Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58135 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2009, 19:56:35 »
Hebben jullie dat ook: behalve een aantal gebouwde modellen ook nog modellen, waar je wel aan begonnen bent, maar die om een of andere reden (nog) niet zijn afgemaakt.

Zo ook deze HSM groentewagen van MK modelbouwstudio's. In 2006 ben ik daar aan begonnen, maar ik heb deze toen niet afgemaakt, omdat er 2 dingen niet aan klopten. De assen zijn te breed, waardoor de scheenplaten in het chassis scheef moeten staan en 2 kleine ventilatieroosters op de kop naast het remmershuisje passen niet mooi op de plek.

Vorige week heb ik de onvoltooide uit de doos gehaald en inmiddels is deze bijna spuitklaar.

Hier de 4 belangrijkste delen: het dak, het chassis en de 2 zijwanden:



Ik zet tegenwoordig eerst alle details aan de zijwanden voordat ik het aan elkaar soldeer. Ik weet dat velen dan bang zijn dat bij de montage van de grote delen, de kleine delen weer loskomen, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen last meer van. Belangrijk is goed positioneren van de onderdelen, voldoende vloeimiddel en vervolgens snel solderen. Deze kit maakt dat extra makkelijk omdat je de zijwanden aan het dak met lipjes vast kunt zetten voordat je alles soldeert.

Zoals hier:



Hier ontbreken nog enkele details, maar vanavond gaat het geheel in het sodabad en morgen moet er nog het een en ander worden gestraald.




Met een wat jonger broertje op de foto:



En nog enkele details:




Dit wordt dan een eerste groentewagen, zoals ze in lange treinen achter een 5500 op de Hofpleinlijn reden en de veilingen van Nootdorp, Pijnacker en Berkel bedienden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #31 Gepost op: 04 augustus 2009, 21:24:15 »
Hoi Ivo,

Van die half afgebouwde kits heb ik er ook nog wel een paar.  ;)
Maar ook daar zit doorstroom in.

De groentewagen van MK hoorde daar niet bij; die heb ik gelijk afgebouwd, maar dan de versie zonder remmershuis.
De problemen die jij noemt herken ik: de roosters op de kop naast (de plaats van) het remmershuisje zijn een kwestie van smokkelen en camoufleren.
Over de te brede assen heb ik met Maykel gesproken. Hij adviseerde om de uiteinden van de assen een stukje af te vijlen. Dat werkte bij mij nog niet helemaal, maar nadat ik ze na het afvijlen ook nog een beetje had "aangescherpt", paste het prima.

Verder vond ik het een hele leuke kit om te bouwen: goed doordacht en mooi passend (op de genoemde twee punten na dan).

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #32 Gepost op: 05 augustus 2009, 20:47:27 »
Ton,

Dat camoufleren en smokkelen heb ik natuurlijk ook gedaan. Het rooster komt helaas iets op de hoekbalk te zitten. Het is jammer, omdat de rest van de kit juist goed klopt. De as afvijlen heeft Maykel mij ook geadviseerd. Ik heb het nog niet gedaan, omdat ik bang ben dat de wagen dan gaat waggelen, maar kennelijk is het jou wel gelukt. Dus ik zal het ook eens proberen.

Vanmiddag het model gestraald. Dat vind ik zo'n vies klusje, maar hij is er wel van opgeknapt. Tegelijk de bak van Tommy meegenomen en die ziet er nu weer strakker uit met de klinknagelstrips.

Ik moet eigenlijk nog een paar van deze groentewagens maken, maar het kost wel aardig wat tijd. Een zonder remmershuis staat in elk geval nog op mijn verlanglijst ;)

Heb je nog foto's van jouw model?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #33 Gepost op: 05 augustus 2009, 22:06:38 »
Ivo,

Dat ziet er weer bijzonder fraai uit!
Een aantal groentenwagens is inderdaad mooi.

