opzij:



Maar zo in zijn geheel loopt het nog niet lekker. Met lokopbouw worden de assen beperkt en met de ketel wordt de motor met tandwielkast ook op een bepaalde manier geklemd, zodat het geheel wel loopt, maar niet zonder zware punten. Dat wordt dus weer net zo lang zoeken tot dit goed draait.

Daarover een volgende keer meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #76 Gepost op: 22 november 2007, 23:34:53 »
Hoi Ivo,
ik volg dit draadje met grote bewondering dus bij deze complimenten.
Wat bedoel je dat "de assen beperkt" worden? Zit er spanning tussen de lokopbouw en de aslagering waardoor de assen scheef t.o.v. elkaar komen te staan? Of drukken ze te hard van boven op de asuiteinden?
En wat de ketel betreft, drukt deze misschien tegen de soldeerpunten van de aansluitdraden aan waardoor de motor iets uit het lood wordt gedrukt?

Nu ja, laat deze dieselaar maar kletsen want zo op afstand en met al mijn ervaring (nil) verwacht ik niet al te veel te kunnen toevoegen. Ik ben echter wel nieuwsgierig! Ik wacht af....
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #77 Gepost op: 23 november 2007, 09:26:36 »
Mooi verhaal en mooie foto's over de bouwproblemen van je loc. Dit is een kwestie van een lange adem hebben maar dat het voor elkaar komt weet ik zeker.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #78 Gepost op: 23 november 2007, 12:08:00 »
@DHG

Uitleggen zonder plaatjes is vaak moeilijk, maar op PC tekenen en  hier publiceren lukt me ook niet zo gauw.

Even uitleggen wat ik bedoel. De sleutel tot het succesvol bouwen van een stoomlokchassis is de juiste speling in een veelheid van elementen. Waar het omgaat bij de lokopbouw nu is de speling tussen de sieretsplaat op de zijkanten van de lokopbouw en de assen, die gelagerd zitten in het chassis erachter. Dit is gewoon op te lossen met vijlen aan het lokchassis. De sierplaten zijn namelijk geetst voor 2mm assen, terwijl de assen in mijn lok 1/8 inch zijn. Tegelijkertijd wil je voor het gezicht de speling zo klein mogelijk houden. Maar omdat het een gecompenseerd chassis is moet er wel enige speling zitten. Een ander punt is dat ik de assen flink heb ingekort, om de krukken haast tegen de lokopbouw te laten draaien. Daar zitten keurig alle geetste nabootsingen van klinknagels op. Een heel geringe afwijking van een kruk en hij loopt tegen een van die klinknagels. Dus gewoon iets meer ruimte nemen en het gaat goed. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goedkomt.

De ketel en de motor is een ander probleem. De motor zit aan een tandwielkast gemonteerd, die via de assen vastkomt te zitten aan het chassis. Als je dat te strak vastzet, dan loopt de aandrijving niet lekker. Dus ook hier is enige ruimte nodig en die krijgt de combinatie motor en tandwielkast nu onvoldoende. Dus ook hier blijven zoeken en proberen tot het lekker loopt.

@Jajo,

Eigenlijk noem ik dit geen bouwproblemen, maar een nromaal bouwproces dat je doorgaat om een goed lopend stoomlokchassis te krijgen. Als je de boeken van Iain Rice hierover leest, gaat het altijd om deze principes. Het is wat anders dan een tandwielkast in elkaar zetten in draaistellen, welke volgens een cardan worden aangedreven door een motor. Bijvoorbeeld zoals bij de NS2400 en NS1500, die ik heb gebouwd van Philotrain. Dat kan haast niet misgaan, omdat alle speling al volledig is bepaald door de tandwielkasten. Aandrijving via koppelstangen is gewoon iets lastiger. En dan is deze 1300 vreselijk makkelijk, want er zijn maar 2 gekoppelde assen. Leuker wordt het met 3, 4 of 5 gekoppelde assen. Denk aan 3700, 6000, 6300 en niet te vergeten de 5000 austerity. Lukt ook met de juiste afstelling en het geduld om dat te vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #79 Gepost op: 23 november 2007, 15:55:57 »
Ik volg je draadje met grote interesse omdat een messing-kit van een stoomloc mijn volgende uitdaging gaat worden. Welke type weet ik nog niet maar ik heb de messingkoorts een beetje te pakken geloof ik. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #80 Gepost op: 23 november 2007, 17:01:22 »
Beste Jaap,

Dat doet me plezier. Messing is het mooiste materiaal om in H0 te bouwen ;D ;D Nu krijg ik met allerlei mensen bonje. Maar doe de test: vraag een paar mensen, die niet met modelspoor bezig zijn naar welk model ze het mooiste vinden en zet naast elkaar een beetje vergelijkbare modellen in grootserie kunststof, witmetaal en messing en iedereen kiest de messing lok.

