Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 216110 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #510 Gepost op: 23 June 2015, 09:38:44 »
@Ronald,

Ik wil experimenteren met het zogenaamde atmosferisch perspectief of luchtperspectief.
Omdat mijn modelspoorbaan erg ondiep wordt, wil ik de indruk van meer diepte geven, zoals ik dat ook met schilderen doe.
Een beetje geforceerd als het ware.

De effecten van afstand op de kleuren in een landschap zijn:

  • Een afnemen van het contrast en daardoor worden details minder goed waargenomen (strooilicht maakt de donkere partijen minder donker
  • Blauwkleuring van donkere partijen, een effect dat zomers erg uitgesproken is
  • Ineenvloeien van de kleuren van de achtergrond
   
Het enige wat ik hiervoor extra nodig denk te hebben, is een passende lichte vezel bij het assortiment van Martin.

Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #511 Gepost op: 23 June 2015, 10:13:15 »
Ik wil experimenteren met het zogenaamde atmosferisch perspectief of luchtperspectief.
Omdat mijn modelspoorbaan erg ondiep wordt, wil ik de indruk van meer diepte geven, zoals ik dat ook met schilderen doe.
Een beetje geforceerd als het ware.

Ik verwacht niet dat je met kleuraanpassingen van je grasvezels veel meer diepte krijgt. Met een ondiepe bak zit je daarvoor te dicht op als je er voor staat. Dieptewerking kan je ook op andere manieren bereiken. Door op de juiste plekken te werken met "doorkijkjes", "lat voor de achtergrond, hoogteverschillen e.d. Mijn baan is ook maar 40cm diep. Zonder "kleuraanpassingen" heeft het soms toch een aardige dieptewerking. Het hele plaatje en sfeer moet de illusie geven. Daardoor kan je mogelijk de voorzijde "goed" hebben, kan de achtergrond het helemaal ongedaan maken. Dat wordt een uitdaging.

Het enige wat ik hiervoor extra nodig denk te hebben, is een passende lichte vezel bij het assortiment van Martin.

Leuk dat Martin de credits krijgt maar het is van LocDepot ;) :) Ga naar een beurs (Let op! Een investering van 10 tot 15 euro exclusief mogelijke kosten voor parkeren ;) ) waar Locdepot onder andere ook staat. Ga daar eens kijken bij de diverse kleuren. Dan kan je denk ik het beste beoordelen wat je nodig hebt. Plaatjes op de computer zijn altijd anders dan in het echt. En dan is het toch nog mengen en mengen.... En de juiste techniek gebruiken bij het aanbrengen.

Ben benieuwd.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2015, 10:14:47 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #512 Gepost op: 23 June 2015, 10:23:03 »
Bij de gemiddelde ondiepe baan begint de achtergrond achter het heggetje, dus zou me dan drukker maken over de kleuren op het verfpalet dan over mijn vezels..en Hans, beige..

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #513 Gepost op: 23 June 2015, 11:13:04 »
@Martin,

Ik ga met jouw kleuren aan de gang, en ga eens kijken wat ik kan doen met Woodland Scenics FL631 Statisch gras, dor.
Bedankt voor het meedenken.

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #514 Gepost op: 23 June 2015, 17:17:31 »
Dorre tinten door bv licht groen + beige...kijk eens naar de https://nl.wikipedia.org/wiki/Pointillisme schilders. Ok die werken met primaire kleuren maar het werkt bijna hetzelfde met de vezels..woodland vezels zijn maar 3mm dus daar haal je geen hogere grassen uit..

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #515 Gepost op: 23 June 2015, 17:22:36 »
@Martin,

Naarmate de scène verder naar achteren ligt, wordt de kleur lichter.
Ik wilde vooral vooraan de langere vezels inzetten, en naar achteren de kortere.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #516 Gepost op: 24 June 2015, 19:47:18 »


Eerder liet ik zien hoe een gageltak gebruikt kan worden als boomskelet.

Vandaag hebben Werner (mdjr78) en ik ons samen gebogen over de verdere aankleding van dit skelet.
De keuze viel op zeeschuim (wat we op de EMV in grote hoeveelheden hebben liggen).

Maar hoe maken we e.e.a. handig (en snel) vast?
Seconden lijm bleek niet zo'n goede oplossing.
Het vast binden met dunne koperdraad of naaigaren lukte daarentegen wel, maar gaf te veel werk.
Uiteindelijk kozen we voor het lijmen met UHU hart.




En dit is het (voorlopige) resultaat:



Het is een "half-profiel" boom, die tegen de achterwand geplaatst kan worden.
Volgende week zal de boom voorzien worden van foliage en vezels.

Grzz, Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7299
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #517 Gepost op: 24 June 2015, 20:07:41 »
Ik lijm het dus wel met sec.lijm. Robbe type II.

