Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80525 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #195 Gepost op: 01 september 2012, 07:25:09 »
Op de NSM 326 staan de binnenste randen van de kisten buiten de kolenmond. Hoe ver buiten de kolenmond weet ik niet, daar is de foto te vaag voor. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar het lijkt erop dat de buitenste randen van de kisten net tegen de tenderbuitenwand aan zitten. Gek genoeg lijkt de hele kist wel op de voetpaat te staan. Kan de voetplaat misschien te smal zijn?

Op de NSM 326 zitten geen deurtjes, dus daar kan ik niets over zeggen. Misschien kan Vervlogen Stoom daar iets meer over zeggen?

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #196 Gepost op: 01 september 2012, 13:50:54 »
Die foto ken ik niet, maar ik verwachtte ook dat die kisten buiten de kolenmond staan. In de NSM 326 horen ook geen tenderdeurtjes, want die zaten er in de Staatsspoor tijd ook niet op. De voetplaat is denk ik niet te smal, want deze is even breed als de vlonder in het machinistenhuis. Maar daar valt natuurlijk wel wat mee te sjoemelen.

En ik heb alle boeken er al op nageplozen, maar ik vind nergens een foto van de voorkant van de tender van een 1300 of 1700. Soms is er wel wat, maar dat zijn dan vaak fabrieksfoto's en toen waren de kisten en de tenderdeurtjes nog niet aangebracht. Overigens heeft de 1300 tender gezien vanuit de lok rechtsboven in de tender een fors afsluitbaar vak voor gereedschap. Je ziet op mijn foto's rechts naast de kolenmond een deurtje zitten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #197 Gepost op: 01 september 2012, 15:24:07 »
Vergelijking met de tender van de Philotrain NS 1700 levert ook niks op. Er zitten geen tenderdeurtjes in en dat hoort eigenlijk wel. Ook het tenderfront is nauwelijks gedetailleerd, omdat daar een cardanas van de aandrijving doorheen steekt. Over het ketelfront van de 1700 zullen we het maar niet hebben.

Voor de vergelijking van de 2 chassis van de loks onderstaande foto's:

Lengte:


1300


1700

Ook de vorm van het chassis verschilt. De radafstand en de diameter van de drijfwielen klopt, maar het chassis tussen de drijfwielen is anders verjongd. Daarnaast staat de voorkant van het chassis bij de 1300 lager dan bij de 1700, omdat bij de 1700 er een bogie onder moet en bij de 1300 er een loopas tussen zit. Bovendien is het chassis korter doordat de rookkast bij de 1700 langer is en er voor de rookkast ook de voetplaat van de 1700 langer is.

Zie hieronder:







En omdat het zo leuk is:






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #198 Gepost op: 01 september 2012, 15:44:32 »
Toch nog 2 details die me nog voor vraagtekens stellen, vooral omdat deze pas later zijn aangebracht.

De voorkant van de tender ziet er inmiddels zo uit:



Hier levert MK 2 kisten mee, die op de voetplaat van de tender moeten worden geplaatst aan de voorkant en ik neem aan naast de opening voor de kolen. Hier provisorisch geplaatst:



Op een of andere manier vind ik ze te breed. Het lijkt me niet dat ze de opening deels moeten versperren, maar als ik ze teveel naar de zijkanten schuif dan staan ze niet meer stevig op de houten vlonder. Er is wel ruimte voor, want mijn volgende vraag betreft de tenderdeuren, die aan de voorkant van de tender worden bevestigd. Maar ik weet niet precies waar. Het lijkt me dat ze in het verlengde van de zijwand moeten komen te zitten. Ik zal nog eens kijken of deze deurtjes ook op een Philotrain 1700 zitten, tenslotte is de tender gelijk aan die van de 1300. Qua hoogte moeten ze volgens mij aansluitenaan de bovenkant met de bovenkant van de handrails (zitten er hier nog niet op, behalve de steun boven dan:
Ivo,

Als ik zo kijk zou het me niet verbazen wanneer de losse kisten bedoelt zijn voor de variant zonder tenderkap. In de tenderkap zitten nu een tweetal kasten links en rechts van de kolenmond. Zonder tenderkap heb je die niet en zit je als stoker en machinist zonder echte bergplaats voor je spullen. Dan heb je enkel de, gereedschaps???,kist achter op de tender) en dat is wat mager / onhandig. Die losse kasten heb ik ook we op sommige Engelse loc's gezien. tot op heden heb ik ook geen goede foto's gevonden die deze vraag zouden kunnen beantwoorden. Heerlijke hè, al die 3/4 frontfoto's  :-\

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #199 Gepost op: 01 september 2012, 22:40:09 »
Paul,

Het gekke is dat ik de indruk heb dat de 'hoge' gereedschapskist rechts in de tender er altijd heeft gezeten. Ik meen dat ook op een tekening te hebben gezien, maar ik kan dat zo snel niet terugvinden. Dat wordt ook bevestigd door de bouwbeschrijving van MK, die zegt dat zonder tenderkap de tendervoorkant gelijk blijft, dus met dezelfde kolenmond als met de tenderkap erop.

