Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo  (gelezen 58316 keer)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2007, 19:09:18 »
Eerlijk is eerlijk, wat een schitterend model!
Met dis soortplaatjes maak je mij blij ;D

Dus ik zou zeggen kom maar op.

Groeten,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2007, 15:33:22 »
Afgelopen weken heb ik een AB 7521 verder afgebouwd. De vouwbalgophanging is nog niet helemaal naar mijn zin en de hoogspanningskabel zit er nog niet op, maar verder is het wel klaar. Deze is gebouwd in de uitvoering zoals die is afgeleverd begin jaren 30 vorige eeuw. Dus lage klasseborden en een aluminium dak.

Er is nog wel het een en ander aan aangepast. Philotrain modellen verder superen hoort er gewoon bij.

Aanpassingen:
1.rollagers op draaistellen vervangen door glijlagers,
2. dynamos verwijderen,
3. luchtketels op de achterkant verwijderen en
4. luchtketels aan alle zijkanten van de draaistellen aanbrengen
5. Ventilator boven het toilet aanbrengen
6. Kromme sluitseinijzers op de dakrand
7. Rechte sluitseinijzers op de hoeken van de bak
8. Buitenliggende ophanging van de vouwbalgen

Het liefste zou ik ook nog de kettingen tussen de bak en de draaistellen aanbrengen, maar ik weet niet waar ik die kan krijgen. Vroeger had Jos Blatter van spoorwerkatelier hele mooie ketting voor zijn HTS-K rongenwagen.

Foto's:







en met familie, van links naar rechts:

ovaal ramer

6 deurs stalen D

C12c

AB7521

plan C

alle zelf gebouwd met kist van Philotrain



mvg,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2007, 15:40:25 »
OK. Nu ben ik jaloers ;D

Groeten Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2007, 15:44:59 »
Alleen die kist van Philotrain. Ik typ wel vaker verkeerdom. Het moet zijn kits
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2007, 20:51:52 »
Gisteren de NS 8200 van MK afgerond. Ik ben hier volgens mij meer dan 4 jaar geleden mee begonnen, ik heb er 2 jaar geleden serieus aan gewerkt om het goed rijdend te krijgen en de detaillering te beginnen en afgelopen paar maanden bezig geweest met de afwerking.

Ja, het duurt soms lang. Bijkomendheid is dat ik eigenlijk niet zo'n liefhebber ben van een lokomotief opbouw in resin. Voor mij is messing toch echt het beste materiaal. Als je het met je airbrush afwerkt, is met messing een mooi strak resultaat altijd wel gegarandeerd.

Volgens mij is dit een veel verkocht kit, dus er zullen er al aardig wat rondrijden.

Maar eerst een paar plaatjes:







Na wat zorgvuldig bouwen loopt dit lokje uiteindelijk prima. Het chassis is van een nogal dun nikkelzilver en daardoor gevoelig voor vervorming. Bijvoorbeeld al bij het vastschroeven in de kap.

Aanpassingen heb ik nogal wat gedaan:

uitvoering gebouwd met wielen van Alan Gibson
messing onderdelen besteld, die MK als optie noemt.
remslangen Philoitrain
verende buffers in messing en staal van MK
messing lantaarns van MK
sluitseinijzers op zadeltank zelf gemaakt
bediening blazer zelf gemaakt en deels met hulp van ketelappendages van Philotrain
Stevig gepoetst aan de messing dom van MK
messing HSM krikken op de voetplaat van Philotrain
messing hijsogen op de zadeltank van Philotrain
messing injecteurs onder de zadeltank zelf gemaakt
sluitseinijzers achter Philotrain
ronde ramen met Crystal Clear (vind ik niet zo mooi)
Zijruiten zelf gemaakt
messing stoomfluit van Philotrain
lange smeerkan en schop zaten op de ets van MK en hebben een plekje gevonden


Wat me heel goed is bevallen zijn de stroomafnemers van MK en ook enkele handige trucjes met te vouwen onderdelen in nikkelzilver of messing.

Ik vind de messing nummerplaten niet zo mooi, want de cijfers zijn te klein. Het zijn geen geetste nummerschilden, maar het is er in het zwart op een of andere manier op gedrukt. Je kunt wel de randen wat dunner vijlen, want anders is de rand te dominant.

Al met al een leuk model van een zeer veel voorkomende rangeerlokomotief van voor de oorlog.

Uiteindelijk moet hij voor mij met onderstaande treintjes aan de slag:





In het eerste plaatje vergezeld van een CHD, GLG en bananenwagen

In het tweede plaatje vergezeld van een HTSK.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2007, 21:03:34 »
Ondanks de resin ketel een zeer fraai resultaat! Zit er verlichting in de lantaarns?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9611
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2007, 21:12:53 »
Zit je wel hoog, die lampjes.
Zit er nu al wat jodium op je vinger en een verbandje er om heen?

