Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193252 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #120 Gepost op: 06 november 2014, 12:58:49 »
Zo, we zijn weer iets verder met de voorbereiding van de zolderverbouwing.
Meteen kwam de vraag op hoe we op een slimme manier zo snel mogelijk aan het rijden zouden kunnen.
Als je Wateringbury op een mooie manier wilt bouwen, kost dat natuurlijk veel tijd.

Allereerst de aangepaste (weer omgekeerde) versie op 90cm hoogte:



We gaan beginnen met een volledig rondlopende baan (groene gedeelte). Wordt uitgevoerd in code 100 Piko-A.
Voor het deel achterin en links wordt oud Fleischmann materiaal gebruikt.

Verder wordt dus een traverse toegepast en een draaischijf. Beide worden tzt aangedreven en bestuurd vanuit het Railmasterprogramma.
Op het RMweb hebben we wat ideeën gevonden, hoe hiervoor een Arduino kan worden toegepast.

Zie voor Arduino DCC decoder controlling Traverser mechanism: http://youtu.be/TjagvGhfOAg

De traverse zou gelegd kunnen worden op horizontale ladedragers, zoals op onderstaande foto:



Nu snap ik al een beetje hoe de Arduino werkt en kan worden toegepast als DCC controller, maar hoe eea geprogrammeerd moet worden, is andere koffie.
Nu schijnt de maker van het filmpje hierboven ook een programma te hebben geschreven. Ik hoop dat we dat t.z.t. ook kunnen krijgen.
Of dat de Arduino deskundigen op BNLS hier hun tanden in willen zetten.
Zie: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/49884-automated-motorised-traverser/page-3
Duidelijk dat we hier wel wat hulp kunnen gebruiken.

Wateringbury zelf (Het gele gedeelte) wordt later in de vorm van modules toegevoegd.
Zoals Sierd Jan al opmerkte, iets verder van de achterkant af geplaatst om een hogere achterwand te kunnen creëren. Op dit deel worden Peco code 75 wissels ingezet. En voor de overige stukken: Peco flex, Individulay of C&L in code 75 danwel code 70 van Andy Reichert. (Dat zien we tegen die tijd wel).

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 16:20:51 door Hans van de Burgt »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #121 Gepost op: 06 november 2014, 13:46:10 »
Prima plan! 
En wat betreft flexrail, er is ook kant en klare flexrail code 75 met bullhead rail  met de juiste biels afstand van bijvoorbeeld C&L (http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=346_375_377_379) alsook diverse kits en toebehoren om je eigen wissels enz. te maken. Of gewoon de flexrail combineren met peco electrofrog wissels.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #122 Gepost op: 06 november 2014, 16:33:45 »
Mijn zoon is van de budget bewaking... :)
Kan een Britse loc zonder problemen (kortsluiting) en boogstraal over een Piko wissel?

Grzz, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #123 Gepost op: 06 november 2014, 21:00:51 »
Er zijn zoveel Britse loks...
Waarom geen Peco trouwens?
Dan rijdt je Britse lok over Britse wissels.
En dat kan budgetneutraal. ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #124 Gepost op: 06 november 2014, 21:36:22 »
@Hendrik Jan,

Op mijn 'buitenbaan' rijdt ouder materieel. O.a. Een Fleischmann serie 52. Grzien de hoge flenzen is een code 100 wissel nodig. Omgekeerd blijkt de boogstrral van Piko A zo'n 90cm. Dat lijkt me voldoende voor de Britse locs. Verder kennen de Piko's geen ompoling van het hartstuk. Dat is bij gebruik van een Arduino als DCC decoder wel (iets) eenvoudiger.

Maar Peco code 100 zou ook kunnen, natuurlijk.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #125 Gepost op: 06 november 2014, 23:19:22 »
Weet je wel zeker dat de Fleischmann lok te grote flenzen heeft voor code 75? Heb je dat al uitgeprobeerd?
En als ze echt te hoog zijn, kun je die paar flenzen dan niet beter afvijlen i.p.v. heel je baan met rails te bouwen die je eigenlijk niet wil?

Als je al die moeite steekt in het nauwkeurig plannen van je baan, is het dan niet een beetje zonde om met Piko code 100 aan de slag te gaan?
Ik vind van wel.

Leen.

Britse loks gaan door bogen R2 van min. 43,6mm.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2014, 23:21:32 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #126 Gepost op: 07 november 2014, 00:16:30 »
@Leen,

Op de Eindhovense Modelspoor Vereniging hebben we vorige week een oude Fleischmann loc over een Peco wissel code 75 laten rijden. Die leek in ieder geval sluiting te maken, en ... liep uit de rails.
We gaan de verschillende opties gewoon uitproberen. Principe is hoe lager de rails, hoe fraaier.
En de eventuele hoogte verschillen compenseren we gewoon.
Was ook jouw idee, toen ik vroeg of we code 70 konden inzetten.

