Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:16:32
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 85388 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #60 Gepost op: 04 October 2007, 22:07:41 »
ja dat klopt , je 1300 in 0.

Ander kleurtje..
komt helemaal goed.

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #61 Gepost op: 06 October 2007, 14:05:07 »
Nog bijkomend van een goede vakantie zit ik met genoegen dit draadje te lezen en lees dat er enige verwarring is over de stand van de cilinders ect.
Ik heb het genoegen een fabriekstekening te bezitten van de SS 301-475 met verbreed vuurkistraam. Deze tekening komt uit een oude Gids van Gadsonides. Ik heb het dus even nakeken.
De cilinders liggen horizontaal, d.w.z. het hart van de zuigers liggen "vlak" in het verlengde van het hart van de as waar de exentrieken op zitten (voorste aangedreven as).  Als ik het voor aanzicht bekijk dan ligt het hart van de bufferbalk iets onder het hart van de cilinders.
De bufferbalk steekt aan beide zijden een behoorlijk stuk buiten het frame.
Als er verder vragen zijn, dan wil ik het met genoegen na kijken. Mijn tekening bestaat overigens alleen uit de machine, een tekening van de tender zit er niet bij.

Frans
Op de klei rijden ook treinen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #62 Gepost op: 06 October 2007, 21:50:40 »
Beste Frans,

Dat is een mooi bericht. Dan hoeven we hier geen discussie meer over te voeren.

Ook in model ligt het hart van de bufferbalk onder het hart van de cylinders. Alleen doordat de wielen in 1:87 iets breder zijn moet het chassis iets breder worden, waardoor de bufferbalk nog maar een fractie van een mm aan beide kanten uitsteekt.

De tekening is wel interessant. Is die te kopieren of op een veel te groot formaat??

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #63 Gepost op: 10 October 2007, 18:54:19 »
Hallo Ivo,

Het is vreemd formaat (hoogte A4-breedte A3), een soort uitvouwblad die als bijlage in het boek zat. Hij is nog al smal maar wel breed. Ik ga dat ding scannen in delen en dan zal ik een poging wagen om hem in dit draadje te plaatsen. Ik moet hem nog wel wat fatsoeneren, want ik heb hem al een paar jaartjes en het boek van Gadsonides was uit 1934  (als ik het goed heb)
Dus ik doe mijn best, maar even geduld!
Trouwens petje af voor je product. Ik sloof me uit in wat eenvoudiger modellen.

groet,

Frans
Op de klei rijden ook treinen

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #64 Gepost op: 10 October 2007, 19:39:03 »
Het ziet er mooi uit tot nu toe. Wordt het een NS of SS-versie?
Het zal wel geen gemakkelijke loc zijn denk ik. Dat er zoveel discussie kan zijn over alleen al over de cylinders :P Tja daar krijg je uiteindelijk wel goede informatie door.  ;D
Succes nog verder met de bouw.
Mvgr Jan Wiebrand

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #65 Gepost op: 15 October 2007, 13:30:12 »
@frans,

Geduld is geen probleem voor modelbouwers, toch? ;) Ik wacht regelmatig vele jaren op modellen nadat ze zijn aangekondigd.

@Jan Wiebrand

Dit wordt een NS versie. In dit draadje staan al foto's van een SS, een NBDS en een NS versie, dus in die zin niets nieuws.

Tja, de discussie over de cylinders heeft mij ook verrast. Aan de andere kant leer ik daar weer van en zo blijk je over heel veel zaken van een model te kunnen nadenken. In elk geval vind ik het een verrijking om zo over een model en techniek te discussieren.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #66 Gepost op: 15 October 2007, 13:53:46 »
ja, over zo'n oud barrel bomen is altijd leuk, bij een redelijk bekende loc als de 1300 kan dat ook nog wel. Helaas ben je bij de meer obscure gevallen meer op jezelf aangewezen, dan is het ook wel handig om wat over het hoe en waarom van een locontwerp te weten zodat je als je bepaalde details niet kunt zien je in elk geval geloofwaardig kunt gokken.

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #67 Gepost op: 16 October 2007, 18:39:03 »
Voor de liefhebbers.....
Daar is de tekening van de SS 301-475.
Ik heb hem in zes delen gescand.
Het is een oude tekening en op sommige plaatsen wat onduidelijk, maar beter dan niets. In ieder geval zijn er een aantal belangrijke punten in de constructie duidelijk zichtbaar. De tekening heeft geen maatvoering. De nummers verwijzen naar de onderdelen, waarvan er in het gids van Gadsonides een flink aantal in detail te zien zijn. Mochten er vragen zijn over onderdelen, dan kan ik dat mogelijk opzoeken, omdat ik flinke delen uit dat boek heb gecopieerd. Het was van belang voor mijn 1700, waarvan een aantal onderdelen gelijk zijn aan de SS machine.
Er zijn wat maten zichtbaar op de tekening met o.a. de wielen.
 












Veel plezier,

Frans
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 12:24:30 door guest7823 »
Op de klei rijden ook treinen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #68 Gepost op: 16 October 2007, 19:59:32 »
Beste Frans,

Heel erg bedankt. Hier staat nog heel veel meer interessants op. Bijvoorbeeld de bovenaanzichten geven info over de bufferbalk, zoals je al zei, maar ook over de koppelstangen en de krukken en hoever die uitsteken. Ook zie ik veel meer info over het binnenliggende drijfwerk en schuifbeweging. Dit wordt smullen. :) :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #69 Gepost op: 16 October 2007, 23:13:10 »
Hoi Frans,

De link met image-1 doet het niet , ik denk dat daar het zijaanzicht voorzijde loc op staat.

Groeten Stephan.

