Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193612 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #525 Gepost op: 25 juni 2015, 08:49:45 »
@Michel,

Nee,  :) ik heb er inderdaad geen probleem mee.
Sterker, ik maak ook nog strips die een verbinding maken tussen een Brake met NEM-schacht, en rijtuigen met een schroef. Aan een zijde dus een zwaluwstaart en aan de andere zijde een half oogje.

De rijtuigen rijden overigens met de strips ook prima door S-bogen.
Dat is ook getest. De Pullman coaches hebben namelijk wel een kortkoppelings mechanisme.

Het is een uitdaging om een 3D Background te maken. Maar op een baanbreedte van ongeveer 40cm zou het al effect hebben. Ik leg tzt wel uit hoe dat in zijn werk gaat.

Grzz, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #526 Gepost op: 25 juni 2015, 09:11:43 »
Misschien heb je het al wel eens verteld in de 11 pagina's, maar waarom zulke krappe bogen? Vanaf een meter kun je schroefkoppelingen gebruiken, ook op bogie-rijtuigen.
Je staakt zoveel tijd en energie in een prachtige scenery. Ikzelf zou het zonde vinden om op deze manier te koppelen.
De dieptebouw van Rice is prachtig. Maar juist daar zie ik dezelfde kleuren achteraan als vooraan  ;) Rice bouwde kennelijk 'een heldere dag'  :)
We maken het je niet makkelijk.... :)

Groet,
Huibert

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #527 Gepost op: 25 juni 2015, 09:42:51 »
@Huibert,

Ach, moeilijk maken? Dat valt wel mee hoor.
Uiteindelijk ben ik toch de kapitein op mijn eigen schip.

Zoeken in 11 pagina's is net zo moeilijk als het zoeken op dit forum.
Onbegonnen werk. Ook de belangrijkste reden indertijd om met de Encyclopedie te beginnen.

Omdat ik er zelf ook problemen mee had, ben ik een Wordpress website/blog begonnen.

Een modelspoorbaan is altijd een compromis. Ik kies voor lange treinen op de langst mogelijke zichtbare tracks. Dan moet je wel met krappe bogen werken. Uh... wel verstopt dan.

Het trein verkeer wordt (deels) automatisch geregeld via de PC.
Daarvoor moet ik technisch betrouwbaar materieel hebben.
Mijn keuze is Kadee op de locs, kop- en staart rijtuigen.
Starre verbindingen op de tussen rijtuigen. De goederen wagens krijgen voor en achter Kadee ivm gebruik van een Inglenook puzzel.

Waarom tijd steken in scenery?
Gewoon omdat ik het leuk vind. :)

Grzz, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #528 Gepost op: 25 juni 2015, 10:12:53 »
Dat laatste was me wel duidelijk, ja  :)
Ik weet natuurlijk ook wel dat het altijd schipperen is tussen al de dingen die je wilt. Je uitleg is helder, tnx.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #529 Gepost op: 25 juni 2015, 16:52:35 »
Na de uitleg over het maken van surfaces, wil ik graag ingaan op het zelf maken van goedkope mallen.
Het gaat hierbij om een zogenaamde "latex mal" naar het voorbeeld van de EMV.
Deze kan in een korte tijd gemaakt worden.

De basis voor zo'n mal is een moedermodel dat met de laser gegraveerd wordt in een ABS plaat.
De plaat die ik tot nu toe gebruikt hebt, is er een met een steenmotief in "stretcher bond".
In de Britse architecteuur worden echter ook andere metselverbanden gebruikt.
De belangrijkste zijn:



  • Stretcher bond
  • Flamish bond
  • English bond
Let vooral op de laatste; tamelijk veel kleuren van beige tot zwart.

Het moedermodel wordt ingespoten met een "losmiddel". In dit geval Aerosol van Acmos.
Dit is nodig om de mal na uitharden makkelijk uit het moedermodel te krijgen.

   

Vervolgens wordt met een spatel vloeibare latex op het modelmodel gesmeerd.
Ik heb gebruik gemaakt van Latex van Wilsor kunstharsen, verkrijgbaar bij Van Beek Art supplies.
De latex moet in een dunne film worden opgebracht. De "stenen" moeten vooral goed vol lopen.

   

Van belang is vooral veel geduld te hebben. Er moeten vijf lagen worden opgebracht.
En elke volgende laag mag pas worden opgebracht als de vorige goed droog is.
Om kleine luchtbelletjes te voorkomen, wordt de latex met een kwast of sponsje in een zig-zag patroon opgebracht.



Een sponsje is eigenlijk beter, want de kwast droogt heel snel uit.
Knip van een schuursponsje 1/4 uit en gebruik de zachte zijde.

Na vijf lagen wordt een stukje kunststof horrengaas over de mal gelegd.
Deze wordt aan alle zijden aangespannen met punaises.



Over het horrengaas worden vervolgens nog eens twee lagen latex opgebracht.
En weer moet de latex laag goed droog zijn voor de volgende wordt opgebracht.
Na droging van de laatste laag, is de mal gereed.

Je kunt hem heel makkelijk uit het moedemodel verwijderen.



De latex mallen zijn niet alleen makkelijk te maken, ze zijn ook makkelijk te gebruiken.
Maar... vergeet niet steeds het eerder genoemde losmiddel te gebruiken.
Anders beschadig je zowel de mal als het afgietsel.