Mijn zoon heeft de smaak nu echt te pakken, en wil zijn oude Lima's ook laten rijden.
Het is me wel wat waard om daar in mee te gaan. :)

Overigens moet ik voor het testen nog even geduld hebben tot de logé van Danielle terug is.

Grzz, Hans


rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #127 Gepost op: 07 november 2014, 14:25:34 »
Als je al die moeite steekt in het nauwkeurig plannen van je baan, is het dan niet een beetje zonde om met Piko code 100 aan de slag te gaan?
Ik vind van wel.
Ach niks staat (nog) vast. Maar je mag best breed oriënteren nietwaar? Ik zie weinig verschil in het gebruik van Piko code 100 tov Hornby flexrails bijvoorbeeld. Maar als alleen de wissels de uitdaging zijn voor het oude materieel zou het mooier zijn om alles in code 70 of code 75 te leggen en op de buitenbaan code 100 wissels.

Ben enorm gecharmeerd van de uitstraling van dit (proto87) spoor:


Maarruh... is dit een mooie loc voor Wateringbury station?  ;D
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #128 Gepost op: 07 november 2014, 19:53:03 »
Rolph, als dit de R2742 is - zo te zien wel - en niet de R057, dan is het momenteel het topmodel van de Schools in 00.
Minpuntje: de wielen op de aandrijfas zijn uitgerust met rubberen bandjes.  :-\ Dat zou verboden moeten worden.
Hornby heeft vanaf 2005 een aantal topmodellen afgeleverd, maar sommige helaas uitgevoerd met deze ondingen, waaronder deze Schools en ook de fraaie T9. Het is een goedkope manier om de trekkracht van een lok te vergroten, maar het gaat ten koste van de stroomopname en de rijeigenschappen. Niettemin horen deze loks gewoon thuis in de categorie topmodel.

Het proto 87 spoor is uitgevoerd in z.g. flatbottom rail. In de UK werd tot de jaren '50 vrijwel uitsluitend bullhead rail gebruikt. Voordeel van het bullhead profiel is dat het soepeler is en je het dus makkelijker verwerkt als je zelf wissels e.d. gaat maken. Er zit nl. niet die brede rand onderaan die het buigen bemoeilijkt.

http://www.gauge0guild.com/manual/02_D2_1_1_1.pdf
(maten zijn voor spoor 0)

en hier wat uitgebreider:
http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/2-track/02track1.htm

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #129 Gepost op: 07 november 2014, 21:43:00 »
De maker van de Arduino traverse (Deev op het RMWeb) heeft me de code toegezonden.

Deze is te vinden op de volgende adressen:

https://skydrive.live.com/embed?cid=C6CFE21E43493368&resid=C6CFE21E43493368%21159&authkey=ANFaOxzOQgfUx0I

https://skydrive.live.com/embed?cid=C6CFE21E43493368&resid=C6CFE21E43493368%21160&authkey=ANB2K9orPIVwORc

https://skydrive.live.com/embed?cid=C6CFE21E43493368&resid=C6CFE21E43493368%21156&authkey=AGrKuRh4uU7kjO8

Nu maar hopen dat de Arduino deskundigen hier op BNLS tijd en moeite willen steken in het 'ontcijferen' van deze code.

Grzz, Hans

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #130 Gepost op: 09 november 2014, 15:05:38 »
Hoi Hans,

Ik heb helaas nu ook niet de tijd om de code exact te bekijken. Maar wat ik net al snel zag is dat deze ook gewoon op basis is van de code van MynaBay. Deze code wil ik voor de adServo toch nog uitpluizen. Maar ik wil daar eerst een analoge sketch voor geschreven hebben.

Het hele begrijpen van DCC is het lastige deel van de code. Vervolgens een motor aansturen is dan niet zo heel lastig meer. De code van MynaBay is hier zeker voor te gebruiken. Maar ik wil deze toch nog onder de loep houden en naast de DCC specificaties leggen om te zien of er nog aanpassingen nodig zijn. Als deze code werkt voor adServo moet het niet zo heel lastig meer zijn hier ook een motor mee aan te sturen. In het filmpje is te zien dat ze er gewoon een stappenmotor voor gebruiken met, zo te zien, een driver op basis van een simpele ULN2003. Ik zou alleen er nog wel voor zorgen dat de boel iets soepeler tot stilstand komt dan in het filmpje. Anders kan er nog wel eens een rijtuig kantelen.

Ik hoop dat ik binnenkort tijd heb om de MynaBay code uit te pluizen maar heb het komende tijd wel iets drukker met me vakken. (arme stududent.) Maar wil natuurlijk de adServo ook graag in werking zien  ;D En dan is een traverse als dit eigenlijk alleen meer van hetzelfde .


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #131 Gepost op: 09 november 2014, 23:07:46 »
@Timo,

Tof, dat je mee wilt denken. RudyB en ik bespreken het deze week ook verder; velen maken het (denk-) werk lichter.  :D

Verder zijn we dit weekend meer met de details bezig geweest.
Modelspoor is en blijft duur, dus vinden we het belangrijk om Wateringbury in realistische fases op te gaan bouwen.
De prioriteit ligt daarbij op het zo snel mogelijk rond kunnen rijden, met een inhaalspoor.
De lengte is groot genoeg om daarbij in blokken te rijden.