Ik heb de kit van Dutzrail, een zeer mooi gedetaileerd model.
Ben er nog niet aan begonnen maar de inhoud van de doos verraad veel komend bouw plezier.

Heb jij de kit van Paul Hartmann nog besteld?

Heb je trouwens een echte straalcabine?
Zo ja waar verkopen ze dat, klinkt als een leuk verjaardags kado ;D ;D

Grts,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #34 Gepost op: 05 augustus 2009, 22:07:36 »
Heb je nog foto's van jouw model?

Eigenlijk niet, want het draadje gaat over de bouwkunsten van Ivo. (Valse bescheidenheid)

Maar omdat je het zelf vraagt, heb ik er een paar gemaakt.





Grtz,
Ton

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #35 Gepost op: 05 augustus 2009, 23:18:34 »
Ik heb de kit van Dutzrail, een zeer mooi gedetaileerd model. ...... de doos verraad veel komend bouw plezier.

Graag een verslag als je er aan gaat beginnen, want ik ben razend nieuwschierig.

@ Ivo, assen afvijlen werkte bij ook mij prima ..... bij het 2e setje assen  :-[.
Er hoeft niet zo bar veel af, dus per keer maar een beetje en veel passen, dan komt het goed. :)
Ik heb zelf de kit zonder remhok gebouwd, in bruine kleurstelling, zelf voorzien van schoren op de hoeken om hem wat persoonlijker te maken. Inderdaad een leuke kit.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #36 Gepost op: 06 augustus 2009, 09:58:47 »
@Dennis,

Nee, een straalcabine heb ik niet, maar een glasgraveer straalpistool van Paasche. Doet het wel, maar echt tevreden ben ik er niet over en het geeft een enorme rotzooi. Ik wilde de straalcabine die Herman Buitelaar aanbiedt kopen, maar daar is een enorme compressor voor nodig. De cabine kost maar 99 euro, maar dan moet er wel een compressor bij die 200 liter per minuut levert. De druk is het probleem niet. Mijn compressor levert 30 liter per minuut met een maximum van 8 bar. Voor een airbrush is dat heel ruim bemeten. Ik spuit meestal onder de 2 bar en in lastige hoekjes zelfs onder 1 bar. Dus we modderen door met het gewone straalpistool. Volgens mij is er ook een straalcabine van Böhler, die ook via Conrad te koop is voor 200 euro of zo en die zou op een stofzuiger werken.

Meestal straal ik mijn modellen niet, want met netjes werken is dat eigenlijk niet nodig. Maar mijn soldeerverf was op en dan bouw ik gewoon met de bout door. Bij een kit van een goederenwagen, moet je dan wel eens het oppervlak meer schoonmaken dan je gewend bent :D

De kit van Paul is wel besteld, maar nog niet in huis.

@Ton,

Tsja, de naam van dit draadje. Dat heeft een van de moderatoren ervan gemaakt. Het stond eerst in even voorstellen, maar dat ging te ver. En toen werd het dit. Voor mij is het een soort rommeldraadje van bouwprojecten die ik even aanstip en die mogelijk leiden tot goede tips, zoals het afvijlen van de wielen. Jouw model ziet er prima uit. Welke lak heb je gebruikt en in welke kleuren?

@Herman,
Inderdaad de assen afgevijld en het zit nu goed genoeg :)

En heb je foto's van je bruine groentewagen?

We zijn helemaal niet nieuwsgierig ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #37 Gepost op: 06 augustus 2009, 19:21:52 »
Ivo,

Ik heb het model eerst gespoten met metaalprimer, gewoon van een winkel in automaterialen.
Het onderstel is vervolgens gespoten met zwarte enamel van Revell, de bak met lak van MK Modelbouwstudio's (Kleur:Grijs voor goederenwagens) en het dak met Kleinspoor nr. 02. Voor het ruwe uiterlijk van het dak heb ik de bouwbeschrijving gevolgd en aluminiumoxide van Badger gebruikt.
Na het aanbrengen van de opschriften, heb ik het hele model overgespoten met Satin Cote van Humbrol.