Voor diegene die niet weten wat dit betekent.......elders op het forum maar evebn zoeken.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2007, 21:37:34 »
Tsja, je moet er wel wat voor over hebben he Frits! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2007, 22:14:07 »
@stig,

Nee, geen lampjes. De onderste zou misschien nog lukken, maar de lantaarn bovenop de rookkast denk ik niet zonder zichtbare draadjes. Ik troost me met de gedachte dat het petroleumlantaarns zijn, die misschien bij daglicht niet eens ontstoken waren. Let maar eens op foto's van stoomlokomotieven overdag. Ik zie daar zelden iets branden. Daar komt nog bij dat deze messing lantaarns behalve de lens ook nog iets van een branderglas hebben. Dat boor je in elk geval weg als je een lampje erin wilt stoppen.

@Frits,

Misschien eindelijk een goede reden gevonden om over te stappen op 0. Een lampje in een 0 lantaarn is vast veel makkelijker.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #24 Gepost op: 21 oktober 2007, 22:24:35 »
erg erg fraai!
Citaat
Misschien eindelijk een goede reden gevonden om over te stappen op 0. Een lampje in een 0 lantaarn is vast veel makkelijker.
jazeker en dat kan want MK heeft deze kit ook in 0 aangekondigd
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2007, 02:50:55 »
@stig,

Nee, geen lampjes. De onderste zou misschien nog lukken, maar de lantaarn bovenop de rookkast denk ik niet zonder zichtbare draadjes.

Klopt, dat is ook heel moeilijk, zoniet onmogelijk. Maar ik compenseer dat met schattige verlichte lampjes. Die draadjes neem ik voor lief. Je moet toch wat...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2007, 03:11:51 »
Vroeger had je van die geleidende lak, met zilver erin verwerkt.
Ik weet niet of dat nu nog te koop is, maar zou anders misschien een oplossing kunnen zijn.

Heel mooi model anyway.

Groeten, Alexander

iemand

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2007, 10:11:42 »
Die lak hebben ze nog bij conrad, zag hem laatst nog staan.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2007, 10:14:05 door iemand »

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2007, 10:26:07 »
Ivo,

ik weet niet hoe dik die steun van de lantaarn is maar kan dubbelzijdige printplaat een oplossing bieden (door daar het steuntje van te zagen)?

Of inderdaad op het steuntje de verbindingsdraden vastzetten en daarna aan voor- en achterzijde met die geleidende verf beschilderen (en daarna weer in de juiste kleur aflakken).

Laatste ideetje wat door mijn hoofd spookt is het steuntje van lichtgeleider (glasvezelkabel of transparante acryl) maken en dit in de lamp laten doorlopen. Bij de aanhechting in de tank een SMD-ledje en bovenaan in de lantaarn het 'lichtuittredepunt opschuren zodat dit punt oplicht. Wel e.e.a. goed lichtdicht aflakken natuurlijk.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouwkunsten van Ivo
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:27:46 »
Beste stig en anderen,

De verlichting laat ik voor wat hij is. Geen verlichting vind ik op een stoomlok niet zo heel erg. Die geleidende lak heb ik ook nog wel, maar het probleem is minder de geleiding als wel de isolatie. De lakdraad, waarmee je spoelen wikkelt, is ook een idee en in elk geval veel dunner, maar de isolatie is ook heel kwetsbaar.

Maar nu iets anders. In het Eurospoor weekend iets anders in elkaar gesoldeerd: een DCC programmer, welke in mei 2005 in Elektuur is gepubliceerd:



Later is deze ook geplaatst in een MIBA digitaal uitgave. Het is een eenvoudig, maar heel robuust apparaat. Het kan alle 1024 DCC adressen in een aangesloten decoder lezen en er ook per adres een andere waarde in zetten. Als je er niet meer uitkomt is er altijd de factory reset, waarbij alles weer in de beginwaarden staat. Ik had dit ding op mijn verlanglijstje staan nadat ik voor een vriend een DCC decoder in een DKM 2400 had gebouwd. Hij had een Roco muis, waarmee je alleen een bepaald aantal cv waarden kon invullen. Dat bleek niet handig voor knipperfrequentie, dus toen met een Fleischmann centrale aan de slag van mijn buurman. Maar nu kan ik het gewoon zelf. Goedkoop is het niet, want ik heb er ongeveer 100Euro aan uitgegeven en dan zit er nog geen kastje omheen. Ik heb dan wel de print en de controller bij Elektuur besteld, waar je al meer dan 50 Euro aan kwijt bent. Dus als je zelf graag dubbelzijdige printen maakt en PIC controllers kunt programmeren ben je nog goedkoper uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*