Railplan A (fase 1) versus Railplan B (fase 2, 3, 4 en 5)



We hebben besloten om op het gedeelte rechtsonder een halte toe te voegen.
De keuze is daarbij gevallen op Beltring & Branbridges Halt. Deze eenvoudige halte ligt ook aan de Medway line.



Wel worden er een aantal zaken aangepast. De spoorweg overgang wordt vervangen door een viaduct waaronder de treinen kunnen verdwijnen.
Passagiers kunnen zo immers ook veilig naar beide perrons. De siding komt te vervallen, evenals het seinhuisje.
De richting van de perrons t.o.v. het huis, wordt gespiegeld, omdat het een mooier plaatje geeft.
Omdat dit baangedeelte een Britse uitstraling krijgt, gaan we C&L flexrails gebruiken.
(grotere biels afstand, en bredere bielzen). Het is verbazingwekkend welk optisch effect dat heeft.



Je zou het niet zeggen, maar beide tracks hebben dezelfde railafstand 16,5mm
Toch lijkt er sprake te zijn van een andere schaal. Het effect van de bredere bielzen, en de grotere maat tussen de bielzen compenseert de feitelijk verkeerde verhouding tussen OO-materieel en de railafstand.

We hebben ons voor Beltring & Branbridges ook een beetje laten inspireren door de baan van RobbertJan:



We wiillem de trein dus onder de tunnel laten verdwijnen. Aansluitend liggen de perrons aan weerszijden van de tracks. Dat is trouwens best uitzonderlijk. Meestal liggen de perrons aan de branchelines in elkaars verlengde, onderling verbonden via een looppad of voetgangersbrug.
Zo niet bij Beltring & Branbridges.

Het toevoegen van Beltring & Branbridges is wel compromis.
Immers het NL materieel zal nu ook door deze Britse scenery rijden.
Nou ja... er zijn ergere dingen.

Grzz, Hans
 

 
« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 23:50:51 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #132 Gepost op: 10 november 2014, 23:39:42 »
Vanavond bezig geweest met een lastig klusje. Vooral de maatvoeringen zijn nu erg kritisch.

We willen Beltring & Branbridges Halt in de hoek leggen, waar de nieuwe modelspoorbaan door de ombouw van enkele buizen gaat.
We hebben daar een aantal afvoerbuizen voor de airco, ontluchting en een droogmachine.

Ten opzichte van de eerdere plannen, is de boarding iets hoger gemaakt: 15cm versus 10cm. Het voorste spoor van Beltring & Branbridges Halt komt op 17,5mm van de voorkant. Doordat de sporen hier recht lopen, is het vrij gemakkelijk om een module-lengte te maken van 1,2m.
De baan komt dan wel niet op BNLS-normhoogte (0,90m ipv 1,30m) te liggen, maar als we dit deel uitneembaar maken, kan het zo op een 'echte' BNLS-module gemonteerd worden. Ook de diepte wijkt dan af van de BNLS-norm, maar so what?
Die prachtige Franse modulebaan op Eurospoor was toch ook zo ondiep.



Op verzoek van mijn zoon Rolph, zal voor de overspanning bij de deur tzt een brug komen.
Tot die tijd zal een simpel plankje dienst doen.

Alles lijkt nu te kloppen... Nu mag onze 'inkoopmanager' alles nalopen...
Wat mij betreft kan het houtwerk besteld worden.  ;D

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #133 Gepost op: 10 november 2014, 23:47:56 »
Klinkt goed, Hans.
Veel plezier met bouwen!

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #134 Gepost op: 11 november 2014, 23:10:43 »
Vandaag veel opgestoken bij de Eindhovensche Modelspoor Vereniging (EMV).

Allereerst hebben we de King Arthur een beetje gedresseerd. De loc reed werkelijk veel te hard. Ter vergelijking had ik mijn Roco NS2437 ook bij. Deze is indertijd nog afgesteld door Chris van Diessen. Perfecto, was het oordeel van de clubgenoten. Mijn 'Pelleas' rijdt nu ongeveer op dezelfde snelheid.
Ik moet overigens erg wennen aan het jargon dat her en der gebezigd werd. :)

Verder hebben we gediscussieerd over de wijze waarop de C&L Bullhead code 75 rails het beste (en makkelijkst) gemaakt kan worden. We denken er nu aan de bielzen met de laser te snijden uit trlplex van 2mm. Niet 'los', maar als dubbelsporige matjes. De plaats waar de chairs gelijmd moeten worden, kan met graveerlijnen worden aangegeven.
Nu zeg ik wel C&L Bullhead. Maar op het RMweb worden de C&L kits vergeleken met kits van Marcway. Alleen kunnen we niet achterhalen hoe de chairs van Marcway gemonteerd moeten worden; spijkeren of lijmen?

Grzz, Hans