Nu hoop ik met vele anderen in dit forum (de mensen van de messing workshop onder andere) dat er meer mensen in messing willen en durven gaan bouwen. Alle begin is moeilijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #81 Gepost op: 23 november 2007, 17:11:03 »
Ivo schreef over het bouwen in messing:

Citaat
Alle begin is moeilijk.
Is dat zo?

Niks is moeilijk als je het wilt  leren en leraren zijn er, o.a. op dit forum, genoeg.
Kwestie van positief bekijken.

Toch?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #82 Gepost op: 23 november 2007, 17:15:35 »
Ik wist zeker dat Frits ging reageren ;D

Ivo
mvg,
Ivo

*

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #83 Gepost op: 23 november 2007, 17:51:50 »
Kijk! Daar heb ik ook wat aan!  :) Ik ben nog maar een beginner en mijn eerste kitje moet ook nog beginnen wat ik al wel in huis heb. Alleen ik heb nog geen werkplaats dus dat is een beetje moeilijk :-| En mijn eigen kamer wil ik hier liever niet voor opofferen.
Nou ja, in ieder geval volg ik ook met veel bewondering dot draadje. Schitterend zijn ze toch altijd weer die NS-stoomlocs ;)
Succes nog verder met het lopend krijgen van de loc ;)
Mvgr Jan Wiebrand

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #84 Gepost op: 23 november 2007, 18:30:18 »
Jan Wiebrand,

Wat denk je voor werkplaats nodig te hebben?
Zit dat in de gereedschappen of letterlijk in de plek voor de werktafel.

Misschien is er wel wat over te adviseren.
vertel eens.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #85 Gepost op: 23 november 2007, 18:35:26 »
Is goed zal wel even wat vertellen. We gaan nu wel wat off topic maar ok maar even kort ;D
In principe heb ik al een aardige hoeveelheid gereedschap. Genoeg om in ieder geval te solderen en wat aan te vijlen knippen enz.
Het gaat inderdaad meer over de plek van de werktafel. Ik heb een schuur maar daar is het s'winters erg koud dus dat lijkt me niet echt een goede optie. Nou denk ik over de zolder maar daar kan ik niet staan.
Verder is er niet echt een aparte ruimte voor werken. Maar ik zal mijn best doen om wat te vinden ;)
Mvgr Jan Wiebrand

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #86 Gepost op: 23 november 2007, 18:48:55 »
Hallo allemaal,

Over werkplek gesproken... In ons vorige huis zat ik in de trapkast!! Gewoon zo'n ding waar de meeste mensen hun potjes Hak en de stofzuiger hebben staan. Ik heb daar van een interieurbouwer een werkblad, een boekenplank met werkverlichting en een muurkastje laten bouwen. De deur kon evengoed gewoon dicht. (niet als ik aan het bouwen was) Dus groot hoeft het niet te zijn. Er is daar behoorlijk wat gebouwd! En het vrouwtje was blij, zij op de bank naar de tv kijken en ik in de hoek "gezellig" erbij... Ik moet daar overigens nog foto's van hebben, dus als iemand nu denkt... EUREKA, dan wil best even op zoek gaan naar die foto's.
Nu heb ik overigens een hele kamer tot mijn beschikking met een werktafel, kast, boekenkast en opbergkast... Ook niet verkeerd.

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #87 Gepost op: 23 november 2007, 19:01:42 »
Citaat
Ik wist zeker dat Frits ging reageren

 ;D Frits heeft een messingdedector op zijn desktop denk ik. ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #88 Gepost op: 23 november 2007, 21:53:58 »
Welke werkplek?

Ik heb geluk, ik kan kiezen. Maar de meest gebruikte werkplek is in de huiskamer, want dat vindt mijn vrouw het gezelligst. Ik heb in een wandmeubel een onzichtbare werkplek gemaakt op de plek waar een TV was gepland. Een grote deur die naar buiten scharniert, waarna aan de binnenkant van de deur opbergruimte zit. Vervolgens kan ik twee laden naar buiten schuiven langs lade geleiders. De onderste is de grootste en de werkplek (en ligt altijd overvol met gereedschap en potjes met onderdelen van de verschillende modellen, die ik gelijk aan het bouwen ben.De bovenste bevat rails, waar ik op kan proefrijden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #89 Gepost op: 24 november 2007, 20:53:02 »
Haha dat is inderdaad en leuke werkplek :D Maar ik denk in ieder geval een werkatfel nodig te hebben met wat ruimte om gereedschap kwijt te kunnen en eventueel zou rails ook nog wel handig zijn.
Maar ja ik zie nog wel. Een werkplek met warmte zou in ieder geval prettig zijn, want in de kou is ook niks :(
Mvgr Jan Wiebrand