Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 19:29:01
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:24:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Marc tramt
Vandaag om 19:14:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:56:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
Vandaag om 18:54:09
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Het ontstaan van Trammenlandt door Forever Rocofan
Vandaag om 17:49:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:30:31
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 16:17:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 63782 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #60 Gepost op: 21 August 2009, 16:25:41 »
Erwin,

Graag gedaan. Jij hebt je ook niet onbetuigd gelaten met het gietwerk in resin voor draaistellen op je site ;D

Nog een aanvulling op de waterslide en de behandeling met Micro sol:

Het kan zijn dat er luchtbellen worden gevormd, met name in de naden tussen de planken, als in de eerste Micro sol behandeling de randen wel inzakken, maar in het midden niet. Dat is dan een mooie lijnvormige luchtbel, die met Micro sol niet meer verdwijnt. De oplossing is eenvoudig: neem een nieuw vlijmscherp mesje en snij de naad door. Het mesje moet scherp zijn, want anders rafelt de transfer. Dan nog een keer de Micro sol erop en het is klaar.

Vanavond de rijtuigen definitief in elkaar en misschien dan nog wel een foto.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6792
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #61 Gepost op: 21 August 2009, 18:17:51 »
Wat ik mij afvraag; is de transfer niet de eerste keer al in de planknaden te drukken, met je nagel of iets anders niet te scherp plat voorwerp, vroeger deed ik dat ook met die tank en vliegtuig modelletjes.

Die laatste foto plaats je toch wel hè  (y).

Groet Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #62 Gepost op: 21 August 2009, 18:18:46 »
Zou ik niet doen. Transfers van MK zijn te fragiel daarvoor. Is mijn mening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #63 Gepost op: 21 August 2009, 19:03:31 »
Stephan,

Die laatste foto komt wel. Het meteen helemaal indrukken van de transfer gaat niet, omdat de groef te diep is, waardoor de teksten op de planken verschuiven. Bij plastic modelvliegtuigen zijn de naden over het algemeen veel minder diep.

Stig,

Helemaal mijn idee. Daarom alleen doen met een vlijmscherp mesje en pas nadat de transfer goed vastzit, in dit geval op de planken. Bij mij ging het doorsnijden zonder een enkel probleem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #64 Gepost op: 21 August 2009, 23:41:45 »
Een paar foto's. Het licht is niet optimaal en een trein op de foto zetten lukt me niet echt (excuus aan Ruurd).

Eerst de groentewagen:





En een close up van de opschriften en enkele andere details



En de CHD:



Ter vergelijking een CHD van Philotrain met een lager dak en grotere radstand. Het lagere dak is van de eerste series CHD en het hogere van latere. Allemaal info die MK modelbouw meelevert:



Voor een portret van deze 3 is het licht te weinig:



En hier is het allemaal om begonnen:



Zo reed een en ander op de Hofpleinlijn naar de veilingen van Nootdorp, Pijnacker en Berkel.
Die dom moet altijd nog een keer in messing worden gespoten of vervangen door een messing exemplaar.

En met een Artitec groentewagen en 2 GLG's waarvan 1 met remmershuis (tenslotte is dan nu slechts de helft beremd, want de 2 CHDen hebben geen rem en één GLG ook niet) om de trein nog te kunnen stoppen:



De HSM wagens van MK zijn niet moeilijk te bouwen en hebben veel details en echt duur zijn ze niet (45 euro voor een bouwset). Maar om een hele trein ervan te bouwen kost toch wel veel tijd. En er is nog zoveel moois. Ik was vandaag met 3 kids in het spoorwegmuseum. Hun interesse is toch duidelijk anders dan de mijne (3 keer in wereld 3 met de opgesloten 6317 en Indische lok), maar ik heb wel genoten van de Diesel 3 (nog maken, kit ligt klaar) en vele andere loks en wagons.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #65 Gepost op: 22 August 2009, 00:30:22 »
Petje af Ivo, schitterende 'veilingtrein' wordt het zo. En als je de Artitec-wagen laat meerijden is een overgeschilderde stoomdom van het Kop-en-Kontje rond 1952 helemaal niet onwerkelijk hoor...

grtz,

Wim


P.S. Mijn 1000ste bericht op dit fijne forum wijd ik graag aan jouw fameuze bouwprojecten  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 August 2009, 00:33:02 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #66 Gepost op: 22 August 2009, 00:54:42 »
Alleen had de 5555 een open dom en een niet omklede voorverwarmer in '35 tot '48 (voor zover ik over fotografisch materiaal beschik)

Wellicht kun je de nummers er nog af pulken? Dido Geluk etst zo nieuwe voor je.

