Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJmc
Vandaag om 13:03:14
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 204677 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #285 Gepost op: 01 April 2015, 11:15:02 »
Hans, je zegt over head codes "dat je de route eraan kunt zien". Het bijgevoegde plaatje heeft het qua head codes niet over routes, maar alleen over de belangrijkheid van de trein. Het Nederlandse "koninklijke trein gaat voor TEE gaat voor intercity gaat voor stoptrein" idee, denk ik.

Gebruikte de southern die head codes dan anders dan de versie uit het plaatje?

Reinout (niet gehinderd door veel detailkennis van het UK spul, het verschil viel me alleen op)

p.s.: smalspoorcompagnie, dank voor het proefpakketje brits vaag landschapspul :) Ik ga binnenkort kijken hoe het staat op m'n duitse baan.
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #286 Gepost op: 01 April 2015, 11:26:56 »
@Reinout,

Ik heb me niet goed uitgedrukt. Aan de schijven kun je zien wat voor trein het is.

Zie onderstaande foto van de Class E4 Brighton tank 0-6-2 nr. 473 zoals die tot op de dag van vandaag in gebruik is bij de Blue Bell Railway (Sheffield Park). Een prachtige loc.


Class E4 Brighton tank 0-6-2 473 in Southern green
Licentie: CC-BY-SA-3.0


Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #287 Gepost op: 01 April 2015, 11:31:46 »
Hallo Hans,

Volgens mij is het gebruik van headcodes bij de Southern anders dan de rest van Engeland. Volgens deze link http://www.semgonline.com/headcodes/sheadcodes.html geven ze de bestemming van de trein aan.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #288 Gepost op: 01 April 2015, 11:33:52 »
@Werner,

Ik put uit de rijkelijke kennis van Leen. Maar anyway... ik zocht die plaatjes.
Ze zijn al onderweg. :)
Overigens de Medway line wordt niet vermeld in het Semgonline overzicht.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 01 April 2015, 11:40:24 door Hans van de Burgt »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #289 Gepost op: 01 April 2015, 12:08:00 »
Volgens een drietal foto's die ik in een boek kan terugvinden reden ze met code 5 (disc rechts onder). Dit zijn wel plaatjes van eind 50, begin 60. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=A9fo2m7nMhY. Op de site van SEMG staat onder deze code 'Tonbridge and Maidstone West' en dat zullen inderdaad de treinen over de Medway Valley Line zijn.

Groeten,
Werner



Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #290 Gepost op: 01 April 2015, 12:17:08 »
@Werner,

Dat filmpje ken ik. 'Onze' Beltring & Branbridges Halt komt er ook in voor (in kleur zelfs).
Maar in het filmpje zie je twee locs met een schijf links onder. De Medway Line wordt doorgaans aangegeven als Strood - Paddock Wood.

Grzz,

Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #291 Gepost op: 01 April 2015, 12:19:42 »
Links onder = rechts onder gezien vanaf de rijrichting van de trein  8)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #292 Gepost op: 01 April 2015, 16:31:16 »
Vandaag begonnen aan de 'megabiels' die die wisselstraat moet gaan verbinden met de brug.
Hierbij heb ik de methode van Leen gevolgd. Alleen heb ik e.e.a. (nog) niet vastgezet met een schroef.
Ik had nog een rolletje rubber liggen, met aan twee zijden een lijmlaagje.
De dikte van het rubber en de pertinax is precies zo hoog als de bielzen.



Een pertinax plaatje is in de lengte doormidden gesneden. Voor beide railstaven zijn twee rail-lassen gesoldeerd.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #293 Gepost op: 02 April 2015, 10:18:18 »
Het modelleren van grassen...


foto: Léon Honings

Bij het zoeken naar inspiratiemateriaal voor de scenery vond ik een alleraardigst stuk van Han van Knippenberg, lid van de Spoorgroep Zwitserland.
Han heeft indertijd een grote diversiteit verzameld van methoden en technieken om gras te modelleren, en deze op het internet gezet.

Omdat ik de computer liever niet gebruik bij het 'kliederen', heb ik zijn informatie en de bijbehorende foto's van Léon Honings in een
PDF-je gezet.