Het moedermodel kan eindeloos hergebruikt worden. De latexmal vele malen, maar hij zal op den duur broos worden.
Uit één fles vloeibare latex, kun je ongeveer 5 mallen maken op A4 formaat.

Zo, nu aan het CAD-tekenen... Flamish en English bond. :)

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #530 Gepost op: 25 juni 2015, 17:00:55 »
En dat moedermodel?
Hoe maak je dat?

Als je het laat maken (frezen of laser?) lijkt de tekening toch het grootste obstakel.
Hoeveel stenen heb je nodig? Gezien de hoeveelheid tijd en moeite die het maken van een mal kost, lijkt het mij dat het moedermodel wel heel erg duur (>€25,- voor A4?) moet zijn wil het uit kunnen om een mal te maken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #531 Gepost op: 25 juni 2015, 17:11:11 »
@Tjalling,

Het moedermodel kost niet meer dan het ABS plaatje in A4 formaat.

CAD tekenen doe je met software van Autodesk.
Deze kun je gratis downloaden via de website van het bedrijf.
Kies dan wel voor de student-version.

Laseren bij een commerciële dienstverlener is in dit geval niet aan te raden.
Je betaalt er nl per snijlengte... en ja, veul, heel veul stenen. :)

Mijn advies, neem de moeite en ga naar een Fablab of een ROC bij je in de buurt.
Grote kans dat je het (bijna) gratis kan laten graveren.
En waarschijnlijk vinden ze het erg leuk om je te helpen.

En mocht je nou echt helemaal omhoog zitten... word je lid van een vereniging.
Steeds meer modelbouw verenigingen hebben eigen lasersnij- of 3D print apparatuur.

Grzz, Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #532 Gepost op: 25 juni 2015, 17:18:49 »
Hallo Hans,

Dat is precies wat ik bedoel: wat is de reden dat je mallen gaat maken? De kosten niet perse.
Het kost een hoop werk, en je zult bij gebruik er alsnog een drager achter moeten zetten.
Zijn er andere voordelen aan het gebruik van mallen? Of is ABS niet te verwerken?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #533 Gepost op: 25 juni 2015, 17:26:52 »
Citaat
Mijn advies, neem de moeite en ga naar een Fablab of een ROC bij je in de buurt.
Grote kans dat je het (bijna) gratis kan laten graveren.
En waarschijnlijk vinden ze het erg leuk om je te helpen.

Droom lekker verder....ook hier betaal je alleen per uur..

En verenigingen met eigen lasersnijders, kom zeg Hans de meeste hebben al moeite een clubbaan te bouwen....dat MVE subsidie krijgt...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #534 Gepost op: 25 juni 2015, 18:08:31 »
wat is de reden dat je mallen gaat maken? De kosten niet perse.
Het kost een hoop werk, en je zult bij gebruik er alsnog een drager achter moeten zetten.

@Tjalling,

Het lijkt nu of het veel werk is; maar in feite kost het veel (wacht) tijd.
Zowel het maken van de mallen, als het maken van de surfaces gaat eigenlijk razend snel.

Daarbij komt dat ik met de drie genoemde metselverbanden, alle voorkomende muren van de bouwsels op mijn modelbaan kan maken.
De functie van de surfaces is te vergelijken met de slaters styreenplaten. Alleen de acryl surfaces werken sneller en eenvoudiger.

Enne... de EMV krijgt geen subsidie. :)

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #535 Gepost op: 25 juni 2015, 18:19:42 »
Ech nie  ??? Bouwen ze dat baantje voor niets dan  ???

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #536 Gepost op: 25 juni 2015, 20:31:20 »
Nope, de museumbaan wordt gerund door een project organisatie.

De vereniging staat daar helemaal los van.
Wel worden leden van de EMV als vrijwilligers ingezet in het project.
Maar de laboratorium faciliteiten en het machinepark zijn van de vereniging.
En nogmaals, daar zit geen cent subsidie in.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #537 Gepost op: 26 juni 2015, 23:20:33 »
Nog even terugkomend op mijn advies lid te worden van een vereniging, of eens binnen te lopen bij een ROC...
Ik heb het dan niet over modelspoorverenigingen, maar over modelbouwverenigingen.

Deze beschikken doorgaans over uitgebreide machine-parken en faciliteiten en hebben vaak een samenwerkingsverband met ROC's.

Zie voor een overzicht van deze verenigingen: http://www.modelbouwers.nl/nvmclublijst.php



Overigens een tip voor degene die in Zuid-Nederland wonen.
Het Summacollege (v/h ROC Eindhoven) organiseert in september een cursus draaien en frezen voor modelbouwers.
Zie: http://www.modelbouwers.nl/cursus.php

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #538 Gepost op: 29 juni 2015, 20:24:34 »
Hier een groepsfoto van de Stoomlocs.
De T9 ontbreekt nog, die gaan we in het verre noorden ophalen. Net als de SR 4-4-0 Schools Class 'Charterhouse' die in reparatie is.



Linksachter de King Arthur "Sir Pelleas" class N15, daarvoor de Standard Arthur "Etarre" class 5Mt,
Voorste rij, de class E4 "473" en de Terrier.

(Nog) niet veel locs, maar wel een mooi span bij elkaar.

Grzz, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #539 Gepost op: 29 juni 2015, 20:42:48 »
Ja, zeker mooie loks Hans.  (y)
Wat zijn dat trouwens voor rails, geen bullhead volgens mij?

Leen.