Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:31:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 22:21:34
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:15:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 20:58:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 213645 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #540 Gepost op: 29 June 2015, 20:54:44 »
Puntig opgemerkt Leen.

Ik maak graag een statement, uh punt bedoel ik.
De wereld bestaat uit UK vrienden en "de rest". En de laatste uit puko-loze en puko-met.
Ik heb beiden even lief.

Maar punt of niet, ze zijn makkelijk op te pakken, en te draaien met de locs er op.
Enne... Nog een sterk punt. Je kunt ze ook zo op de vloer leggen. Oerdegelijk!
Enig nadeel, volstrekt niet conform de werkelijkheid, natuurlijk :P

Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #541 Gepost op: 29 June 2015, 21:50:32 »
De T9 ontbreekt nog, die gaan we in het verre noorden ophalen.

T9's zijn stoere loks. Ik ben van plan om zaterdag een van m'n T9's mee te nemen, voor het geval we moeten testrijden. Dat is nog wel een lok die ontsporingsgevoelig kan zijn...

Werner
Ja, ook ik heb Southern stoomloks

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #542 Gepost op: 30 June 2015, 18:14:39 »
Vandaag ben ik weer verder gegaan met mijn boompje... Hoewel boompje?
Het is wel een joekel van een boom geworden. OK, er staat een paardje bij in 1:87...
Maar ook in schaal OO is het nog steeds een flinke boom.



Verder is de SR 4-4-0 Schools Class 'Charterhouse' onder handen genomen.
Er waren een aantal issues. Zo was een van de draadjes van de miniplug tussen de loc en de tender gebroken.
Hiervoor moest een nieuwe miniplug met bekabeling ingesoldeerd worden.



Ook werd de loc voorzien van een DCC decoder. En wel zo'n hyper goedkope uit China.
SR locs hebben geen speciale functies, want beschikken bijvoorbeeld niet over lampjes.
Simpel is goed genoeg, dan.

Voor de E4 hadden we ook zo'n goedkope decoder. Maar... deze bleek bij aankomst al overleden.
Geen punt, even reclameren, en er werd meteen een nieuwe toegezegd.
Weliswaar een 8pins ipv een 6Pins, omdat de 6Pins niet meer op voorraad was.
Die 8pinner gaat dus in de 5Mt. :)

Tenslotte, heb ik een oplossing gevonden voor de verbinding tussen de bogie en de body.
De bogie zat er los onder, met een springveertje ertussen.
Dat beviel mij eigenlijk niet. Dus heb ik met de laser een klein ringetje op maat gemaakt.
Het past keurig op de bovenzijde van de pin van de bogie.
En zit klemvast.

Wel, en dan maar meteen een nieuwe statiefoto van de UK-locs.



Ik voel best wel een gelukkige verzamelaar...

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #543 Gepost op: 30 June 2015, 18:20:53 »
Hans, de oplossing van het veertje/ringetje voor de bogie, voor welke lok is dat?

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #544 Gepost op: 30 June 2015, 18:29:05 »
@Leen,

Voor de SR 4-4-0 Schools Class 'Charterhouse'



Het pinnetje zat dus los in de gleuf van de body.
Nu niet meer.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #545 Gepost op: 30 June 2015, 18:49:38 »
Hmmm, zo te zien heeft die dezelfde constructie als de T9.
Met de T9 waren er indertijd nogal wat problemen, ook met deze bogie.
Het was toen misschien Hornby's fraaiste lok. maar hij was zeker niet hoogstaand qua ontwerp (slipbandjes, getver...  :'() en er waren grove fouten in de assemblage.

Bovenop het pinnetje zat een vastgelijmd kort pijpje geschoven, waardoor de bogie in de body geborgd zat. Dat is hier blijkbaar ook zo.
Bij de T9 was pinnetje-met-pijpje te lang, waardoor het de lok omhoog drukte, precies ter hoogte van het aandrijfwiel met de autoband erom.
Het leek dus net alsof het wiel op de rails stond, maar omdat het iets opgetild was, had de lok bijna geen trekkracht.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #546 Gepost op: 30 June 2015, 19:12:30 »
Dat is een fraaie boom geworden , Hans. We moeten maar eens kijken of we mijn armatuurtjes ook mooi kunnen aankleden.

Wat betreft de decoder. Let wel op dat je bij goedkope decoders vaak niet de start of maximum snelheid kunt instellen (cv 2 & 5). Ik vind dat altijd wel een must. Ik weet niet of dat bij die van jou wel het geval is.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #547 Gepost op: 30 June 2015, 19:45:05 »
@Werner,

Jouw boom skeletjes worden ook zo mooi. :)
Het blijft natuurlijk een gok met die Chinese dingen.
Maar bij de EMV waren ze zeer bekend.
Voorzover ik heb begrepen, geen problemen.

@Leen,

Werner neemt zaterdag een of meerdere T9 locs mee.
Het is bekend dat die problemen geven bij de bogies.
Of dat springveertje bij mijn "Schools" standaard is, weet ik niet.
Het werkt in ieder geval wel.

Grzz, Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #548 Gepost op: 30 June 2015, 19:50:13 »
Hans, even over je boompje.

Als je nu die zeeschuim tegen je stammen hebt gemaakt, spray er dan
even 8021 overheen. Dan is het geheel egaal van kleur, en kun je daarna
met bladmeuk aan de gang. Dat geeft een net wat fraaier resultaat.
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #549 Gepost op: 30 June 2015, 20:07:09 »
@Steef,

Wat is "8021"? Dat kunnen we bij de bomen van Werner uit proberen.
Bedankt voor het meedenken.

Grzz, Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #550 Gepost op: 30 June 2015, 20:18:01 »
Ral kleur uit een spuitbussie, is geen meedenken maar een raad...
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #551 Gepost op: 30 June 2015, 20:21:31 »
@Steef,

Wat is het verschil? Hahaha...
We gaan het uit proberen.
Je moet goede raad tenslotte op waarde weten in te schatten.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #552 Gepost op: 07 July 2015, 20:01:34 »
Vandaag voelde ik me net een instrumentmaker.

Ik mocht bezig zijn met het produceren van een EMV-wisselomzetter.



Het betreft hier een houder voor een servo-motor die een wiel aandrijft in een soort vork.
De onderdelen zijn uit acryl- en/of ABS plaat met een laser gesneden.



De constructie maakt dat de servo een grote slag kan maken, maar dat de beweging van het verenstaal waarmee de wissel wordt omgezet maar zeer beperkt blijft.



De beugel waarmee e.e.a. onder de baan kan worden gemonteerd, moet ik nog maken.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #553 Gepost op: 07 July 2015, 21:15:46 »
Mooie consructie Hans. Wat is het precieze nut?

Michel
(via mobiel)


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #554 Gepost op: 07 July 2015, 22:12:57 »
@Michel,

Een grove beweging van de servo van 450 wordt omgezet in een precisie beweging van 60.

Dat schijnt, volgens de ingenieurs van de EMV, beter te zijn voor de servo's. En het resulteert in bedrijfsmatig prima afgeregelde wisselomstellers.

Grzz, Hans