Vanavond de tekening met de beschrijving uit Gatsonides deels bestudeerd. Dan zie je toch weer heel interessante dingen aan het model:



Onder het chassis tussen de achterste drijwielen zit nog iets geëtst. Dat is van rechts naar links eerst het taps lopende dikkere deel is de waterbeker, waar het tenderwater via een flexibele leiding de lok bereikt. Dit is naar boven opgehangen. Links daarvan bevindt zich de afsluiter die met een stang naar boven naar de voetplaat loopt. Hier moet eigenlijk nog haaks erop naar de zijkant van de lok de morspijp worden gemaakt. Meer naar links zit nog een stukje naar boven. Hierop sluit de stoomleiding aan, die van de bovenop het ketelfront geplaatste spinnenkop komt, en daar weer links van zit de eigenlijke injecteur. Maykel heeft in het platte vlak dsu gewoon de injecteurs met alle bediening aangesloten. De leiding links loopt verder horizontaal door naar voren en gaat bij de ketelklepkast naar boven om via deze kast het voedingswater in de ketel te krijgen. Nu moet ik in dit chassis meer naar voren nog de Stephenson schuifbeweging plaatsen (losse etsdelen), welke bediend wordt vanaf het ganghendel (zit allemaal bij de kit) en de remblokken met bediening vanonder het machinistenhuis. De luchtketel die daar hoort te zitten zit er weer niet bij, maar zou ik eenvoudig kunnen maken.

Dikke pret dus met een goede tekening met verklaring van alle cijfers!

Ook de leiding waar ik eerder over vroeg is dus volgens dezelfde tekening de stoomtoevoer van de luchtpomp. Die was ook buitenop nergens te zien, dus dat puzzelstukje valt ook weer op zijn plaats. Ik bedoel hier de leiding naar beneden met afsluiter net links van het peilglas:



Het wordt tijd om weer eens door te bouwen  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #200 Gepost op: 06 juli 2016, 11:52:57 »
Hoe staat het met dit ding?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #201 Gepost op: 06 juli 2016, 19:26:34 »
Nog niet af. Er zijn al wel stappen gezet om het chassis beter te laten lopen. Met de Avonside jig zijn de asafstanden in het chassis zuiver op de koppelstangen ingesteld (bleek niet helemaal goed te zitten) en zijn de wielen zo goed en zo kwaad weer op de assen gedrukt. Eén as bleek helaas te kort, dus die moet weer opnieuw.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #202 Gepost op: 07 juli 2016, 10:38:57 »
As te kort? Dus daar heeft iedereen dan last van met zo'n kit? Apart...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #203 Gepost op: 07 juli 2016, 11:45:52 »
Nee, dat is te kort door de bocht. De assen die geleverd worden zijn te lang en moeten worden ingekort. De juiste maat is echter lastig. Die hangt af van de breedte van het buitenliggende chassis en de toe te passen excentrieken voor de buitenliggende koppelstang. Daarmee is tevens vrijwel geen wiel op as hulpmiddel te gebruiken, omdat deze meestal geen door het wiel stekende as toestaan. Bij de kit zitten kunststof excentrieken en geëtste. De laatste zijn nauwkeurig op schaal en de kunststof zijn breder. Ook het ik bij GM&S nog andere mooiere gekocht. Dus het is puzzelen en ik blijk een as gewoon te kort te hebben gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #204 Gepost op: 07 juli 2016, 12:44:36 »
Heftig. Vanwaar de keuze van de fabrikant voor zo'n oplossing? Kan de breedte zo varieren??
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #205 Gepost op: 07 juli 2016, 13:46:08 »


Dit is de versie met de kunststof excentrieken. Hier moet de as pas aan de buitenkant zitten, anders oogt het niet fraai. De messing excentrieken zijn een etsdeel dat je in 3 delen moet opvouwen, waarbij het buitenste deel een mooie imitatie is van een as uiteinde. Dus de as steekt er dan niet doorheen. Bovendien zijn 3 delen opgevouwen etswerk 1,2mm dik, terwijl de kunststoffen dikker zijn. Dus het is van tevoren besluiten, passen en meten en dan maar zagen. Het kan pas gemaakt worden als het buitenste chassisdeel klaar is, want pas dan kun je de breedte opmeten. Dan is er ook nog wat ruimte nodig om voldoende vrij te lopen. Teveel ruimte daarentegen resulteert in niet fraai, te ver naar buiten lopende koppelstangen. De messing excentrieken kun je alleen op de as solderen of lijmen en dat is weer heel lastig kwarteren.

Kortom veel dingen om bij na te denken, klinkt vaak ingewikkelder dan het is, maar nog geen tijd genomen om het op te lossen, met name door altijd een beetje wobbelende wielen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #206 Gepost op: 08 juli 2016, 10:55:31 »
Aha, hoop variabelen dus. Nou, wacht in spanning af :D

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #207 Gepost op: 08 juli 2016, 15:43:55 »
Hay Ivo, lees ik het goed , dat je bij Piet exentrieken gekocht hebt. Leuk dat je weer bezig bent kan ik weer wat leren , want ik moet ook nog de 1300 maken , dus dit draatje kan in de toekomst wel weer eens druk worden.


groet Ko

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #208 Gepost op: 13 september 2016, 11:02:13 »
Ha Ivo,
Na zes regels handleiding en drie uur ptusen het eerste 'probleem': er wordt gesproken over vierkante aslagers, die ik in mijn bouwdoos niet kan terugvinden. In mijn laatje 'lokomotiefonderdelen' kwam ik het volgende tegen (zie plaatje). Is dat wat wordt bedoeld?

Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #209 Gepost op: 13 september 2016, 12:28:19 »
Ja, dat zijn aslagers.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept