Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 206592 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #180 Gepost op: 21 November 2014, 21:40:36 »
De reden dat de Britten BH rail prefereerden was dat Flatbottom rail direct in de houten sleepers gespijkerd was en de kracht die door de passerende trein op de sleeper uitgeoefend werd groter was dan bij BH rail.

Tja hoe krom kan je denken:
- Bullheadrail moet je met een stoel doen omdat het anders niet gaat. Die stoel heeft een zelf te bepalen oppervlak
- Flatbottomrail KAN je rechtstreeks op de dwarsligger bevestigen, maar ..... d'r is niemand die je verbied een stoel tussen te zetten  :-\

BH rail had ook nog al voordeel dat bij een te veel versleten kop de rail omgedraaid nog een keer kon worden gebruikt. Voet werd dan kop
Is volgens mij "broodje aap" verhaal. Het kan misschien wel het idee geweest zijn, maar de praktijk was dat de rail aan de onderkant t.p.v. de draagstoelen dusdanig waren ingeslagen dat de onderkant ook niet meer bruikbaar was. Staat me bij dat de latere profielen ook gewoon een dunnere onder"kop" hadden i.p.v een symetrisch profiel

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #181 Gepost op: 22 November 2014, 09:52:10 »
Wat betreft Kadee magneten en alternatieven. Zie dit filmpje:
http://youtu.be/fWr6WOlnVGk

Ik ga eens wat van dat spul bestellen. Kost allemaal helemaal niks als je een beetje zoekt.

@Tjalling: Constructie keuzes zijn nog niet (definitief) gemaakt. Er worden verschillende opties overwogen. Als de scheidingswand staat en er echt gestart gaat worden is het ook allemaal wat makkelijker te bepalen. Volgend weekend begint het project :-)
Rolph

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #182 Gepost op: 23 November 2014, 13:27:08 »
Ik denk zelf ook dat het BH rail kunnen omdraaien niet gebeurde. En idd werd BH rail later ook niet geheel symmetrisch meer. Maar zoals ik eerder meldde wordt/werd het me wel "geleerd" in de UK. Misschien wilden ze graag slimmer/efficiënter lijken. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #183 Gepost op: 23 November 2014, 13:41:32 »
@Michel,

Rolph heeft net een sample pakketje met BH materiaal ontvangen uit Engeland.



We zullen eens zien wat we er allemaal mee kunnen.

Grzz, hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #184 Gepost op: 23 November 2014, 13:54:24 »
Hans, daar kun je vast en zeker heel mooi spoor zelf leggen, ook al werk je in 16,5 mm. Een kennis van me bouwt al jaren aan Birmingham New Street in P4. Double slips zijn beter te bouwen in P4 dan 00, want door 18,82 mm i.p.v. 16,5 mm passen alle benodigde rail elementen gewoonweg beter.

Hij werkt overigens met P4 Exactoscale (Fast track). Tegenwoordig niet meer zefstandig, maar ondergebracht bij C&L.


Met vriendelijke groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 13:59:40 door Michel van den Hof »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #185 Gepost op: 24 November 2014, 21:37:31 »
Hoewel de aandacht de afgelopen dagen om praktische redenen vooral uitging naar Beltring & Branbridges Halt, is er toch weer wat te melden over het 'moeder-project' Wateringbury Railway Station.



Vandaag werd het bouwmateriaal geleverd voor de nieuwe hobbykamer. Om 7:30 u.... !
En we zouden al de derde klant zijn.  :D

Zo, we kunnen dit weekend aan de slag.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #186 Gepost op: 24 November 2014, 22:57:28 »
 (y)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #187 Gepost op: 26 November 2014, 09:42:19 »
Hallo Hans,

Ik kwam in het boek 'Southern Counties Branch Line Steam' van Michael Welch twee plaatjes van Wateringbury tegen. Een van de overweg bij de goederenloods en een van het stationsgebouw. Dus wellicht een interessant boek voor je. Het boek is, mede met andere boeken van Welch, een aanrader.

Groeten,
Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #188 Gepost op: 26 November 2014, 09:55:20 »
O, en ken je deze al?
Strood to Paddock Wood

Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #189 Gepost op: 26 November 2014, 11:09:19 »
@Werner,

Bedankt voor de info. Deze kende ik nog niet. Sierd Jan en ik hebben de afgelopen maanden heel wat websites, boeken en artikelen doorgesnuffeld.
Nu ga ik me op de details storten. En soms zie je dingen over het hoofd. Ik heb twee foto's van Beltring & Branbridges gevonden.
Tussen de weg en de lamp hut ligt een watertje. Dat had ik helemaal over het hoofd gezien.
Sierd Jan heeft scherpere ogen (of let beter op...) had het weer wel gezien.

De sport wordt nu om op basis van de gevonden tekeningen en foto's de maatvoering te reconstrueren.
Bijvoorbeeld de goederenloods van Wateringbury.



Ik heb hiervan inmiddels deze tekening en diverse foto's van alle zijden. En omdat hij nog steeds bestaat ook een luchtopname via Google maps.
De deuren waar de treinen door naar binnen kunnen, moeten qualitate qua voldoen aan het Britse vrije ruimteprofiel en aan de OO-normen.
Ik weet dus ongeveer hoog hoog en breed deze zijn. Alle andere maten kunnen daar van worden afgeleid.
Tja, wel een beetje wiskunde cq. goniometrie... maar mijn iPhone doet daarbij dienst als 'zak-Jappanner'.
Het aardige van CAD-tekenen is dat het tegelijkertijd ook heel veel rekenen is.

Grzz, Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #190 Gepost op: 26 November 2014, 17:24:29 »
Voor degene die ook het bouwen van het locloodsje van Wateringbury Railway Station willen volgen,
zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60493.msg3221515781.html#msg3221515781

Onder het getoonde filmpje op Youtube wordt gesproken over Howes Sound decoders.
Dit blijken aangepaste ESU decoders te zijn. Alle decoders kosten 117 BRP.
Meer info: http://www.howesmodels.co.uk/subCat/ESU/Howes%20Sound%20Decoders

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #191 Gepost op: 28 November 2014, 13:27:23 »
Vandaag kwam de post met een leuk pakketje.

Onze Terrier heeft gezelschap gekregen.



Grzz, Hans

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #192 Gepost op: 28 November 2014, 13:47:09 »
Mooi setje wagens...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #193 Gepost op: 28 November 2014, 14:07:17 »
 ;D

Sierd Jan

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #194 Gepost op: 28 November 2014, 14:10:34 »
Nu nog de poederdoos eroverheen  ;D
Mvh Steef