Grzz, Hans 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #294 Gepost op: 02 April 2015, 10:31:31 »
Da's een handig PDFje op deze manier!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17689
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #295 Gepost op: 02 April 2015, 11:01:19 »
Een prima PDF met veel bruikbare maar ook al weer verouderde info. We hebben hier op BNLS onze eigen groen-goeroe en die heet Martin Welberg. Als je in zijn draadjes kijkt en de methodes bekijkt die hij gebruikt heb je een meer dan prima leidraad over hoe landschap te bouwen. En daar hoort inmiddels echt een elektrostaat bij, eigenlijk kunnen we niet meer zonder.

Of; hoe hebben we het altijd zonder gedaan?  ;D ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #296 Gepost op: 02 April 2015, 11:45:56 »
a) Elektrostaat noemen in de PDF was wel beter geweest.

b) Tikkie tegengas. "Eigenlijk kunnen we niet meer zonder". Er zijn wel meer dingen waar we niet zonder kunnen. Je "mag" ook geen piepschuim meer gebruiken, toch? Alles "moet" met xps. Analoog zal ook wel niet meer mogen. En je bent ouderwets met TL balken boven je baan.

Nou heb ik ledstrips boven m'n baan en zitten er decoders in de loks. Maar ik zat bij Rail 2015 toch verlekkerd te kijken naar een britse baan (Clutton ofzo) waar op de ouderwetse pluk pluk vilt whatever methode de spoordijk van gras was voorzien. Dat zag er erg realistisch uit. En deed wat mij betreft qua indruk en realisme niet onder voor veel standaard elektrostaat spul. Het zag er zelfs beter uit. (Het gras van de weilanden op die baan vond ik weer niet staan.)

Niet dat ik niet smul bij het zien van de groensels en heidestruiken van onze plaatselijke groen-goeroe, hoor! Zodra de financiële situatie het toestaat zou ik ook graag een workshop volgen :)

Zijn we niet aan het doorslaan dat we een baan pas mooi vinden als we herkennen dat het met een elektrostaat is begroend? Dat een baan met glimmende vezels automatisch mooi is en een veel realistischer baan volgens andere methodes automatisch niet mooi is?

(Nou was ik laatst aan het googlen naar het gebruik van Engels pluksel en toen concludeerde een Brit daar dat er nauwelijks bruikbaar engels pluksel meer te krijgen was en dat we daarvoor waarschijnlijk wel tot elektrostaten veroordeeld zijn  ;D )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17689
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #297 Gepost op: 02 April 2015, 11:48:15 »

b) Tikkie tegengas. "Eigenlijk kunnen we niet meer zonder". Er zijn wel meer dingen waar we niet zonder kunnen. Je "mag" ook geen piepschuim meer gebruiken, toch? Alles "moet" met xps. Analoog zal ook wel niet meer mogen. En je bent ouderwets met TL balken boven je baan.


Reinout, jij zegt 't....  ik heb al dat andere nergens benoemd en van mij mag je alles :)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #298 Gepost op: 02 April 2015, 12:53:45 »
Oude methodes zijn prima te gebruiken..alhoewel ik wel zie dat bijna alle referenties in de PDF al pakweg 10 tot 20 jaar oud zijn..kijk de gemiddelde Amerikaan is ook nog steeds tevreden met z'n turf strooisels..de gemiddelde UK'er komt er ondertussen ook achter dat statisch toch wel het summum is is alleen net een Hollander en het mag hem geen geld kosten...blijft dus kloten met vliegenmeppers en theezeefjes en snapt dan niet dat power de issue is..laten we eerlijk zijn, zelfs onze bomen wizard Jos Geurts gebruikt ondertussen een electrostaat..en ik zie het wel als een onmisbaar stuk gereedschap in de modelbouw...je kunt toch ook niet zonder soldeerbout ?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #299 Gepost op: 02 April 2015, 13:48:26 »
Inhoud is wat oud, dat klopt. Maar ach, een baan die 10 jaar geleden met de oude methodes een juweel op een tentoonstelling was is niet direct lelijk geworden nu er nieuwe technieken zijn. Dat dezelfde baan nog mooier was geworden als er een elektrostaat gebruikt was, ok.

Naar aanleiding van een PB gekeken en ja: de elektrostaat wordt in de PDF toch wel genoemd. Wel met een oude prijs waar je drie workshops inclusief elektrostaat voor kan krijgen. Die dingen zijn flink goedkoper geworden in al die jaren  ;D Dat wijst er op dat ze ook steeds populairder worden en steeds meer richting standaard-gereedschap opschuiven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)