Overigens is dit geen kritiek op je uitvoering, want ik vind dat een ieder dat zelf moet weten, maar het viel me op. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #67 Gepost op: 22 August 2009, 10:57:51 »
Stig,
Een open dom heb ik al klaarliggen van messing. Dat de serie 5500 ook zonder omklede voorwarmer heeft rondgereden wist ik niet, sterker nog ik wist niet van bestaan daarvan. Ik zal eens zoeken naar de foto's.

Wim,

Bedankt voor de eer van de 1000ste :). En voor de vele relevante historische feiten, die je telkens met ons deelt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #68 Gepost op: 22 August 2009, 11:31:08 »
Ivo, ik heb nog eens goed gezocht op m'n harde schijf, d'r staan 5 foto's op van een 5555. Wat ik eerder niet zag was dat de 1935 foto, WEL een omklede voorwarmer heeft. Latere foto's (1941->) is het weg. Dus verwijderd?

Hier een foto uit '48. Geen idee meer waar ik die vandaan heb. Ut Archief misschien? Philotrain heeft een prachtig messing gegoten "kale" voorwarmer.



Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #69 Gepost op: 22 August 2009, 15:03:38 »
Ewout,

Toevallig heb ik vanochtend dezelfde foto gevonden in het boek Houten Wagens IJzeren Mannen van Hans Kaas. En heel zichtbaar de open voorwarmer. Ik heb die van Philotrain nog wel ergens liggen, maar dit model ga ik er niet voor ombouwen. Dan maar liever nog een 5500 van DJH gebouwd. Die zit relatief snel in elkaar. Dus op zoek naar een ander nummer, de 5542 bijvoorbeeld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #70 Gepost op: 22 August 2009, 16:10:44 »
Mooie trein Ivo! :o Maar, ik heb vaak gehoord dat de trekkracht van modellen van DJH en Philotrain niet bijster goed is. Dus kan die 5500 die trein trekken? Misschien is het een wat domme vraag maar ik wil zelf graag ook locs gaan bouwen dus ik was wel even benieuwd.
Mvgr Jan Wiebrand

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #71 Gepost op: 22 August 2009, 16:23:42 »
Ivo,

Die potjes Micro sol en set, waar zijn die verkrijgbaar?

dave

Luthart heeft ze ook (http://www.luthart.nl/webshop/contents/nl/d105.html)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #72 Gepost op: 22 August 2009, 16:25:28 »
Citaat van: jwtreinen
...ik heb vaak gehoord dat de trekkracht van modellen van DJH en Philotrain niet bijster goed is...

Of de 5500 het kan weet ik niet, moet ik nog bouwen, maar de 6000 van DJH trekt met gemak een trein van 14 twee-assers waaronder o.a. 3 Artitec groentewagens, 3 Piko Kolenbakken, beide recente Fleischmann setjes, Piko ketelwagentje, Piko Rongenwagen...  ;D

Rolt lekker aan, geen doorslaan bij het wegrijden En dat alles ook nog eens door de PIKO R2 ;)  Hellingen heb ik niet op m'n testbaantje  :P

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #73 Gepost op: 22 August 2009, 16:29:28 »
Jan Wiebrand,

Binnenkort zal ik het eens proberen op het baantje van mijn zoontje. Piko R3 en R4 met verschillende wissels.

Ik denk overigens dat het wel moet lukken, die goederenwagons lopen niet zo zwaar. Ik zal er ook nog een Dg tussen zetten. Ik heb nog nooit een video op Internet gezet, maar als dat lukt dan kun je het zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #74 Gepost op: 22 August 2009, 16:47:45 »
Jan, ik heb de 5500 ook gebouwd uit een DJH kit, (HSM machine) en heb het met wat lood aangevuld tot 300gr schoon aan de haak. De loc (niet gecompenseerd) trekt met gemak nog eens 600gr aan wagentjes een lichte helling op. Onder 3%. Hoe de Philo rijd, weet ik niet. Ik vind een philo (met alle respect voor hen die er een hebben) geen mooie weergave van de 5500.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)