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #38 Gepost op: 07 augustus 2009, 15:30:08 »
OK duidelijk, dus je hebt het ''echte' goederengrijs gebruikt. Bij mij staat het geheel inmiddels in de Motip primer. Nu nog het dak plamuren, want bij mij zijn de lipjes van de wanden in het dak altijd zichtbaar. Als dat naar tevredenheid zit, dan nog een laagje primer en dan de rest.

Heb je het aluminiumoxide in de natte lake gestrooid, of heb je het door de lak gemengd en met een goedkope spuit erop gespoten? Ik ga denk ik voor een glad bitumen dak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #39 Gepost op: 07 augustus 2009, 17:30:32 »
Nu nog het dak plamuren, want bij mij zijn de lipjes van de wanden in het dak altijd zichtbaar.

Dat is bij uitstek toch goed te doen met solderen. Het dak glad vijlen is een eitje vergeleken met nog eens de boel plamuren, of moet er nog meer geplamuurd worden waarbij je dit meteen meeneemt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #40 Gepost op: 07 augustus 2009, 18:12:38 »
Heb je het aluminiumoxide in de natte lake gestrooid, of heb je het door de lak gemengd en met een goedkope spuit erop gespoten? Ik ga denk ik voor een glad bitumen dak.

Ik heb het in de natte lak gestrooid en nadien nog een keer overgespoten.
Het was de eerste keer dat ik het dak op deze manier bewerkte en ik moet zeggen: het is een karweitje van niks maar het resultaat is heel mooi.
Misschien toch nog het overwegen waard?

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #41 Gepost op: 07 augustus 2009, 18:14:38 »
E,

Hangt er van af. Als je de lipjes tordeert voor het solderen, ontstaan er onregelmatige putjes. Deze vullen zich niet altijd goed met soldeer. Daarna knip ik de restjes met een tangetje af en vijl het zo glad als mogelijk. Ik ben altijd heel voorzichtig met vijlen, want dat levert al snel lelijke groeven in het verder relatief gladde messing dak. Hoe fijn de vijl ook, deze groeven zijn bijna niet te vermijden. Beter werkt dan, na de grondlak om de kleine putjes, die er bijna altijd zijn dicht te plamuren en vervolgens met waterproof schuurpapier geplakt op aluminium profiel goed glad te schuren.

Als je heel goed kunt vijlen zonder het dak te raken en alles goed hebt dichtgesoldeerd hoef je bovenstaande extra werkzaamheden niet te doen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #42 Gepost op: 07 augustus 2009, 18:16:14 »
Ton,

Bij mij is de lak vrijwel meteen droog na het spuiten. Maar ik zal het toch eens proberen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #43 Gepost op: 07 augustus 2009, 21:48:31 »
@Herman,
Inderdaad de assen afgevijld en het zit nu goed genoeg :)

En heb je foto's van je bruine groentewagen?

We zijn helemaal niet nieuwsgierig ;D



Bij deze, gespoten met KleinSpoorverf.

Grtz. Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #44 Gepost op: 08 augustus 2009, 20:45:10 »
Herman,

Die kleur staat de groentewagen heel goed. Hij ziet er perfect uit zo. (y)

Nog even mijn daklipjes aanpak:

Na eerste keer plamuren en schuren ziet het er dan als volgt uit:





En ja hoor: ben ik de lipjes op het dak van het remmershuis vergeten te plamuren. >:(

Het effect dat je ziet is dat er rondom de afgevijlde lipjes een restje plamuur blijft zitten. Dat komt ook doordat je het dak net iets strakker aantrekt ter plekke van de lipjes dan de rest van het dak. Het zijn maar enkele honderste millimeters, maar bij het schuren zie je dat onmiddellijk.

In de 2e laag primer wordt het al beter, maar ik ga nog een keer plamuren en schuren:



En zo blijven we nog wel even bezig ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*