Is best wel een leuk boompie geworden Hans
Mvh Steef

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9171
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #518 Gepost op: 24 June 2015, 21:28:52 »
Ronald en Martin hebben gelijk. Diepte krijg je niet door de kleur van de vezels en dus het 'veld' in kleine diepte te veranderen. Sterker, het maakt het onnatuurlijk. De vezels blijven immers dezelfde en vervagen niet naarmate de diepte 'groter' wordt. Waar 'koren' een 'korenveld' wordt, naarmate je verder wegkijkt, blijft 'vezel' 'vezel''. Je kunt niet ver weg kijken.
Hegje.  ;D

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #519 Gepost op: 25 June 2015, 00:43:23 »
@DE-II,



Een stroming in het Britse modelspoorwereldje kent de zogenaamde 3D Backscene. Zie bovenstaand voorbeeld. De theoretische basis hiervan is beschreven door Iain Rice. Het is een uitdaging om iets dergelijks te maken.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #520 Gepost op: 25 June 2015, 07:39:18 »
Eerder liet ik zien hoe mijn stock Pullman coaches onderling verbonden kan worden door met de laser gesneden verbindings strips.
De ambitie was de rijtuigen zo dicht als mogelijk is, kort te koppelen.
Wel moesten de rijtuigen daarbij door een boog kunnen rijden van minstens 438mm.

Origineel zijn de rijtuigen voorzien van een Hornby "haak"-koppeling die met een schroef aan de wagens zijn vastgemaakt..



Zoals te zien is, is de ruimte tussen de coaches wel erg groot.
De afstand tussen de schroeven waarmee de koppelingen aan de rijtuigen zijn vast gemaakt is 36,5mm
Kortkoppelen is niet moeilijk... tenminste als er NEM-schachten op gemonteerd zitten.
Op onderstaande foto heeft het linker rijtuig standaard zo'n schacht; het rechter rijtuig echter niet.
Ze zijn onderling verbonden met de bekende Roco kortkoppeling.
Deze is rechts met een schroef vastgemaakt, links in een NEM-schacht gestoken.



De afstand tussen de rijtuigen is aanzienlijk korter... maar kort genoeg?

Met de laser zijn uit zwart ABS stripjes gesneden van verschillende lengtes.
De kortste afstand tussen de schroeven is 28mm.
In dat geval staan de coaches met de buffers tegen elkaar aan, en ook de balgen sluiten precies.

Hier liggen de strips naast elkaar, met de gele onderzijde (plakfolie) naar boven.



Helemaal rechts ligt de 28mm versie.
De rijtuigen bleken met deze kleinste strips door de boog te kunnen rijden met de kortste radius.
Maar bij het uitkomen van de boog had ik toch mijn twijfels. Was er wel genoeg tolerantie?
Uiteindelijk bleek de 29mm versie de meest geschikte.



Of deze oplossing "mooi" is?
Mwa..., volgens mij is geen enkele modelkoppeling mooi.
De kortkoppelingen van Roco, Fleischmann, Märklin, maar ook de Kadee's zijn groter en zwaarder uitgevoerd dan de laser gesneden strips.
Zie: Koppelingen in H0.
Ik zou hooguit een verbinding in 3D kunnen printen die lijkt op de "starre" verbinding van Brawa of Symoba.



Grzz, Hans

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #521 Gepost op: 25 June 2015, 07:43:02 »
Kun je die koppelingen niet van transparant materiaal laten laseren?

Groet,
Tjalling

Verstuurd vanaf mijn H30-U10 met Tapatalk

modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #522 Gepost op: 25 June 2015, 08:18:01 »
@Tjalling,

Yep, ik kan transparant acryl gebruiken.

Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #523 Gepost op: 25 June 2015, 08:25:55 »
De rijtuigen bleken met deze kleinste strips door de boog te kunnen rijden met de kortste radius.
Maar bij het uitkomen van de boog had ik toch mijn twijfels. Was er wel genoeg tolerantie?
Uiteindelijk bleek de 29mm versie de meest geschikte.

Alleen een enkele boog of ook een S-boog? Komen ze dan wel door een S-boog en wisselstraten? Heb je dat al getest? Denk dat daar een grotere uitdaging zit, zeker als er geen kortkoppelmechanisme onder de bak zit. En kijk eens voor "echte" koppelingen in het wereldje van H0Pur, die het volgens voorbeeld willen doen....

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2015, 08:28:22 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8964
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #524 Gepost op: 25 June 2015, 08:28:04 »
Hoi Hans,

Ik zie het probleem eigenlijk niet van het stripje. Het is een smallere oplossing dan welke H0/OO koppeling dan ook. Vergelijk maar met de Roco kortkoppeling die je er tussen hebt gezet, dat is aanzienlijk breder, donkerder en meer aanwezig, maar wordt over het algemeen gewoon geaccepteerd.


Deze zou ik nooit doen. Een schroefkoppeling hangt tussen de buffers, dit is net een afgezakte onderbroek :D



Een stroming in het Britse modelspoorwereldje kent de zogenaamde 3D Backscene. Zie bovenstaand voorbeeld. De theoretische basis hiervan is beschreven door Iain Rice. Het is een uitdaging om iets dergelijks te maken.
Op welke afstand van de voorzijde kan je met dit beginnen? En hoe diep is de 3D Backscene?

Groet,
Michel