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #70 Gepost op: 19 October 2007, 14:49:02 »
Hallo Stephan,
Mogelijk kan Ivo even reageren of het bij hem wel lukt.
Bij mij gaat hij gewoon open.
Anders gaat er bij jou wat fout.





Ik heb ze er beide nog een keer opgezet.
Ik hoor het wel,
Anders even een persoonlijk mailtje.

Groet, Frans
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 12:25:13 door guest7823 »
Op de klei rijden ook treinen

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #71 Gepost op: 19 October 2007, 14:59:26 »
Hallo Frans,

Bij mij doet image 1 het ook niet

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #72 Gepost op: 19 October 2007, 16:05:06 »
Beste Frans,

Bij mij deed -1 het ook niet, maar de 2 die je er nu op hebt gezet wel.

Bedankt,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FransS

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #73 Gepost op: 24 October 2007, 18:18:24 »
Ik blij, jullie blij, zo komt alles goed.

Frans
Op de klei rijden ook treinen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #74 Gepost op: 08 November 2007, 23:39:33 »
Eergisteren de bouw van de NS 1300 weer opgepakt. Zoals werd aangeraden eerst maar eens proberen de zaak goed aan het lopen te krijgen. Het chassis liep al goed onder de vingers. Dat wil zeggen met de vinger op het chassis en/of de opbouw over rails en wissels voortduwen en voelen of er ergens zware punten zitten. Dat was niet het geval en dat is alvast een teken dat de speling in het hele chassis niet te klein en niet te groot is. Waar zit de speling:

* tussen de assen en de lagers
* tussen de lagers en het chassis, voor zover deze niet zijn gesoldeerd in het chassis. Omdat het een gecompenseerd chassis is, moeten de lagers kunnen bewegen, dus er zit speling
* tussen de krukken en de koppelstangen

En dan misschien wel het belangrijkste voor een lopend chassis van een stoomlok: de kwartering. Dat is in dit geval misschien iets makkelijker, omdat je niet de wielen nauwkeurig hoeft te kwarteren, maar de krukken.

Dus de volgende stap wordt het wormwiel op de motoras drukken en het chassis op de motor proefdraaien. Daarvoor is wel het een en ander nodig. Ten eerste omdat ik me afvroeg hoe lang de assen moesten zijn heb ik na het chassis eerst de lokopbouw gemaakt. Daardoor zag ik dat er een fors stuk, wel 6mm van de assen moest worden ingekort. Dus daarmee maar eens begonnen.



Op dit plaatje zie je het chassis met lokopbouw zonder ketel van de bovenkant. Goed is te zien dat de krukken en de koppelstangen uitsteken, terwijl de krukken onder de voetplaat moeten zitten.



Hier het chassis met lokopbouw van de onderkant



En het chassis zonder lokopbouw aan de onderkant.

Als je op deze basis gaat gokken hoe ver de assen met krukken moeten uitsteken ga je geheid in de fout. Dus daarom heb ik eerst de lokopbouw in elkaar gezet. Bovendien heb ik op die manier al vroeg gemerkt dat de lokopbouw te smal was voor de wielen in de juiste spoorbreedte, waardoor ik de lokopbouw uiteindelijk breder moest bouwen en dus ook de assen langer dan op basis van een op normale breedte gebouwd chassis.

Om de assen korter te maken moet de hele zaak weer uit elkaar. Daar zag ik tegenop, omdat het geheel zonder zware punten liep en na uit elkaar halen en in elkaar zetten, moet je maar weer afwachten of dat weer lukt.

Hier ligt de middelste as uit elkaar.



Je ziet hier de wielen, de koppelstangen, de as, de krukken met schroeven en in het dekseltje van een fotoroldoosje de lagers van de koppelstangen en de schroefjes om deze mee vast te zetten.

De motor met aandrijving en motoras is ook uit het chassis

Na zagen en weer opnieuw in elkaar is dit het resultaat



Van onderen zonder lokopbouw



En van opzij met de lokopbouw erop

Ook de achterste as zit er weer in en zo zie je het verschil tussen een ingekorte as en de as op oorspronkelijke lengte. Dit is een enorme verbetering en de krukken vallen nu keurig onder de voetplaat.

Volgende stap is het monteren van de aandrijving. Hiervoor heb ik eerst het gat in de beugel waar de motor in vast zit opgeboord tot 6mm zodat de motor met worm nog gedemonteerd kan worden. In de praktijk zal dit wel lastig zijn, omdat een van de schroefjes in de beugel achter het wormwiel zit, waardoor je er met een schroevendraaier niet meer bij kunt.

Hier zit de aandrijving in elkaar.



Het schroefje, waar ik het net over had, is op deze foto niet meer te zien. Het wormwiel wordt met loctite op de as vastgezet, nadat ik de as op de juiste lengte heb gemaakt. Alleen wil ik nu toch de motor er weer afhalen, omdat ik eerst het chassis weer in elkaar wil zetten om het geheel eerst weer gewoon met de vinger voort te bewegen op het spoor. Met motor met worm erin lukt dat niet.
De messing pennen, die ik aan de beugel heb gesoldeerd, zijn een trucje van Maykel, die hij heeft toegepast op de NS 8200, om de motor met aandrijving demontabel te maken. Deze pennen klemmen onder een dwarsverbinding in het chassis en met een beugel op de motor, zit de hele eenheid muurvast, maar demontabel in het chassis.

Dus de volgende stap wordt de motor as weer met lagers in het chassis zetten, de krukken monteren en kwarteren en vervolgens de koppelstangen erop. Dan net zo lang een van de 4 krukken een heel klein beetje verdraaien, totdat het geheel weer mooi loopt.

Maar dat staat in een volgend bericht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*